Taideteos on
erityislaite ajan ylittämiseen ja ei-minkään ylläpitoon, jos se
tulee ymmärretyksi se lakkaa toimimasta ja muuttuu pelkäksi
koriste-esineeksi.
– Kirjoittajan
mietekokoelmasta
Torstai-iltana 9.8.2012 ajeerattiin punaista lankaa puolesta ja vastaan taidemuseon
pystyttämiseksi Seinäjoen ”laaja-alaiseen kulttuurimaisemaan”.
Pääosin myötäkarvaisena polveilevaa keskustelua käytiin Kalevan
navetan vinttikerroksen sakraalisessa tilassa pyöreästä
ruusuikkunasta lankeavan ilta-auringon suopeassa loisteessa.
Keskustelua alustanut
Retretin toimitusjohtaja ja taidemuseoalan todellinen konkari
Anne-Maj Salin selvitti taidemuseon ja taidekeskuksen eroavaisuuksia,
ja varoitteli museon institutionaalisesta rakenteesta ja raskaasta
byrokratiasta. Mehän tiedämme suomalaiset, jos jossain voidaan kivi
kääntää vapaasti virtaavan luovan ajattelun esteeksi, niin se
kyllä käännetään. Toisaalta taidekeskuksen status on lähes
olematon – mieleen tulee pakostakin jokin suoritushakuinen
askartelu- ja teeskentelykeskus. Taiteilijaseuran puheenjohtaja
peräsikin alustajalta, että onko Suomessa yhtään toimivaa
taidekeskusta (Retrettiä ei lasketa). No, ei ole. Alustaja viittasi
Louisianan taidekeskustyyppiseen notkeaan toimitapaan. Louisianan
status on kyllä virallista nimeä myöten modernin taiteen museo –
toki sitä pyörittävät letkeät tanskalaiset.
Keskustelussa
kompastuttiin myös paikallisiin taidekokoelmiin, joiden ohuuden ja
vähäverisyyden varaan taidemuseon pystyttäminen herätti
epäilystä. Sanottiin ääneen, että Etelä-Pohjanmaalla ei ole
sellaisia taideaarteita (eikä tule koskaan olemaan), jotka
tarvitsisivat museon seiniä ympärilleen. Tässä tuli hyvin esiin
tämä vanha pukinsorkka, jonka mukaan omasta maakunnasta ei löydy
mitään kunnollista, ellei se sitten liity suoritus- ja
askartelukulttuurin piiriin. Tästä nousi seisoen todistamaan myös
alansa asiantuntija, joka luetteli kaikki suoritus- ja
esityspainotteiset taitolajit pukkihyppelystä harrastajateatteriin
ja kansanmusiikkiin. Eteläpohjalaisten kannattaisi pysyä visusti
laskelmoivan ajattelun turvallisella suoja-alueella eikä missään
tapauksessa lähteä taiteen avaamalle meditatiiviselle ”valostumisen
tielle”. Taiteen tie on mieron tie.
Mitään syytä ei ole
epäillä, etteivätkö tulevan taidemuseon kokoelmat karttuisi myös
lahjoitusten myötä. Jo olemassa olevien taidekokoelmien osalle
ehdotettiin taidehistorian ammattilaisen suorittamaa ankaraa
syväluotausta, että saataisiin yksittäiset teokset kartoitettua ja
luokiteltua lopulliseen korpukseensa. Alkuperäinen kysymyshän
kuului, että liittyvätkö nämä kokoelmien teokset jollakin tavoin
pohjalaiseen taiteeseen tai kansalliseen taiteeseen tai kenties jopa
kansainväliseen taiteeseen vai ovatko ne taidetta lainkaan. Aivan
kuin taideteokset olisivat varastoissa lojuvia joutoesineitä, jotka
saataisiin mukavasti järjestykseen lokeroimalla ja antamalla niille
siistit nimilaput. Mutta tämäkään ei pohjalaisen taiteen
kokoelman arvoa veisi, ei sen enempää kuin tämä ikiaikainen
penseyskään (paikallista) taidetta kohtaan.
Taiteen avautuminen ja
vastaanottaminen vaatii avointa mieltä ja jonkin sortin
henkilökohtaista hyppyä tuntemattomaan. Mutta se vaatii myös tilat
(laitoksen), jossa pysyviä taidekokoelmia voidaan pitää esillä.
Taidemuseossa taideteokset ovat ikään kuin aktiivisesti esillä,
eikä vain esillä vaan myös käsillä ympäri vuoden. Museossa
voidaan valmistaa erilaisia näyttelykokonaisuuksia, joiden kokemista
voidaan syventää esittelyillä ja luennoilla taiteesta ja taiteen
filosofiasta. Taiteen ja filosofian yhdistäminen jonkin sorttisena
triennaalina tai vastaavana toistuvana tapahtumana saattaisi olla
jopa kansainvälisesti kuuma idea. Onhan nykyfilosofian nuorista
edustajista ainakin kolme Seinäjoelta lähtöisin – siis
seinäjokelaisia filosofeja, jotka ovat käsitelleet myös
taidefilosofian erityiskysymyksiä – niin hullulta kuin se
kuulostaakin. Itse asiassa nykyfilosofiaa ei voi edes tehdä ilman
taiteen läpivalaisua.
Heideggeria (Taideteoksen
alkuperä, 1935/1998) lukeneet tietävät, että filosofi
suhtautuu karsaasti ns. taiteen laskelmoivaan ja luokittelevaan
asiantuntemukseen, se jos mikä voi torpata taideteoksen avautumisen
tykkänään. Siis taideteos voi myös sulkeutua, aivan samoin se voi
taas jonakin päivänä avautua. Heideggerin mukaan olemassaolon
kätkeytynyt salaisuus asettuu juuri taideteokseen ja on siinä ikään kuin latenttina avautumisen mahdollisuutena.
Salaisuus ei tokikaan parhaiten avaudu jonkin vanhan mestariteoksen
kautta, vaan tässä on avainasemassa paikallinen nykytaide, johon on
jo tekovaiheessa sulautunut ajan ja paikan elementtejä. Tuskin voi
liikaa korostaa miten suuri merkitys paikallisella taidemuseolla
tässä prosessissa on. Eihän siitä mikään pakko ole
byrokraattista konkeloa tehdä! Mitäpä jos taidemuseon johtajana
toimisikin vaihteeksi filosofi?
Tilaisuus päättyi
ymmyrkäiseen toteamukseen, että 2000-luvulle tultaessa
taidemuseoita on perustettu enää kovin vähän. Mutta syykin on
selvä – eihän Suomen kaupunginkokoisista kaupungeista puutu
taidemuseota enää mistään muualta kuin Seinäjoelta.
Unelmien taidemuseo. Keskustelutilaisuus Kalevan navetan vintillä 9.8.2012.
Hiukset nousivat pystyyn. Tai oikeastaan ne menivät entistä enemmän säkkärään.
VastaaPoistaEn käsitä miksi "päättäjät" ehdoin tahdoin haluavat kieltää omalaatuisuuden mahdollisuuden jopa omasta ympäristöstään, kääntävät selkänsä tai ehkä päättäjinä eivät kallista korvaansa nytkään.
En ymmärrä penseyttä. Niillä lakeuksilla ei pilkata jumalaa, joka on pitänyt penseyttä yhtenä pahimmista synneistä. Se niiden seinäjokistenkin pitäisi muistaa. Sen vuoksi niitä pitäisi tästä asiasta muistuttaa.