Luigi Russolo ja Ugo Piatti
valmistamiensa hälysoittimien parissa. ”Questi nuovissimi
strumenti elettrici furono inventati e costruiti da Luigi Russolo e
Ugo Piatti.” Kuva teoksesta Maurizio Calvesi, Il
Futurismo III, Milano 1967.
Kuka tahansa voi kokea musiikkina mitä tahansa ja missä tahansa.
Peter Bürger
Musiikki
ja kuvataide uudistuivat 1900-luvun alkupuolella läkähdyttävällä
vauhdilla. Kuulija ja katsoja ei ehtinyt toipua edellisestä
järkytyksestä, kun jo uutta oli tulossa. Kuvataiteen loikattua
esittävyyden kahleista abstraktien visioiden maailmaan koettiin myös
musiikin piirissä tarve vapautua perinteen pakkopaidasta ja avata
äänien avaruus hälyä myöten kuulijoiden koettavaksi.
Melkoinen
yllätys on, että tuolta
modernismin alkuajoilta putkahtaa
suomeksi kirjaharvinaisuus, Luigi Russolon Hälyjen taide
(19016/2018). Kyseessä ei ole
pelkkä vitsi tai vain halu järkyttää ihmisiä. Russolo lähestyy
tutkijan hartaudella hälyjen musiikkia estetiikan, fonetiikan ja
akustiikan kautta.
”Aistimukset
jotka ovat jo vallanneet futuristiset silmämme, ovat nyt vihdoin
saavuttaneet myös futuristiset korvamme”, kirjoittaa Russolo.
Musiikkia tulevat
olemaan mitkä tahansa äänet niin kuin maalaustaidetta ovat mitkä
tahansa muodot ja värit.
Russolo
ja Ugo Piatti antoivat rakentamillaan hälysoittokoneilla konsertteja
aina Lontoota myöten. Valitettavasti
soittopelit
tuhoutuivat ensimmäisen maailmansodan tyrskyissä. Myöhemmin niitä
on toki rekonstruoitu, joten
YouTubessa pääsee kuin pääseekin testaamaan
korviensa sietokykyä tuosta
100 vuotta sitten tapahtuneesta sensaatiosta.
Monet kokeilevan musiikin pioneereista
olivat Russolon ja Piattin tavoin myös kuvataiteilijoita.
Hälymusiikin viestiä veivät eteenpäin mm. John Cage ja Henning
Christiansen, jotka
kuuluivat poikkitaiteelliseen ryhmään Fluxus. Ryhmän tarkoituksena
oli kaataa taiteiden väliset raja-aidat ja yhdistää taiteilijat
”tosielämän seinättömässä taiteessa”. Uuden ”tosielämän
musiikin” esitykset tapahtuivatkin useimmin taidenäyttelytiloissa
kuin konserttisaleissa.
Nykyään
kokeellinen musiikki
voi hyvin, mutta kuvataide on vuorostaan vajonnut esittävyyden ja
tarinankerronnan vetelään suohon, josta se aikanaan vaivoin saatiin
ylös kammettua. Visuaalinen taide olisi voinut jättää
performatiiviset lajityypit ne paremmin hallitsevien kirjallisuuden
ja teatterin huomaan. Hieman kärjistäen
voidaan sanoa, että olemme hävinneet näkemisen taiteen kuulemisen
taiteelle – silmät voidaan sulkea mutta korvia ei.
Omissa
näyttelyissänikin olen kokeellista musiikkia käyttänyt. Bronda
Gallerian ja Pohjanmaan museon yksityisnäyttelyihin 1980-luvulla
musiikin toteutti Esa Kotilainen ja elektronimusiikkiryhmä Neum.
Samalla vuosikymmenellä teimme Non Art -ryhmän puitteissa myös
omaa näyttelymusiikkia ilman sen kummempia manifesteja. Jäljellä
on vain harvinaisuuksia, kuten Midsummer
Night, Music for the Wood-Shed (Non
Art Group 1984). Ja
sekin tietenkin
löytyy YouTubesta https://www.youtube.com/watch?v=r5zc1FhsX2k
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa ja Pohjalaisessa 29.8.2019
Hieman
lisähuomioita:
Luigi
Russolon mukaan modernin
maailman äänimaisema oli muuttunut niin paljon, ettei perinteinen
taidemusiikki kyennyt enää vastaamaan sen haasteeseen. Ensimmäisen
hälymusiikin konsertin (L'arte dei rumori: Gran concerto
futurista d'intonarumori)
Russolo ja Piatti järjestivät itse rakentamillaan
”hälyvirittimillä” Teatro dal Vermessa, Roomassa 1914. Uusia
äänimaailmoja avaava Art of Noises
-konsertti pidettiin myös Lontoossa 1914. Paikalla olleen Ezra
Poundin mielestä esitys kuulosti sumutorvessa möyryäviltä
kuolleilta kissoilta. Futuristien primus motor
T. F. Marinetti puolestaan totesi lontoolaisintellektuellien
suhtautumisesta melumusiikkiin: ”Kuin olisi näyttänyt ensimmäistä
höyrykonetta lehmälaumalle.”
Russolon
suunnittelemista
hälysoittokoneista
on jäljellä vain luonnospiirustuksia ja valokuvia. Eräässä
valokuvassa Russolo ja Piatti
poseeraavat rakentamiensa
melusoittimien ympäröiminä.
Huone on täynnä kummallisia tasasivuisia laatikoita, joista
sojottaa suuria äänen vahvistamiseen tarkoitettuja lieriöitä.
Kutsumustehtäväänsä keskittyneet taiteilijat eivät katso
kameraan; he näyttävät vaatimattomilta tiedemiehiltä, jotka eivät
rehvastele
saavutuksillaan.
Modernin
elämän kiihkeys ja moniarvoisuus tunkeutui myös musiikin
esittämiskäytäntöihin. Tulevaisuuden musiikki ei perustu enää
”ajasta pysäytettyjen mestariteosten ikuiselle kauneudelle”,
kuten Tanja Tiekso kirjoittaa mielenkiintoisessa kirjassaan
Todellista musiikkia (2013). Tiekso lainaa John Cagea, joka
oli päättänyt vallata nykyhetken todellisuuden musiikilliseen
ansariinsa. ”Nykymusiikki ei ole tulevaisuuden musiikkia eikä
menneisyyden musiikkia vaan yksinkertaisesti läsnä olevaa
musiikkia: tämä hetki, nyt, tämä nyt-hetki.”
Elämä
on mahtavaa kunhan vain saa urautuneen mielensä pois raiteilta ja
turpansa irti lihateollisuuden syöttökaukalosta, kuten Cagea
mukaillen voisi sanoa. Tosi taide paljastaa sellaisuuden sielläkin,
missä se muutoin on mahdotonta eli elävässä elämässä. ”Mitään
ei hävitty kun kaikki annettiin pois. Itse asiassa, kaikki
voitettiin. Mitkä tahansa äänet voivat esiintyä minkälaisena
yhdistelmänä tahansa.”
”Mikä
tahansa voi olla taidetta ja kuka tahansa voi olla taiteilija.” Tuo
Cagen ja muiden avantgarden tulisielujen haave on toteutunut vain
valokuvan osalta. Tekniikan kehityksen myötä – kun huippukamera
on lähes jokaisen vastaantulijan taskussa – Suomessakin on
karkeasti arvioiden 5 miljoonaa valokuvataiteilijaa.
Fluxus-ryhmän
monitaiteellinen
tapahtuma Aalborgin taidemuseossa 1980-luvulta muistuu
erityisesti mieleen
Niki de Saint Phallen
värikkäistä
veistoksista ja Henning Christiansenin soivasta sävelteoksesta
(installaatiosta), jossa laulusolisteina toimivat kanarialinnut.
Kookkaassa häkissä lentelevät linnut vastasivat nauhalta kuuluviin
ääniin ja säveliin
kuin olisivat laulaneet suoraan partituurista.
Suurin yksittäinen hankaluus on
edelleen yleisön ääliömäisyys. Mutta toivomme ja uskomme
vakaasti, että voitamme jopa senkin.
Luigi Russolo
Luigi
Russolo: Hälyjen taide, suom.
Tanja Tiekso, Tutkijaliitto
2018.
Tanja
Tiekso: Todellista musiikkia, Kokeellisuuden idea
avantgardemanifesteissa, Poesia 2013.
1. Umberto
Boccionin karikatyyri Russolosta (1912). Kuva teoksesta
Maurizio Calvesi, Il
Futurismo III, Milano 1967. 2.
Flux Heaven (1989),
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.
Kuva
SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti