Umberto
Boccionin vauhdin hurmaa ylistävä maalaus vuodelta 1904 näyttelyssä
"Boccioni prefuturista", Palazzo Venezia, Rooma 1983. Kuva:
SJT.
Myös tämä teksti perustuu 1983 Roomassa kirjoittamiini muistiinpanoihin. Lähdeteokset eivät ole enää tiedossa, joten en ryhdy niitä arvailemaan.
”Unohtakaa
nelipyöräjarrut ja Hölderlin!”
Jacob
Bach
Futuristien
ihailemat koneet olivat vielä 1910-luvulla vähäisiä ja
vaatimattomia. Ne olivat ilmestyneet katukuvaan ja maisemaan vasta
äskettäin, joten ne herättivät myös vastusta. Maaseudulla
koneiden pelättiin repivän pellot piloille ja nostattavan Jumalan
vihan. Maatalouskoneiden koettiin loukkaavan myös talonpoikien
ikiaikaisia taitoja – mihin oli oikein tultu kun kuokka ja Massimo
ei enää riittänyt.
Lönnrotin
mukaan tällaisten rautaisten laitteiden keksiminen oli jo
1830-luvulla karkottanut seppä Pekka Viiliäisen päästä ”niin
sanotun selvän järjen”. Viiliäinen oli saanut
”puolijärkisenäkin” keisarilta 500 ruplan stipendin
hevosvetoisen sotakoneensa kehittelyyn – kauan ennen kuin
futuristien sotaisat unelmat olivat alkaneet kyteä valittujen
päissä.
Myös
raskaat maataloustyöt maanmuokkauksineen kaipasivat koneellista
apua. Taitavat kyläsepät olivat tässä avainasemassa. Voiko
kuvitella futuristisempaa näkyä kuin savua ja kipinöitä räiskivä
Könnin kuokkamies-robotti Alajoen pelloilla 1860-luvulla. Pahajoella
herätti suurta kauhua vielä 1950-luvulla traktorin perässä
keikkuva ilmaa huitova härveli, joka leikkasi ja sitoi pystyviljasta
valmiita lyhteitä. Siihen verrattuna niityn poikki puksuttava
höyryjuna oli perin vaatimaton näky.
Pahajoen
kylän futuristi-isännät perustivat oman osuuspankin jo 1911
saadakseen näitä ihmekoneita pelloilleen möyrimään. Siitä kului
vielä kymmenkunta vuotta ennen kuin Darius Milhoud sävelsi kuusi
osaisen maatalouskoneiden metallinkiiltoista värikästä kauneutta
ylistävän laulusarjansa Machines agricoles.
Mutta sotakoneet olivat koneista kaikkein vaikuttavimpia
– kaikkein kauneimpia. Marinetti oli jo 1909 näkemässään näyssä
kuullut ”eräänä talviyönä, avoimessa maastossa” miljoonien
saappaiden kumisuttavan maankamaraa, aivan kuin monotoninen
myrkyllinen sade olisi syöksynyt alas omituisista kulmikkaista
pilvistä. Lopulta hurmio kääntyi silkaksi kauhuksi. Näky kalvoi
Filippo Tommasoa kuin juustomato, mutta hän nostatti sitä vastaan
yhä vain hurjempia näkyjä maailmasta, jota futuristisen taiteen
soihdut kärvensivät.
Satoja
– ja lopulta jo tuhansia – futuristeiksi tunnustautuneita oli
liittynyt armeijaan, suurin osa Lombardian vapaaehtoiseen
polkupyöräpataljoonaan. Marinetti oli kohottanut sodan ainoaksi
oikeaksi futuristin olotilaksi ja maailmaa puhdistavaksi hygieniaksi.
Hän ylisti sodan ehdotonta visuaalista kauneutta –
futuristitoverien oli syytä opiskella sodan hurmaavia mekaanisia
muotoja: ”sotilasjunia, linnoituksia, haavoittuneita, ambulansseja,
sairaaloita, paraateja...” Se kaikki oli yhtä ja samaa sodan
ympäripyöreää ja täydellistä kauneutta.
Boccionin
lisäksi sodan viikate niitti muitakin futuristeja: Sant'Elia,
Casarini, Erba, Tommei... Monet haavoittuivat ja menettivät uskonsa
liikkeen kaikkivoipaisuuteen. Marinetti sai itsekin maistaa sodan
rautaista hygieniaa omassa lihassaan, mutta se ei hänen raivoaan
hillinnyt.
Sota
oli saanut pauloihinsa myös Gabriele D'Annunzion, suuren runoilijan
ja suuren romantikon. D'Annunzio olisi voinut perustaa futuristisen
liikkeen jo hyvän aikaa sitten, jos se olisi hänen päähänsä
pälkähtänyt. Hän ei Marinettin meluisaa vallankumousta juurikaan
arvostanut. D'Annunzio oli kirjoittanut jo 1800-luvun lopulla
järisyttävän kirjansa Il trionfo della morte ja aivan
vuosisadan vaihteessa ylistyksensä taivaalle, merelle, maalle ja
niiden sankareille. Laudi del cielo del mare del terra e degli
eroi.
Marinettin
vastine, kaoottinen teos Mafarka il futurista ilmestyi vasta
1910 – siis kymmen vuotta liian myöhään. Kumouksellinen Mafarka
ei ollut naisesta vaan koneesta syntynyt. Nietzschea mukaillen
voitiin todeta, että surkuteltavin ja traagisin näky maan päällä
tulisi olemaan viimeinen naisesta syntynyt olio. Sellaisessa
tilanteessa jopa sääli olisi sallittua.
Mafarkalla
oli yksitoista metrinen penis, jonka hän joutui kietomaan
nukkuessaan vartalonsa ympärille. Tuollainen poikamainen
ylenpalttisuus sai D'Annunzion muuten niin vakavan naaman venymään
imelään virneeseen. Marinettia puolestaan risoi D'Annunzion lähes
sädekehämäinen maine runoilijana ja seikkailijana, nahkalakkisena
lentäjänhahmona – aviatore d'oro. Pahimmillaan Filippo
Tommasoa vaani kalvava tunne, että hän ei ollutkaan yksin, siis
yksin naisesta syntymätön.
Ympäri
maailmaa kiiri uutinen D'Annunzion Wienin yllä tekemästä
pommituslennosta, il volo su Vienna. D'Annunzio oli syöksynyt
lentokoneellaan suoraan pilvistä ja antanut runojensa sapen sataa
kaupungin ylle. Triestessa D'Annunzio kokosi omat joukkonsa ja ryhtyi
innolla sotilaalliseen invaasioon. Dalmatian rannikolta hän valtasi
Fiumen kaupungin ja hallitsi sitä diktaattorina vuoteen 1921 saakka,
kunnes kuin tyhjästä ilmestyi taistelulaiva Andrea Doria
kaupungin lahdelle piirittämään comandante D'Annunzion
palatsia.
Runoilijan
oli lähdettävä niiltä seisomiltaan – hänhän kirjoitti
seisoviltaan korkean kirjoituspulpettinsa ääressä – maanpakoon
ennen kuin Andrea Dorialta ehdittiin ampua laukaustakaan.
Italian pääministeri oli ollut ainakin tässä asiassa oikeassa:
”Yhden runoilijan takia ei kannata koko kaupunkia pommittaa maan
tasalle.” D'Annunzio vetäytyi kaikessa hiljaisuudessa huvilaansa
Gardoneen kirjoittamaan muistelmiaan ja tunnustuksiaan. D'Annunzion
toinen silmä jäi sotatantereelle, mutta lasisilmä antoi vain lisää
myyttistä hehkua vanhenevan runoilijan traagiseen hahmoon. Kuulosti
vakuuttavalta tai ainakin vertahyytävän lennokkaalta kun hän
paasasi silmä loimuten, että ”bolshevismin parhaat tisleet
tulevat vielä kerran lannoittamaan Italian tulipunaisen ruusun”.
Mikä
maailma, millaisia unelmia, mitä hankkeita – ja millaisia
epäonnistumisia!
Kirjoittaja tapaamassa vanhaa futuristia. Rooma 1983. Kuvaaja tuntematon.
Jotain tällaista olen ollut uumoilevinani. Että suotta on vain puhuttu siitä, oliko Marinetti fasisti-puolueen jäsen vai ei. Kyllä kokonaisuus ratkaisee.
VastaaPoistaMarinetti oli kyllä pesunkestävä fasisti, puolueen jäsen ja Fasistisen manifestin toinen kirjoittaja. Hän halusi futurismin valtion viralliseksi taiteeksi, mutta ei onnistut, Mussolini ei ymmärtänyt taiteesta mitään. Mussolini veistätti korskuvia fallistisia hevosia travertiinista virastojensa koristukseksi.
VastaaPoistaHm, tarkoitin että kuulin jo Leon puhuvan futurismi-näyttelystä sillä tavalla, että se oli jossain määrin avantgardea, mutta tuli se Espoosta takaisin niinkin, että Jaskan työt olivat futuristi-vaikutteisia, se kun oli Italiassa vähän väliä.
VastaaPoistaEuroopalla on väliä.