Riesana
todellisuus – miten se onkin vajaata ja reikäistä näin
jälkijättöisenä kesänä, vaikka sitä kuinka yrittäisi
taiteella tilkitä. Entä sitten taidekritiikki, voiko sillä paikata
todellisuutta, vai onko se pelkkää mielipidelöpinää.
”Kritiikki journalismina on ollut
sekavuustilassa jo 200 vuotta. Kritiikistä kasvoi taidemuoto, kun
modernin taiteilijan luovuus ja yleisön maku olivat tuomittuja
eroamaan toisistaan. Vain teos, joka itsessään on jo kritiikkiä,
on kritisoimisen arvoinen.”
Tuomas Nevanlinna
Kritiikin Uutisten kesänumero
(2/2012) käsittelee tapansa mukaan kritiikin ongelmia ja erityisesti
taidekritiikin ahdinkoa. Tuomas Nevanlinna kirjoittaa artikkelissaan
Modernin taiteen ja taidekritiikin viimeiset hengenvedot
syväluotaavasti ja kysyy
tärkeän kysymyksen, miksi taidekritiikki on tullut tiensä päähän.
Miksi kritiikki ei voi enää vedota tuohon universaaliin
mittapuuhun, jonka mukaan luotettavia makuarvostelmia voitiin
modernismin hyvinä aikoina vielä laatia. ”Kritiikki voi vain
viedä loppuun sen mikä teokseen itseensä jo sisältyy. Tämä
voidaan ilmaista yhtäältä siten, että teos sisältää
kritiikkinsä itse, siitä tulee itsereflektiivinen, ja toisaalta
siten että kritiikistä itsestään tulee taidemuoto. Kritiikki
asettuu teoksen sisään tai jatkaa teoksen maailmaa.”
Nevanlinna
näkee taidekritiikin mahdollisuuden edelleenkin ankarassa
asiantuntemuksessa, ei median ja sitä kautta muka lukijoidenkin
kaipaamassa mielipidekirjoittelussa – asiantuntijan mielipide ei
ole sen kummempi kuin kenenkään muunkaan. ”Kyse on muusta:
taiteenalan historian, luonteen ja kontekstien tuntemisesta, joka
vain voi mahdollistaa radikaalin, kuuluisan 'juuriin menevän'
kritiikin.”
Ei tuo mielipidekirjoittelu
taiteilijoiden lomamatkoista ja mieliviineistä toki kaikkia ole
tyydyttänyt, vaan yhä monet haikailevat kadonneen taidekritiikin
perään. Kirjoitetaanhan musiikista, kirjallisuudesta ja ties mistä
muusta kritiikkiä – minkä takia ei sitten kuvataiteesta. Ehkäpä
vika on kuvataiteen. Kuvataide kävi lähes sata vuotta vaihtokauppaa
todellisuuden kanssa ja kadotti siinä vaihdannassa modernille
taideteokselle niin tärkeän teoksellisuutensa. Juuri tuohon
taideteoksen teoksellisuuteen monet 1900-luvun filosofit (Heidegger,
Merleau-Ponty, Dufrenne ym.) näkivät aistimaailman ilmiöiden
laskoksissa piileskelevän taiteen ja olemisen totuuden asettuvan
esille – kaiken paljastavassa alastomuudessaan. Mutta nykypäivän
kuvataide on sortunut osaksi ympäröivää todellisuutta ja
muuntunut sitä mukaa pelkiksi prosesseiksi ja tapahtumakuvauksiksi.
Tuon teoksellisuuden horisontin
kadottua taideteoksesta ei kuvataiteessa enää ole ollut mitään
kritisoitavaa – ei mitään mitä arvottaa. Taidekriitikoille ei
ole jäänyt kuvataiteesta juuri muuta kirjoitettavaa kuin
perinteisen modernin taiteen irvaileminen menneen vuosisadan suurena
inhimillisyyden ja todellisuuden hukanneena erehdyksenä. Pari
viikkoa sitten luin paikallisesta
sanomalehdestä viimeisenkin ylevyyden rippeen modernilta
taiteelta leikkaavan luonnehdinnan maalauksesta ”maalauksellisesti
modernisoituna pintana”. Tuon jälkeen tyhjä alaston seinäkin
alkaa tuntua ihanan projektiiviselta. Milloinkahan joku noista
maalaustaidetta karsastavista taidemuseonjohtajista uskaltaa esitellä
museonsa puhtaat ja siistit seinät. Siinäkään prosessissa ei toki
enää kritiikkiä tarvita, mutta näppäräsormisille
taidekriitikoille löytyy varmaankin hyödyllistä tekemistä
kauppapuutarhojen kitkentäpuolelta.
Toisaalta on vaikea käsittää
taidekriitikoiden halua ja kykyä vaatia taiteelta jotakin nykyajalle
sopivaa olemuksellisuutta – siis tuosta olemattomasta
”nyt–hetkestä” käsin määriteltyjä ominaisuuksia.
Taidekriitikot muodostavat ainoan ns. järjissään olevien
inhimillisten olioiden katraan, jotka uskovat sinisilmäisesti
suureen kehityskertomukseen ja johonkin mystiseen nykyhetkeen, jonka
hermolla he itse oleskelevat ja johon he vaativat taidettakin
tulevaksi. Ikään kuin minkäänlaista takaisinkytkentää ei tuossa
”suuressa kertomuksessa” tapahtuisi. Heideggerin mukaan
nykyisyyttä ei milloinkaan tapahdu vaan se vain ”sattuu”, tulee
kohdalle ja menee ohi. ”Tapahtumisessa juuri nykyisyys katoaa.”
Sen kai me kaikki olemme saaneet tuta...
Tämä kärjistys osuu toki kriitikkona
omaankin nilkkaani. Nuorempana kuvittelin suorastaan asuvani ajan
hermolla – tarpeen vaatiessa venytin nykyhetkeä kaikkiin
mahdollisiin ilmansuuntiin. Vaikka fenomenologian kuvaama
aikatietoisuus (nykyhetki) muodostuukin nimenomaan eräänlaisesta
venytyksestä menneisyyden viiveen (retentio) ja tulevan kurkotuksen
(protentio) välillä, niin mitään todellista todellisuuttahan
tuohon rakoon ei jää, paitsi taidemaailman ahnaana sykkivä ”ajan
hermo”.
Samassa lehdessä (Kritiikin Uutiset
2/2012) lainataan Helsingissä luennoinutta Fredric Jamesonia, jonka
mukaan postmoderniteetin aikakausi on hylännyt taide-esineen. ”Se
on tullut tapahtuman syrjäyttämäksi. Meillä ei ole enää suurta
taidetta, sen sijaan meillä on suuria kuraattoreita.” Jamesonin
mukaan käsitettä taide ei voi enää edes käyttää entisessä
merkityksessään, ”postmoderniteetissa kuvaavampi termi voisi olla
'singulaarinen tapahtuma'”.
Jo Platon sätti taidetta sen
todellisuutta kopioivan luonteen vuoksi, taide oli jo tuolloin kehno
keino tuottaa lisää todellisuutta, jota jo muutenkin oli suorastaan
liiaksi saakka. Helposti olisi voinut kuvitella, että musiikki –
avantgarden kärjessä parametrejään ajan ja tilan
yhteensopimattomaan harhaan kylväessään – olisi pirstonnut
olemuksensa ja hukannut teoksellisuutensa. Mutta ei, musiikki pysyi
koko modernismin kokeilujen läpi kiinteänä ja lähes
käsinkosketeltavana ”tavarana” – teoksellisuutensa säilyttäen.
Mikäpä siitä on kritiikkiä kirjoittaa. Kun taas esiintymislavalta
alas pianoa työntävä La Monte Young, John Cagen graafiset
notaatiot ja monet musiikkiteatterilliset performanssit olivatkin
yhtä äkkiä 1960-luvulle tultaessa kuvataidetta – eivätkä
suinkaan musiikkia. Kuinka siinä niin kävi. Sitä sopii ihmetellä.
Hyvä esimerkki teoksellisuuden
lopullisesta häviämisestä on tältä kesältä. Nuori taiteilija
esittelee näyttelyalueelle rakentamaansa laitosta, joka koostuu
tekijästä itsestään, kuivakäymälästä, minipuutarhasta ja
katsoja/kokijasta. Taiteilija käy ensin käymälässä ”kakkalla
ja pissalla”, sitten hän täyttää huusissa syntyvällä
kompostilla ruukut ja kasvattaa niissä vihanneksia. Sitten syödään.
Mikä tässä on taidetta”, kysyy toimittaja. ”Tämä koko
prosessi on taiteellinen”, vastaa taiteilija. Taiteilija ei
väitäkään aikaansaannostaan taideteokseksi, vaan ”taiteelliseksi
prosessiksi”. Ja kaikkihan me olemme tämän prosessin taitajia,
kukin kykynsä mukaan. Lacan sanoi, että se on lyyrisin tapahtuma
ihmisen elämässä, varsinkin jos se tapahtuu luonnon helmassa,
ruohonkorsien kutitellessa puolta ja leppeän kesätuulen pyyhkiessä
paljasta listoa. Aivan kuten Hölderlin kirjoittaa: ”ansioituneena,
mutta runollisesti ihminen asuu tämän maan päällä”.
Jos taideteokseksi kelpaa mikä tahansa
satunnainen tekijänsä mieltymyksen tai oikun mukaan valittu otos
(tai prosessi) todellisuuden romuvarastosta, ei tuollaiseen
”taideaktiin” kriitikolla – eikä sen puoleen kenellekään
muullakaan – ole mitään sanomista. Kritiikistä onkin muotoutunut
oma taidemuotonsa, jolla on hyvin vähän tai ei mitään tekemistä
kritikoimansa taiteen kanssa. Saman – aina yhtä pätevän tai
pätemättömän – kritiikin voisi julkaista minkä tahansa
nykypäivän taidenäyttelyn yhteydessä.
Modernin taiteen myötä –
impressionismin alkuvärinöistä alkaen – taiteilijoiden etsiessä
ilmaisukeinojensa ja luovuutensa rajoja ajautui taidemaailman ja ns.
”tavallisen yleisön” maku ja ymmärryskyky eri raiteille kauas
toisistaan. Tästä välimaastosta löytyi taitavalle ja
sanavalmiille kriitikolle mainiota työmaata. Kriitikot muovasivat
yleisön taidemakua ja vaikuttivat myös taiteilijoihin synnyttäen
uusia taidesuuntauksia – ja jopa uusia taiteilijoitakin. Kulloinkin
vallitsevasta ismistä tuli – hetkeksi – se ainoa oikea
taidesuuntaus, jonka ulkopuolella ei kunnian kukko kiekunut.
Juhannuspäivänä nousin Mallaskosken
kesäterassin portaita tyhjä tuoppi kädessäni. Edelläni meni
nainen, jonka pohkeisiin oli tatuoitu suuret kissan kuvat –
kissojen hännät olivat terhakkaasti pystyssä ja muodostivat somat
koukut polvitaipeissa. Aivan kuin edelläni olisi vilistänyt kaksi
kissaa peräreiät vilkkuen. Tämä ei voi olla totta. Tämä ei saa
olla totta. Olisi pitänyt ottaa kuva, mutta järkytykseltäni en
kyennyt. Tällaisessa maailmassa kuvataiteella ei ole enää mitään
tekoa... Mutta taidekritiikkiä täällä kaivataan suorastaan
hengenhädässä.
”Kauneinta ihmisessä ovat
vaatteet. Kuitenkin on varottava käyttämästä ylen kauniita ja
koreita vaatteita. Ihmisen epäluomaisuuden vuoksi prameilevan
kauniit ja koreat vaatteet tekevät ahdistavan vaikutelman. Sen
vuoksi on Valaistu aina huolimattomasti pukeutunut.”
Willy Kyrklund:
Mestari Ma (1962).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti