“Me
olemme pohjanperäläisiä, – tiedämme
kyllin
hyvin, kuinka erillämme me elämme.
Et
maata, et vettä myöten ole löytävä tietä
pohjanperäläisten
luo: sen tiesi jo Pindaros.
Tuollapuolen
Pohjolaa, jäätä ja kuolemaa
–
meidän elämämme, meidän onnemme.”
Friedrich Nietzsche
Aamulla auringonnousun
aikaan vein matot ulos ja pudistelin ne porraspielessä. Tosin täällä
Pohjanperällä matot ”puristellaan”. Matot ja naisten rinnat, ne
”puristellaan” – näin on ollut jo aikojen alusta ja näin
on... Kissan paskat, tokihan nykyään on jo olemassa itsensä
”puristelevia” mattoja, ja taatusti sellaiset rinnatkin on jo
keksitty – minulle ei vain enää mitään näytetä, eikä
kerrota.
Näin surullisen jutun
jälkeen on kerrottava jotakin hauskempaa. Lakeuden kaupungissa oli
taannoin yksi Länsi-Suomen suurimpia mattokauppoja ”Matto-Lammi”.
Matto on italiaksi hullu.
Matto-Lammi herätti Italiassa messuilla vuosi vuoden jälkeen
ansaittua arvostusta ja matot menivät kuin kuumille kiville. Kunnes
joku kertoi kauppias Lammille mitä ”se matto
meinaa italiaksi”. Lammi vaihtoi tuota pikaa liikkeensä nimen vähemmän arrogantiksi, mutta kaupankäynti hiipui ja Matto-Lammi
jäi markkinoiden jalkoihin. ”Markkinat reagoivat herkästi”,
vakuutetaan yhtenään meille, jotka emme ole saaneet kokea
suunnitelmatalouden ”iloja”.
Pakkasin
matot sitikkaan ja
lähdin ajamaan. Auto kehräsi kuin iso kissa ja suuret mustat pilvet
seilasivat poikki taivaan. Ajoin läpi synkkien metsätaipaleiden
Pahajoelle asti, en sentään joen rantaan saakka, vaan kuivalle
töyräälle. Joella olisi sillanpielessä ollut vanha luonnonkivien
muodostama pyykkipaikka, mutta siellä ei enää nykyään käynyt
kukaan. Matto- ja pyykinpesumeditaatio hoidetaan nykyään koneilla.
Kokemuksesta
tiedämme miten tärkeätä zenin harjoittamisessa ovat pienet
vaatimattomat askareet, kuten esimerkiksi pyykinpesu, siivoaminen ja
tiskaaminen. Erityisesti tiskaaminen on suoranaista meditaation
juhlaa, jossa vesi, astiat, tiskiharja ja tiskaaja muodostuvat
yhdeksi ainoaksi rikkumattomaksi kokonaisuudeksi. Kädet tietävät
mitä tekevät – kädet käsittävät tekemisensä – ilman
subjektin vallitsevaa tahtoa. Siinä mieluusti pesaisee naamansakin
yhtenä kulhomaisuutena muiden patojen ja pannujen ohessa, huljauttaa
oikein kunnolla korvista kiinni pidellen.Samalla
siinä konkretisoituu hermeneuttinen tosiasia, että asiat eivät ole
maailmassa vain esillä, vaan myös käsillä.
Nykyään
monet ovat siirtyneet tiskaamisessakin konevoimaan – koneella
meditoimiseen. Tiskikoneesta on tullut eräänlainen rukousmylly. En
sano, että se huono vaihtoehto olisi. Saattaahan tuo koneen hyrinä,
sihinät ja pihinät sekä astioiden kolinat olla hyvinkin
meditatiivista koettavaa. Olen naapurissa kerran sellaisen aparaatin
nähnyt toiminnassa. Pesen itsekin pyykit koneella, italialaisella
Candy-merkkisellä jo
yli 20-vuotiaalla hurjasti meluavalla automaattisella
pyykinpesukoneella. Mutta tiskaamisessa tyydyn ikivanhaan
menetelmään.
Roomassa
joskus 1980-luvulla ei tiskiharjaa tuntunut löytyvän mistään.
Kunnes lopulta jostakin torilta löysin tiskiharjannäköisen harjan.
Myyjä sanoi, ettei se ole tarkoitettu tiskaamiseen, mutta en
ryhtynyt hänen kanssaan väittelemään. Eräänä iltana tuli
paikallista väkeä kylään, he yllättivät minut tiskaamasta.
Annoin harjan suorastaan lentää. ”Harjaatko sinä astioita”,
ihmetteli toinen. ”En uskalla edes kuvitella mitä sinä teet
rapuille”, tokaisi toinen. Naiset tempasivat pyyhkeet ja alkoivat
kuivata tiskaamiani astioita. Kun kerroin, että meillä Suomessa on
joka asunnossa tiskipöydän yläpuolella kuivauskaappi, johon voi
panna märät astiat kuivumaan, he olivat tikahtua nauruun. ”Se on
tehty varmaankin jäästä”, lohkaisi toinen kaunottarista.
Pahajoella
sisareni oli ”pykännyt” matonpesupaikan, jossa me suhautimme
matot puhtaiksi painepesurilla. Pesuaineena käytin
eukalyptus-suopaa, jonka aromaattinen tuoksu suorastaan huumasi ja
tappoi kai hyttysetkin sukupuuttoon koko kylältä. Nostimme matot
telineelle kuivumaan. Homma oli ohi parissa tunnissa. Olin
lounasaikaan mennessä jo takaisin kaupungissa.
Pari
vuotta sitten ostin alennusmyynnistä ”höyrypesuri-imurin” tai
jotakin sellaista. Se oli ollut siitä saakka laatikossaan työhuoneen
nurkassa omaatuntoani soimaamassa. Nyt kaivoin sen esille ja kasasin
kokoon. Se näytti pätevältä – pelottavan pätevältä. Höyrytin
ja imuroin ensin ikkunat ja sitten keittiön ja vessan. Lopuksi
kiisin lattioiden yllä kuin tulikuumaa höyryä syöksevä
lohikäärme. Puhdasta tuli, mutta erityisen meditatiivista se touhu
ei ollut. Kädet tutisivat jännityksestä vielä myöhään
illallakin. Seuraavaksi siirryn höyryhirviön kanssa kellariin ja
saunaan.
Kaappeja,
hyllyjä ja työpöytiä siivotessa meni seuraava viikko. Se oli
vaivalloista ja selkää särkevää puuhaa. Mutta lopulta työ alkoi
kiittää itseään, kuten karjalaiset sanovat. Tilan uusi avaruus –
tilallisuus – avasi myös mieleen uusia ulottuvuuksia. Valo tulvi
ikkunoista sisään ja cayenne-chilit, basilikat ja steviat kasvoivat
ikkunapenkillä ihan silmissä. Jossain välähti salama ja vesi
ryöppysi putouksena katolta alas. ”Ja silmiini sataa sisään”,
kuten Rilke kirjoitti.
Poisheitettävää
roskaa ja tarpeetonta rojua tuli viisi suurta lajiteltua
muovisäkillistä.
”Olisin
tarvinnut yhden ainoan huoneen (sen valoisan päätyhuoneen). Olisin
elänyt siellä vanhojen tavaroitteni kanssa, perhekuvien ja
kirjojen. Ja nojatuoli minulla olisi ollut ja kukkia ja koiria ja
tukeva keppi kivisiä teitä varten. Eikä mitään muuta. (...)
Olisin kirjoittanut paljon, sillä minulla olisi ollut ajatuksia ja
muistoja monista.”
Rainer
Maria Rilke
Höyryhirviö irvistelee työhuoneen lattialla. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti