sunnuntai 22. syyskuuta 2013

CARL-HENNING PEDERSEN 100 VUOTTA


Kirjoittaja keikkumassa museon sisäänkäynnin kaiteella. Herning 1989. Kuva SJT.


Tänään 23.9.2013 tulee 100 vuotta Carl-Henning Pedersenin syntymästä. Kirjoitin viimeisen lehtijuttuni taidekriitikkona suuren maalarin 90-vuotisnäyttelystä "Work of a Lifetime", Tanskan valtion taidemuseo Kööpenhamina (24.9.03–4.1.2004). Kävin myös Pedersenin 80-vuotisnäyttelyssä Pariisissa, mutta ARKENin tänä vuonna järjestämä suuri näyttely ”Carl-Henning Pedersen 100 Years” (2.2.–11.8. 2013) on ehtinyt jo mennä menojaan. Juhlat toki jatkuvat Pedersenin nimikkomuseossa Herningissä 100-vuotisnäyttelyn merkeissä (21.9.2013–9.2.2014). Vaan toistaiseksi ei auta kuin muistella menneitä, juttu on ilmestynyt ainakin Ilkassa 11.10.2003.


Maalaus antaa sielulle silmät


Silmät suljettuna
seison tienkupeessa.
Kuulen omenapuiden värisevän
valkoisissa kukissaan.
Kun taivaanholvi sinkoaa minut
takaisin aikojen alkuun.
Carl-Henning Pedersen (suom. SJT)


Carl-Henning Pedersenin ura alkoi jo 1930-luvulla, mutta varsinaiseen lentoon se nousi Cobra-ryhmän perustamisen jälkeen. Eräässä haastattelussa Pedersen muistelee, miten hän eräänä sumuisena syysaamuna 1948 odotteli maalarivaimonsa Else Alfeltin kanssa Kööpenhaminan asemalla Amsterdamin junaa. Junasta nousi kolme maalaria, Appel, Corneille ja Constant, kainaloissaan taulupaketit, jotka oli kuljetettu tullaamatta junan hattuhyllyllä.

Euroopassa moottoripyöräilevä ja taiteen uusia tuulia haisteleva Asger Jorn oli kutsunut nämä ”hengenheimolaiset” jokavuotiseen Tanskan taiteilijoiden "Syysnäyttelyyn" Kööpenhaminaan. He eivät saavuttaneet kummoistakaan menestystä näyttelyssä, mutta siinä ohessa tuli perustetuksi taiteilijaryhmä Cobra, jonka nimi tuli taiteilijoiden kotikaupunkien nimistä Copenhagen+Brussels+Amsterdam.¹)

Ryhmä piti jo seuraavana vuonna ensimmäisen näyttelynsä Amsterdamissa, mutta senkin vastaanotto oli vaisun puoleinen. Muutaman aktiivisen vuoden jälkeen ryhmän toiminta hiipui, mutta vasta sen jälkeen Cobran ja sen jäsenten maine nousi legendaariseksi.


Oma museo

Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum rakennettiin 1976 samalle pellolle Herningin taidemuseon kanssa. Rakennusten visuaalisesti huikeasta muotokielestä vastasi arkkitehti C. F. Møller. Siitä lähtien Pedersenin, kuten myös hänen jo 1976 kuolleen vaimonsa Else Alfeltin, teosten pysyvä näyttely on ollut esillä Herningissä.

Ainutlaatuisen kokemuksen museomiljöössä muodostavat Pedersenin maalaamat suuret keraamiset ulkoseinämaalaukset, jotka sädehtivät värikkäinä viesteinä kuin kaukaa todellisuuden tuolta puolen, fantasian ja sadun maailmasta. Taidemuseon pyöreän sisäpihan seinäfriisillä on pituutta peräti 220 metriä ja taiteilijan oman museon ulkoseinän kiertävällä maalauksella 90 metriä. Uutena rakennelmana pihassa kohoaa smaragdinsininen prisma, joka saa seurakseen juhlavuoden kunniaksi vielä 12 metriä korkean keraamisen obeliskin.


  Landscape with Red Mask, 1949. Kuva ARKEN Museum of Modern Art 2013.


Maalaamisesta

"Maalauksen tekemisen prosessi edellyttää hyppyä ilmaan, ja putoamista takaisin maahan. Seuraavalla kerralla sitä yrittää hypätä paremmin ja korkeammalle. Niin se käy, ja aina alusta uudelleen." Carl-Henning Pedersen. (Helhesten 1943).

Carl-Henning Pedersen on tuottelias taiteilija, hän maalaa intohimoisesti ja spontaanisti tavoittaakseen maalauksiinsa nopeasti ohikiitävät mielenliikahdukset. Pedersen sanoo maalaavansa mielikuvituksesta kumpuavaa fantasiaa, mutta "ensin minun on ladattava itseni luonnon elämyksillä".

Pedersenin omalaatuinen maaginen ”luonnonhengillä” inspiroitu kuvakieli on alituisessa muutoksen tilassa. Intensiivisillä siveltimenvedoilla siivitetty maalausjälki on yhtä aikaa räiskyvän dramaattista ja lyyrisen kaunista. Mieluusti maalari kuvailee tuntemuksiaan myös runoissaan. "Kuulen omenapuun värisevän valkoisissa kukissaan. Kun taivaanholvi sinkoaa minut takaisin aikojen alkuun." (Herning 1998).

Pedersenin maalauksia asuttavat oudot linnut, siivekkäät hevoset ja kummalliset kasvit. Näkyvää ympäröi ikään kuin syvästä unesta heräävä sinihäiveinen maailma, jota valaisee aamunkoiton kultainen tähti. Taustalla siintää turkoosi meri, jonka ikuisilla aalloilla keikkuu "Taivaanlaiva" matkustajinaan kaksi yksinäisyyteen halkaistua lintumaista oliota. Illan myötä kaukaisuuteen, jossa meri ja taivas ovat yhtä, ilmestyvät "Tähtilaivat" ja "Taivaanlinnat"; valaistus on päivääkin sinisempää ja vain varjojen tummuudesta voi päätellä yön koittaneen.

Aivan kuin katselisi Pedersenin maalauksia Olivier Messiaen kuvailee sielustaan kumpuavaa musiikkia, "joka on irisoivaa, sateenkaaren väreissä välkehtivää, hienovaraista, aistillista, ja joka on kuin uusi veri, tuntematon parfyymi, uneton lintu, vastavärien virtaus". (Messiaen 1946).


Serendipity

Jos Cobra-ryhmän maalareista Asger Jorn oli kuin luonnonvoima, alituisessa räjähtämisen tilassa, on Carl-Henning Pedersen kuin luonto itse, täynnä ylitsevuotavaa värien ja muotojen tulvaa. Horace Walpolen lanseeraama serendipia, jossa sattumalta ja tiedostamatta syntyy oivallisia keksintöjä, kuvaa hyvin Pedersenin työskentelymetodia. ”Jokaisen taiteilijan on itse omin avuin löydettävä tiensä”, vakuuttaa korkeaan ikään ehtinyt taiteilija.


¹) Pedersen muistaa Cobra-ryhmän perustamishistorian toisin kuin esimerkiksi Asger Jorn ja monet muut tietolähteet. Onko hällä väliä perustettiinko ryhmä Pariisissa vai Kööpenhaminassa – ehkäpä se perustettiin kummassakin kaupungissa. Tuosta Pedersenin kertomasta taiteilijoiden syysaamuisesta kohtaamisesta Kööpenhaminan asemalla 1948 on valokuvakin. Niin myös moottoripyörällään Pariisin kiitävästä Asger Jornista. Toimintavuosinaan 1948–1951 Cobra oli melko tuntematon ryhmä, jonka näyttelyt eivät taidemaailmaa juuri hetkauttaneet. Mutta myöhempinä aikoina taidemarkkinat ovat kyllä Cobransa löytäneet.

The poetry and the dream of a better life in Carl-Henning Pedersen’s art send a necessary and important message to the overburdened people of our time.”
Christian Gether, ARKEN Museum of Modern Art


Osa Herningin taidemuseon sisäpihan 220 metriä pitkää seinämaalausta. Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, Herning 2002. Kuvat SJT.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti