IKEAn myyntiluettelon
uusia ”taidekkeita”, itse sommiteltava kellotaulu ja
jättikokoinen seinälle ripustettava nappi. IKEA – Elämää kodin
täydeltä (2013).
”Siis
säännöistä viis, luota ideoihisi ja tee elämästäsi juuri
sellainen kuin haluat.”
IKEA
– Elämää kodin täydeltä
(2013)
Jo antiikin ajoista
lähtien inhimillisten pyrkimysten ja toimien päämääräksi on
koettu hyvä elämä (eudaimonia). Se on ollut myös
filosofian yksi tärkeimmistä pohdinnan aiheista – miten hyvä
onnellinen elämä saavutetaan ja millaisilla lausumilla
(ajatuksilla) sitä ylläpidetään. Hyvää elämää ei voi olla
ilman filosofiaa, kykyä ajatella ja tuottaa järkeviä ajatuksia.
Aristoteleen mukaan hyvän elämän ainekset ovat älyn hyveet
(moraali etunenässä), ruumiilliset hyveet (terveys ja kauneus) sekä
ulkoiset hyveet (kuten maine ja rikkaus). Nämähän löytyvät tänä
päivänäkin lähes muuttumattomina mistä tahansa
elämäntapajulkaisusta.
Modernin maailman kourissa
filosofia jäi pahasti ”ihmistieteiden” varjoon, kuten mm.
Foucault on niin vastaansanomattomasti osoittanut. Yhtäkkiä nämä
paljon filosofiaa ”mediaseksikkäämmät” elämys- ja
oletustieteet valtasivat ”markkinat”. Ilmestyi valtaisat määrät
(ja ilmestyy yhä) erilaista elämäntapakirjallisuutta, joka kertoo
mieliinpainuvin klisein, kuinka hyvä ja onnellinen elämä
saavutetaan. Eikä vain kirjoja, vaan myös sadoittain
aikakausilehtiä, jotka tietävät tarkalleen nämä samat
hyvänelämänloitsut. Värikkäin kansin ne saavat meidät
kaipaamaan yhä parempaa ja yltäkylläisempää elämää.
Ahdistuksen partaalle saakka me unelmoimme noista saavuttamattomista
autuuden ja täyteyden päivistä.
Vaan ei hätä ole tämän
näköinen. Me olemme jo saaneet ”elämystieteilyjen” kylkiäisenä
monia ihania asioita, kuten yhteisöllisyyden, aivan helvetillisen
halauskulttuurin ja käsittämättömän tavaranpaljouden
kauneudennälkää ruokkimaan. Poliitikot ja ammattiyhdistysliike
tekevät kaikkensa, jotta työtätekevien ja tekemättömien
kansalaisten ostovoima yhä vain kasvaisi. Tavaroiden ostovoima –
siis turhien tavaroiden ostovoima – kattaa kaiken, millään muulla
ei mitään todellista merkitystä olekaan. Kukaan ei muista kysyä,
että onko tässä enää mitään järkeä. Toki aina silloin
tällöin joku (jotkin tahot) muistuttavat, että kansalaiset
jakaantuvat yhä jyrkemmin kahtia, niihin joilla on ostovoimaa ja
niihin joilla sitä ei ole. Mutta sehän johtuu vain markkinoiden
rakenteesta ja niiden ikiaikaisesta ylläpidosta rakennemuutoksin.
Suuressa mittakaavassa – pitkässä juoksussa – kaikki saavat
kyllä ansionsa mukaan ostovoimaa!
Ja kuin tilauksesta
kolahtaa postilaatikkoon uusi elämystieteen julkaisu aivan huipulta:
IKEA – Elämää kodin täydeltä (2013). Myyntikuvasto on
toimitettu sisustuslehtien tyyliin. Sivut aukeavat ”tyylikkäisiin”
hyvän elämän tiloihin, joita uudet onnellisen elämän innovaatiot
– erilaiset kulutustavarat – kalustavat. Me saamme tietää, että
”koti on elämän tärkein tapahtumapaikka”. Toimiva koti vaatii
tietenkin parin vuoden välein uudet käyttötavarat, jotta siellä
voisi ”rentoutua, harrastaa ja työskennellä”. ”Ja tehdä
asioita, joita rakastaa ja joiden parissa viihtyy.” ”Näin
elämästä tulee kaikin puolin helpompaa.” Tässä vaiheessa
jääräpäisinkin peräkamarin mörkö ymmärtää, että vanhat
romut on aika vaihtaa uusiin – olivatpa ne sitten miten rakkaita
sukukaluja hyvänsä.
Seuraavalla aukeamalla
olemme jo löytäneet tiemme hyvän elämän keskiöön. Kuvasto
valistaa: ”Hienoimmat kotona vietetyt hetket ovat pieniä,
yksinkertaisia iloja. Kuten laiskottelu sohvalla, rauhalliset
juttutuokiot tai yhdessäolo arkisten askareiden parissa.” Mikä
minä olen tässä sanomaan yhtäkään poikkipuolista sanaa.
Varsinkin kun IKEA Foundation on viemässä meidät kaikki ”yhdessä
kohti parempaa tulevaisuutta”. Säätiö on ollut ”luomassa
parempaa tulevaisuutta jo sadalle miljoonalle lapselle maailman
köyhimmillä aluille”. Mitä minä olen tehnyt maailman hyvän
elämän kotien puolesta – en mitään. Sinnikkäästi olen
yrittänyt pitää näitä ”sukuromuja” liimalla ja ruuveilla
kasassa. Ensimmäisen oman huonekalun – mietiskelytuolin – ostin
vasta viime kesänä täyttäessäni 65 vuotta.
Filosofiasta olemme
saaneet tietää, että ihmisellä on aivan erityinen
eksistentiaalinen läsnäolon (Dasein) tapansa, joka erottuu
selkeästi esimerkiksi koiran tai kirjan olemisesta. Mutta IKEAssa
tiedetään enemmän. Ihminen ei vain ole, vaan hän viihtyy.
Viihtyminen on ihmisen läsnäolemisen korkein muoto, jossa totuus,
kauneus ja hyvyys kohtaavat kristallin kirkkaina (claritas).
Ja juuri tässä tulee IKEA apuun, kuten muutkin suuret tavaratalot
ja Keskisen kyläkauppa. Suurin osa meistä ihmisistä saa kaiken
niin henkiseen kuin fyysiseenkin nälkäänsä tavaratalosta –
”supermarketista”. Joka viikko lähtee tuosta naapurista
(Kasperin toimintojen talolta eli ”Toimarilta”) bussi täynnään
onnellisia hyvää elämää eläviä ihmisiä IKEAaan ja toinen
bussi Keskisen kyläkauppaan. Ei näitä ”toiviomatkoja” turhaan
tehdä.
Joku epäileväinen
mutisee taustalla, ettei tavaratalossa käynti korvaa
taidenäyttelyssä, teatterissa tai konsertissa käyntiä. Kyllä
korvaa, 95 prosenttia ihmisistä tietää tämän ja viittaa
kintaalla joutaville kulttuuritapahtumille. Esimerkiksi Keskisen
Kyläkaupassa on heti sisääntuloaulassa hyvän elämän taidekauppa
– ei sellaisia ”hyviä tauluja” missään näyttelyssä näe.
Myös IKEAssa on tänä vuonna panostettu erityisiin taide-esineisiin
– ”taidekkeisiin”. IKEAn uudesta myyntiluettelosta ”bongaamme”
taidekellon, jonka hyvän elämän konsumeristi voi itse
sommitella taiteelliseen muotoonsa. Pop-taiteen ystäviä ilahduttaa
jättikokoinen nappi, jonka voi ripustaa seinälle. ”Ole itse oma
Oldenburgisi!”
Kyläkaupalla tavataan!
"Nihil est
in intellectu quod non prius in sensu."
”Mielessä
ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut Keskisen kyläkaupassa.”
(Vapaasti suomentaen SJT)
Tuomas
Akvinolainen
"Ajatuksen liikunta on riippuvainen esineiden liikunnasta."
V. I. Lenin
"Ajatuksen liikunta on riippuvainen esineiden liikunnasta."
V. I. Lenin
PS. Lopuksi vielä vinkki
työmarkkinaneuvottelijoille: Ostovoimaa kannattaa reilusti pudottaa!
IKEA – Elämää
kodin täydeltä. IKEA 2013.
Taivaan portti – ei
vaan portti Keskisen kyläkauppiaan renessanssipuutarhaan, jossa on
mm. 14 italialaista suihkulähdettä. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti