Pääsiäislauntaina oli pilvi juuttunut kahden puun väliin. Pahajoki 2013. Kuva SJT.
”Vastaus on, että vastausta ei ole.”
Martin Heidegger
”Sanat seikkailevat umpimähkään
vailla sisältöä tai samankaltaisuutta, joka täyttäisi niiden
tyhjyyden. Ne eivät enää ole merkkejä asioista.”
Michel Foucault
Jäljellä on vain kirjoitus,
päämäärättömästi juokseva tekstirivi. Sillä ei ole väliä
ryhtyykö se runoksi, harhaileeko metsässä vai juokseeko katuviertä
kuin kapinen koira. Kunhan juoksee.
On palattava vielä 1960-luvulle,
tuolle taianomaiselle vuosikymmenelle kun hento valonsäde iskeytyi
jostakin rakosesta minunkin umpimustaan päähäni. Sanottiin, että
se oli sellaista aikaa. Tiedostavaa aikaa. No, sitähän se ei ollut.
Se oli jälkijättöistä ja luulottelevaa aikaa, niin kuin kaikki
ajat ovat olleet. Sen paremman ajan puutteessa, joka vielä kerran
tuleva on. No, me emme usko siihenkään. Me emme usko mihinkään.
Tuona omituisena vuonna 1966 Michel
Foucaultin kirjaa Sanat ja asiat myytiin Ranskassa hullun
lailla. Se oli käsittämätöntä – kirjahan käsitteli filosofiaa
tai ehkä jotakin vieläkin hämärämpää. Kirjoittaja oli
kaivautunut kuin myyrä inhimillisen tiedon kerrosten läpi ja esitti
kirjassaan raporttinsa. Sartre sanoi, että sellaista kirjaa oli
odotettu – joten ei ihme että sitä myytiin hullun lailla, vaikka
kukaan – ei kirjoittajakaan – ymmärtänyt siitä mitään.
Kirjassa tuotiin selkeästi esille,
että marxilaisuus on tyypillistä 1800-luvun ajattelua – siellä
se oli kotonaan ja sinne se olisi saanut jäädäkin. ”Marxilaisuus
on 1800-luvun ajattelussa kuin kala vedessä: se ei voisi hengittää
missään muualla.” Näin Foucault siirsi myös Sartren
parnassoltaan 1800-luvun filosofiksi. Se sieppasi syvältä Sartrea,
hän ei toipunut siitä koskaan. Toki hän vastasi tähän
kammottavaan herjaan barrikadiltaan, että strukturalismi ei ollut
muuta kuin amerikkalaisen pragmatismin sivujuonne. Mutta kliseisenä
posahti vanhan mestarin kanuuna: “Katsokaa, mitä tapahtuu
Yhdysvalloissa: ihmistieteet ovat korvanneet filosofian.” Ilmassa
oli ”hikisen pakkopaidan” ja ”mystifioinnin homeen” katkua,
kuten Nietzsche oli ennustanut
Tämänhän Foucault toi myös
kirjassaan ilmi. Oletustieteet olivat syöneet ajatustieteet. Vuoden
1956 jälkeen, kun Stalinin kuvat oli heitetty työpisteiden seiniltä
roskiin, ei enää ollut odotettavissa mitään. Ikään kuin kevät
olisi koittanut pitkän syksyn ja raskaan talven jälkeen. Nyt olisi
ollut lokoisaa aikaa silleen jättämiselle, olemisen unohtamisen
pohdiskelulle tai ei-minkään mietiskelylle. Mutta ei, tulivat nämä
ihmistieteet ihmissuhdeongelmineen. “Paradoksaalista kyllä,
ihmistieteiden kehitys kutsuu meidät todistamaan ihmisen katoamista
eikä hänen korottamistaan jumalaksi”, lausui Foucault
nietzscheläisin äänenpainoin.
”Harhakuvitelma järjestä korvasi
harhakuvitelman Jumalasta,” sanoi Nietzsche puolestaan kuin
Foucaultin suusta. Yhtäkkiä televisioruutuihin ilmestyivät
psykologit, sosiologit ja sortin sakki. Ihmiset antoivat auliisti
päänsä ja sielunelämänsä heidän temmellyskentäkseen. Avoin
paljastava puhe täytti kaikki tyhjät tilat. Heidegger oli jo
ehtinyt sanoa sitä julkiseksi lörpöttelyksi, mutta kukapa häntä
olisi kuunnellut. Me kaikki olimme joutuneet ja antautuneet julkiseen
psykoanalyysiin. Me makasimme ilkialasti ketarat pystyssä
analysoijan sohvalla. Me paljastimme aivan kaiken. Niin syvälle
tuohon ”tunneälyn” suohon me olimme uponneet. Me olemme siellä
vieläkin.
Ilmestyi suunnattomasti
ihmissuhdekirjallisuutta, mitään muuta ei ilmestynytkään. Se myi
hullun lailla. Perustettiin kasapäin ihmissuhdelehtiä ja
juorujulkaisuja. Ne karjuivat värikkäin kansin kioskien ikkunoissa
ja katujen varsille ilmestyivät lööpit. ”Vasta naituani vaimoni
sisarta löysin todellisen sisäisen minäni”, julisti lööpissä
eräskin tunnettu suomalainen kirjailija. Tulivat iltapäivälehdet,
ei selvitty ilman ihmissuhdedraamaa edes iltaan saakka. Muistan hyvin
miten ihmiset kätkeytyivät iltapäivän kulkuvälineissä
tabloidiensa taakse. Annettiin ymmärtää, että se oli ikään kuin
älyllisyyden ja tiedonjanon paluu – alati jatkuva uutisvirta.
Monet ilmoittivat olevansa niin tapillaan ajan hermolla, etteivät
katsoneet televisiostakaan kuin uutisia. Vastaava mullistus tapahtui
vasta kännyköiden ilmestyessä ihmisten korvallisille, jolloin
universaali höpinä tavoitti lopultakin kaikki nuo autiutta
kumisevat korvien takaiset tienoot.
Ajattelu lopetettiin tyystin, se
korvattiin olettamisella ja valmiilla mielipiteillä. Nykyään siitä
on tullut jo käytäntö – ellei peräti hyve. Foucault oli
uneksinut älyköstä, joka ”tuhoaisi itsestäänselvyydet ja
universaalit”. Nietzschen hahmo nousi jälleen esiin, hän heilui
postmodernismin kärkijoukoissa. Foucault ilmoitti olevansa
nietzscheläinen loppuun saakka. Me kaikki olimme nietzscheläisiä,
ja olemme yhä. Gianni Vattimo koki Nietzschen ja Heideggerin luoneen
”välttämättömän pohjan mielikuvalle uudenlaisesta
olemassaolosta, joka vastasi uusia epähistoriallisia tai jopa
historian jälkeisiä olosuhteita”. Tuo näynomainen ilmoitus
kirkasti hetkeksi maailman, johon vanhan nuorallatanssijan sotahuuto
jyrähti: ”Haluan maailman ja haluan sen SELLAISENAAN, haluan sen
uudelleen ja haluan sen ikuisesti!”
Historia julistettiin loppuneeksi.
Nietzschen mukaan tietoisuuden virran padonneesta historiasta oli
vapauduttava, ja saman tien oli sanouduttava irti myös ”järjen
dialektiikasta”. Tuleminen oli vailla mieltä ja historiasta oli
tullut silkkaa ”naamioitunutta teologiaa”. Foucault tarttui
tähän: “Onko ihmisen historia koskaan muuta kuin eräänlainen
muuntautumisperiaate, joka on yhteinen elinolojen vaihdoksille
(ilmastot, maaperän hedelmällisyys, viljelytavat, luonnonvarojen
hyödyntäminen), talouden muutoksille (ja tämän seurauksena
yhteiskunnan ja instituutioiden muutoksille) sekä eri kielen
muotojen ja käytäntöjen sarjalle? Silloin ihminenkään ei ole
historiallinen: aika tulee hänelle muualta kuin hänestä
itsestään.”
Kaikki oli aloitettava jälleen alusta,
ja mikä pahinta, vanhoilla oletuksilla. Uljas ajatus inhimillisen
tahdon vapaudesta ja sitkeästi varjeltu kehitysusko, myytti
viisauden alituisesta edistymisestä – tuo järjen dialektiikka –
oli romahtanut. Näin kirjoittaa Dosse: ”Humanismi siinä
merkityksessä, jossa ihminen oman kohtalonsa herrana kävelee
suorinta tietä kohti täydellistymistä, ei enää tullut
kysymykseen.” ”Tämän vuoksi meillä on aina sellaiset
uskomukset, tuntemukset ja ajatukset, jotka olemistapamme tai
elämäntyylimme seurauksena ansaitsemme.” Jälkimmäinen sitaatti
on Deleuzen upeasta kirjasta Nietzsche ja filosofia vuodelta
1962, joten se ei voi olla jatkoa Dossen paljon myöhempään
tekstiin, vaikka ilmiselvästi onkin. Kaikki on aloitettava yhä
uudelleen alusta!
”Haluan maailman ja haluan sen
sellaisenaan, haluan sen uudelleen ja haluan sen ikuisesti!”
Friedrich Nietzsche
François
Dosse (2011): Strukturalismin historia
I, Tutkijaliitto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti