sunnuntai 8. syyskuuta 2013

KOHTI PAREMPAA ELÄMÄÄ


IKEAn myyntiluettelon uusia ”taidekkeita”, itse sommiteltava kellotaulu ja jättikokoinen seinälle ripustettava nappi. IKEA – Elämää kodin täydeltä (2013).


Siis säännöistä viis, luota ideoihisi ja tee elämästäsi juuri sellainen kuin haluat.”
IKEA – Elämää kodin täydeltä (2013)

Jo antiikin ajoista lähtien inhimillisten pyrkimysten ja toimien päämääräksi on koettu hyvä elämä (eudaimonia). Se on ollut myös filosofian yksi tärkeimmistä pohdinnan aiheista – miten hyvä onnellinen elämä saavutetaan ja millaisilla lausumilla (ajatuksilla) sitä ylläpidetään. Hyvää elämää ei voi olla ilman filosofiaa, kykyä ajatella ja tuottaa järkeviä ajatuksia. Aristoteleen mukaan hyvän elämän ainekset ovat älyn hyveet (moraali etunenässä), ruumiilliset hyveet (terveys ja kauneus) sekä ulkoiset hyveet (kuten maine ja rikkaus). Nämähän löytyvät tänä päivänäkin lähes muuttumattomina mistä tahansa elämäntapajulkaisusta.

Modernin maailman kourissa filosofia jäi pahasti ”ihmistieteiden” varjoon, kuten mm. Foucault on niin vastaansanomattomasti osoittanut. Yhtäkkiä nämä paljon filosofiaa ”mediaseksikkäämmät” elämys- ja oletustieteet valtasivat ”markkinat”. Ilmestyi valtaisat määrät (ja ilmestyy yhä) erilaista elämäntapakirjallisuutta, joka kertoo mieliinpainuvin klisein, kuinka hyvä ja onnellinen elämä saavutetaan. Eikä vain kirjoja, vaan myös sadoittain aikakausilehtiä, jotka tietävät tarkalleen nämä samat hyvänelämänloitsut. Värikkäin kansin ne saavat meidät kaipaamaan yhä parempaa ja yltäkylläisempää elämää. Ahdistuksen partaalle saakka me unelmoimme noista saavuttamattomista autuuden ja täyteyden päivistä.

Vaan ei hätä ole tämän näköinen. Me olemme jo saaneet ”elämystieteilyjen” kylkiäisenä monia ihania asioita, kuten yhteisöllisyyden, aivan helvetillisen halauskulttuurin ja käsittämättömän tavaranpaljouden kauneudennälkää ruokkimaan. Poliitikot ja ammattiyhdistysliike tekevät kaikkensa, jotta työtätekevien ja tekemättömien kansalaisten ostovoima yhä vain kasvaisi. Tavaroiden ostovoima – siis turhien tavaroiden ostovoima – kattaa kaiken, millään muulla ei mitään todellista merkitystä olekaan. Kukaan ei muista kysyä, että onko tässä enää mitään järkeä. Toki aina silloin tällöin joku (jotkin tahot) muistuttavat, että kansalaiset jakaantuvat yhä jyrkemmin kahtia, niihin joilla on ostovoimaa ja niihin joilla sitä ei ole. Mutta sehän johtuu vain markkinoiden rakenteesta ja niiden ikiaikaisesta ylläpidosta rakennemuutoksin. Suuressa mittakaavassa – pitkässä juoksussa – kaikki saavat kyllä ansionsa mukaan ostovoimaa!

Ja kuin tilauksesta kolahtaa postilaatikkoon uusi elämystieteen julkaisu aivan huipulta: IKEA – Elämää kodin täydeltä (2013). Myyntikuvasto on toimitettu sisustuslehtien tyyliin. Sivut aukeavat ”tyylikkäisiin” hyvän elämän tiloihin, joita uudet onnellisen elämän innovaatiot – erilaiset kulutustavarat – kalustavat. Me saamme tietää, että ”koti on elämän tärkein tapahtumapaikka”. Toimiva koti vaatii tietenkin parin vuoden välein uudet käyttötavarat, jotta siellä voisi ”rentoutua, harrastaa ja työskennellä”. ”Ja tehdä asioita, joita rakastaa ja joiden parissa viihtyy.” ”Näin elämästä tulee kaikin puolin helpompaa.” Tässä vaiheessa jääräpäisinkin peräkamarin mörkö ymmärtää, että vanhat romut on aika vaihtaa uusiin – olivatpa ne sitten miten rakkaita sukukaluja hyvänsä.

Seuraavalla aukeamalla olemme jo löytäneet tiemme hyvän elämän keskiöön. Kuvasto valistaa: ”Hienoimmat kotona vietetyt hetket ovat pieniä, yksinkertaisia iloja. Kuten laiskottelu sohvalla, rauhalliset juttutuokiot tai yhdessäolo arkisten askareiden parissa.” Mikä minä olen tässä sanomaan yhtäkään poikkipuolista sanaa. Varsinkin kun IKEA Foundation on viemässä meidät kaikki ”yhdessä kohti parempaa tulevaisuutta”. Säätiö on ollut ”luomassa parempaa tulevaisuutta jo sadalle miljoonalle lapselle maailman köyhimmillä aluille”. Mitä minä olen tehnyt maailman hyvän elämän kotien puolesta – en mitään. Sinnikkäästi olen yrittänyt pitää näitä ”sukuromuja” liimalla ja ruuveilla kasassa. Ensimmäisen oman huonekalun – mietiskelytuolin – ostin vasta viime kesänä täyttäessäni 65 vuotta.

Filosofiasta olemme saaneet tietää, että ihmisellä on aivan erityinen eksistentiaalinen läsnäolon (Dasein) tapansa, joka erottuu selkeästi esimerkiksi koiran tai kirjan olemisesta. Mutta IKEAssa tiedetään enemmän. Ihminen ei vain ole, vaan hän viihtyy. Viihtyminen on ihmisen läsnäolemisen korkein muoto, jossa totuus, kauneus ja hyvyys kohtaavat kristallin kirkkaina (claritas). Ja juuri tässä tulee IKEA apuun, kuten muutkin suuret tavaratalot ja Keskisen kyläkauppa. Suurin osa meistä ihmisistä saa kaiken niin henkiseen kuin fyysiseenkin nälkäänsä tavaratalosta – ”supermarketista”. Joka viikko lähtee tuosta naapurista (Kasperin toimintojen talolta eli ”Toimarilta”) bussi täynnään onnellisia hyvää elämää eläviä ihmisiä IKEAaan ja toinen bussi Keskisen kyläkauppaan. Ei näitä ”toiviomatkoja” turhaan tehdä.

Joku epäileväinen mutisee taustalla, ettei tavaratalossa käynti korvaa taidenäyttelyssä, teatterissa tai konsertissa käyntiä. Kyllä korvaa, 95 prosenttia ihmisistä tietää tämän ja viittaa kintaalla joutaville kulttuuritapahtumille. Esimerkiksi Keskisen Kyläkaupassa on heti sisääntuloaulassa hyvän elämän taidekauppa – ei sellaisia ”hyviä tauluja” missään näyttelyssä näe. Myös IKEAssa on tänä vuonna panostettu erityisiin taide-esineisiin – ”taidekkeisiin”. IKEAn uudesta myyntiluettelosta ”bongaamme” taidekellon, jonka hyvän elämän konsumeristi voi itse sommitella taiteelliseen muotoonsa. Pop-taiteen ystäviä ilahduttaa jättikokoinen nappi, jonka voi ripustaa seinälle. ”Ole itse oma Oldenburgisi!”

Kyläkaupalla tavataan!


"Nihil est in intellectu quod non prius in sensu."
Mielessä ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut Keskisen kyläkaupassa.” (Vapaasti suomentaen SJT)
Tuomas Akvinolainen

"Ajatuksen liikunta on riippuvainen esineiden liikunnasta."
V. I. Lenin

PS. Lopuksi vielä vinkki työmarkkinaneuvottelijoille: Ostovoimaa kannattaa reilusti pudottaa!

IKEA – Elämää kodin täydeltä. IKEA 2013.

Taivaan portti – ei vaan portti Keskisen kyläkauppiaan renessanssipuutarhaan, jossa on mm. 14 italialaista suihkulähdettä. Kuva SJT.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti