SJT: Äidit lähtevät, 1966, öljy, 110x130 cm.
Kuva SJT.
Tosi taide ei halaa eikä hoivaa – se täräyttää ilmat
pihalle!
– SJT
Muistikuvat
pieneltä paikkakunnalta 1960-luvulla ovat muuntuneet ajan saatossa
unen kaltaisiksi. Kouluajoista en muista juuri mitään, paitsi
alituisen linja-auton odottamisen joko matkahuollossa tai
kirjastossa. Yhteiskoulusta kaikki muistot ovat kammottavia. Sodan
jälkeisiä traumojaan potevat opettajat saarnasivat vaihtoehdotonta
totuuttaan ja oppilaat istuivat pulpeteissaan kuin kidutuspenkeissä.
Katselin ikkunasta oravien mellastusta männikössä ja vaivuin
henkiseen horrokseen, josta heräsin vasta vuosien jälkeen
ryhdyttyäni maalaamaan.
Matkahuollon
savuisessa baarissa vanhat äijät joivat valeriaanalla terästettyä
pilsneriä ja söivät kuumassa vedessä turvotettuja makkaroita.
Mieluummin istuin kirjastossa, jossa sentään saattoi paeta kirjojen
kiehtovaan maailmaan. Pahajoelle linja-auto kulki vain illansuussa
viiden aikoihin, joten vartomista riitti joka päivälle. Jostakin
luin, että Pahajoella oli avattu ”kyläkirjasto” jo 1859. Mutta
kukaan ei muistanut missä sellainen kirjasto olisi voinut olla.
Ehkäpä se oli siirretty 1908 valmistuneelle kansakoululle, jossa
oli lasiovellinen ”kirjakaappi”, jonka sisältö oli äkkiä
luettu. Pääasiassa siellä olikin ns. poika- ja tyttökirjoja.
Meillä
kotonakaan ei paljon kirjoja ollut. Isoisäni luki venäläistä
kirjallisuutta – etupäässä sotaromaaneja. Isäni luki
satunnaisesti mitä tahansa, mikä sattui käteen osumaan. 1960-luvun
alkupuolella hän osti minulle joululahjaksi Sarten Inhon
(1938/1947). Yllättäen
isäni halusi lukea sen ensin. Jälkeenpäin emme sanallakaan
keskustelleet kirjasta – kai se veti meidät sanattomiksi. Olin
tuolloin vasta neljäntoista, joten minulle kirjan merkitys jäi
arvoitukseksi. Yhä muistan sen inhon, jota kirjan päähenkilö koki
maasta poimimansa kiven kosteaa ja niljakasta alapuolta kohtaan.
Ehkäpä vastenmielisyyteni kivien kääntelyyn juontuu sieltä.
Asuin
Pahajoella suurten mäntyjen ja yhden kuusen vartioimassa talossa
keskellä kylää kohoavalla mäellä. Vinttihuoneeni ikkunasta näkyi
suoria männynrunkoja ja niiden läpi metsän laidassa kulkeva
kylätie. Iltaisin auringonlasku väritti männynrungot
kuparinhehkuisiksi, kun taas aamupäivisin puiden varjostamassa
huoneessa vallitsi salaperäinen hämäryys. Kirjoitin ikkunan
ääressä männyistä ja mäntyjen läpi. Yhteiskoulun
äidinkielenopettaja vieraili kerran huoneessani ja tunnisti heti
ikkunasta avautuvan maiseman runojeni näkymäksi.
Minä kirjoitan
puut ulkoa sisälle
minä kirjoitan
tien mutkaan talon
talon taakse puutarhan
– SJT (julkaisematon runo 1960-luvun alusta)
Jo
tässä runossa aavistaa uhkakuvan, joka konkretisoitui Sartren Inhon
luettuani. Inhon päähenkilö oli myös puiden riivaama, hän
pelkäsi että eräänä päivänä puut nousevat maasta juurilleen
ja lähtevät liikkeelle. Puut valtaavat koko ihmisten rakentaman
miljöön, tunkeutuvat sisälle rakennuksiin ja kasvavat kaiken
umpeen. Minä jos kuka elin tällaisen uhkakuvan varjossa; puut
vartioivat jokaista askeltani ja myrskyöinä niiden oksat
piiskasivat ikkunoita. Mutta jos joku aikoi kaataa yhdenkin puun
pihastamme, kahlitsemme sisareni kanssa itsemme puuhun kiinni.
Tähän
taloon ei tule sanomalehtiä, joten kuulin vasta muutama päivä
sitten, että Jevgeni Jevtusenko on kuollut. Ostin Jevtusenkon
runoteoksen Olen vaiti ja huudan (1964) Alavuden kirjakaupasta
heti sen ilmestyttyä. Kymmenkunta vuotta myöhemmin join olutta
kirjan suomentajan Markku Lahtelan kanssa Ähtärin Kantakrouvissa.
Jälleen olisi ollut hyvä mahdollisuus keskustella kirjallisuudesta,
vaikkapa Jevtusenkosta. Vaan minulla ei ole harmainta aavistustakaan,
mistä me keskustelimme. Ei kai mistään sen kummemmasta.
Taivaasta
minä putoan
huvipuiston kuoppaan
ja taas ylös
sen yläpuolelle.
Minä näen sinistä
minä näen punaista
nyt kaikki hävisivät
jäivät vain värit!
– Jevgeni Jevtusenko (runosta Karuselli 1960)
Isäni
oli ostanut kinofilmikameran joskus 1960-luvun alussa. Eräänä
päivänä kuvasin potkukelkkailevaa isoäitiäni. Myöhemmin
katsoessani kuvia diaheittimellä päätin tehdä aiheesta
maalauksen. Yleensä maalasin melko ekspressiivisesti, mutta nyt sain
päähäni käyttää pelkistettyä valokuvaa ja jättää
pensselöinnin vähemmälle. Maalaus oli jo melkein valmis, kun
huomasin mummon siluetin kelkkailevan yhtä aikaa kahteen eri
suuntaan. Ensin mummo näytti olevan tulossa kohti katsojaa, mutta
yhtäkkiä hahmo vaihtoikin suuntaa – mummo olikin menossa ties
minne, ehkäpä Karjalaan takaisin. Se oli järisyttävä huomio.
Maalauksen
nimen otin Jevtusenkon runosta Äidit lähtevät
(1960), jossa runoilija kirjoittaa herkästi ja taitavasti:
”He eivät lähde äkkiä, / he menevät hitaasti / oudosti, lyhyin
askelin pitkin vuosien askelmia.” Siis aivan toisin kuin
maalauksessani, jossa mummo kiitää vinhaa vauhtia niin kuin vain
juorun perässä kiidetään. Jevtusenkon runo ei ole – ainakaan
enää – niin hyvä kuin sen muistin olevan. Runossa on paljon
tyhjäkäyntiä ja haparointia eri suuntiin mahdollisimman suuren
paatoksen löytämiseksi. Se on niin venäläistä mutta totta:
”kyynelet salaten me katsomme: / hiljaisina karuina rivistöinä /
äidit kulkevat pois meidän luotamme.”
Omaan
kirjoittamiseeni ei Jevtusenko juurikaan vaikuttanut. Ei minulla
ollut sellaista eikä minkäänlaista maailmaa kapinoitavaksi. Noihin
aikoihin ajauduin kirjoittamisessani kriisiin
ja pitkään hiljaisuuteen. Muutin Helsinkiin opiskelemaan
maalaustaidetta ja jouduin monien yksioikoisten ihmisten
mielipidemyrskyjen vaikutuspiiriin. Päiväkirjaani kirjoitin tylyn
arvion toimistani: ”En kadu mitään muuta niin paljon kuin sitä,
että lähdin käymään edes naapuripitäjässä. Olisi pitänyt
pysyä Pahajoella.”
Tosi runous ei ole mikään kaunis kilpa-auto, joka mieltä vailla
kiitää ympäri suljettua rataa, se on ambulanssi, joka ajaa lujaa
pelastaakseen jonkun...
– Jevgeni Jevtusenko
Jevgeni
Jevtusenko: Olen vaiti ja huudan, suom. Markku Lahtela,
Kirjayhtymä 1964.
Jean-Paul Sartre: Inho, suom. Juha
Mannerkorpi, Tammi 1947.
SJT ja J. Manninen esittelivät uusia maalauksiaan
yhteisnäyttelyssä Alavudella keväällä 1968. Taustalla SJT:n
öljymaalaukset Äidit lähtevät (1966) ja Tie (1965). Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti