Paikalliset
tahot järjestävät Unelmien taidemuseo -tilaisuuden, jossa
etsitään Seinäjoelle perustettavan taidemuseon ”punaista
lankaa”. Etsintää ja visiointia alustaa mm. Retretin tmj Anne-Maj
Salin. Tilaisuus ottaa paikkansa Seinäjoki-päivänä 9.8. klo 17.30 alkaen Kalevan
navetassa – paikassa joka tällä hetkellä on kuumin vaihtoehto
tulevaksi taidemuseoksi.
Tiedotteessa
todetaan mm: ”Tulevaisuuden taidemuseossa oleellista on
vuorovaikutteinen suhde yleisöihin ja aktiivinen rooli
yhteiskunnallisena toimijana. Siksi prosessin on oltava kaikille
avoin suunnitteluvaiheesta lähtien.”
Ilkka-lehti oli maaliskuussa samalla asialla ja esitti aiheesta seitsemän
kysymystä. Vastasin tuolloin kysymyksiin, mutta mitään lehtijuttua
ei kuitenkaan ilmestynyt, joten ehkä nyt on sopiva tilaisuus
julkaista vastaukset. Kysymyksiin vastaajina olivat myös
taidemaailman luunkovat asiantuntijat Dan Holm ja Otso Kantokorpi.
Mielenkiintoista olisi lukea heidänkin vastauksensa.
1. Mitä hyötyä ja kenelle/keille Seinäjoen taidemuseosta olisi?
– Aivan
kaikille, jopa niille jotka eivät koskaan käy taidemuseossa.
Esteettinen maailmankuvamme ja tapamme hahmottaa visuaalista
ympäristöämme on taiteesta peräisin. Kaikki alkaa taidemuseosta
ja päättyy taidemuseoon.
2. Miksi ei riitä, että Seinäjoella on taidehalli. Mitä uutta Seinäjoen taidemuseo toisi nykytilanteeseen verrattuna?
– Taidehalli
on vaihtuvien näyttelyiden tärkeä esityspaikka, jossa lähinnä
nykytaiteen tekijät pääsevät esittelemään tuotantoaan.
Taidemuseo avaisi aivan uuden mahdollisuuden kuvataiteen kokemiseen
pysyvien kokoelmien ja pitempiaikaisten laatunäyttelyiden muodossa.
Pohjalaisen taiteen, taidekasvatuksen ja kaupungin imagon kannalta
sen merkitystä tuskin voi yliarvioida.
3. Etelä-Pohjanmaalla on Nelimarkka-museo ja Lapuan Taidemuseo sekä Pirkanpohjan Taidekeskus, jonka ovet on laitettu kiinni. Jääkö jo olevilta taidemuseoilta hoitamatta jotakin olennaista, minkä vuoksi vaatimus Seinäjoen taidemuseosta on perusteltu? Mitä?
– Edellä
mainitut museot ovat lähinnä paikallisia museoita, joiden merkitys
on omien kokoelmien ja omien erityisnäyttelyiden toteuttamisessa –
laajamittaiseen pohjalaisen, kansallisen ja jopa kansainvälisen
taiteen esittelyyn niillä ei ole tiloja eikä resursseja. Jo
pelkästään Seinäjoen kaupungin laaja ja arvostettu taidekokoelma
tarvitsee taidemuseon, muista mahdollisista kokoelmista ja
lahjoituksista puhumattakaan.
4. Mikä olisi punainen lanka Seinäjoen taidemuseon toiminnassa?
– Kuvataide
sinänsä on se suuri johtolanka, mitä ei pidä vesittää kaupungin
päättäjien usein esiin tuomalla ”laaja-alaisen kulttuurin”
positiolla, jossa kaikenlainen sijaistoiminta ja hörhellys
nostettaisiin ohi taiteen mielenkiinnon kohteeksi. Tämä osoittaa
vain sen, miten vähän me seinäjokiset visuaaliseen kulttuuriin
tottumattomina luotamme taiteen vaikutusvoimaan.
– Kuvataiteen
esittelemisen ohella taidemuseo muodostaa vapaamuotoisen kasvatuksen
ja henkisen avartumisen keskuksen, jossa voidaan suorittaa taiteen
tutkimusta ja vapaata ajattelua ilman hyötypäämääriä.
Sellaistahan ei voi enää nykyään tehdä missään muualla kuin
taidemuseossa.
– Taiteen
kokeminen on vastaanottamista, ei suorittamista.
5. Kun ajatellaan realistisesti, niin miten laajalta alueelta yleisöä tulisi Seinäjoen taidemuseoon?
– Miten
laajalta alueelta tahansa. Onhan se nähty loistavasti toimivien
taidemuseoiden ja hyvin tehtyjen näyttelyiden yhteydessä. Sitä
paitsi kaikki tiet ja rautatiet päätyvät Seinäjoelle.
6. Seinäjoen taidemuseo jäisi todennäköisesti kuntalaisten ylläpitämäksi. Mitä kuntalaiset vastaavasti saisivat?
– Kaupunkilaiset
saisivat kaupungin, jossa on taidemuseo ja henkisesti vireää
toimintaa taidekahviloineen, esitelmineen, julkaisuineen ja
poikkitaiteellisine esityksineen. Sanalla sanoen kulttuurillisesti
värikkäämmän ja luovemman ilmapiirin.
7. Jos Seinäjoelle tulee taidemuseo, mitä sen sijainnilta edellytetään?
– Näkyvää
paikkaa ja ympärillä tilaa veistospuistolle ja terassille, jonne
voidaan tehdä retkiä, piknikkejä ja muita innovatiivisia
invaasioita.
No jo on. Seinäjoen taidemuseo oli parin minuutin ajan esillä jopa Yle 1:n radiossa. Mutta ei siinä mainittu navettaa. Enkä nyt muista että mikä se oli se mahdollinen rakennus.
VastaaPoistaMoi, olin jo unohtanut. Enpä löytänyt koneeltani vastauksia. Taisin vastata suoraan s-postiin eikä se ole tallella. Otso K.
VastaaPoista