En ole koskaan ollut mikään
sarjakuvien ystävä. Muistaakseni meillä ei lapsuudessani ollut
sarjakuvalehtiä eikä niitä tainnut olla naapureillakaan. Vasta
koulussa törmäsin sarjakuvalehtisiin, joita pojat vaihtoivat
keskenään. Ne vaikuttivat kovin sekavilta laitoksilta suttuisine
kuvineen ja puhekuplineen, joten pysyttelin niistä kaukana. Eräänä
kesänä noihin aikoihin serkkuni Leo toi meille pahvilaatikollisen
vanhoja Aku Ankka -lehtiä. Luimme niitä sisareni kanssa
piha-aitassa, jonne äitini oli sijoittanut meidät piiloon ukkoselta
ja maailmalta.
Myöhemminkin olen lukenut sarjakuvia,
mutta mitään sellaista järisyttävää vaikutusta ne eivät ole
tehneet kuin esimerkiksi 12-vuotiaana lukemani Sartren Inho.
Sen jälkeen en moneen vuoteen uskaltanut ottaa irtokiveä käteeni,
koska ”inhosin” sydämeni pohjasta sitä niljaista ja kosteaa
maailman toiseutta, jonka kiven alapinnalla saattaisin kohdata.
Monina tuulisina syysöinä pelkäsin, että pihan vanhat männyt
nousisivat juurilleen keikkumaan ja kaataisivat millä hetkellä
hyvänsä koko talon. Sen sijaan Inhon päähenkilön
Roguentin maaninen yritys lukea kaikki kirjaston kirjat
aakkosjärjestyksessä ei aiheuttanut minkäänlaista traumaa –
olin jo siinä vaiheessa lukenut Pahajoen kyläkirjaston aasta ööhön.
Enempää kirjoja ei kannata lukeakaan, sanoi isoäiti, jos aikoo
pysyä tolkun miehenä. Ja minä jos kuka aioin sellaisena pysyä.
Viime jouluna törmäsin
sarjakuvateokseen Logicomix, nerouden ja hulluuden rajalla (2010),
jonka ovat puurtaneet kasaan Apostolos Doksiadis ja Khristos H.
Papadimitriou, kuvittajinaan Alekos Papadotos ja Annie Di Donna.
Liepeessä todetaan, ”että Logicomix on taiteilijoiden, filosofin
ja kirjailijan vuosien työn tuloksena syntynyt ennennäkemätön
mestariteos”. Tähän ei ole mitään lisättävää, niin
häikäisevän upea tämä yli 300-sivuinen sarjakuvaeepos on. Ja
mikä ihmeellisintä, se käsittelee filosofiaa.
Logicomix
käsittelee Bertrand Russellin elämänvaiheiden kautta modernin
filosofian syntyvaiheita ja ns. varmuuden etsintää matematiikan
perusteille. Pääosaan nousee Russellin ja Whiteheadin Principia
Mathematica, jota kirjan sankarit
kyhäävät kasaan hulluuden partaalla keikkuen. Russell
selittää sarjakuvahahmossaan tutkimusmetodia: ”Whitehead ja minä
rakensimme siis logiikkaa, joka voisi tukea matematiikkaa ilman
paradokseja – tukimme reikää, jonka olin puhkaissut Fregen
teoriaan!” Tässä viitataan ilmeisesti ns. Russellin paradoksiin
”itsensä sisältävästä joukosta”, joka aiheutti 1900-luvun
alussa suurta hämmennystä loogikkojen keskuudessa. Viittaako
Logicomix myös
sarjakuvan rakenteella tähän paradoksiin – seikkailevathan
sarjakuvantekijät itsekin omassa kirjassaan?
Voin
rajata omat potentiaaliset mahdollisuuteni reaalisiin mittoihin, mikä
on jo sekin hämmästyttävää. Minulla on häviävän pieni
mahdollisuus lukea Finnegans Wake
mutta Principia Mathematica on
kokonaan kykyjeni saavuttamattomissa. Matematiikassa minulle riittää
se varmuus, jonka todistaminen vaati Russelliltakin ko. kirjassa 365
sivua, että 1+1=2. Jos tuokin varmuus jonakin päivänä katoaa,
niin so what! – kai senkin välttämättömyyden kanssa toimeen
tulee, olipa 1+1 sitten mitä tahansa. Ehkäpä jossakin jo potkii
kapaloissaan uusi sankari, joka panee matematiikan uusiksi ja pyyhkii
vanhalla... hmm!
Toisaalta,
Principian
käsikirjoitukselle ei löytynyt edes maksusta lukijaa, joten
kustantaja kieltäytyi kirjan painatukesta. Russellin ja Whiteheadin
täytyi kustantaa kirjansa itse. Whitehead toteaa sarjakuvaruudussa
apeasti: ”Jollei kukaan suostu lukemaan Principiaa
edes maksusta – silloin selvästikään kukaan ei suostu maksamaan
saadakseen lukea sen.”
Myöhemmin
Russellin työhuoneeseen ilmestyy kiihkeä nuorimies, joka on lukenut
Principian ja ylistää
sitä ylenpalttisesti. Tämän uuden sankarin, Ludwig Wittgensteinin,
myötä Logicomix
nousee uuteen lentoon. Russell uskoi vakaasti, että Wittgenstein
jatkaa hänen työtään ja ratkaisee lopullisesti logiikan ongelmat.
Vanhaksi itsensä kokenut Russell porskutti tunnetusti aina vuoteen
1970, kun Wittgenstein kuoli ennen aikojaan jo 1951. Myös toinen
nuorimies oli lukenut ko. kirjan, hän oli Kurt Gödel, jonka
”epätäydellisyyslause” lopulta luhisti koko loogisen varmuuden
etsinnän. Niin paljon vaivaa ja hulluutta, ja minkä vuoksi.
Kannattiko se? Ehkäpä Logicomix
onnistuu vastaamaan siihen. Russellin sanoin: ”Totuuteen ei ole
oikotietä.”
Tämän
enempää juonta ei kannata kertoa. Jätetään tuo hulluuskin
toiseen kertaan – mainitaan vain, että nämä suuret loogikot ja
nerot osoittivat suuruutensa myös sillä saralla. Mainittakoon, että
yksi kirjan sankareista Georg Cantor luopui myöhemmin
matemaattisista tutkimuksistaan ja käytti loput aikansa
todistaakseen, että Shakespearen draamat oli kirjoittanut sir
Francis Bacon. Siis sieltä on tuo huhu peräisin. Cantor päätyi
lopulta sinne, minne niin monet muutkin loogikot eli
hullujenhuoneelle.
Sisareni
piti kesäaitassa pientä myymälää, jossa oli tiski ja pari
hyllyä. Myyntiartikkeleina saattoi olla teepöydän ”ylijäämää”:
mehua ja keksejä. Hyllyillä komeili tyhjiä
tuotepakkauksia. Sisareni valmisti niihin ”sisältöjä", jotka saattoivat sisältää mitä tahansa. Ainoastaan mehu ja keksit olivat syötäviä hyödykkeitä. Kaikki tiesivät sen, joten mitään ongelmaa ei ollut vetää loogista ja järkevää rajaa kuvitteellisen ja todellisen välille. Kohtuutonta olisi
verrata sitä loogikkojen puuhiin satakunta vuotta sitten modernin
maailman aamunkoitossa. Mutta maailma ei ole vain järjen asia,
vaikka ”järkeä” ei mistään muualta (toistaiseksi) ole
löytynytkään. Vai onko tuo ”järki” vain loogisen
todistusketjun hypoteesi.
Tästä
saa sellaisen vaikutelman kuin systemaattinen ajattelu olisi ollut
vain antiikin Kreikasta alkanut länsimainen perinne. Mutta
muuallakin on haluttu päästä varmuuteen siitä, että maailmassa
vallitsevat asiaintilat vastaavat niistä laatimiamme kuvauksia.
Ainakin Kiinassa ja Intiassa harjoitettiin jo samoihin aikoihin kuin
Kreikassakin 400-300 eaa. tieteellistä todistelua maailman
kuvaamiseksi. Mutta yhä edelleen kysytään myös, onko ”maailma”
ja ”todellisuus” vain meidän ihmisten kokoon kyhäämä
ideologioiden, uskomusten ja tarkoitusperien muodostama rakennelma.
Matemaatikko Leopold Kronecker tiivisti sen näin: ”Vain
luonnolliset kokonaisluvut ovat Jumalan tekoa. Kaikki muu on ihmisten
kätten työtä ja siksi epäilyttävää.”
Apostolos
Doksiadis ja Khristos H. Papadimitriou, kuvitus Alekos Papadotos ja
Annie Di Donna (2010): Logicomix, nerouden ja hulluuden
rajalla. Avain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti