Oski Kalte
haastattelee Seppo J. Tannista Villenraitin ateljeetalon
puutarhassa 9.6.2013
OSA I
Miltäs nyt tuntuu
65-vuotispäivänä?
Omituiselta ja
arrogantilta. Tosin ikärasismiin on jo tottunut, sehän alkoi jo
kymmenkunta vuotta sitten. Käsittämätöntähän tämä on; jos
alkaisi kasvaa siivet selkään, suhtautuisin luultavasti siihenkin
luonnollisena asiaintilana. Muilta ominaisuuksiltani olen lähes
entiselläni, paitsi että hormonit ovat karanneet villikissojen
matkaan ja kulmakarvat ovat kasvaneet tuuheiksi pehkoiksi – jos
sattuisi tulemaan konttien kotiin, niillä voisi aurata lumet
edeltään.
Palataanpa takaisin
alkuun ja Pahajoelle, josta olet sanonut, että paikkana se ei ollut
oikein missään ja että todellisuuskin oli siellä repaleista.
Miten tulit siellä ryhtyneeksi maalaamaan?
Isälläni oli maalausalan
yritys, joten lapsuudessani meillä maalattiin kaikenlaista
soittimista kilpakärryihin ja huonekaluista tauluihin. Myöhemmin
isäni siirtyi maalaamaan taloja, huoltoasemia, kouluja ja kaiken
sortin kiinteistöjä, joten pienimuotoisemmat maalaustyöt, kuten
taulujen maalaaminen, jäivät minun kontolleni. Firman väri- ja
maalaustarviketilausten joukkoon saattoi lisätä myös
taiteilijatarviketilauksen väreineen ja kiilapuineen –
värikauppias Ryssy pani ne mukaan kaupantekijäisinä. Kesälomilla
kävin myös maalaamassa firman kohteissa rahaa ansaitakseni –
minulla olikin jo viidentoista ikäisenä muhkea pankkitili. No, se
osoittautui kaikkea muuta kuin muhkeaksi, kun muutin 1968 Helsinkiin
opiskelemaan, varsinkin kun ei ollut enää ilmaisia
maalaustarvikkeitakaan.
Entä ensimmäiset
taiteelliset harrastukset?
Piirsin ahkerasti kuten
kaikki lapset. Kuvitin kirjoittamiani juttuja ja kokosin niistä
lehtisiä, joita vanhempani ja muut sukulaiset joutuivat lukemaan.
Sisareni piti kesäisin piha-aitassa kioskia, ja hän otti myyntiin
myös minun tuotoksiani kovaa välityspalkkiota vastaan. Olin saanut
isoisältäni kirjoituskoneen, joten kirjoitin ahkerasti runoja ja
”lyhyttä proosaa”. Samassa aitassa pidin yhtenä kesänä
näyttelyn, joka koostui jazz-muusikoista tekemistäni
piirustuksista. Isäni oli ostanut pari vuotta aikaisemmin
levysoittimen, jonka mukana tuli 100 levyä – lähes kaikki jazzia.
Meistä tuli ankaria jazzin ystäviä, paitsi viereisessä aitassa
räsymattoja kutovasta isoäidistäni Mariasta. Hän ei oikein
innostunut piirustuksistanikaan: ”Sie vaa mokoma piirustat
neeker-ukkoloi poset pullollaan torvee puhaltamas, vaik nättii
tyttölöit käyp vällee sinnuu kassomas.”
Millaista yleisöä
näyttelyssäsi kävi?
Meillä kävi kesäisin
paljon väkeä: karjalaisia, inkeriläisiä, venäläisiä,
amerikkalaisia – kaikki jonkin sortin pakolaisia tai sortin
sukulaisia. Karjalaiset olivat levinneet ympäri Suomea – ja
kesäisin kokoonnuttiin sukuloimaan. Juhlat olivat saman tien
pystyssä. Soitantoa harjoittivat huuliharppua soittava isoisän
veli, kanneltava soittava setäni Arvo ja mainiosti mandoliinia
soittava Reino-eno. Isäni serkku Sanni Puusniekka oli kuuluisa
matkasaarnaaja, joka piti kesäisessä puutarhassamme ”tilaisuuden”.
Hän antoi minullekin puheenvuoron, koska minulla oli selvästikin
tärkeää sanottavaa. Hänen mukaansa olin oivaltanut, että niin
uskonnollisessa kokemuksessa kuin taiteessakin tärkeintä on
avautuminen ja valostuminen, kun sen sijaan ahdasmielinen
fundamentalismi on kotoisin isästä Perkeleestä. Sellainen puhe
teki minuun suuren vaikutuksen – minullahan oli ollut jo
pikkulapsena tapana nousta tuolille selkänojaa vasten saarnaamaan.
Vaikka me emme varsinaisesti ”uskonnollisia” olleetkaan, luulenpa
että saarnaamiseni pantiin samaan huvittavaan ”piikkiin” isoisän
esittämien venäläisten kansanlaulujen kanssa.
Pahajoki 1960.
Millaisia kuvia nuori
maalari maalasi?
Silloinkin oli toki
taidekirjoja, joista kopioin vesiväreillä ja plakaattiväreillä
maalausten kuvia. Suosikkejani olivat Gogh, Klee, Kandisky, Mondrian,
Pollock ja monet muut. Mutta se oli vain ohimenevää puuhastelua.
1961 sain joululahjaksi sinä vuonna ilmestyneen Bodo W. Jaxtheimerin
Suuren piirustus- ja maalauskirjan. Siinä oli runsaasti
tietoa eri tekniikoista, tosin osin jo valmiiksi vanhentunutta, mutta
maalaukselliselta osaltaan se oli tuollaista harrastajamaista
nyhräämistä, näköhavainnon uskollista jäljentämistä.
Abstraktia maalausta siinä käsitellään ikään kuin vääristyneen
– abstrahoituneen – näköhavainnon näkökulmasta. Noinhan
tuohon aikaan ”asiantuntijatkin” mieluusti ajattelivat.
Minua ei kiinnostanut
niinkään näköhavainto kuin fyysinen todellisuus: ympäröivä
tilallisuus, valaistuksen muutokset ja valon synnyttämät värit.
Tölkeissä olevat puhtaat värit olivat kuin taianomaista
auringonvalosta uutettua tislettä. Jo lapsena, kun näin kirkkaita
värejä levitettävän, sain hepulin – minun oli pakko päästä
itsekin sotkemaan. Se oli silkkaa autuutta – se meni suoraan
”ytimeen”. Yhä vieläkin maalaamisen primaarinen peruskokemus on
värin levittäminen – siitä syntyvät muodot ovat ikään kuin
ylimääräistä oheistuotetta – sattumanvaraista lisäarvoa. Valo
on rajatonta tilaa, mutta väri on aina rajallinen kokemus – jopa
spektrissä, sateenkaaressa – muutoinhan se ei mikään selkeä
värisävy olisikaan.
Maalasin geometrisia
kappaleita, joiden päälle suhersin siveltimellä läpinäkyviä
värikerroksia – lopputulos näytti siltä kuin ”värisumussa”
olisi vaeltanut kulmikkaita olioita. Usein maalasin vielä maalauksen
pintaan sattumanvaraisia siveltimenvetoja – ikään kuin taideteos
olisi vaatinut jotakin epämääräistä ja käsittämätöntä
verhokseen. Paljas tasainen väripinta tuntui julkeammalta kuin
paljas takamus. Eräänä päivänä löysin ämpärillisen pikeä.
Levitin sitä lastalla paksun kerroksen vanerilevylle, ja sain
aikaiseksi ensimmäisen mustan maalaukseni. Maalausta piti kääntää
aika ajoin seinällä ylös alaisin, muutoin se olisi valunut
lattialle. Naapurin pojan kanssa kastoimme lehmän häntää
väripurkkeihin ja annoimme lehmän maalata pohjustetulle kovalevylle
”pollockit”. Lehmä lätki maallisella hännällään myös
kylkiään, kuten lehmien on tapana – siitä seurasi illalla
isoäidin kanssa taiteellista ”syväanalyysia”. Jätin
kertomatta, että isoisä Aleksanderkin oli ollut projektissa mukana.
Entä millaisia olivat
mahdolliset esikuvat?
Yhteiskoulun aulassa näin
Eero Hiirosen abstraktin maalauksen ja tajusin välittömästi, että
se oli aivan jotakin muuta kuin isäni mielikuvien mukaan maalaamat
akvarellit kadotetun Karjalan rantamaisemista. Yhteiskoulussa
kuvaamataidon opettajakseni tuli Vode Kantokorpi, ja hän pani minut
jälleen piirtämään. Kävin myös Kantokorpien kotona, jossa näin
lisää taideteoksia, jotka panivat päätäni pyörälle. Janne ja
Vode valaisivat auliisti taiteen salaperäisiä polkuja taiteesta
kiinnostuneille oppilaille. Poikkesin toisinaan Voden ateljeessakin
ja seurasin hänen työskentelyään. Myöhemmin kopioin Voden
työskentelytavan aina musiikin soittamista myöten, joten siirryin
jazzista moderniin klassiseen musiikkiin – Stravinskiin, Raveliin,
Schönbergiin. Mutta en halunnut maalata saman tyylisiä kuvia kuin
Vode – olin jostakin käsittämättömästä syystä siirtynyt
amerikkalaisen pop-taiteen suuntaan. Käytin nyt innolla kameralla
ottamiani valokuvia maalausten aiheina.
Mistä tuli nämä
amerikkalaiset tyylisuunnat?
Se oli täysin sattumaa.
Helli-tätini oli amerikkalainen, mutta hän oli vaeltanut Suomeen
neljännesvuosisataa kestäneen toivioretken läpi Neuvostoliiton,
joten hän ei enää tiennyt mikä hän oli. Helli-täti oli
”taiteellinen”, kuten kylällä sanottiin. ”Taiteelliset”
eivät olleet kovin kaukana niistä, jotka olivat ”Piirillä” –
sielläkin meidän suvusta oli poikettu, ja taisi siellä joku olla
pysyvästikin. Helli-täti luki paljon amerikkalaista kirjallisuutta
ja oli siinä ohessa tutustunut kuvataiteeseenkin. Mutta minun
maalauksiini vaikutti lähinnä venäläinen avantgarde – Malevich,
Rodtsenko – myöhemmin 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa
maalaamani mustavalkoiset ”viivarakennemaalaukset” olivat sitä
perua, vaikka ne koettiin minimalismin tuotoksiksi. Mutta
venäläisestä avantgardestahan nämä uudet periamerikkalaiset
taidesuunnatkin ponnistivat – ikään kuin yli raskaussoutuisen
eurooppalaisen modernismin. Noista ”dynaamisen balanssin”
rasittamista eurooppalaisen maalaustaiteen komposition ongelmista sai
tarpeekseen kun luki Unto Pusan Plastillinen sommittelu
(1963). Se taisi olla noihin aikoihin ainoa suomenkielinen
taideteoreettinen teos. Emme kuitenkaan sano, että se on merkillisin
ja turhin kirja, joka taiteesta on kirjoitettu.
Olin käynyt 1965
luokkaretkellä Leningradissa, mutta eihän siellä mitään
avantgardea silloin nähnyt. Eikä nähnyt myöhemminkään 1985, kun
olimme Neuvostoliitossa ”taiteilijavaihdossa” Heikki Mäki-Tuurin
kanssa. Vanhojen kastikkeenväristen maalausten lisäksi
Eremitaasissa oli muutamia modernin taiteen teoksiakin, kuten tuo
Matissen suurikokoinen maalaus, jossa lähes tasaväriset punaiset
naiset pomppivat vihreällä pinnalla. Se vasta omituinen maalaus
oli, en tykännyt siitä – sen jälkeen en ole sitä nähnytkään.
Nyt saattaisin olla siitä innostunut – taiteen näkeminen ja
kokeminen ei ole mikään pysyvä olotila. Vaikka juuri noina
1960-luvun moderneina aikoina vannottiin erityisen ”taiteen kielen”
nimiin – kun sen on kerran oppinut, on loppu kuin polkupyörällä
ajamista. Ei ole
Helli-täti kannusti minua
myös kirjoittamaan, samoin suomen kielen opettajan viransijaisena
toiminut Keskisen Matti. Lähetinkin kirjoituksiani mm. Erkon
runokilpailuun 1960-luvun puolivälin paikkeilla. En pärjännyt,
mutta Tuomas Anhava lähetti ystävällisen kirjeen, jossa kehotti
jatkamaan harrastusta. Hänkin oli pannut merkille saman asian kuin
Matti – vintin ikkunasta muutamin sanoin kuvaamani ilta-auringon
punaamat männynkyljet.
Sitten tuli aika
muuttaa pois Pahajoelta?
Pahajoen maagiset kesät
loppuivat isäni ennenaikaiseen kuolemaan 1967. Maailma oli alkanut
maailmoida. Ehkä se oli tehnyt sitä jo aikaisemminkin – en vain
ollut huomannut sitä.
Pohjalaisen Taiteilijaliiton 25-vuotisnäyttely, Helsingin Taidehalli 1968.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti