”Kosketus
on aisteista kaikkein demystifioivin ja näkö puolestaan kaikkein
maagisin.”
Roland
Barthes
Citroën
DS 19 esiteltiin yleisölle Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa
1955, suunnittelu- ja kehitystyö oli kestänyt 18 vuotta. Auto
hämmästytti koko autoilevan maailman. Ensimmäisen päivän aikana
sitä tilattiin 12.000 kappaletta, vaikka tuolloin auto ei ollut
vielä mikään jokapäiväinen hyödyke. Auto hämmästytti myös
strukturalisti Ronald Barthesin, joka oli juuri noihin aikoihin
kirjoittamassa esseekokoelmaansa Mytologioita (1957/1994).
Esseessään
Uusi Citroën Barthes vertaa moderneja autoja suuriin
goottilaisiin katedraaleihin. Samalla tavalla kuin katedraalit
autotkin ovat tuntemattomien taitajien hämmästyttäviä
aikaansaannoksia. Ne ovat ilmestyneet keskuuteemme kuin suoraan
toisesta todellisuudesta. Barthesin kuvaus alkaa vauhdikkaasti: ”On
selvää, että uusi Citroën on taivaasta laskeutunut, sillä
se näyttää aluksi ylivoimaiselta objektilta.” Mutta sitten hän
sekoaa tyypillisenä strukturalistina objektin käsitteeseen
ja kirjoittaa kappaleen lopun täydellistä puppua. Ehkäpä se on
vaikeasti kuvattavan toiseuden (todellisuuden
toisen puolen) esilletuomisessa kuitenkin tarpeellista.
Sitten
hän jälleen muistaa Citroënin ja
huomaa, että se näyttää sileydessään ja kiiltävyydessään
saumattomalta. Itse asiassa se on yhtä saumaton kuten ”Kristuksen
tunika oli saumaton”. ”DS 19
merkitsee uuden asennuksen fenomenologian alkua ikään kuin olisimme
siirtyneet hitsatuista osista maailmaan, jossa rinnakkain asennetut
osat pysyvät kiinni ainoastaan ihmeellisen muotonsa ansiosta.”
Aivan kuten katedraalit – miten ihmeessä ne oikein pysyvät
kasassa, kun meillä täällä Villenraitilla kaikki kaatuu jo
ensimmäisessä syysmyrkyssä.
Kun
Barthes pääsee auton pelleistä ikkunoiden kuvaamiseen, olen jo
täysin myyty. ”Lasi ei ole tässä ikkunoita tai sameaan koriin
lävistettyjä aukkoja vaan laajoja ilman ja tyhjyyden seinämiä,
jotka ovat aukeasti kaarevia ja kirkkaita kuin saippuakuplat.”
Niinpä keväällä 1991 poikkesin autoliikkeeseen ja ostin niiltä
seisomiltani Citroën BX:n.
Jo ensimmäisellä ajokerralla ymmärsin täydellisesti Barthesin
tuntemukset. Citroënin siipitunnuksen myötä olin siirtynyt
”työntövoimasta liikkeeseen ja koneesta elävään olentoon”,
hydraulisen jousituksen taatessa huumaavan irtautumisen
maankamarasta.
Matalalentoa
tuolla yhdellä ja samalla Citroën BX:llä
kesti tasan 21 vuotta. Se on aika paljon minullekin, vaikka en
uskokaan muutoksen autuuteen enkä vaihtelun tuomaan siunaukseen.
Miten se Pindaros sanoikaan, että oleva on
absoluuttisen muuttumatonta, liikkumatonta, ajatonta ja jakamatonta –
ja kaiken lisäksi se on täydellisesti pallon muotoista.
Sitä ei Sitikan
ohjaimista käsin heti uskoisi, kun taivas railona aukeaa ja maisemat
vilistävät ohi.
Barthesin
tunnetuin kirja Tekijän kuolema (1967) poisti kirjailijan
(author) kirjojen tekijäluetteloista. Kärjistäen filosofi
väitti, että kirjat kirjoittavat itse itsensä, mutta epäselväksi
jäi, lukevatko ne myös itse itsensä. Suorastaan nietzscheläiset
mittasuhteet saavutti maailman huikentelevaisuus strukturalistisessa
dekonstruktiossaan helmikuussa 1980. Barthes oli juuri nauttinut
pitkää lounasta Foucaultin (tuon toisen höyrypään) kanssa ja oli
kävelemässä kotiinsa pitkin noita Pariisin yksitoikkoisia katuja,
kun auto töytäisi hänet kohtalokkaasti kumoon. Nietzscheläinen
ironia tulee tässä: auto ei ollut Citroën DS eikä
edes Citroën BX, vaan jonkin pesulan aaltopeltinen
pakettiauto.
- Kun laskeutuu ylle ihmispolojen
- pilkahdus loiston taivaasta annettu
- leväten heissä valon kirkkautena,
- ja siunattuja ovat päivät.
- Pindaros
Roland
Barthes (1957/1994): Mytologioita, suom. Panu Minkkinen.
Gaudeamus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti