”Puhe
kulttuurista on aina ollut kulttuurin vastaista.”
Horkheimer & Adorno
”Käytä
sitä (maailmaa) niin kuin se olisi toisen omaa, aivan samoin kuin
matkustajat käyttävät majataloa.”
Epikteetos
Spinozan mukaan me
taistelemme oman orjuutemme puolesta aivan kuin kysymys olisi
vapaudesta. Askareissaan askarteleva ihminen ja puuhissaan
puuhasteleva subjekti ovat nopeasti katoavaa luonnonvaraa. Me olemme
juuttuneet syvälle modernin aikamme pimeään keskiaikaan. Kaikki
tietoisuudessamme on moneen kertaan representoitua: representoidun
representoimista. Mikään ei ole enää alkuperäistä, ihmisestä –
tuosta kummajaisesta itsestään – lähtenyttä. Alkuperäinen
formaatti on lopullisesti hukassa. Edes aika ja ajankäsitys
ei tule enää ihmisen omista toimista ja toimettomuudesta. ”Silloin
ihminenkään ei ole historiallinen: aika tulee hänelle muualta kuin
hänestä itsestään.” Näin Foucault antaa meidän ymmärtää,
että vain vaivoin me enää uskomme valokuvilla kuvitettuun
yksisuuntaiseen historiallisuuteemmekaan – nekin ajat ovat luetut.
Tämä joutokäynti
kumpuaa joistakin viime aikoina lukemistani kirjoista. Vasta
äskettäin olemme päässeet lukemaan ns. Frankfurtin koulukunnan
vastentahtoisten (vasemmisto)intellektuellien Horkheimerin ja Adornon
keskeisen teoksen Valistuksen dialektiikka (1944,
suom. 2008). Tässä tapauksessa on hyvä, että se ilmestyi suomeksi
vasta nyt – kukapa sitä olisi aikaisemmin kaivannut? Jo vuoden
1969 uusintapainoksen esipuheessa tekijät antavat ymmärtää, että
kirja on toki vanhentunut mutta filosofiallakin on aikansa, ja näin
kirja osaltaan todistaa näiden keskeneräisten miesten keskeneräisen
ajattelun teoriaa. Mutta toivovat, että kirja kuitenkin olisi
enemmän kuin pelkkä dokumentaatio ja että he jo tuolloin olivat
”vähättelemättä siirtymistä läpihallinnoituun maailmaan”.
Tuo viimeinen kohta olisi Suomessa kaikunut noina ”valveutuneina
aikoina” kuuroille korville – ja kaikuu vieläkin!
Jos saisin valita autiolle
saarelle yhden kirjan, se olisi Adornon Esteettinen teoria
(suom. 2006). Se kohoaa kuin vuori kaikkien keskeneräisten
teosten yläpuolelle. Epävarmoina harottavin hiuksin olen päätynyt
kirjoittamaan kirjan tekstivirrasta joka päivä yhden haikun –
siitä tulee maailman keskimittaisin runokooste.
Valistuksen
dialektiikka käsittelee kaikkea sitä, mikä tuolloin 1940-luvulla
täytti länsimaisen ihmisen tajunnan. Mielenkiintoinen kirjan luku
on Kulttuuriteollisuus – valistus massapetoksena.
Kirjoittajat nimeävät massakulttuurin medioiksi radion ja elokuvan
– ja hieman myöhemmin myös jatsin ja aikakauslehdet. Juuri nuo
ilmiöt pilaavat ”ihmisten kulttuurimallia”. ”Monopolien
alaisuudessa massakulttuuri on yhtä ja samaa.” Se, että kyse on
kulttuuriteollisuudesta selkeyttää myös tilannetta: ”Elokuvien
ja radion ei enää tarvitse teeskennellä olevansa taidetta.”
Kirjoittajilta aikakauslehdet oli hyvä veto – ne ovat
osoittautuneet massamedian saatanallisiksi välineiksi, ne käyvät
ihmisen tykö ja tekevät hänestä orjan, joka huumeen lailla imee
itseensä tätä kliseistä keinotodellisuutta keksittyine
ihmiskohtaloineen. Se on samanveroista huumetta kuin kahvi, sokeri ja
vehnäpulla. Mutta kokonaisuutena massakulttuurin ”viihdeteollisuus”
oli vielä 1940-luvulla lähes näkymätöntä – radiota lukuun
ottamatta – joten kovin suurta uhkaa ei siitä voinut ihmisen
”sielunelämälle” olla.
Horkheimeria
ja Adornoa kiihdyttää ajatus ”tavallisista ihmisistä”
kuuntelemassa radiosta ilmaiseksi Beethovenin sinfoniaa.
Järjetöntähän se olikin, järjettömintä sitten kirjapainon
keksimisen. Kirjoittajia huolestuttaa ajatus massamedian
häikäilemättömyydestä, se tulisi värkkäämään taideteoksista
– musiikista, kirjallisuudesta ym. – halpahintaisia sovituksia
radioon ja elokuviin saadakseen lisää kuluttajia massatuotteilleen.
Nykyään ei tuollaista enää pelätä: taide on pitänyt pintansa
ja ”paska” on keskittynyt (upotettu) reality-sarjoihin
ja muuhun viihdetuotantoon. Se ei enää edes häpeile huonouttaan,
vaan se tuhoaa ihmistä yhtä hyväksyttävän suloisesti kuin kahvi,
sokeri ja... no niin, antaa olla!
”Ei
ihme, että kulttuuriteollisuus on kotoisin vapaamielisistä
teollisuusmaista, joissa tuolle järjestelmälle tyypilliset
viestimet kuten elokuva, radio, jatsi ja aikakauslehti juhlivat.”
Tuskinpa H & A
olisivat karmeimmissa painajaisissaankaan onnistuneet kuvittelemaan
nykyaikaa, jossa kaiken mitä me voimme olevaksi kuvitella voi
saavuttaa yhden ainoan laitteen (sovelluksen) kautta. Me kutsumme
sitä ”sisällöksi” – on laite ja laitteessa on sisältöä.
Maailmaa hallitsevat ”sisällöntuottajat” – he tietävät mitä
me ”halukoneet” tänään tarvitsemme. Ja me (ent. ihmiset)
olemme uineet tuohon ansaan kuin kalat veteen, ilman että olisimme
koskaan kysyneet mitä tämä ”sisältö” on. Totuus on, että ei
ole mitään sisältöä, se on pelkkää huijausta. Se tarjoaa aina
saman ollakseen uskottava: tänä päivänä – juuri tänä päivänä
, kuten meille hoetaan – tarvitaan tarinaa, sisältöä. Milloinka
sitä ei olisi tarvittu – muka. Miten tähän halpaan on taas
mentävä – vaikka se on sitä samaa paskaa mitä se on aina
ennenkin ollut. ”Vastarannan kiiski saa leipänsä vain löytämällä
paikkansa kokonaisuudessa”.
Mutta
on kai siinä hyvätkin puolensa. Me todellakin saamme nykyään
kaiken mitä me haluamme, paitsi nyt... no, antaa olla. Joka
tapauksessa, me haluamme lisää – aina vain lisää!
Muistan
kuinka 1960-luvulla olin innostunut uudesta musiikista. Luin kirjoja
ja tein muistiinpanoja, modernin musiikin teoriat ja tekotavat olivat
lähellä omia ajatuksiani kuvataiteen tekemisestä. Mutta tätä
uutta musiikkia ei kuullut mistään. Kun lopulta pääsin tuota
musiikkia kuulemaan, oli kuin sokea olisi ryhtynyt näkemään. Usein
olin pettynyt mutta usein myös järkyttynyt, sellaiset säveltäjät
kuten Xenakis, Cage, Berio, Ligeti ja monet muut avasivat sieluuni
kokonaan uusia aika-tila-avaruuksia. Toki minä olisin tullut toimeen
omine kuvitelminenikin, tosin kapeammassa maailmassa – mutta
niinhän minä teen nytkin. Seison maalaustelineen ääressä
unelmoimassa, että keskeneräisyys täyttyisi edes joiltakin osin.
Voiko se täyttyä – vai jääkö se aina kesken?
Keskeneräisyys
ja alimittaisuus aiheuttaa myös muita ongelmia, kuten Horkheimer ja
Adorno huomauttavat. Kukaan ei halua esimerkiksi tätä
keskeneräisyyden aiheuttamaa saatanallista roskaamista, mutta me
kaikki saamme sen. Keskeneräisyys ei iske vain festivaaliporukassa
tai pussikaljajengissä, vaan roskaamista harjoittavat myös
keski-ikäiset naiset. Jo vähäinenkin ripaus meditatiivista
elämisen tapaa parantaisi kokemismaailmaa ja vähentäisi kaaosta.
Kun ei kaiken aikaa kuppaisi näissä sotkemishommissa, ei tarvitsisi
siivotakkaan. Roskaaja asuu kenessä tahansa hämäränajan
puurtajassa joka raahaa jääkaapin metsään, vyöryttää vanhan
television vuorenrinteeseen ja tyhjää autosta roskat
parkkipaikalle. Miten se on mahdollista, kun kukaan meistä ei
tunnusta sellaista tekevänsä – ei milloinkaan. Kukaan ei halua
huonoa mutta kaikki saavat sen. Vaikka Mestari Eckhart valisti meitä
jo 1300-luvulla silleen jättämisen idealla, niin me emme jätä
mitään silleen. Me emme anna minkään olla – me sotkemme ja
sotkemme ja myllerrämme ja myllerrämme...
”Nykypäivän
esteettinen raakalaisuus vie loppuun sen, mikä hengenluomuksia on
uhannut siitä asti kun ne koottiin kulttuurina yhteen ja
vesitettiin.”
Vai
onko taide pitänyt pintansa? H & A ei kirjassaan taidetta kovin
paljon käsittele, mutta kyllä se siellä mukana kulkee. Ryhdymme
tietämään, että taiteen ”negatiivinen totuus” piilee
tyylissä. Tyyli antaa taideteoksille ilmaisuvoimaa, jota ilman
niiden totuus liukenisi olemattomiin, häviäisi näkymättömiin –
sortuisi todellisuuteen, kuten Arhur C. Danto sanoi. Vain suuret
taiteilijat, kuten Schönberg ja Picasso saattoivat haistattaa
tyylille pitkät. ”Vaikka todellisuuden ylittävää puolta ei
taideteoksessa voi erottaa tyylistä, se ei silti rakennu
toteutetusta harmoniasta, muodon ja sisällön, sisä- ja ulkopuolen,
yksilön ja yhteiskunnan kyseenalaisesta ykseydestä vaan eroa
ilmaisevista piirteistä, samuuden intohimoisen tavoittelun
vääjäämättömästä epäonnistumisesta.” Huono taide ei ota
riskiä tämän epäonnistumisen suhteen, vaan tavoittelee aina
”samanlaisuutta muiden kanssa, samuuden korviketta”. Ja lopulta
kulttuuriteollisuus tekee jäljittelystä ehdottoman vaatimuksen ja
käytännön. Keskeneräisessä alimittaisuudessaan se kuulostaa
samalta kuin nuo roskaamisen alkuvoimaiset käytännöt – se
saattaa jopa yllyttää siihen!
”Elokuvien
ja radion ei enää tarvitse teeskennellä olevansa taidetta.”
Horkheimer
& Adorno
”Radio
on demokraattinen: se tekee kaikista tasa-arvoisesti kuuntelijoita
alistaakseen heidät autoritaarisesti radioasemien samanlaisten
ohjelmien kohteiksi.”
Horkheimer & Adorno
”Viisas
ei halua tehdä hyvää kenellekään. Rahvasta hän vilkaisee kuin
oljista punottuja koirankuvatuksia. Itse hän elää elämäänsä
ylimaallisessa kunniassa, vapaana ja välinpitämättömänä.”
Laotse
Max
Horkheimer & Theodor W. Adorno (1944/2008): Valistuksen dialektiikka,
filosofisia sirpaleita. Vastapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti