Taide
– kuten elämäkin – voi puolustautua sillä, ettei sen tarvitse
todistaa mitään.
E. M. Cioran
Edellisen
kolumnini palaute yllätti. Monet kyselivät, mistä sellaisen
Estetiikan klassikot -kirjan saa, ja olisiko se hyvä
isänpäivänlahja. Jouduin suorastaan liikutuksen valtaan –
ainakin jotkut isät olivat saamassa pätevää luettavaa. Vaan
todellisuudella on toinenkin puoli. Paikallisen kirjakaupan ikkuna
pysäyttää ohikulkijan näyttävällä tarjonnallaan. Näytteille
on aseteltu suurten kustantajien – noiden sivistyksen vartijoiden –
isänpäivää ja joulumyyntiä varten julkaisemat nykykirjallisuuden
huiput. Kärkiniminä loistavat Siltsu, Kalle, Tami ja Cheek eli
Poski.
Taiteesta
ja taiteenfilosofiasta kirjoittavan ei kannata palautteen
niukkuudesta lannistua. Tärkeät asiat – kuten taide – eivät
ylipäätään ole suuren yleisön suosiossa. Joidenkin mielestä
taide on ylevää turhuutta – sankarillinen mutta turha kapina
katoavaisuuden edessä. Nietzschen mukaan ihmisen henkiselle ja
fyysiselle olemassaololle tärkeintä on taide – ”ylivertainen
vastavoima kaikelle tahdolle elämän kieltämiseen”.
Taiteen
kokeminen on helppoa jos teoksen sisällöksi riittää se, että se
esittää jonkin tunnistettavan aiheen. Vaikka maalauksella onkin
kyky viitata itsensä ulkopuolelle, voimme silti helposti kuvitella
ei mitään esittävän maalauksen. Kun taas mitään esittämätön
valokuva on mahdottomuus – sitä ei pysty edes kuvittelemaan.
Katsojalle vaikeinta onkin – ainakin aluksi – kuvallisen
esittävyyden kynnyksen ylittäminen. Toki hyvää taidetta voivat
olla niin esittävät kuin esittämättömätkin taideteokset.
Kummalista on, että ne ovat sitä samoista ”taiteellisista”
syistä.
Taide
voi olla myös syvällistä ja merkityksellistä – syvällisintä
mitä inhimillisessä elämässä on koettavissa. Tosin lume ja
teeskentely vaanivat taidekokemuksessakin. Eilispäivän taide ei
teeskentele, se on sitä mitä se on – vai onko? Vanhaa taidetta
voidaan arvioida vaikkapa teknisen suorituksen taidokkuudella, mutta
tämän päivän taiteen tulkintaan ei tunnu mitkään kriteerit
riittävän. Hämmentyneelle katsojalle herää usein epäilys, että
uuden taiteen syvällisyys on pelkkää sekavuutta. Miksi joku
Kieferin kaltainen ”sotkija” on syvällinen ja merkittävä
taiteilija, kun taas joku toinen sotkupytty ei ole.
Askartelemme
mieluusti menneessä ja valitamme, että tulevaisuus on meille liian
kallista. Sitä myöten verbin aikamuoto futuurikin
on kadonnut suomen kielestä. Guggenheimin museohanke torpattiin
suurella metelillä. Kaatoiko sen nurkkakuntaisuus, vaalitaktikointi
vai sosiaalisen median raivo. Vai kaikki yhdessä, miten lie?
Erilaisuuden ja uuden sietokyky lähentelee jo nollaa –
taiteessakin. Olemme menossa kohti ”virallista taidetta”, jossa
muutama ns. ”virallinen taiteilija” riittää median ja
”taidemaailman” tarpeisiin. Kirjallisuudelle on jo näin käynyt.
Viihteen
kulutus lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla. ”Viihde tekee hyvää”,
lupaa jo tutkimuskin. Ehkäpä lopulta, kun aikamme kierrämme
ohimosuonet piukeina suuria ja kalliita liikenneympyröitämme,
tajuamme että vain taide voi meidät enää pelastaa!
Ilmestynyt
kolumnina Ilkassa 14.12.2016.
Lisähuomioita:
Vain
taide tarjoaa ihmiselle täydellisen vasteen elämän tarjoamaan
monimuotoiseen haasteeseen, kuten vaikkapa ”someraivoon”. Vain
taiteessa on tarpeeksi sellaisia tuntemattomia parametreja, jotka
eivät lannistu latteiksi mielipiteiksi käsittämisen ja
ymmärtämisen paineessa. Luova taiteilija työskentelee aina
ymmärtämisensä tuolla puolen. Kaikki teoksen tekovaiheen valinnat
(epäröinnit, innostuksen puuskat, karmeat mokat jne.) vaikuttavat
lopputulokseen. Taideteos on aina ensin tehtävä ennen kuin se
voidaan kokea – ja ottaa tulkinnan kouriin.
Joku ajattelija on
sanonut, että ”taiteilija on totuudesta lukien vasta kolmantena”.
Minkä lajityypin edustajat ovat ensimmäisenä ja toisena, sitä ”joku” ei
ainakaan tässä yhteydessä kerro. Väitetään, että taideteos ei
todellisuuden jäljittelyssään ole todellisuutta, vaan pikemminkin
sen puutetta. Mutta nykyään tiedämme, että taideteoksen
tulkintaan liittyvä ”lume” ja ”teeskentely” ovat taiteen
tärkeimpiä ominaisuuksia. Lumeen kaltaisessa olomuodossaan taide
kykenee repäisemään todellisuuden irti kätkeytyneisyydestään ja
”varjelemaan sitä lumetta vastaan”, kuten filosofi kirjoittaa.
Kun taas todellinen todellisuus ei ole taiteilijan vaan
”sokerileipurin työsarkaa”.
Kirjoitan
kuvataiteen ja erityisesti maalaustaiteen näkökulmasta.
Henkilökohtaisesta kognitiivisesta sulkeumasta johtuen voin
seikkailla ymmärtämisen takaisissa sfääreissä vain
maalaustaiteessa ja runoudessa. Ja tietenkin musiikissa, joka on
aivan erityinen suoran kokemisen taidemuoto aivan kaikille –
maalareillekin. Jo Schopenhauer huomautti, että musiikki ei ole
kuten muut taiteet ”lumetta ja kopioita ideoista”, vaan itse
idea. Se on syytä pitää mielessä, kun muita taiteenlajeja alati
läimitään milloin minkin ismin kärpäslätkillä. Ja vaaditaan
milloin mitäkin, jopa yhteiskunnallista taidetta.
Ja taiteen kokijat ovat tyytyväisiä; heidäthän on
dekonstruoitu jo ajat sitten, jo ennen syntiinlankeemusta,
viikunanoksalla. Seuraavaksi dekonstruoidaan taiteilijat, mutta älkää
(minä pyydän) dekonstruoiko museoita – mihin sitä sitten enää
kaupungilla kulkiessaan poikkeaa jouissancelle helpottamaan
”hermoaan”.
SJT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti