”Tuskin
puhun sopimattomasti, kun väitän, että alkuperän ongelmaa ei ole
vielä kertaakaan asetettu vakavasti, saati ratkaistu, niin usein
kuin antiikin perinnön ilmassa hajallaan lekkuvat repaleet
lähestyvätkin toisiaan yhdistyväisinä ja taas toisistaan
erkanevat.”
Friedrich Nietzsche
”Jokaisen
taideteoksen tyyli on lupaus.”
Horkheimer & Adorno
Kriittisen tutkimuksen ei Frankfurtin koulukunnan
edustajien mukaan pitänyt askarrella yhteiskunnallisten
pintailmiöiden eikä edes aistien havaittavissa olevien asioiden
parissa, vaan tunkeutua syvälle sinne missä tajuisuuden
esitodellista sylttyä sorvataan. Väitetään, että näiden miesten
tarkoituksena oli tuottaa raivoisasti rullaavaa tekstiä, joka
kaataisi koko läntisen todellisuuden ja saattaisi maailman
vallankumouksen tilaan. Heidän aseensa oli juuri tuo vailla rajoja
hulmuava virtuoosinen kirjoitus. He eivät halunneet puuttua vain
tavaraan, työhön ja toimeentuloon, vaan myös itse ”sieluun”.
Vaarallisia miehiä ja vaarallisia ajatuksia – kaukana ”silleen
jättämisen koulukunnasta”.
Massakulttuurin huumaavalle ja tasapäistävälle
hyrinälle tarvittiin vastapainoksi todellista hengenravintoa eli
taidetta. Ja nimenomaan modernia taidetta, jossa oli vahva
kumouksellinen kaiku. Mutta jazzia – tuota läntisen maailman uutta
huumetta – Adorno vihasi kuin myrkkyä. Hän oli huomaavinaan
jazzissa samanlaisia fetisismin ja taantumuksen piirteitä kuin
”populaarimusiikissakin”: täällä me vain keikumme ja hytkymme
rytmimusiikin tahdissa ja kuvittelemme, että ”lantion pitäminen
liikkeessä” on ainoa tavoiteltava päämäärä.
Erityisesti jazzin kimppuun Adorno kävi esseessään
Jazz: Perennial Fashion (1967). Adornon puolustukseksi
on sanottu, että hän tutki (tosin apurahan turvin) jazzia vain
radioesityksiä kuunnellen, joten häneltä jäi ehkä huomaamatta
jazzin perinteen syvyys ja rikkaus. Adorno oli vankkumaton modernin
musiikin kannattaja, mutta jazz oli hänen katsannossaan
epäonnistunut sekasikiö.
Mutta lähes yhtä paljon Adorno vihasi myös
Sibeliuksen musiikkia, joka hänen mielestään oli yltä päältä
romantiikan keskeneräisyyden uuvuttamaa. ”Toiveet Pfitznerin ja
Sibeliuksen, Carossan tai Thoman renessanssista kertovat enemmän
näitä toiveita elättelevistä kuin näiden taiteilijoiden
kestävästä arvosta.”
Beethovenin
musiikki merkitsee, muunnellusti määriteltynä, koko ulkoisen
elämän kokemuksen kirjoa sisäänpäin kääntyneenä, samoin kuin
aika, musiikin väline, on sisäistä merkitystä; ”popular music”
sijaitsee puolestaan kaikissa muodoissaan sublimaation tällä
puolen, se on somaattista ärsykettä ja siten esteettiseen
autonomiaan nähden taantumuksellista.
Adorno vertasi Sibeliusta todella outoihin
taiteilijoihin, joita tuntui yhdistävän vain etunimi Hans. Thoma
oli kömpelön realistinen taidemaalari, Carossa oli kunnostautunut
ainakin sotakirjailijana ja Pfitzner – vertailujoukon ainoa
säveltäjä – oli saanut arveluttavan määreen ”viimeinen
romantikko”. Myös Pfitzner vihasi jazzia, mutta sekään piirre ei
laimentanut Adornon tuomiota.
Taustalla väreili ”autenttisuuden kriisi”, joka
lopulta törmäsi siihen ”postmoderniin” lopputulemaan, että
maailmassa ei mikään ole autenttista, joten alkuperäisen etsintä
on turhaa. Adornon mukaan kaiken hyvän ja merkityksellisen taiteen
on syytä ottaa ”kantaakseen epäautenttisuuden häpeätahra”.
Tämä koskee tietenkin muutakin inhimillistä toimintaa, joka
perustuu aina ”mimeettiseen käytäntöön” eli jäljittelyyn.
Ihminenkin ryhtyy ihmiseksi vasta lakattuaan olemasta oma itsensä.
”Inhimillisyys kietoutuu peruuttamattomasti jäljittelyyn:
ihmisestä tulee ylipäätään ihminen vasta silloin, kun hän
matkii muita ihmisiä.”
(Eikö tämä jos mikään ole hyvä uutinen, joka
meiltä on visusti salattu. Meitä on ohjattu töykein ottein
”epävarsinaiseen” elämään otukseksi, jonka pitää olla oma
itsensä ja jolla pitää olla omia mielipiteitä. Kissan viikset!
Nyt on aika järjestää suuret vapautumisen ja valon juhlat!)
Taiteen
tehtävä ei ole osoittaa vaihtoehtoja vaan vastustaa yksin
muodollaan maailmanmenoa, joka asettaa pistoolin pysyvästi ihmisten
ohimoille...
Adornon autenttisuuden kritiikki suuntautui
fenomenologiaan ja ennen muuta Heideggeriin, joka oli lanseerannut
Adornon ja meidän kaikkien kiusaksi ”varsinaisen ja
epävarsinaisen” – ”autenttisen ja epäautenttisen” –
täälläolemisen maksiimin. Kukaan meistä ei halua olla tuo
epävarsinaista elämää viettävä ”jokakuka” – kuka tahansa
eikä kukaan (das Man). Heideggerin mielestä juuri näitä
omilla mielipiteillä ladattuja ”jokakukia” kadut vilisee
pullollaan. Myönnän kyllä, että on päiviä jolloin omankin
elämiseni autenttisuus kallistuu pahasti epävarsinaisuuden puolelle
– vähemmistöön jäävät nuo varsinaiset kirkastuksen päivät.
Joten ymmärrän hyvin tällaisen (filosofisen) kilvoittelun vaateen
henkilökohtaisessa habituksessani.
(Jo antiikin aikana ihmiset jaettiin sielunsa
ominaislaadun mukaan kontemplatiivisiin hengenviljelijöihin ja
käytännön välttämättömyyksien suorittajiin. Orjia ei ihmisiksi
laskettukaan, vaan eräänlaiseksi ”puhuvaksi irtaimistoksi”. Tuo
viimeinenkään kategoria ei näin luovan taiteilijan näkökulmasta
tunnu vieraalta.)
Autenttisuuden vaatimus onkin siirtynyt taiteista
jokapäiväiseen elämään ja politiikkaan. Se voi edelleenkin
hyvin, lihoo ja kasvaa. Adornon mukaan alkuperän aitouden
vaalijoilla on yhteiskunnallinen päämäärä, mikä näkyy
esimerkiksi suhtautumisessa maanpakolaisiin. Autenttisen ”sisäisyyden
filosofia maailmanhalveksunnan vaatimuksineen on viimeinen ylevä
muoto siitä julmasta, barbaarisesta tarinasta, jonka mukaan
ensimmäisenä paikalle saapuneella on suurimmat oikeudet”. Adorno
epäilee teollista massatuotantoa syypääksi koko aitouden
illuusioon, mikä on mahdollista ”vain silloin, kun lukemattomat
yhdenmukaistetut hyödykkeet uskottelevat voittoa tavoitellessaan
olevansa ainutlaatuisia”.
Ja pitää muistaa, että Adorno kirjoitti tätä
kritiikkiään pääosin 1950-luvulla – eihän silloin vielä ollut
”oikeita” kulutustavaroita eikä mitään muutakaan, paitsi
Elvis.
Elämme
käänteetöntä aikaa. Asioiden käänne on aina käänne parempaan,
mutta kun nykyisen kaltaisina aikoina hätä on suurin, taivas
avautuu ja sylkee tulensa jo muutoinkin kadotettujen niskaan.
Joskus 1990-luvun alussa olin Amsterdamissa
kirjoittamassa kuvataiteesta, yhden jutun olin jo tehnyt mutta
havittelin toistakin. Kansallismuseon aulassa ryhmä tiibetiläisiä
munkkeja ”maalasi” hiekalla suurta mandalaa, he olivat
keskittyneet täydellisesti tehtäväänsä. Katselin aikani tuota meditatiivista piinallisen tarkkaa operaatiota, kunnes hermoni
pettivät. Lähdin museosta ja suuntasin läheiseen puistoon.
Keskellä tyhjää puistoa seisoivat haarat levällään uhkaavina myös nämä museossa näkemäni tiibetiläiset – hekin olivat päättäneet
pitää taukoa. Yhtäkkiä he kaikki hyökkäsivät maassa olevan
pallon kimppuun oudon hyminän kummutessa heidän kurkuistaan. Yksi
munkeista syötti pallon minulle ja niin minäkin olin mukana mukana
taistelun tiimellyksessä. Vetää alkoi ripsiä taivaalta, mutta sen
takia ei ottelua kannattanut keskeyttää.
Hotellissa ihmeteltiin, mihin olin joutunut.
Henkilökunta auttoi vaateparteni puhdistuksessa ja tarjosi kuumaa
juomaa. Amsterdamissa saattaa tapahtua kaikenlaista, sanoi vanha
portsari, jolle ilmiselvästi oli sattunut yhtä sun toista. Illalla
lähdin museon avajaisiin, laskevan auringon säteet ja
kadunvarsimyymälöiden punahehkuinen valaistus sai kanavat
kimmeltämään taivaansinisinä. Museon sisääntuloaulassa mandala
oli yhä kesken – viisumit oli peruttu ja munkit kutsuttu kotiin.
Politiikka oli jälleen kerran mennyt taiteen ohi.
”Meistä
älköön kukaan olko parempi kuin muut. Tai jos on, niin olkoon sitä
jossakin muualla.”
Herakleitos
Tässä
pihallani kasvaa puu,
jonka
joudun kohta omiin tarpeisiini kaatamaan.
Sanokaa
ystävilleni, sanokaa ateenalaisille,
että
arvojärjestyksessä, ylimmästä alimpaan,
jokainen,
joka tahtoo päästä suruistaan,
kiiruhtakoon
tänne ennen kuin
puuni
tekee tuttavuutta kirveen kanssa
ja
hirttäytyköön siihen.
Pyydän
viemään nämä terveiset.
William Shakespeare:
Max Horkheimer & Theodor W. Adorno (1947/2008):
Valistuksen dialektiikka, filosofisia sirpaleita (suom. Veikko
Pietilä), Vastapaino.
Olli-Pekka
Moisio (toim.): Kätkettyjä hahmoja, Tekstejä Theodor W.
Adornosta, Minerva 2008.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti