The
Deconstructed Moonshine, 2007. Seinäjoen keskussairaalan lastenosasto. Kuva SJT.
Ihmistieteiden vakava harjoittaminen edellyttää noiden huumaavien harhojen tuhoamista, joiden mukaan ihmistieteiden ideana olisi ihmisen etsiminen.- Michel Foucault
Koko historiallisen ajan suurin ongelma
on ollut, että sanat ja asiat eivät kohtaa tai sitten ne kohtaavat
liian hyvin ja muuttuvat läpinäkymättömiksi. 1700-luvulle saakka
maailmaa leimasi samankaltaisuuksien vertailu ja luettelointi: asiat
ja sanat kohtasivat niin hyvin, ”että samankaltaisuuksien leikki
oli karata itseltään tai pysyä pimennossa”. ”Saattaisi
käydä niin, että kulkisimme samankaltaisuuksien ihmeellisen
runsauden läpi edes aavistamatta, että maailman järjestys on jo
kauan sitten valmistanut sen nimenomaan meidän itsemme parhaaksi.
Jotta voimme tietää, että ukonhattu parantaa silmäsairautemme tai
että murskattu saksanpähkinä yhdessä etyylialkoholin kanssa
helpottaa pääkipuja, jonkin merkin on ilmoitettava meille tästä,
sillä muuten salaisuus pysyisi ainaisesti hyödyttömänä.”
Näin kirjoitta Michel Foucault lähes
400 sivuisessa kirjassaan Sanat ja asiat. Voisi jopa sanoa,
että juuri tässä avautuu kirjan suuri teema, vaikka kirjassa ei
ehkä mitään teemaa olekaan. Se on kuin sanojen ja asioiden suuri
arkeologinen kaivanto, jota se toki ilmentää otsikon
alaviitteelläkin Eräs ihmistieteiden arkeologia. Kirjaa voi
runsaassa kaiken inhimillisen ylittävässä vyörytyksessä verrata
myös vanhaan kiinalaiseen ennustusten kirjaan Yijingiin (ent.
I-Ching) – siltä voi kysyä mitä tahansa ja se vastaa mitä
tahansa.
1700-luvun jälkipuolella alkoi uusi
murroksen ja valistuksen aikakausi, jonka mittaan samat ja samat
(asiat ja sanat) eivät enää kohdanneetkaan niin saumattomasti kuin
aikaisemmin. Siirryttiin vähitellen erojen maailmaan, joka synnytti
suuren kehityskertomuksen, joka yhä edelleenkin jatkuu loputtomana
representaation aikakautena. Höpinä – tuo Heideggerin lanseeraama
julkinen lörpöttely – jatkuu taukoamattomana humina, mutta mitään
selkoa siitä ei saa – ei vaikka sitä kaivelisi dekonstruktiolla
tai millä tahansa muulla filosofisen arkeologin työkalulla.
Representaation myötä erojen
maailmaan syntyy (eroaa) uusia asioita, koittaa ihmistieteiden
(psykologian, sosiologian, kulttuuri-, aate- ja tieteenhistorian)
aikakausi. Tieteiden, joissa ”juuri mathesiksen vetäytyminen
– eikä suinkaan matematiikan eteneminen – salli ihmisen
muodostua tiedon kohteena”. Foucault jatkaa: ”Tässä tapauksessa
ihmistieteet kahdentavat kielen, työn ja elämän tieteet ja
terävimmässä kärjessään vieläpä itse itsensä, mutteivät
kuitenkaan pyri laatimaan formalisoitua diskurssia. Ne päinvastoin
sysäävät ihmisen, jonka äärellisyyden, suhteellisuuden ja
perspektiivin ne ottavat kohteekseen, ajan loputtoman eroosion
syövereihin.”
Ikään kuin ei olisi ollut jo
tarpeeksi harmia siinä, mitä maailma itsessään sisäiselle
tiedostuksellemme tuputtaa. Sitten tulivat ja tulevat vielä nämä
itse itseään monistavat ”ihmistieteet” ja tekevät yksityisestä
ihmisolevasta ”yleisön, lauman, lähimmäisen, naapurin ja
äänestyseläimen”, kuten Nietzsche niin vakuuttavasti asian
ilmaisi. Siis ei yhtään vähempää kuin hajuttoman, mauttoman ja
näkymättömän kansalaisen, joka auliisti huutaa avukseen kaikkia
sosio- ja psy-alkuisia ammattinimikkeitä vain pelätäkseen, että
taudinkuvaksi paljastuu jokin -paatti loppuinen oireyhtymä.
Jos me aikaisemmin olimme hukkua
maailman lumoon, luonnonhenkien ja jumaluuksien alituiseen
viettelykseen, hukumme me nykyään faktojen ja tieteellisten
selvitysten umpitautiseen ahdistukseen. Pitäisikö sanoa, että
Foucaultin kirja on myös yritys palauttaa edes taiteiden osalta tuo
mennyt taianomainen maailma. Me tarvitsemme joka päivä aimo
annoksen taiteen, uskonnon ja esteettisten elämysten lumottua
taikaa, josta on vaikeaa puhua saati kirjoittaa, kun
järkiperäisyyteen alistetun nykykielen sanat alkavat törmäillä
omiin seiniinsä. Wittgenstein kehottikin vaikenemaan tuon
sanomattoman maailman äärellä, mutta ei toki hylkäämään sitä.
Kun jumalat ja muu empiiriselle
kokemukselle vieras ”höpöaines” oli karkotettu maailmasta
koitti ihmisen vuoro. Nietzsche kertoi jumalan kuolleen, Foucault
puolestaan kertoo ihmisen kuolleen.
”Niinpä Hegelistä Marxiin ja
Spengleriin saakka ilmenee sellaisen ajattelun kehittyvä teema, joka
toteutumisensa liikkeessä (saavutettu totaliteetti, väkivaltainen
valtaaminen äärimmäisen puutteen hetkellä, auringonlasku) kaartuu
samalla itseensä odysseiansa kaikista oudoista muodoista ja suostuu
katoamaan samaan valtamereen kuin mistä oli noussutkin. Vastakohtana
tälle täydelliselle, joskaan ei onnelliselle paluulle hahmottuu
Hölderlinin, Nietzschen ja Heideggerin kokemus, jossa paluu
edellyttää alkuperän äärimmäistä vetäytymistä – alueelle,
jolle jumalat ovat kääntäneet selkänsä, jossa autiomaa kasvaa,
jossa tekne on asettanut tahtonsa herruuden.”
Alkuperää penkoessaan moderni
ajattelu löysi uudelleen äärellisyyden ja ”neljä teoreettista
segmenttiä (äärellisyyden, empiiris-transsendentaalisen,
ei-ajatellun ja alkuperän analyysit)” nelikulmiossa, ”jota se
alkoi hahmotella koko länsimaisen episteemin keikahdettua nurin
1700-luvun lopulla”. ”Positiviteettien yhteys äärellisyyteen,
empiirisen kahdentuminen transsendentaalisessa, cogiton
jatkuva suhde ei-ajatteluun sekä alkuperän vetäytyminen ja paluu
määrittelevät meille ihmisen olemisen tavan.”
Näin kirjoittaa runoilija tai ainakin
näin lukee runoilija. Voiko tuota nelitahoista ihmisen ylittävää
representaation spektaakkelia enää selkeämmin kuvata. Ei voi.
Merkit ja merkitykset ovat purjehtineet pois ja me runoilijan
näköiset otukset odotamme rannalla niiden ”ikuista” paluuta.
Jossain kaukana horisontissa välähtää purje, mutta mistäpä me
tietäisimme mikä siellä purjehtii, vai purjehtiiko siellä mikään!
Voisiko nyt jo lyödä vetoa, ”että ihminen pyyhkiytyisi pois kuin
hiekkaan piirretyt kasvot meren rantaviivalta”.
Siten Bacchus, muusien johtaja, näyttää mysteereillään, näkyvän luonnon merkeillä näkymättömän jumalan.- Giovanni Pico della Mirandola
Michel Foucault (1966/2010): Sanat
ja asiat, suom. Mika Määttänen. Gaudeamus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti