Asiantuntijat koolla. The Mustard Seed Garden Manual of Painting.
”Yksin
kauneus tekee koko maailman onnelliseksi, sillä jokainen olento
unohtaa rajoituksensa tässä taikapiirissä.”
Friedrich Schiller
”Minä uskon Jumalaan, Mozartiin
ja Beethoveniin, Pyhään Henkeen ja yhden, jakamattoman taiteen
totuuteen. Uskon, että kaikki tulevat tämän taiteen kautta
autuaiksi, ja että siksi on jokaiselle sallittu kuolla sen puolesta
nälkäkuolema, Amen”
Richard Wagner, rukous (osa)
novellista Kuolema Pariisissa
Taiteen maailma koostuu lukemattomasta
määrästä ennakkokäsityksiä ja kriteerejä, vaikka tarkalleen on
mahdotonta nimetä edes yhtä ainoaa varmaa sääntöä, joka pätisi
jokaisen taideteoksen kohdalla. Taiteen kokeminen on yhteisöllinen
tapahtuma ja ilman yhteisiä kriteereitä ja aikaisempaa kokemusta
”taidetta” ei voisi olla olemassakaan. ”On mahdotonta ajatella,
että nämä käytännöt olisivat tietyn yksilön keksintöjä”,
kirjoittaa Richard Eldridge kirjassaan Johdatus taiteenfilosofiaan
(2009).
Eldridge lanseeraa kirjassaan taiteen
määrittelemiseen kätevän p-pisteen, jota ei pidä
sekoittaa g-pisteeseen. Piste p:n
ilmeneminen teoksessa on se tekijä, jolla voidaan tunnistaa ”hyvät
ja laadukkaat” taideteokset kaikkien muiden mahdollisten
artefaktien joukosta. Kriitikoille piste p
on kullanarvoinen väline, sillä se takaa mahdollisuuden
objektiiviseen ja kaiken puolin kohtuulliseen taideteosten
arviointiin. Myös taiteilijat turvautuvat p-pisteeseen
puhuessaan taideteosten merkittävyydestä, sommittelun
dynaamisuudesta, ilmaisun voimasta ja ties mistä. Surullinen
uutinen on, että tuollaista p-pistettä
ei ole olemassakaan, joten ei mitään väliä vaikka sen
sekoittaisikin g-pisteeseen.
Onko nyt todettava
niin, että se kaikki uljas taidekritiikki, joka on arvottanut
”suuret taideteokset” erilleen kehnoista (tai ehkä vain hieman
huonommista) kuin kullan sepelistä, onkin ollut silkkaa
silmänlumetta ellei suorastaan huijausta. Renessanssin aikaan
luotiin myytti luovasta taiteilijanerosta, joka oli ikään kuin se
perusta jolla taideteosten arvo lepäsi. Myöhemmin syntyi myytti
kaikkitietävästä kriitikkonerosta, jonka ”asiantuntemus”
takasi taideteosten arvottamisen vakauden ja sen, että museoiden
seinillä roikkuu parhaat mahdolliset taideteokset. Duchamp ei tähän
uskonut, hänen mukaansa juuri tuo raudanluja ”asiantuntemus”
takasi sen, että museoihin valikoitui keskinkertaista taidetta.
Modernismin vahvat kriitikkonerot eivät enää arvottaneet
pelkästään valmiita taideteoksia, vaan he puuttuivat myös taiteen
tekemiseen, he loivat niin uusia ismejä kuin uusia
taiteilijanerojakin.
Eldridge
muistuttaa, että jo Platonin suhtautumista taiteeseen leimasi kade-
ja vihamielisyys. Palton näki taiteen sattumanvaraisuuden uhkaavan
ihannevaltionsa vakautta. Monissa muissakin taideteoreetikoissa tuo
taiteilijoiden ”järjellä selittämätön” oikukas luovuus on
aiheuttanut vastusta ja jopa suoranaista vainoa. Eldridge lainaa
Schilleriä, jonka mukaan tuollainen kateuden, ymmärtämättömyyden
ja kilpailun kautta syntyvä ”vastakohtaisuus” on kohti
sivistystä rimpuilevan keskeneräisen yhteiskunnan merkki. ”Tämä
voimien vastakohtaisuus on suurenmoinen väline kulttuurille mutta
vain väline, sillä niin kauan kuin se vallitsee, ollaan vasta
matkalla kohti kulttuuria.”
Modernin
taiteen vuosikymmeninä uskottiin, että taideteoksia vallitsee
tiedostuksen havainnossa ilmentymätön p-signaali
– eräänlainen taiteen kieli – jonka kieliopin voivat oppia
ainakin ”valitut” taiteen kokijat ja tekijät. Taiteen
teoreetikot kävivät ahkerasti debattia taideteoksissa piilevistä
näkymättömistä voimakentistä ja hyväuskoinen yleisö oli valmis
vääntämään tajuntansa sellaiseen asentoon, että taiteen
tuskalliset ”pakoviivat” antaisivat periksi ja paljastaisivat
teoksen teoksellisuuden ja taiteen ikiaikaisena ”himertävän
lumeen” salaisuuden. Sivistyneen henkilön mitat täyttääkseen
oli kyettävä edes jollain tavoin osallistumaan taiteen kokemiseen
ja ”seuraamaan näitä toimia älykkäällä tavalla”.
Vielä
nykyäänkin saattaa törmätä noihin ”menneen ajan”
kriitikoihin, jotka kuvittelevat omistavansa tuon mahtavan p-voiman
tai ehkä he vain tavoittelevat vaikutusvaltaa käyttövoimanaan
”pelko, kateus tai toive hallita kulttuuria”. Sen enempää
kriitikot kuin ketkään muutkaan eivät tiedä millaista taiteen
pitäisi olla. ”Maailma on kaikki se mikä on niin kuin se on.”
Taiteen laita on samoin. Siitä huolimatta säännöllisin väliajoin
nousee joku marginaalin uinahtanut penäämään yhteiskunnallisesti
osallistuvaa taidetta, vaikka taidehan osallistuu aina. Se vain
osallistuu eri tavalla, toisin keinoin kuin poliittiset pilakuvat tai
manifestit. Siinä on juuri taiteen voima, että se on järkisyiden
ja arkitodellisuuden tuolla puolen. Taide voi universaalisti olla
mukana kaikessa inhimillisessä ja silti karttaa kaikkia
tulkintayrityksiä.
Mistä me kokijat
tämän taiteen sitten löydämme. Onko meidän luotettava Humen
ehdottamaan ”maun standardiin”, että on olemassa joukko
luetettavia asiantuntijoita – taidekriitikoita – jotka pystyvät
määrittelemään hyvän ja kestävän taideteoksen. Tämä tosin
johtaa paradoksiin; jos on olemassa tällainen tietäjien joukko,
niin sieltä ei kuitenkaan ole poimittavissa yhtä ainokaista
”tietäjää”, johon me voisimme luottaa. Samalla tavalla me
uskomme siihenkin hankalasti todennettavaan asiaan, että ihmiskunta
on tietoisuuden tilassa – mutta jos tenttaamme yhtä ainoaa
ihmispoloa, jää koko tietoisuus kapeaksi kokoelmaksi oletuksia ja
mielipiteitä. Mutta ehkäpä jossakin Himalajan luolassa istuu joku
”tietoinen”.
Humen vaatimukset
objektiivisen luetettavalle kriitikolle ovat ”hyvä ymmärrys ja
herkkä tunto, joita harjoitus on parantanut ja vertailu
täydellistänyt ja joista kaikki ennakkoluulot on poistettu”.
Eldridge on myönteinen Humen aksioomalle, joskin hieman
epäileväinen: ”Voi olla vaikea löytää asiantuntijoita, joilla
on kaikki nämä ominaisuudet, mutta heidän yhteinen tuomionsa
asettaa maun standardin ei jokin ominaisuus, joka voitaisiin havaita
mausta riippumatta ja joka olisi yhteinen kaikille aidosti
onnistuneille teoksille.” Eldridgen mielestä me emme tule toimeen
ilman standardeja, joten meidän on vain luetettava eräänlaiseen
”yhteiseen tuomioon”. ”Mikäli kukaan ei voi olla varma, että
on oikeassa, kuinka voimme vakuuttaa toisemme olemalla samaa mieltä.”
Pierre Bourdieun
mukaan sosiaalinen ehdollistuminen hallitsee makutottumuksia. Kaikki
ehdollistuminen hallitsee kaikkea muutakin kuin makutottumuksia.
Mutta me emme lähde tälle hetteikköiselle suolle, vaan kehotamme
Bourdieuta vilkaisemaan tuota Humen lausuman kohtaa ”joista kaikki
ennakkoluulot on poistettu”. ”Tärkeää on myös se, että
näemme ja tunnemme itse tapaus tapaukselta, miksi teokset ovat
arvokkaita. Todelliset tuomarit saattavat auttaa tässä ja näin
ansaita jatkossakin kunnioituksemme, jos he eivät ainoastaan jaa
tuomioita vaan esittävät valaisevaa ja ymmärtävää kritiikkiä.”
”Kritiikin tehtävä on luoda
ykseyttä aistien tasolla, toisin sanoen suostutella näkemään
samalla tavalla ja kokemaan sama sisältö. Mikäli tässä
onnistutaan, tuloksena voi olla tai olla olematta yksimielisyys tai
se, mitä kutsutaan ”yhteydeksi”: tunneyhteisö, joka ilmaisee
itsensä samanlaisissa arvoarvostelmissa.”
Arnold Isenberg
Richard
Eldridge (2009): Johdatus taiteenfilosofiaan,
Gaudeamus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti