Mooses Tanninen (kolli oikealla) viettämässä joulua kissojen
paratiisissa Pahajoella 1960-luvulla. Taustalla keinutuolissa joku
palveluskuntaan kuuluva hujoppi. Kuva SJT.
Yhä vain kuljen täällä
joutilaana vetelehtien.
Puut huojuvat jo syksyn väreissä
ja viimeinenkin lintu
on lentänyt pois.
Maiseman estetiikkaa pohtiessaan David B. Richardson
päätyy ikiaikaisen kysymyksen äärelle. Kummat olivat ensin,
”luonnon vai taiteen esteettisen arvostamisen konventiot”. Oliko
mahdollista poimia osa luonnonnäkymästä ”maisemaksi” ja
tarkastella sitä ikään kuin taideteoksen kontekstissa ennen
maisemamaalausta vai antoiko maalaustaide tarpeelliset parametrit
maiseman esteettiseen kokemiseen. Kirjoittaja viittaa A. N.
Whiteheadin näkemykseen, jonka mukaan taide ikään kuin parantelee
luontoa ja tarjoaa luonnon havainnointiin esteettisen mahdollisuuden.
Tämähän on lännessä varsin yleinen näkemys.
Richardson kiinnittää huomionsa Kiinalaisten
”metafyysiseen kosmologiaan”, jossa luonnon tarkastelu
esteettisenä kokemuksena on paljon vanhempaa kuin lännessä.
Kiinalaisessa maailmankuvassa Taon läsnäolo kaikkialla orgaanisessa
luonnossa loi kosmisen ykseyden, josta puuttui tyystin
persoonallisen jumaluuden mahdollisuus. Luonnonnäkymät
vuoristoineen, puunkäkkyröineen, puroineen olivat suoraan koettua
sielunmaisemaa, joka levisi runouden ja maalaustaiteen kautta myös
länsimaihin.
Läntisen
maisemaestetiikan synnystä on tuttu tarina Petrarcasta kiipeämässä
(huhtikuun 4. päivä 1336) Monte Ventoson laelle, josta hän antaa
ensimmäisen maisemakuvauksen. (Francesco
Petrarca: Nousu Ventoux'n vuorelle, 1358/2008). ”Mitä
hittoa se siellä tekee”, ihmettelivät aikalaiset. Kiinasta
maiseman estetiikka levisi myös Japaniin, jossa erityisesti
Fuji-vuoren hahmo hallitsee varsinkin zenbuddhalaista taidetta ja
maailmankuvaa. Merkillistä on, että
esim. Intiassa – buddhalaisuuden syntysijoilla – ei esteettisestä
maisemakokemuksesta ole tietoakaan.
Ympäristöesteettinen
luontokokemus ei ole taideteos lainkaan, koska se ei ajallisesti ja
tilallisesti näyttäydy taideteoksen tavoin sosiaalisessa
instituutiossa – taidemaailmassa. Niin tai näin. Havainnon
fenomenologian näkökulmasta sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Gaston
Bachelardin mukaan ”poeettinen kuva” on aina läsnä jo
havainnossa, eräänlaisena äkillisenä leimahduksena ilman
esikatselua ja tulkintaa. ”Kun kuva on uusi, on maailmakin uusi.”
Bachelard ei rajoita aparaattiaan yhteen teoriaan, vaan vaihtaa
tarpeen mukaan fenomenologian psykoanalyysiin tai päinvastoin.
Bachelard
vaatii kuviin eläytymistä – kuvien elämistä. Näin rajapinta
taideteoksen vastaanottajan ja tekijän välillä katoaa, ja sama
”poeettinen kuvittelu” värähtelee kummassakin. Tämä symbioosi
hukkuu kuitenkin helposti liialliseen analysointiin – kriitikon
”objektiiviseen asenteeseen”. Varsinkin psykoanalyyttisellä
menetelmällä on ollut taipumus kadottaa kuvan väreilevä
”kajahtelu” analyytikon tutkaillessa ”touhukkaana omien
tulkintojensa vyyhteä”. Taiteilijaa (psyko)analysoimalla ei voi
selvittää taideteoksen salaisuutta, se johtaa vain surkuhupaisaan
päätökseen lähettää taiteilija hoitoon.
Mainiossa kirjassaan Tilan poetiikka (1957/2003)
Bachelard tarkastelee äärimmäisen intensiivisesti tilaa
inhimillisen asumisen mahdollisuutena, jossa talo (asumus) nousee
ihmismielen allegoriaksi. Matkaksi ja tieksi kellarin alitajuisesta
hämäryydestä kohti ullakon vinttikammiossa vallitsevaa
tiedostuksen valoa. Matkan varrella tapahtuvat monet toimet ja
elämisen asiat, kuten taideteosten tekeminen ja kokeminen. Yhä
uudestaan ja uudestaan meidän on noustava kellarin piilotajuisista
uumenista vintin valaistukseen. Vinttiä hallitsee puhdas poetiikka –
runouden harjoittaminen.
Nykyisissä kaupunkiasunnoissa me asumme litteissä
laatikoissa, joissa me olemme hukanneet sekä kellarin että vintin,
kuten Bachelard huomauttaa. Lapsuudessani kuvittelin usein asumisen
tiloja kissojen näkökulmasta. Meillä oli useita suurikokoisia
maatiaiskissoja, jotka tuntuivat olevan jopa keskeneräisessä
talossa enemmän kotonaan kuin ihmiset konsanaan. Kissat hallitsivat
kaikkia asumisen muotoja. Ei ihmekään, että islamilaisessa
maailmassa, kuten juuri radiosta kuulen, kissoja pidettiin niin
suuressa arvossa, että niille oli varattu oma paratiisikin.
Mitä
kissat ajattelevat sellaisesta paratiisista, jossa ei ole ihmisiä
komenneltavina, kysyy esitelmöitsijä. Se jää arvoitukseksi, kuten
kaikki muukin salaperäisten kissojen kokemusmaailman osalta. Ne,
jotka kuvittelevat tietävänsä mitä kissat ajattelevat, huijaavat
vain itseään. Olin jo kouluaineissa kirjoittanut kissoista. Oheisen
muistiinpanon vuodelta 1962 löysin vintiltä risaisesta vihkosta.
Siinä poika ja kissa vartovat keskeneräisen talon kuistilla
kauppamatkalla olevaa äitiä kotiin.
On lokakuun alku syvällä pohjoisessa. Seison
oviaukossa ja katselen ulos. Maisema on alakuloisen harmaa. Koivujen
oksat roikkuvat alastomina ja suuret männyt kohisevat tuulessa.
Pilvet vaeltavat matalalla ja lätäköt väreilevät kuin paleleva
iho. Jäänvihreiden niittyjen ja mustien peltojen yli poukkoilee
kapea polku, jota myöten äitini on tulossa kaupasta. Muuta
kulkuväylää tänne ei olekaan.
Talo on vielä rakenteilla. Musta kissa istuu
höyläämättömällä lankulla tarkkaillen levollisesti ympäristöä;
se vakuuttaa järkähtämättömällä olemuksellaan, että tämä ei
ole mikä tahansa talo, vaan tämä talo on koti – kissan koti.
Tämä koko ympäristö, keskeneräisine rakennuksineen ja
kaikkineen, on kissojen aikaansaannosta. Me ihmiset olemme täällä
vain kissojen suopeuden tähden. Me olemme täällä pitämässä
talot lämpiminä ja hyvin varustettuina, että nämä patalaiskat
kissat voisivat viettää rasituksista vapaata ylellistä elämäänsä
ilman että turhat ajatukset vaivaisivat niiden uneliaina nuokkuvia
päitä.
Joki tulvii hitaasti lipuvaa hyistä vettä, se
kohisee raivoisasti sillan alla, kääntyy sitten jyrkästi ja katoaa
läpitunkemattomaan ryteikköön. Joen toisella rannalla on muutamia
punaisia taloja, joiden savupiipuista nousee ohutta savua. Kesä –
ja aurinkoon taotut muistot – ovat kadonneet yhtä yllättävästi
kuin ne tulivatkin. On koittanut ensimmäinen syksy tässä
tiettömässä maailmankolkassa. Vihdoin polkupyörää taluttava
äitini ilmestyy pihaan kauppakassia ja pitkävartista harjaa
kantaen. Kissa hyrähtää käyntiin – se hallitsee tilanteen
täysin.
(SJT, Pahajoki 1962)
David B. Richardson: Luonnon arvostamisen konventiot
ja taidemaailma (1976), teoksessa Alligaattorin hymy,
Ympäristöestetiikan uusi aalto, toim. Yrjö Sepänmaa, Gummerus
1994.
Gaston Bachelard: Tilan poetiikka, suom. Tarja
Roinila, Nemo 2003.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti