Kävin
Espoon modernintaiteen museon EMMAn futurismia vuosilta 1909-1944
esittelevässä näyttelyssä Uusi taide: Nopeus-Vaara-Uhma
aivan viimeisinä aukiolopäivinä, joten aikomuksestani huolimatta
en ehtinyt kirjoittaa siitä mitään. Mahtikokoisen näyttelykirjan
johdannossa Marco Ancora kirjoittaa: ” Futuristi on uusi ihminen,
jolla on suuri tehtävä – radikaali muutos – ja joka asettuu
kaikkea tähän asti tapahtunutta, tavoiteltua ja opittua vastaan.”
Futurismi marssitti tämän uudenlaisen ja ylivertaisen ihmisen
elämismaailman spektaakkeliin, oikeastaan koko spektaakkeli –
jossa me kaikki nykyään eksistoimme ja elvistelemme – on
futuristien keksintöä.
EMMAn
näyttely avasi sydäntä sykähdyttävän näkymän tuohon outoon
aikakauteen, jolloin siirryttiin kaasuvalojen hämäryydestä
sähkövalojen hämäryyteen. Monet teokset olivat liikuttavan
pienikokoisia ja arkoja kuin talven varpuset. Tosin monien
pettymykseksi kaikkein värikkäimmät ja hurjimmat futuristien
teokset puuttuivat näyttelystä. Giacomo Ballan nikkarihenkinen
väsäily taulunkehyksistä jakkaroihin ja muihin puuteelmiin
herätti suurta sympatiaa. Koko näyttely jätti nostalgisen
värinän tuohon hurjaan aikaan, jossa ei ole voinut olla läsnä
vaikka miten päin menneisyyden kalenteria kääntelisi.
Työskentelin
Roomassa juuri samaan aikaan 1983, kun suuri Umberto Boccionin
(1882-1916) muistonäyttely Boccioni prefuturista meni
Palazzo Veneziassa. Oheinen teksti perustuu tuolloin kirjoittamiini muistiinpanoihin.
Futurismi
olisi voinut saada alkusysäyksensä jo 1800-luvun lopun taiteesta;
jotakin sellaista oli nähtävissä Medardo Rosson teoksissa ja
erityisesti Giuseppe Pellizza da Volpedon maalauksessa Il sole.
Mutta ajassa ei ollut vielä tarpeeksi sytykettä eikä koneissa
puhtia. Täytyi odottaa vuoteen 1908 saakka, kunnes nuori Boccioni
oli saanut palettinsa sen sortin järjestykseen, että sieltä
räjähti maalaus Treno che passa, jossa teräksinen
junahirviö työntyy raivoisasti puuskuttaen neitseelliseen
maalaismaisemaan. Veturin piipusta syöksyy taivaalle tulenlieskoja
ja violetinkarvasta savua. Taustalla avautuu menneen maailman idylli
– merenlahti – jonka sinisillä aalloilla keikkuu purjeveneitä,
mutta taivaalla puhaltavat jo futuristiset tuulet.
Boccioni
toteutti huikean elämäntyönsä vajaassa kymmenessä vuodessa –
enempää aikaa ei hänelle ollut annettukaan. Palazzo Venezian
avarissa saleissa on parhaillaan menossa laaja Boccioni-näyttely.
Nyt – kun aika on valanut runsain mitoin petollista kultaansa –
tuo läpi kukkaisketojen ryskäävä teräshirviö näyttää perin
säyseältä. Teoksesta on kehkeytynyt modernin epookin puristuksessa
kaunis lyyrinen maisemamaalaus – futuristista kiihkoa on enää
ehkä vain maalarin rivakasti lentävässä käsialassa.
Sota
oli futuristisista tapahtumista kaikkein järisyttävin.
”Parlamentarismia ja rakkauden tuskaa vastaan!”, kaikui Filippo
Tommaso Marinettin sotahuuto koko maailmalle. Hän uskoi
vuorenvarmasti maailman siihen vastaavan – ja maailma vastasi.
Boccioni oli myös tulisieluinen ja äkkipikainen mies. Hän
värväytyi armeijaan heti kun kumina alkoi kuulua ja liekit
sarastivat taivaanrannassa. ”Suurenmoista, valtavaa, elämää ja
kuolemaa. Minä olen onnellinen”, hän kirjoitti päiväkirjaansa.
”Zuiii Zuiii Tan Tan”, viuhuivat vihollisten luodit, kun taas
vapaaehtoisarmeijan pyssyt sanoivat: ”Pam Pam.”
Eräällä
ratsastusretkellä pillastunut hevonen heitti maahan
polkupyöräpataljoonan liittyneen epätodennäköisen gavalieren.
Umberto kuoli myöhemmin saamiinsa vammoihin muutaman kilometrin
päässä Veronasta 1916, vain 34-vuotiaana. Päiväkirjaansa hän
kirjoitti viimeiset rivit 17 elokuuta:
”Minä tulen jättämään
tämän olemassaolon halveksien kaikkea mikä ei ole taidetta. Ei ole
olemassa mitään muuta niin hirvittävää kuin taide. Kaikki mitä
minä nyt näen, vertautuu hyvän siveltimenjäljen, harmonisen
säkeen tai musikaalisen soinnin tasolle. Kaikessa muussa on kysymys
vain mekaniikasta, tavoista ja mielen turtumisesta. Vain taide on
olemassa.”
Palazzo
Venezzian kolmannen kerroksen salit ovat tulvillaan juovuttavaa
kirkastusta, valomiekalla sivallettuja sädehtiviä värikimppuja,
jotka valaisevat modernin maailman poltettuja takapihoja joilta
uuden aamunkoiton automobiilit kaahaavat läpi kylien ja kaakattavien
ankkalaumojen. Piirrosten villiintynyt viiva poukkoilee edestakaisin
kuin pyhän hulluuden lyömänä. Vanhoja haalistuneita valokuvia,
joissa lumottujen matkojen tornit seisovat kuin kivettyneet jumalat.
Boccionin
maalauksissa ja veistoksissa on henkeäsalpaavaa energiaa ja
raivoisaa värin ekstaasia. Maalaus taiteilijan äidistä La madre
(1907) on vielä perinteisen hillitty; valo tulee oikealta
ikkunasta ja lankeaa kutovaan äitiin ja äidin varjon taakse
lattialle. Mutta lattialla ja muualla taustassa maalarin sivellin
tanssii jo aivan omia noiduttuja tanssejaan paljastaen näkyvässä
havainnossa lojuvien esineiden petoksen ja harhan.
Uusi
aika on koittanut maalauksen Treno che passa (1908) myötä.
Mutta tässä teoksessa ei ole vielä sellaista visionaarista uhmaa
ja kauas horisontin taakse kurottavaa yltiöpäisyyttä kuin on
kaasuvalonhehkuista kaupunkimiljöötä kuvaavassa maalauksessa La
città che sale (1910) tai hieman myöhemmässä veistoksessa
Forme uniche nella continuità dello spazio (1913),
jossa pysähtymättömään dynamiikkaan kohotettu figuuri näyttää
olevan kuin atomeihinsa hajoamassa. Ensimmäisen kerran plastisessa
veistotaiteessa kuvattiin liikettä tällaisella aineen rajat
ylittävällä intensiteetillä.
Boccionin
maalauksissa siveltimenjälki on karannut kauas yksityiskohtien yli
vapaasti muotoutuvaksi abstraktiksi värimassaksi, mutta saman
katoamistempun hän on onnistunut tekemään myös veistostensa
konkreettisille hahmoille. Juuri näihin Boccionin 1910-luvun alussa
luomiin teoksiin kulminoituu futurismin suuri spektaakkeli.
Umberto Boccionin maalaukset Omakuva ja Maisema Lombardiasta (1908) näyttelyssä "Boccioni prefuturista", Palazzo Venezia, Rooma 1983. Kuva: S. J. Tanninen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti