Harri
Äijälä: Nimeämätön, 1994. Kuva SJT.
Tänä
keväänä on ollut harvinainen mahdollisuus tutustua Pohjalaisen
Taiteilijaliiton taidekokoelmaan Nelimarkka-museossa. Tätä
luettaessa kokoelma on jälleen siirretty takaisin varaston uumeniin.
Kokoelmaa alettiin koota Eero Nelimarkan ehdotuksesta heti liiton
perustamiskokouksessa 1943. Hanketta vauhditettiin mahdollisuudella
kuitata teoslahjoituksella liiton jäsenmaksut. Teoksia kertyikin jo
1950-luvun puoliväliin mennessä 44 kappaletta.
Yhdistys
ei tietenkään voinut toimia ilman jäsenmaksuja, joten maksut
palautettiin myöhemmin. Kokoelman teoksia yritettiin sijoittaa
Vaasan kouluihin ja muihin julkisiin tiloihin vaihtelevalla
menestyksellä. Aikaa myöten kokoelma hajosi yksittäisinä teoksina
mitä erilaisimmille seinille. Pysyvää paikkaa ei kuitenkaan
löytynyt, joten teokset varastoitiin 1962 Vaasan maakunta-arkistoon.
Näyttelyn muodossa kokoelmaa esiteltiin Pohjanmaan museossa 1980,
Seinäjoen taidehallissa 1985 ja Nelimarkka-museossa 1994.
Kokoelma
kartuttaminen keskeytyi useiksi vuosiksi, sillä taiteilijat eivät
halunneet lahjoittaa teoksiaan varastoon. 1980-luvulla kokoelma
siirrettiin Vaasasta Seinäjoen taidehallin varastoon. Seinäjoella
puuhattiin innostuneina taidemuseota, jonne kokoelma oli tarkoitus
lopullisesti sijoittaa. Mutta eihän siitä mitään tullut.
Seinäjoellakin haluttiin päästä kokoelmasta eroon, joten se
deponoitiin 2003 Lapuan taidemuseon varastoon.
Lapualla
kokoelma ei ollut koskaan esillä – muutama teosta lukuun ottamatta
– ja sielläkin siitä haluttiin päästä eroon. Joten tänä
keväänä kokoelma muutti vähin äänin Alajärvelle
Nelimarkka-museoon. Jos Eero Nelimarkka eläisi, voitaisiin todeta
että äikkis, lopultakin syypää sai sen kontolleen. Mutta eihän
kokoelma vieläkään kotonaan ole, vaan yhä se etsii paikkaansa
tulevasta pohjalaisen (modernin) taiteen museosta. Minne ikinä se
sitten pystytetäänkin.
Sijoituspaikka
on se kynnyskysymys, joka on estänyt kokoelman kehittämisen. Tosin
kokoelma sai näyttelyn yhteydessä uuden lahjoituksen, Saima
Alapotin maalauksen. Tällä hetkellä teoksia on jo yli 80. Melko
vähän satapäisen liiton jäseniltä, varsinkin kun suurin osa
teoksista on edesmenneiden mestareiden käsialaa. Mutta kokoelma on
määräänsä laadukkaampi – silti sitä on häädetty paikasta
toiseen ja tungettu varastojen uumeniin. Ja salaa toivottu, että
joku heittäisi avaimen jorpakkoon.
Väkisinkin
muistuu mieleen, että varastossa köllöttää myös Seinäjoen
Taiteilijaseuran taidekokoelma. Vaikka sitä ei nyt tässä
muistellakaan. Ihmetellä kuitenkin voi, miksi pohjalaiset eivät
halua omaa taidettaan esille.
Ilmestynyt kolumnina Ilkassa 7.6.2017
1.
Yngve Bäck: Tyttö bensiiniasemalla (1951); 2. Saima Alapoti:
Kesämekko (1988); 3. Aini Lähdesmäki: Hedelmäasetelma
(1952); 4. S. J. Tanninen: Torrid Evening (1999); 5.
Sulo Iivonen: Satamakuva (1947); 6. Annie Krokfors: Akorjen
tienoota (1948); 7. Matti Annala: Tyttö läksyjen ääressä
(?); 8. Veikko Vionoja: Tytön pää (1948); 9. Lars Höglund:
Elämän syke (2002); 10. Arvi Mäenpää: Maisema
Etelä-Ranskasta (1926); 11. Hanna Kantokorpi: Pyhä Sebastian
(1995); 12. Yrjö Vihantola: Silta (1948). Kuvat SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti