sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

MAAILMA KUULOLLA


      Jaakko Hirvonen: Runoja, 1973. Kuva SJT.



Maailma kuuntelee kynäni rapsutusta.”
Jaakko Hirvonen

Vuosisiivousta tehdessäni tipahti jonkin kansion välistä lattialle Jaakko Hirvosen teos Runoja, se on vaatimattomin ja vähäpätöisin runolehdykäinen, mikä konsanaan on kokoon kyhätty. Se on vain kahdeksan sivuinen kellastuneille paperinlapuille (60x80 mm) kirjoitettu ja kahdella niitillä vihkoksi niitattu laitos. Sen poishylätty olemus henkii kauttaaltaan zen-runouden teeskentelemättömyyttä ja ulkokullattomuutta – sen olisi voinut saman tien heittää ikkunasta ulos ilmojen ihmeteltäväksi. Nämä runot on kirjoitettu tuuleen – sään ja sattuman armoille.

Kauneimmat runoni
olen kirjoittanut jo aikoja sitten
kevään puhallellessa
talvihuurteita poskiltani.


Tapasin Jaakko Hirvosen ensimmäisen kerran syksyllä 1972 Haagan Iso-Iitassa, jonka tungoksessa olimme sattumoisin joutuneet samaan pöytään. Olin nähnyt Jassen joskus aikaisemminkin samassa paikassa istumassa Pentti Saarikosken kanssa, joka oli noihin aikoihin Ture Aran ohella tunnetuin haagalainen. Jasse oli hyvässä vauhdissa ja iloisella tuulella. Hän oli juuri saanut opintolainan. Juttelimme ohimennen niitä näitä, ihmisiä tuli ja meni – kaikki näyttivät tuntevan Jassen. Jossakin vaiheessa Jasse kysyi, että ”mitä sinä puuhaat, millaisen tehtävän maailma on sinulle antanut.” ”Maalaan Poutuntien varrella ensimmäistä näyttelyäni”, sanoin, ”mutta joudun luultavasti perumaan sen – en saanut apurahaa.” ”Perkele, sehän on aivan naapurissa”, innostui Jasse, ”minä tulen huomenna käymään.”

Seuraavana päivänä Jasse ilmestyi autotallista värkätylle työhuoneelleni: ”Missä se sinun näyttely on?” ”Kluuvin Galleriassa”, sanoin. ”Minä lainaan rahat gallerian vuokraan”, sanoi Jasse ja lisäsi vielä: ”Minullahan on se opintolaina.” ”Ethän sinä voi vieraalle ihmiselle lainata rahaa”, sanoin ja yritin ohjata Jassen ovelle. ”Missä menee tutun ja vieraan raja, sano se”, intti Jasse, ”sitä paitsi mehän tunnetaan tässä koko ajan lisää – mitäs sanot!” Eihän siihen ollut mitään sanottavaa. Näyttely pidettiin parin kuukauden perästä talvella 1973, ja myöhempinä aikoina näyttelyitä pidettiin lisää.

Tällainen minä olen
paljaana, rikkirevittynä
pistävä orapihlajan piikki
lumenvalkoisessa ihossa
pehmeässä kuin
vastalypsetty maito.


Saman vuoden heinäkuun helteillä lähdimme Jassen kanssa matkaan visusti mielissämme maksiimi, jonka Vincentius Bellovalensis oli meille antanut: ”Matkaan lähtenyt ihminen ei ole sama ihminen kuin perille päässyt.” Matkustimme junalla Helsingistä Ähtäriin ja sieltä eteenpäin linja-autolla pitkin kapeaa soratietä. Keikuimme auton peräpenkillä ja yritimme kirjoittaa runoja. Ihmeelliset maisemat vilisivät ikkunoissa ja järvenselkä kimmelsi auringossa. Autossa oli vain muutamia matkustajia, kirkonkylällä käyneitä ukkoja ja akkoja. Ukoilla oli maitopusseista virkatut lippalakit päissään – akat olivat ne virkanneet. Elettiin yhä 1970-luvun kitsaita aikoja – viimeistä vapauden epookkia ennen konsumerismin lopullista kuristusotetta ”tavaraa” kuluttavasta ihmisestä. Tuona suruttomana iltapäivänä ei voinut vielä kuvitellakaan iloisesti näkymättömiä kahleitaan helskyttelevää ”supermarkettikansalaista”, vaikka sellainen oli jo potkinut kapalot kintuistaan. Perille päästyämme äänitimme runoilun ohessa kelanauhurille laiskasti aaltoilevaa järveä. Vedimme pitkän nailonsiiman järvenpohjasta suoraan mikrofoniin – näin saimme järven laulamaan

Juon teetä yksin
katson pois ikkunasta:
katu harmaana.
Olen kerran ennenkin
miettinyt tätä samaa.


1975 perustimme Jassen kanssa Non Art Group -nimisen poikkitaiteellisen ryhmän, joka järjesti erilaisia tapahtumia ja happeningeja – lopulta ryhmä laajeni yhteipohjoismaiseksi taiteilijaseuraksi, joka kiersi näyttelyineen ympäri Skandinaviaa. Ensimmäinen ryhmän akti (1975) kohdistui Haagan puisiin katulamppupylväisiin, joihin ihmisillä oli tapana kiinnittää pieniä ilmoituksia. Me sijoitimme ilmoitusten lomaan omia anarkistisia lappusia, joissa tarjottiin kesyä ylioppilasta alioksi, haettiin oselotille taluttajaa tai etsittiin varpaankynsiin miniatyyreja maalaavalle taiteilijalle isovarpaisia ihmisiä. Kaikissa ilmoituksissa oli valeosoite, joka johti Haagan kallioille. Ainakin Haagalainen-lehti kyseli omituisten ilmoitusten perään.

Lumi narisee
talvikenkäni alla
metsän musiikki.


Myöhemmissä näyttelyissä Jasse esittäytyi näyttelymusiikin tekijänä – runous jäi taka-alalle. Toki hänellä riitti kiireitä myös ”oikeassa ammatissaan” asianajajana – antaumuksellisesti hän ajoi myös taiteilijoiden moninaisia asioita. Jassen ”näyttelymusiikki” oli todella laaja-alaista, soitinvalikoima kattoi kaiken mahdollisen aina tiibetiläisistä temppelikelloista alumiinitikkaisiin. Ikimuistoisiksi muodostuivat sävelteokset Pianomusiikkia raesateessa ja Impromptu tampuriinille ja pesukoneelle. Vielä kerran 1983 Jassen runoja ilmestyi pieni sarja Lakeuden Kutsussa (1/1983). Kaikkiaan Jassen runoja löytyy ”tähän hätään” tusinan verran, voisiko sitä kutsua tuotannoksi. Jos Jasse olisi vielä keskuudessamme, hän varmaankin kysyisi, ”missä on raja, sanopa se”.

Niin surullinen
pikkulinnun laulu
ja yksin minäkin.


Runous on osa ihmisen eksistentiaalista olemisen käytäntöä. Runouden kautta meille tulee maailman mieli ja läsnäolo, tuo nostalginen viive, joka koskaan ei ole aktuaalista. Se mikä on, on aina jo ollut. Ehkäpä tuohon (läsnäolemisen) puutteeseen ainoa vastaus on runous – ja kaikki taide muu. Taiteen myötä maailma avautuu meille sellaisena, kuin se nyt sattuu avautumaan – paitsi jos se juuri ”nyt” maailmoi onnensa ohi.

Te olette suu
minä maailman korva
hiljainen syyte

Nyt voin jo nähdä meren
pilkottavan
honkien lomasta
Santaniemessä lastataan tukkeja
Se on kuin ukkonen

Tänään niin ylpeinä kohoavat
         sikiävät sienet
         betoniset savupiiput horisontin ylitse
Mutta aika on tuleva
         jolloin jalkapohjat huutavat takaisin
        menneisyyden sammaleista kalliota
        lehtometsien kosteaa vehreyttä

Illat hänen kanssaan
ovat olleet kuin heräämistä
pahasta unesta

Mereltä nousee tuoreen kaislan tuoksu
ja suussani on uuden maku



Blogin runot kokoelmasta Jaakko Hirvonen: Runoja (1973) ja kulttuurilehdestä Lakeuden Kutsu 1/1983.

Poutuntien ateljee, Helsinki 1972. Keskimmäisessä kuvassa myös kohua herättäneet tikapuut, joita Jasse soitti avajaisissa, Seinäjoki 1984. Oikealla viimeistä kertaa yhteisellä työmatkalla, Guggenheim museo, Bilbao 1999.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti