Kansikuva: Wassily Kandinsky, Nainen Moskovassa (n. 1912).
Maalauksessa on outo musta läikkä (aukko), joka ikään kuin vaanii
taiteilijan luomisvoimaa.
Abstrakti
maalaus jättää jälkeensä luonnon pinnan, mutta ei sen lakeja.
Sallikaa minun käyttää suuria sanoja: kosmisia lakeja. Taide voi
olla suurta vain jos se on kosketuksessa kosmisiin lakeihin ja
alisteinen niille.
Wassily
Kandinsky
Länsimainen
maalaustaide perustuu viittaamisen kieltämiseen, objektin
häviämiseen kuvassa, mikä koskee varsinkin maalaria ja katsovaa
subjektia.
Norman
Bryson
Michel
Tournierin esseekokoelmassa Taaborinvuori
ja Siinainvuori (1990)
raapaistiin abstraktin maalauksen syntyhistoriaa. Löysin vintiltä
toisenkin kirjan, Sixten Ringbomin
Pinta
ja syvyys (1989),
jossa
sukelletaan syvälle ei-esittävän
taiteen historiaan kohti uutta näkemisen mahdollisuutta näkyvän
todellisuuden ohi. Myös tästä kirjasta olin kirjoittanut kritiikin
heti tuoreeltaan noin
30 vuotta sitten.
Augustinus
oli asettanut ihmisolioille
huikean
päämäärän, joka johtaisi aistimaailman ilmenemisien
pinnallisesta
(ilmenemisien
pintoja pyyhkivästä) näkemisestä
kohti yliluonnollista syvää
näkemistä.
Abstraktin
maalaustaiteen pioneerit Kandinskyn johdolla ottivat lopulta modernin
aamun hämärässä yli 100 vuotta sitten tehtävän
suorittaakseen. ”Suuri
absoluuttinen totuus näyttäytyy tajunnallemme vain näkymättömän
kautta”, linjasi Georges Vantongerloo.
Siitä
saakka me olemme oppineet näkemään taideteoksessa näkymättömän.
Jotkut menivät fanatismissaan
äärimmäisyyksiin saakka. Paronitar
Hilla
von Rebay järjesti Guggenhenheim-säätiölle
esineettömän
taiteen museon ja julisti ihmiskunnan
olevan historiansa suurimman loikan edessä, ”jolloin
esineettömyydestä tulee uusi uskonto”. Hillan kanssa Amerikkaan
rantautunut pilapiirtäjä ja maalari Rudolf Bauer oli samoilla
linjoilla.
Bauerin
omat abstraktit maalaukset eivät lähteneet lentoon, mutta suurena
Kandinskyn ihailijana hän julisti esineettömyyden tuhatvuotista
valtakuntaa. Myöhemmin eräs toinen epäonnistunut maalari sai siitä
tuulta purjeisiinsa. Materialismia ja moukkien demokratiaa vastaan
Bauer nostatti esineettömän eliitin diktatuurin: ”Esineettömyys
kohottaa ihmiskunnan korkeuksiin ja luovuttaa korkeimman vallan
johtajuudelle, joka jättää taakseen alemmat piirit.”
Sen
enempää Kandinsky kuin muutkaan abstraktin taiteen uranuurtajat
eivät olleet maailmanvaltaa havittelevia sekopäitä, vaikka heissä
henki pihisikin
korkealla. Kandinsky
oli omaksunut teosofien
käsityksen taideteoksesta taiteilijan
ajatusvärähtelyiden
muotona, joka jatkoi värähtelyään myös katsojassa. Taide
sinällään saattoi
hyvinkin olla
vaihtoehto meditaatiolle ja muille harjoituksilla pyrittäessä
sisäiseen henkisyyteen. Ehkä siinä näkyy myös
Rilken
”tämänpuoleisen
hengen sisäavaruuden” vaikutus.
Ringbom
toteaakin esseessään Kolmannen
valtakunnan taide
(1969):
”Jälkeenpäin tuntuu kieltämättä onnelliselta, että abstraktin
taiteen voittokulku tapahtui loppujen lopuksi kuitenkin
esteettis-muodollisella tasolla. Aatteellinen painolasti on nyttemmin
heitetty (tai ehkä paremminkin pudonnut) kuormasta pois ja reunustaa
nyt tietä jolla historiantutkijat yhä voivat tutkia sen jäänteitä
– eriasteisin helpotuksen tuntein.”
Alla
olevasta tekstistä käy ilmi miten kiihkeästi Kandinsky etsi
vastausta abstraktissa maalauksessa vallitsevaan
”puuttuvan esineen ongelmaan”. Objektin
tuhoaminen ja abstrahointi näytti johtavan outoon tyhjyyteen.
Tilalle olisi löydettävä jotakin muuta. Ehkäpä kiperään
kysymykseen ei tarvinnutkaan vastata. Kandinsky
löysi ilmeisen yhteneväisyyden
abstraktin maalauksen ja musiikin ilmaisutavoista, joista kummatkaan
eivät pyri vastaavuuteen ulkoisen maailman kanssa, vaan etsivät
oman
ilmaisumuotonsa
kirkasta ”sisäistä sointia”.
Taide
nousee suoraan näkymättömästä ja paljastaa totuutensa
välittömästi.
Michel Henry päätyikin
väittämään, että maalaustaide
ei ole kieltä. Juuri
abstrakti maalaus todistaa tämän. Niin maalaus kuin musiikkikin
ovat suoraa ilmausta ja suoraa kokemusta. Maalaustaiteen paatos,
kärsimys, tylsyys ja ilo ovat puhdasta kokemusta – ne
eivät tarvitse mitään
kieltä välittyäkseen, kuten Henry kirjoittaa.
Paletilla on outo maailma,
joka on elämä itse.
Wassily
Kandinsky
Pintaa
syvemmälle
(Ilmestynyt Ilkassa
15.1.1990)
Kustannus
Oy Taide jatkaa merkittävää kuvataidekirjojen sarjaansa. Yksi
syyskauden mielenkiintoisemmista taidefilosofisista julkaisuista on
Suomen Taideakatemian tutkijaprofessori Sixten Ringbomin
esseekokoelma Pinta ja syvyys (1989).
Nyt suomeksi ilmestyneen valikoiman kirjoitukset ovat peräisin
vuosilta 1968–88. Ringbomin tekstien keskeisenä aihepiirinä on
abstraktin kuvan syntyminen.
Ei-esittävän
taiteen lähtökohtia ja juuria on kaivettava aina antiikista
Plotinoksen ”muotoa vailla olevan muodon” ylistyksestä ja
keskiaikaisen ”kuvattoman elämyksen” maailmasta.
Pyhän
Augustinuksen pyrkimys ”aistihavainnoista kohti yliluonnollista
näkemistä” putkahti jälleen keskeiseksi problematiikaksi, kun
1900-luvun alussa synnytettiin ei-esittävää kuvataidetta ja
yritettiin ratkaista puuttuvan esineen ongelma. Itse asiassa menisi
vielä pitkään ennen kuin aika ja aikalaiset olisivat kypsiä
ottamaan vastaan ”kuvattoman kuvan”.
Kandinsky
kirjoitti muistiinpanoissaan vuonna 1913: ”Tärkein kysymys oli:
Millä voisi korvata puuttuvan esineen? Kesti kauan ennen kuin löysin
oikean vastauksen kysymykseen: Mikä täyttää esineen paikan?”
Kandinsky kävi jaakopinpainia ei-esittävän – abstraktin –
kuvakielen kanssa, ja vaikka hän muistiinpanoissaan vihjaa
löytäneensä ratkaisun, osoittaa Ringbom esseessään Näkyvää
ylittämässä, ettemme
lopultakaan saa tietää miten Kandinsky aikoi korvata puuttuvan
objektin.
Myös
Kandinskyn tavoitteena oli korkeampi hengen maailma, jonka kosmisia
manifestaatioita abstrakti kuvailmaisu edusti. Näitä ajatuksia
ylläpitivät aikakauden muotilahko teosofia, kuten myös Steinerin
antroposofinen hengentiede sekä okkultismi. Näihin kaikkiin
Kandinsky tunsi totista vetoa ja harrastusta. Eikä hän ollut yksin,
niin Mondrian, Klee kuin monet muutkin olivat korkeampien kosmisten
näkyjen lumoissa.
Eräs
huikeampia Ringbomin johtopäätöksiä on, että esimerkiksi
Kandinskyn käyttämät hyvinkin banaalit lähtökohdat eivät näy
lopullisessa taideteoksessa. ”Se todistaa, ettei taiteen laatu ole
lainkaan riippuvainen niistä lähteistä joista taiteilija hakee
innoituksensa”, kirjoittaa Ringbom esseessään Kandinsky ja
okkultismi.
Jännittävää
ja opettavaista luettavaa kaikille niille, joita modernin taiteen
suuri seikkailu kiinnostaa. 1900-luvun taiteen ideamaailma
taustoineen on kiehtova labyrintti, jonka ymmärtäminen vaatii
ennakkoluulotonta mieltä ja hyviä oppaita. Sixten Ringbomin kirja
Pinta ja syvyys on erinomainen esimerkki jälkimmäisistä.
Taiteessa
voi
huomata hitaan kasvun kohti henkistä, vaikka tuon taiteen tekijät
eivät itse sitä huomaisikaan. (…)
Henki on helpoimmin lähestyttävissä henkeä lähempänä olevien
muotojen avulla ja kaikkein vähiten aineellisten muotojen avulla.
Piet
Mondrian
Sixten
Ringbom: Pinta ja syvyys, Kustannus Oy Taide, 1989.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti