Unta? Grotta del
Buontalenti. Firenze 2010. Kuva SJT.
Tie
on näyttäytynyt
–
mutta kun on muita
kiireitä.
Ja sitä paitsi,
mihin
hittoon se vie!
Naapuri huikkaa
syntymäpäiväonnittelut pensasaidan raosta: – Ei taida sinunkaan
elämässä olla muuta seksikästä kuin ikäluku 69. En tiedä mitä
seksikästä numeroissa voisi olla, luku mikä luku. Toisaalta
minulle riittää, että asiat ja oliot ovat niin kuin ne ovat. En
piittaa pätkääkään siitä, mihin ne viittaavat tai mitä ne
symboloivat. Kaikki on ihmeellistä sellaisuudessaan. Ymmärrän kyllä
naapurin vihjeen, jos aion ylipäätään mihinkään ryhtyä,
niin nyt olisi korkea aika.
Vilkaisin kuitenkin
Googlesta. Luku 69 viittaa harmoniaan. Tuollaiseen ikään ehtinyt on
saavuttanut täydellisen tasapainon kanssaihmisten keskuudessa ja
maailman tapahtumien pyörteissä. Näinköhän. Eilen vielä risoi
jokin asia melko rajusti mieleni syövereissä. Tänään vaikuttaa
seesteisemmältä. Tosin täytän tuon maagisen 69 vasta iltapäivällä
muutaman tunnin kuluttua. Vetäydyn sitä hetkeä vartomaan
tofunakkien ja punaviinin kera puutarhaan. Grilli käy jo kuumana!
Sillä aikaa
muistelen syntymäpäivää joitakin vuosia sitten Firenzessä. En
yleensä muista uniani, ja en kai niitä kovin paljon näekään.
Mutta tuolloin ehkä pitkän matkan uuvuttamana näin merkillisen
unen, josta heräsin oudossa huoneessa vieraiden esineiden
piirittämänä ikään kuin toiseen uneen. Sen jälkeen todellisuus
on ollut vähemmän todellista, paikka paikoin ja aika ajoin.
SYNTYMÄPÄIVÄ FIRENZESSÄ
Herään kuumissani
ensimmäiseen firenzeläiseen aamuun. Paksujen ikkunaverhojen raosta
siroaa kirkas valopiikki hämärään huoneeseen ja tanssittaa
pölypartikkeleita ilmassa. Kadulta kantautuu kaukaisia kaupungin
ääniä. Vähitellen todellisuus paljastaa itsensä: katto
yläpuolellani ei ole kotoinen kattoni eivätkä seinillä olevat
maalaukset ole tuttuja maalauksia. Olen täysin vieraassa paikassa.
Olen ajautunut
levotonta unta etsiessäni irtotyynyjen ja patjanraon kurimukseen. Ei
ihme, että öinen painajainen yhä vetää puoleensa:
Aamuruskon
ensisäteiden valaisemalla aamukasteisella pihamaalla ajelehtii
kookkaita kirjekuoria ja paketteja. Pihapiirin ja rakennusrykelmän
taustalla virtaa joen tumma kalvo. Yhdessä rakennuksista
nutturapäinen tyttöystäväni nyplää vimmalla kudintaan.
Paikalle on
kerääntynyt joukko ilveilijöitä, jotka esittävät
syntymäpäiväjuhlaani juhlistamaan tullutta kirkollista väkeä,
piispa etunenässä. Yhtäkkiä he ryhtyivät lausumaan pilkkarunoja
elämästäni ja taiteestani.
Yksi rakennuksista
on ateljee – pakenen sinne. Stafliassa kohoaa lähes kattoon saakka
keskeneräinen suuri kangas, jossa kirkkaitten värien kirjo yhtyy
risteilevien viivojen loputtomaan kaaokseen. Ateljeen lepakkotuolissa
oikoo sorjia sääriään entinen tyttöystäväni.
Seuraavassa
kohtauksessa tanssimme pihatantereella lantiot tiiviisti vastakkain
kuin survimet. Ohimennen hän latelee paikalle kerääntyneille
kiusallisia kommentteja kiihkeästä suhteestamme. Hän suutelee
minua raukein mansikanmakuisin huulin ja puree ilakoivasti
alahuultani.
Sortumaisillaan
olevan vajan takana vartoo mustahuulinen tanakka nainen. Meillä ei
ole ollut suhdetta, koska minä olen vätys enkä ole osannut tulkita
merkkejä oikein. Täyttymyksen vuodet vartovat yhä edessäpäin,
kuiskaa hän käheästi korvaani.
Avoimista
ikkunoista kajahtaa kiivas kurkkulaulu ja tablan raivoisa rummutus.
Syöksyn suin päin saunalle. Hämyisten lauteiden vaiheilla
virittelee kitaroitaan mustalaisorkesteri. He ovat kaikki kääpiöitä,
paitsi basisti on pitkä hujoppi. He polkaisevat jatsin soimaan.
Kiihkeä musiikki
kumisee yhä pääni sisällä kun hämärä huonetila vähitellen
ryhtyy näkyväksi ja karkottaa unikuvat mielestäni.
Pöydällä kilisee
kännykkä: – Hauskaa syntymäpäivää, kai sinä ostat kakun?
Totta?
Asuinkorttelin sisäpiha keskellä kaupunkia. Firenze 2010. Kyva SJT.
Välimerellinen
kuuma ilma leyhähtää sisään parvekkeen avoimesta ovesta.
Korttelin yhteinen sisäpiha avautuu viidakoksi, jollaista ei kadulla
kulkeva osaisi edes kuvitella. Suljettu piha kasvaa villiintyneitä
hedelmäpuita, bambupensaita ja kaikkialle kiipeävää murattia.
Parvekkeilla roikkuvien pyykkien ja varjokangasripustusten lomitse ja
lävitse näkyy ilmastointilaitteita, minipuutarhoja, kodinkoneita,
rottinkikalusteita ja säilytyslaatikoita.
Duomon aukiolla
ihmiset kulkevat toisiinsa törmäämättä kuin valmiita pakolinjoja
noudattaen. Suurin tungos pyörii Paratiisin portin edessä. Ghiberti
ei tätä näkyä todeksi uskoisi.
Vanhat auringon
haalistamat kivet eivät vieläkään kerro mitään. Eräänä
iltapäivänä 1909 de Chirico istui juuri tässä paikassa Santa
Crocen aukiolla auringonvalon leikkiessä kirkon fasadissa ja syvien
varjojen heittyessä vanhaan muuriin – kivet vaikenivat silloinkin.
Siinä kaupungissa kivetkin laulavat.
Nousen jyrkkää
katukuilua ylös Bobolin puutarhan ylätasanteelle lepuuttaakseni
katsettani kaupungin yllä. Belvederen linnoitus on suljettu, mutta
enhän minä sinne ole menossakaan, naurahdan kuivasti. Kauan sitten
nautin siellä, kaupungin yllä leijuen, ikimuistoisen piknikin –
kunhan muistaisin kenen kanssa.
Ohuen silkkipaidan
alla hänen rintansa törröttivät kuin naskalit.
Kaupunki näyttää
tismalleen samanlaiselta kuin 30 vuotta sitten, vaikka niin monien
uudelleen nousseiden päivien raivoisa valo on sitä huuhtonut. Yön
hidastamat silmät eivät huomaa, miten se hitaasti polttaa ajallisen
ja tilallisen näkymättömäksi pölyksi.
Runoilija oli
tullut kaupunkiin hankkiakseen paikallisen keksinnön – oculariumin
– ja jälleen hän näki kirjoittaa. Mutta hän on jo vetäytynyt
Padovaan eikä vaella enää näillä kukkuloilla. Tämä on minun
kaupunkini näkyjen valtakunnassa – tänään valo ei soimaa, se
siunaa.
Näkymä avautuu
yli autereisen maiseman, katse kiertyy lumoavista kukkuloista kohti
kaupungin keskustaa, kunnes nostokurjen kaula työntyy Palazzo
Vecchion tornin eteen paljastaen inhimillisten toimien sietämättömän
välttämättömyyden. Tietoisuus viriää näköhavainnossa ja
murtautuu esiin varjon ja valon rajankäynnissä. Kaikkea ahnehtiva
katse vie harhaan ja vangitsee mielen, kuten Augustinus varoittaa.
Katseensa houkuttamana ihminen on kuin kärpästä jahtaava gekko,
jonka silmissä maailma näyttää luotaantyöntävän absurdilta.
Kun päättyy silmän työ,
alkaa
sydämen lankeemus.
Parantava voima ei
löydy kivien laulusta, vaan taiteesta. Vain taide voi avata
reaalisuuden solmun ja murtaa tympeyden kahleet. Vain taide sallii
maan maana, kiven kivenä, taivaan taivaana ja
pilvien pilveillä. Runoilija on vaiti, mutta kirkkoisää ei tässä
maisemassa vaienna pirukaan.
Istun ruohikolle ja
kaivan laukustani eväät: leipää con sale, oliiveja, viiniä ja
vahvaa gorgonsolaa. Viinilasi unohtui mutta juon suoraan pullosta. –
Salute runoilija, filosofi ja synkkä kirkonmies!
Oikaisen kuivalle
ruohikolle ja annan silmieni tapittaa kuopissaan. Sypressien siluetit
vaappuvat pääni yllä vasten taivaan sineä.
Yksi ainoa
pilvenhattara kiertää Santa Maria della Fioren lanterniinin
piikkiä.
Paluumatkalla ostan
Coopista hedelmäkakun, sen pakkauksessa lukee taivaansinisin
kirjaimin: SOLO BURRO!”
Psalmi 69
Pelasta minut,
Jumala! Vesi on noussut kaulaani saakka.
Olen vajonnut pohjattomaan liejuun, jalkani ei tavoita lujaa maata.
Olen joutunut vetten syvyyksiin, pyörre tempaa minut mukaansa.
Minä olen väsynyt huutamaan, kurkkuni on käheä.
Olen vajonnut pohjattomaan liejuun, jalkani ei tavoita lujaa maata.
Olen joutunut vetten syvyyksiin, pyörre tempaa minut mukaansa.
Minä olen väsynyt huutamaan, kurkkuni on käheä.
Unta vai totta? Omituisia ötököitä Uffizi gallerian ikkunassa. Firenze 2010. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti