“Ihmisille,
joiden vastaanottavuus on lukkiutunut vanhoihin jähmettyneisiin
muotoihin, ovat modernin aikakauden ilmaisumuodot yhtä epäselviä
ja jopa näkymättömiä kuin hormonit paljaalle silmälle.”
Marshall
McLuhan
”Tiivistäen
voidaan sanoa, että teknologia, kulttuuri, hallinnointi ja seksi
valtaavat tieteen, taiteen, politiikan ja rakkauden geneeriset
paikat.”
Alain
Badiou
Modernin aikakaudella
taiteen asiantuntija oli välttämättömyys, joka kertoi
taideyleisölle, mitä taide on ja mitä siitä piti ajatella.
Taiteen asiantuntijoista tuli suuria sankareita – taiteilijoitakin
suurempia – heidän nimensä loistivat parrasvaloissa. Ilman
asiantuntijoita modernin taiteen vaikeaselkoisesta (kuva)maailmasta
olisi ollut vaikea saada irti mitään ymmärrettävää. Vieläkin
muistan ne tunnelmat kun sain poikasena tuoreeltaan joululahjaksi
Herbert Readin Vuosisatamme maalaustaiteen historian (1960).
Olin varma, että tämä Read oli keksinyt koko modernin taiteen vain
meitä hyväuskoisia hämätäkseen. Samoihin aikoihin Read ilmestyi
myös televisioon esittelemään länsimaisen taiteen historiaa. Hän
seisoi ylväänä kuin toisesta maailmasta ilmestyneenä etiäisenä
suurten taideteosten tuntumassa ja antoi kultaisen vuon virrata
suustansa. Erityisesti muistan, miten hän Michelangelon veistoksen
Pietà äärellä kertoi – suunnattomasti minua järkyttäen
– palvovien ihmisten imeskelleen Jeesuksen varpaat.
Toki asiantuntijuus
karkasi toisinaan mielettömyyden sfääreihin, ja osoitti todeksi
kuluneen väitteen, että ”asiantuntemus on taiteen suurin
vihollinen”. Hyvä esimerkki tästä oli (ja on) villitys, joka
pani etsimään maalauksien käsialasta – siveltimenjäljistä –
kätkettyjä merkityksiä ja salaista symboliikkaa. Maalausten
epämääräisestä värimassasta saattoi löytyä niin todellisia
kuin epätodellisiakin olentoja. Taideteoksen tekijän –
taiteilijan – ei tietenkään tarvinnut olla näistä
merkillisyyksistä tietoinen. Toinen tärkeä väittämä kuuluikin,
että taideteoksen avautuminen ei vaadi tekijän esiin nostamista –
ehkäpä päinvastoin. Taiteilijan olisi parasta Adornon utooppista
tekstiä seuraten ”kieltää itseltään oman olemassaolonsa
ideologinen väärinkäyttö ja lopun aikaa käyttäytyä
yksityiselämässä niin vaatimattomasti, huomaamattomasti ja
mahtailemattomasti kuin on tarpeen, ei enää hyvän kasvatuksen
ansiosta vaan siitä häpeästä, että helvetissä on vielä
jäljellä ilmaa, jota hengittää”.
Mutta jo tuolloin oli
niitäkin, kuten juuri Adorno, jotka varoittivat meitä ymmärtämästä
taideteoksia hermeneuttisina objekteina – paremminkin meidän
”tulisi ymmärtää niiden käsittämättömyys”. Modernissa
taiteessa tärkeää on juuri se käsittämätön, jota ei voi
tyhjentää metatason selityksillä ja jota ei voi –
minkäänlaisella tempulla – palauttaa esittävään kuvaan.
Moderni taide avasi kokonaan uusia maailmoita nähtäväksi ja
koettavaksi. Postmodernismin myötä nuo maailmat ovat vähitellen
sulkeutuneet. Jälleen kerran taide on ryhtynyt jäljentämään ja
kommentoimaan ”todellisuutta”. Modernin jälkeisessä taiteessa
ei avaudu enää muuta kuin lompakko.
Taideteoksen ja maailman
välillä vallitsee kuilu, kuten Arthur C. Danto on oivallisesti
huomauttanut. Taideteokset sijaitsevat meille kaikille tutussa
taidemaailmassa ja maailma taas sijaitsee reaalisessa aistimaailmassa
– jos se nyt missään sijaitsee. Tästä seuraa kolmas väittämä.
Jos taideteos ylittää tuon kuilun, se sortuu todellisuuteen
maailmalliseksi esineeksi – se lakkaa olemasta taidetta ja sulautuu
osaksi reaalitodellisuutta. Tämän päivän taide – hieman
kärjistäen – ei ole sortunut vain todellisuuteen vaan myös
virtuaalitodellisuuteen. Tästä johtuen erityisiä taiteen
asiantuntija ei enää ole – kuka tahansa ”jokakuka” voi olla
(ja on) taiteen asiantuntija. Tämä on jo nähty käytännössäkin,
esimerkiksi julkiset taiteen ostolautakunnat on lopetettu
tarpeettomina. Jos taide on mitä tahansa, sen hankkijaksikin kelpaa
kuka tahansa! Ei siihen mitään työryhmää tarvita.
Nykyään tuota
tavallisenmeikäläistä ”jokakukaa” sanotaan ”mediapersoonaksi”.
Tällaiset mediapersoonat toimivat nykyään näyttelyiden
kuraattoreina, päättävät taidepalkinnoista ja toimivat
taidehankintojen ”asiantuntijoina”. Väitetään, että pitkässä
juoksussa näin toteutuu tasapuolisuus ja kohtuus paremmin kuin
”asiantuntija-asiantuntijoiden” päsmäröimässä taidemaailmaa.
Outo poikkeus on klassisen musiikin kilpailut, niissä edelleenkin
palkinnoista päättävät hermeneuttista metatietoa suoltavat
fossiilit. Kun saman homman hoitaisi joku ”doodsoni”
mututuntumalta – ja kaikki tahot olisivat tyytyväisiä.
Onko tässä
alennustilassa mitään positiivista? Alain Badiou kirjoittaa, että
sanan ”taide” selkeästä käytöstä on tullut mahdotonta. ”Sana
taide viittaa nykyään lähinnä vain kommunikaation laimeaan
ideaan, multimediainnostuksen synnyttämään haluun koota kaikki
aistimelliset kyvyt yhä uusiksi mielikuvituksellisiksi
rakennelmiksi, ja kaikki periaatteet romuttavaan
kulttuurirelativismiin.” Tässä tilassa me olemme päätyneet
maailmaan, jossa mikään ei ole hyvää mutta ei huonoakaan, kuten
Jyrki Lehtola kirjoittaa blogissaan 24.8.2013: ”Ja täällä me
olemme keskellä velttona hyllyvää halailukulttuuria, jossa mikään
ei erotu mistään, ja kaikki on periaatteessa kivaa, kun kaikkien
kukkien pitäisi antaa kukkia. Ei pitäisi, jotkut kukat kannattaa
tallata kuoliaaksi, jotta ne muutamat kukat saavat mahdollisuuden
kunnolla kukoistaa.”
Toisaalta
”sfääreihin karanneet” postmodernismin metatasot ja ironisen
ylimielinen tietoisuudella mässäily ovat kuihtuneet, kuten myös
Otso Kantokorpi antaa ymmärtää blogissaan 19.9.2013. ”Suomalainen
taiteilija uskaltaa nykyään käsitellä teemojaan tavalla, jolle
taannoin olisi hymähdelty: nostalgia, melankolia ja naiivi ilo ovat
yhtä sallittuja kuin kiukku, suorapuheisuus ja hyökkäävyyskin.
Näin on käynyt välineillekin: videotaiteilija voi ryhtyä
maalaamaan tai maalari voi lisätä näyttelyynsä valokuvia.
Keskiössä ei enää ole väline, ei myöskään tähtikultin
kontaminoima taiteilija vaan ikuiset inhimilliset teemat.” Näin Kantokorpi vakuuttaa, että (turhanpäiväistenkään)
tarinoiden aika ei ole ohi, vaan ne tarjoavat edelleen kaikille
demokraattisesti samastumispintaa. Kaikki tekevät mitä tekevät –
koko luomakunta on yhtä ja samaa samastumispintaa kuin aikojen
alussa.
Pakko on
tässä välissä myöntää, että minä kaipaan tuota
taidefilosofian käsittämätöntä taidepuhetta kuin kaktus
harvinaista sadetta. Vaan jatka, ”jatka
olemista tänä jonakuna,
joka sinusta on sattunut tulemaan”, kuten Badiou huokaa.
Vaan kuka
jaksaa näitä iankaikkisia (psyko-sosiologisia) jorinoita, ja kuka
jaksaa tuota hömelöä hypomaaniseen tilaan ajautunutta taiteilijaa,
joka höpöttää kuin urheilija epäonnistuneen suorituksensa
jälkeen ”omaan tekemiseen luottamisesta”. Vapauttavaa olisi (ja
on) kokea tarinat ja turinat ylittävää universaalia valon, värin
ja tilan taidetta, josta kuvataiteessa perimmältään on kysymys –
ei yksityiskohtien ja tunkkaisten pikkuasioiden nuuskimisesta.
Taiteen synnyttämä arvokas ”välimatka” luo harmoniaa ja
syvällistä oivallusta – ei kylmänhikiset samastumisen
tartuntapinnat.
Koko tämän
erämaavaelluksen ajan klassinen musiikki on säilyttänyt pintansa,
kun taas kuvataide on antautunut alhaisten tarkoitusperien ja
viettien kynnysmatoksi. Kikkailemalla olemme onnistuneet tekemään
vallankumouksen (henkisessä) kokemusmaailmassamme, mutta antaneet
suosiolla käytännön eli fyysisen puolen kapitalistien
hoidettavaksi. Onhan se tämäkin ratkaisu – vaan kertooko se
”siitä häpeästä, että helvetissä on vielä jäljellä ilmaa,
jota hengittää”.
”Ihminen
ei voi tutkia enempää sitä minkä tietää kuin sitäkään mitä
ei tiedä? Miksi hän näet sellaista tutkisi minkä tietää, sehän
on hänelle jo tuttua, eikä tutkiminen siis ole tarpeen.”
Sokrates
Ai että kun 12-v Tommo olis jatkanut näin eikä ponnistellut muuta!
VastaaPoistaEihän se vieläkään ole myöhäistä. Kypsä ikä ja hulluus, mikäpä sen parempi yhdistelmä!
VastaaPoista