”The
Baroness is not a futurist. She is the future.”
Marcel Duchamp
Jo varhaisessa vaiheessa futuristien miehiseen joukkoon
liittyi myös naisia, maineikkaimpana sielukas, rikas ja riippumaton
La Marchesa Luisa Casati, jonka läpitunkevat jaguaarinsilmät
lumosivat koko aikakauden. Erityisessä paahteessa Luisan silmät
pitivät Marinettia ja Ballaa: edellinen oli kirjoittanut niistä
hurmioituneesti ja jälkimmäinen oli tehnyt niistä muotokuvan La
marchesa Casati con gli occhi di mica e il cuore di legno (1915).
Ballan teos on sittemmin kadonnut, mutta siitä on olemassa valokuva
jonka mustavalkoiselta pinnaltakin nuo silmät tuntuvat lävistävän
kaiken kohtaamansa.
Balla
maalasi 1924 sykähdyttävän kauniin muotokuvan myös Benedetta
Cappa Marinettista, joka kunnostautui Marinettin vaimona ja
työtoverina sekä varsin kelpo maalarina futurismin myöhäisen
aeropitturaksi nimetyn
haaran parissa.
La
Marchesa Luisan silmät kärvensivät myös D'Annunzion sielua
pohjimmaisia sopukoita myöten. Se sai runoilijan entistäkin
vakuuttuneemmaksi siitä, että kaikki lumous elämässä syntyi vain
ja ainoastaan taiteen tuottamasta hulluudesta. Syvästi ymmälleen
joutunut runoilija joutui ihmettelemään, mikä oli tämän
ihmeellisen olennon todellinen olemus: ”Oliko hän tietoinen
jatkuvasta metamorfoosistaan vai oliko hän itselleenkin tutkimaton
mysteeri.”
Hyvää
tekevää hulluutta oli ilmassa, kuten sanonta kuuluu. Aikakauden
kohufilosofi Nietzsche – ehkä potentiaalinen futuristi – oli
ylistänyt hulluuden siunauksellisuutta, mutta myös aivan toisen
ääripään, analyyttisen filosofian johtohahmo, Wittgenstein oli
kirjoittanut päiväkirjaansa puhutellen itseään yksikön toisessa
persoonassa kuin takavuosien suomalaiset formulakuskit: ”Sinun on
elettävä niin, että voit kestää hulluutta, jos se tulee. Ja
hulluutta sinun ei pidä paeta.” Wittgensteinin mukaan ikuisen
terveyden ihannointi elämän johtotähtenä oli teeskentelyä,
elämän arvokkuus oli aivan muualla – sielläkin missä terveys
oli menetetty.
Mutta
ennen kaikkea futurismin myötä oli koittanut naisten vuoro.
Valentine de Saint-Point julkaisi 1913 futuristien Pariisin näyttelyn
yhteydessä Himon futuristisen manifestin, jossa hän vaati
maanomistuksesta luopumisen myötä myös naisenomistuksesta
luopumista. Valentine ei halunnut nähdä tulevaisuuden futuristista
naista miehen housuissa peräämässä yhteiskunnallisia oikeuksiaan
ja velvollisuuksiaan. Naisten todelliset mahdollisuudet olivat seksin
ja himon irrationaalisessa maailmassa, jossa miehet eivät olleet
orjia kummempia.
Miesten
ja naisten tasa-arvoa vastusti feministisessä manifestissaan myös
Mina Loy, joka oli osallistunut maalauksillaan Pariisin syyssalonkiin
jo 1906. Mutta vasta futurismin huumaava kosketus sytytti Mina
Loyssa runoilijan. Siitä huolimatta hän sanoi suoraan Marinettille,
mitä mieltä hän oli tämän miehistä uhoa ja verenkatkuista
raivoa nostattavasta liikkeestään. Mina Loy suuntasi energiansa
teknologian mekaanisesta konemaailmasta kohti erotiikan ja fantasian
imaginaarisia niittyjä.
James
Joyce, Ezra Pound ja T. S. Eliot olivat jo varhaisessa vaiheessa
liittyneet Mina Loyn ihailijakaartiin. Pound intoutui jopa lausumaan,
että ainoat nykyään julkaisukelpoista tekstiä tuottavat
amerikkalaiset olivat Mina Loy ja William Carlos Williams. Itseään
ja Eliotia hän ei lukenut amerikkalaisiin, vaan pikemminkin
englantilaisiin herrasmiesrunoilijoihin, vaikka molemmat olivatkin
kotoisin jostakin Keskilännen takahikiältä. Joskus 1920-luvun
alussa Pariisissa otetussa valokuvassa seisoksivat Jane Heap, Mina
Loy ja Ezra Pound, jolla on jalat tiukasti ristissä ikään kuin
hänellä olisi kova hätä vessaan.
Gertrude
Stein mainitsee kuulussa kirjassaan The Autobiography of Alice B.
Toklas (1933) Mina Loyn
vain ohimennen Djuna Barnesin kanssa johonkin tilaisuuteen
ilmestyneenä Mina Haweisina. Mutta Alice B. Toklas – tuo suurta
mainetta hasisvanukkaallaan niittänyt monitoiminainen – kertoo
omassa elämäkerrassaan What is Remembered (1963), että he
olivat Gertruden kanssa tutustuneet Mina Loyhin – silloiseen Mina
Haweisiin – Firenzessä. ”Mina oli kaunis, älykäs, sympaattinen
ja hauska.”
Mable
Dodgen ja Gertrude Steinin – noiden vähemmän kauniiden –
piireissä liikkui ekstravagantteja miehiä mutta myös naisia, jotka
levittivät futurismin huumaavaa petrolin tuoksua erityisesti
amerikkalaisten keskivertoiseen mutta alttiiseen tyhjiöön.
Näkyvimpinä ”rakkauden hengetär” Djuna Barnes ja kuin
kafkalaisista painajaisista New Yorkiin 1914 ilmestynyt paronitar
Elsa von Freytag-Loringhoven, joka pukeutuikin kuin futuristinen
taideteos.
William
Carlos Williams halusi kiihkeästi tavata tämän hämmennystä
herättävän naispaholaisen ja lähetti paronittarelle tuoreita
hedelmiä keskellä talvea. Jos Williams olisi lähettänyt
säilykkeitä, Elsa olisi voinut pukeutua tyhjiin tölkkeihin. Nyt
Elsa joutui pukeutumaan jonkun muun tölkkeihin, ajeli päänsä
paljaaksi ja maalasi kaljun punaiseksi. Sellainen oli rakastuneilla
tapana vanhassa kunnon Euroopassa, sanoi Elsa ja kajautti
sotahuutonsa: ”My heart belongs to Dada!”
Jostain
kumman syystä Williams ei enää halunnutkaan tavata paronitarta
vaan pakeni suin päin Patersoniin, jossa hänellä oli
lääkärinvastaanotto. Elsa tuli perässä ja iski nyrkkinsä
tohtorin oveen koko vanhan maailman ja taiteen hulluuden suomalla
voimalla. Mutta Williams ei suostunut avaamaan ovea, vaan uhkasi
Elsaa poliisilla, tarjosi rahaa ja väitti olevansa melkoinen haka
nyrkkeilyssäkin – jos niin pitkälle jouduttaisiin. Elsa
puolestaan ihmetteli suureen ääneen naapurien kauhuksi, miten
tuollaisesta anti-intellektuaalisesta maalaismoukasta ylipäätään
oli tullut runoilija. Tässä kohdin naapurien näkemykset olivat
Elsan kanssa liikuttavan yhteneväiset, vaikka millään muilla
osa-alueilla paronittaren olemus ei myötätuntoa herättänytkään.
Päin vastoin, he eivät olleet edes varmoja, kuuluiko tuo olio
ylipäätään ihmiskuntaan.
Elsa
oli myös kierrätystaiteen pioneeri ja voimahahmo
readymade -taiteen takana. Kerrottiin, että juuri hän oli se
salaperäinen lady friend, joka oli lähettänyt urinaalin
Duchampille allekirjoituksella R. Mutt. Myöhemmin Duchamp lähetti kusipytyn ehdolle taidenäyytelyyn ja merkitsi tekijäksi nimimerkin R. Mutt. Loppu on (taide)historiaa, tai niin herkkäuskoiset luulevat.
Elsa
oli alkujaan Else Hildegard Plötz. Hänen isänsä oli noita
kuuluisia pommerilaisia paksuaivoisia teutoneja, kuten Elsa asian
ilmaisi. Joulukuussa 1927 Elsa von Freytag-Loringhoven kuoli kissansa
kanssa epämääräisissä olosuhteissa epämääräisessä
Pariisilaisessa vuokrahuoneistossa. Djuna Barnes kirjoitti
nekrologin, jossa hän epäili koko juttua typeräksi pilaksi, jota
ei voinut puolustaa edes Elsan itsetuhoisella hulluudella. Ehkäpä
vastauksia pitäisi etsiä Elsa
von Freytag-Loringhovenin omaperäisestä ja oudosta
runoudesta.
X-RAY
Nature
causes brass to oxidize
People
to congest -
By
dull-radiopenetrated soil
Destined
Cosmic
hand's dynamic gang
Polish
-
Kill
-
For
fastidioius
Brilliant
boss' "idee fixe "
Sum total :
Sum total :
Radiance
Ah. Dada oli vielä diivojen aikakautta sentään. Onkohan heitä enää juuri olemassakaan? Oletan että Elsa-rouvan kuolemasta suoritettiin poliisitutkinta eikä kissaa asetettu syytteeseen?
VastaaPoistaHillitön tarina kaikkiaan!
Jos Mina Loy kehitti imagistisen runouden ja Elsa von Freytag-Loringhoven readymade-taiteen, niin mitä piäisi ajatella historian kirjoituksesta. Kai Foucaultin tapaan, että se on muiden ns. "ihmistieteiden" (sosiologia, psykologia jne.)tavoin pelkkää mielipidepotaskaa, yleispätevää jaarittelua eli paskanjauhantaa.
VastaaPoista