Alavuden obeliski, jonka kyläläiset kävivät saalaa yöllä 17.8.1881 pystyttämässä Alavuden taistelun muistomerkiksi. Pitkään kyläläiset antoivat viranomaisten olla siinä luulossa, että se oli pystytetty keisarin kunniaksi. Oikealla Salmen silta, joka ylittää Kirkkojärven ja Vähäjärven välisen salmen.
”Enempi kuin elämä on lempi,
enempi kuin lempi moinen kuolo.”
Leivoin kaakao-punajuuri-tortun,
keitin teetä ja otin hyllystä vanhan ja kuluneen Vänrikki
Stoolin tarinat. Torttu onnistui lähes
täydellisesti, se synnyttää mainion synergian kitalaen kimpussa
puuhastelevan kitkerän teen kanssa. Yllätyksekseni huomaan, että
kirja ei olekaan minun, vaan naapurin tytön. Kirjat ovat joskus
kouluaikana vaihtuneet. Tästä voi vetää ainakin yhden
johtopäätöksen – en ole kaivannut Vänrikki
Stoolin tarinoita yli 50 vuoteen.
Tuolloin 1960-luvua alussa koulusta tehtiin retkiä runokirjat käsissä
Alavuden taistelun tapahtumapaikoille. Se oli kätevää, sijaitsihan
koulu Suomen sodan yhdellä verisimmällä taistelutantereella.
Erityisesti
Sotavanhus-runo
luettiin suoraan samalta kiveltä, josta harmaapää ruotiukko oli
taistelua seurannut. Nyt tuo kivi oli Sotavanhuksen museon
porraskivenä. En tiedä mistä ukko siihen aikoinaan oli ilmestynyt,
kirjassa mainitaan Röikön torppa, mutta Räikön kuulostaisi
tutummalta. ”Sodista muinaisista / jäi arvet vaan; / koditta
käytyänsä / mont' aikaa eellehen / hän Röikön torppaan viimein
/ pääs' Alavutehen.”
Taistelut alkoivat
17.8. heti aamusta, yksi päivä oli jo hukattu rankkasateen vuoksi.
Adlercreutzin johtamia suomalaisia oli noin 4000 miestä ja ryssiä
noin 2500; heitä johti joku kumma ruotsalainen Erikson. Suomalaiset
tulivat Lapuan suunnasta, itse Adlercreutz oli jäänyt Lapualle,
muka nähdäkseen kaukaa paremmin. Venäläiset olivat levittäytyneet
Kirkkojärven rantaan ja pitivät hallussaan tärkeää Salmen
siltaa, jota myöten heillä oli huoltoyhteys Tuurin suuntaan. Nykyään venäläisten
huoltoyhteys Keskisen kyläkauppaan Tuuriin kulkee uutta ohitustietä myöten,
joten Salmen silta Lapuanjoen suulla saa kaikessa rauhassa muistella
menneisyyden melskeitä.
Suomalaiset valtasivat
sillan ensimmäisessä kahakassa ja ajoivat venäläiset pakosalle
järven länsipuolelle aina Härkösen pelloille saakka. Venäläisten
pakoväyläksi muodostui valtatie 66 (nykyään kantatie 66).
Päiv' ompi
elokuuta
seitsemästoista
tää,
ja pyhäks sitä
katsoo
soturi harmaapää.
Miss' Suomen
lippu liehuu,
hän sinne
astelee,
nähdäkseen,
kuin nyt Herraa
Adlercreutz
palvelee.
Kirjan marginaaliin
on nuoren tytön pyöreällä käsialalla kirjoitettu: Ulkoa.
Siis,
runoista piti ainakin muutamia säkeistöjä opetella ulkoa. Minä en
muista mitään, mutta en tainnut ottaa koko asiaa kovin vakavalta
kannalta. En oikein tiennyt millä puolella olisi pitänyt seisoa,
isoisääni Aleksanderia sanottiin usein ryssäksi. Vieläkään kukaan
ei ole viitsinyt selvittää, mikä hän oli. Isoisäni oli runojen
lukuaikoihin saman ikäinen kuin kannonkänkkyrää muistuttava
Runebergin sotavanhus. Kumpikin huomattavasti nuorempia kuin minä
nyt – se panee miettimään.
Luodit viuhuivat
ilmassa, vaan yksikään luoti ei tohtinut kajota vanhukseen.
Venäläisiä ajettiin vimmatusti takaa, he pakenivat Pahajoen
suuntaan. Hurme virtasi vaahtopäin kohti Kirkkojärveä. En tiedä kuinka kiirettä venäläisillä
piti, ehkä illan ja yön koittaessa taistelut taukosivat. Joitakin
upseerien hautoja he ehtivät kuitenkin rustata kivineen Jokivarren
vanhan postitien töyräisiin. Lapsina kävimme katsomassa Alasen vanhan aitan seinässä olevia taistelujen aikaisia luodinreikiä. Pahajoen urheilukentän
laidassa olevan siirtolohkareen vieressä kerrottiin myös olevan
ryssien hautoja. Ei ihme, että siellä myös kummitteli – muutkin
kuin Valentin Samberg.
Niin nyt savuun,
tuhkaan kylä peittyi
kuni pilveen
hukkuu tähtitaivas;
niin nyt kirkko
kummullansa siinti
kuni pilvest'
yksinäinen tähti;
niin ol' äänetön
nyt synkkä seutu
kuni kolkko syksy
kuutamassa.
Niinpä niin. Olen syntynyt Sotavanhuksen päivänä, mutta en kyllä samana vuonna. Mutta tuonne obeliskin ääreen oli pakko mennä lapsena ja nuorena. Onneksi sain jätskiä ja sitten isoäidin tuvassa kakkua.
VastaaPoista