Pariisin, Seinen vasemman puolen
gallerioissa on sodan jälkeisistä ajoista alkaen, ja sitä
ennenkin, ollut esillä mm. linnunmunia, partakarvoja, jalkarättejä
ym. 'asiaan kuuluvaa', mutta pysyviä taideteoksia niistä ei ole
jäänyt.”
Arvi Mäenpää
Taiteilijaseura Botnian
60-vuotisnäyttely menee parhaillaan Pohjanmaan museossa. Näyttelyn
esitteestä selviää, että seura perustettiin
pohjalaistaiteilijoiden Uumajan näyttelyn yhteydessä 1952.
Näyttelyssä mukana olleet taiteilijat Matti Annala, Kaarlo
Lamminheimo, Leo Lehtikanto, Aini Lähdesmäki, Tanu Manninen, Arvi
Mäenpää, Tellervo Töyry, Einari Uusikylä, Armas Vainio ja Veikko
Vionoja olivat seuran perustajajäseniä. Pohjalainen
Taiteilijaliitto oli perustettu jo 1943, ja kaikki edellä mainitut
taiteilijat olivat myös liiton jäseniä.
Tarkoituksena oli jatkaa näyttelyitä
Ruotsin puolella ja ehkä muuallakin ulkomailla. Tässä oli nyt
sopiva käsikassara koossa, 10 parasta alueen taiteilijaa, ikään
kuin seura seuran sisällä. Se herätti myös suukopua ja
suoranaisia riitoja; taiteilijaliitossa oli monia taiteilijoita,
jotka olisivat nähneet myös itsensä mieluusti tuossa ylivertaisten
joukossa. Seinäjoki oli vielä noina aikoina jonkinlainen musta
aukko tietoiseksi ryhtyneessä maailmassa, ei ollut aivan varmaa
ilmestyikö siellä eräs lehti vai ei, kuten käy ilmi Lehtikannon
apostoleilleen lähettämästä kirjeestä, kun ”eräs hänen
tuttavansa Seinäjoelta oli lähettänyt hänelle erään siellä
päin ilmestyvän lehden arvostelun”.
Taidemaailma on harvoin
oikeudenmukainen, kohtuullinen se ei ole koskaan. Vuoteen 1975
mennessä oli iskuvoimaa yhä lisätty; jäsenluetteloon olivat
ilmestyneet mm. Juhani Harri, Mauri Heinonen, Oskari Jauhiainen,
Jussi Koivusalo, Aares Salli ja Carl Wargh. Botnian puheenjohtaja Leo
Lehtikanto kirjoitti toisinaan kirjeissään tasoittavaan sävyyn
Botnia-ryhmästä, jonka taiteilijoita yhdisti ”vakaa pyrkimys
taiteellisiin päämääriin pohjalaisen mentaliteetin pohjalta”.
”Botnia on vapaa taiteilijaryhmä, joka haluaa luoda jäsenilleen
ryhmän puitteissa tarjoutuvat mahdollisuudet näyttelyihin laajemmin
kokoelmin.”
Tähän tyyliinhän näitä lukuisia
taiteilijaryhmittymiä on perusteltu myöhemminkin. Se, miten nuo
päämäärät sitten toteutuivat, jää arvoitukseksi. Edes
googlaamalla ei Botnian toiminnasta löydy mitään havaintoa. Itse
tulin seuraan mukaan vasta 1980-luvulla, jolloin toiminta oli
satunnaista ja kohdistui lähinnä rannikon pikkukaupunkeihin. Veikko
Takalan ja Nandor Mikolan kanssa kävimme toisinaan ripustamassa
näyttelyitä, joissa mukana olivat useimmiten Eero Hiironen, Antti
Maasalo, Esa Riippa sekä Janne ja Vode Kantokorpi.
Tarinahan olisikin suurin piirtein
tässä ellei Pohjalaisen Taiteilijaliiton 1980-luvun nuoret
taiteilijat olisi saaneet päähänsä perustaa Artebotnia-ryhmää.
Nyt oli ideana ottaa mukaan myös ruotsalaiset taiteilijat eli
perustaa yhteinen taiteilijaseura Västerbottenin ja Österbottenin
taiteilijoiden kesken. Maakunnathan olivat olleet läheisiä
naapureita ikimuistoisista ajoista saakka, ja lähtipä nyt sitten
Vaasa – Seinäjoki akselilta mihin suuntaan hyvänsä, niin Uumaja
oli lähin kaupunki. Ja noihin aikoihin Uumajan taide-elämä oli
Suomen oloihin verrattuna suorastaan ylivoimaista.
Uusi seura lähti komeasti liikkeelle,
ensimmäinen mahtipontinen näyttely pidettiin 1985 Västerbottenin
museossa. Myös ensimmäinen yhteinen pikkujoulu pidettiin Uumajassa
ja vasta seuraavana vuonna toimintaa suunnattiin Suomen puolelle,
Vaasaan, Seinäjoelle, Kokkolaan ja Mikkeliin. Ensimmäisen näyttelyn
kustannuksista vastasi kokonaan Uumajan kulttuuritoimi. Seuraavan
vuoden Suomen näyttelyt olivatkin sitten kusessa; suomalaisten
rahoittajien oli vaikea ellei peräti mahdoton lähteä tukemaan
hanketta, jossa hillui mukana myös ruotsalaisia. Ruotsalaiset
kustansivat lähes kokonaan tämänkin shown.
Vuonna 1988 aloitettiin taas Ruotsista,
näyttelyt pidettiin Uumajassa ja Örnsköldsvikissä. Ruotsalaiset
maksoivat jälleen kustannukset, mutta he olivat alkaneet katsoa
suomalaisia karsaasti. Sitä paitsi Seinäjoella edellisenä vuonna
järjestetty pikkujoulukin oli mennyt pieleen, halkojen puutteessa
Kivirikon taidetalon takassa oli poltettu vanhoja tuoleja ja tarjolla
oli ollut vain taidehallin näyttelyssä juomatta jäänyttä
kissahtanutta boolia. Joku oli sentään poikennut Jerikon grillissä
ja tuonut höyrymakkaroita.
Tämä oli lopun alkua. Ehkä se kaikki
oli liian hienoa merellisine kokouksineen ja lounaineen. No, toki
jokunen laivamatka osui karmeaan syysmyrskyynkin. Kukaan ei enää
muista, missä viimeinen näyttely pidettiin ja ketä siinä oli
mukana. Sitä voisi hieman vielä muistella, jos löytyisi jokin
vanha näyttelyluettelo tai jotakin. Muistellaan nyt kumminkin
Taiteilijaseura Botniaa, joka on kasannut nykyisen puheenjohtajansa
Tapani Tammenpään johdolla ja lähes yli-inhimillisellä
ponnistuksella luunsa kasaan – kirjaimellisesti – ja ripustanut
harvinaislaatuisen näyttelyn Pohjanmaan museoon. Näyttelyn esitettä
Taiteilijaelämää, Botnia 60 on saatavissa museon
myymälästä.
Taiteilijaseura Botnia
60-vuotisjuhlanäyttely, Pohjanmaan museo – Österbottens
museum 7.10.-11.11.2012, Vaasa.
Tarkemmin kuvia katsottuani huomaan, että Janne Kantokorpi on myös mukana uudemmassa kuvassa - kolmantena etupenkissä vasemmalta lukien.
VastaaPoista