Laaksoa kiertävä
tiekin oli niin kaukana, että kulkijoiden tunnistaminen oli vaikeaa.
Pahajoki 1990. Kuva SJT.
Vain runoilija muistaa tulevaisuuden.
Jean Cocteau
Ihmisen
perimmäinen tarkoitus on pyrkiä (ja päästä) täydelliseen
mielenrauhaan ja tasapainoon ympäröivän maailman kanssa.
Aikaisemmin se oli paljon helpompaa, kun maailma vaikutti kaikin
puolin vakaalta paikalta. Maailmankaikkeus oli siististi pystyssä ja
ikuiset luonnonlait odottivat löytäjäänsä. Nykyään kaikki on
toisin. Moderni maailma syöksi meidät lopulliseen kaaokseen ja
epävarmuuteen. Ainoa maailmaa hallitseva varma periaate on
kontingenssi – sattumanvaraisuus – kuten Quentin Meillassoux
toteaa juuri suomeksi ilmestyneessä kirjassaan Äärellisyyden
jälkeen (2006/2017). Kaikki muu luonnonlakeja myöten voisi olla
toisinkin – tai kokonaan olematta.
Suuri
kertomus kuoli modernismin mukana, kuten toinen ääripään filosofi
Jean-François Lyotard (1924–1998) on sanonut. Tosin monet
kuvittelevat, että jokin tarina on vielä kertomatta, vaikka ei
niitä alun alkujaankaan ollut kuin muutama. Nykyään eletään
fragmenttien, loputtomien diskurssien ja pinnallisten yleistyksien
aikaa. Toisaalta modernismin kana on vielä kynimättä – se elää
vahvasti keskuudessamme. Lyotardin mukaan nostalgiasta ponnistava
innostuksen ja ahdistuksen sekainen ylevän estetiikka tarjoaa
kokijalleen poissaolevan sisältönsä kautta ”lohdutuksen ja
nautinnon ainesta”. ”Näin ymmärrettynä postmoderni ei ole
modernin loppua vaan sen syntymän tilaa – ja tämä tila on
pysyvä.”
Onko se sitten hyvä
vai huono uutinen, että modernismi on tullut jäädäkseen ikuisiksi
ajoiksi. Kaikki etuliitteet (post, meta) ovat turhaa kikkailua
– lopputulos ei siitä muuksi muutu. Käsite modernismi –
modernin maailman taiteena – on kai pantava Charles Baudelairen
piikkiin. Vuonna 1859 hän näki jotakin sellaista, mitä hän
”kutsuu moderniksi, sillä sattuvampaa sanaa ei ole tarjolla
tätä ajatusta ilmaisemaan”. Mutta heti perään runoilija toteaa,
että moderni on taiteena ohimenevää ja katoavaista, kun taas se
”taiteen toinen puoli on ikuinen ja muuttumaton”. Eikö tässä
aukeaa ylittämätön kuilu (ja riita) Baudelairen ja Lyotardin
modernin välillä – puhumattakaan Maeillassoux'sta.
Antiikin aikana
pyrittiin eudaimoniaan – yhteiseen onnelliseen elämään.
Siihen liittyi olennaisesti myös eumetria – oppi sopivan
välimatkan ylläpidosta. Mutta se kadotettiin viimeistään
1960-luvun huumaavina vuosina etsittäessä kuulijaa patologiseksi
äityneelle ahdistukselle. Tuolloin henkilökohtaisen tunne-elämänsä
radikalisoineet aikalaiset repivät toisiaan rinnuksista ja työnsivät
nenäänsä mahdollisen kuulijan niskavilloihin. Kuviteltiin, että
jos ”sen” saa sanotuksi ääneen, se myös on niin. Ehkä se oli
viimeinen epätoivoinen yritys löytää tie varmuuden maailmaan
ennen kuin suosiolla jättäydyttiin lopullisesti karanneen
nykyhetken varjoon.
Vastavoimiakin on.
Kirjastosta käteeni osui jo yli 80-kymppisen mestarin John Mayallin
uudehko levy Find A Way To Care (2015). Sitä voisi kutsua
heikoksi vastavoimaksi, sillä se ei herhiläisenä käy
tiedostukseni kimppuun mutta toimii siitä huolimatta. Mayallin
syväluotaava lauluääni johdattaa takaisin siihen ehyeen maailmaan,
jossa olin ensimmäiset uneni nähnyt. Tietenkään ”sellaista”
maailmaa ei ollut silloinkaan. Unetkin uneksittiin vain unien tähden,
ei maailman. Levyn nimikappaleessa mannermaisen bluesfilosofian
kummisetä Mayall viittaa Heideggerin käsitteeseen ”huoli”
(Sorge/care), joka filosofin mukaan kannattelee ihmisen
eksistentiaalista maailmassa olemisen eetosta.
Mutta siellä ne
taas tulevat: vilpittömyys, totuudellisuus ja vankka luottamus
aitoon olemiseen. Se kaikki menisi ohi huomaamatta kuin turha elämä,
ellei sen kylkeen olisi liimattu noita kirottuja metatiedostoja. Me
olemme ankarasti fiilistellen matkalla kohti uussilkoista
metamodernismia. Lörpöttelyn äänivalli nousee kaikissa
ilmansuunnissa epämääräisenä sorinana. Vaan eihän sitä
kuunneltavaksi ole tarkoitettukaan. Se tosin hieman risoo, että
siitä vanhasta kunnon konkreettisesta maailmasta jäi jäljelle vain
postmoderni (ja modernin ikuinen kaipuu) eli kaikki se, mikä tuhosi
lopullisesti varmuuden ja tosiasiat.
Ei se vanha
modernikaan erityisen todellista ollut. Päinvastoin, todellisuus oli
toisinaan niin harvaa, että usein sitä sai etsiä päiväkausia.
Nyt-hetken ihmeen kohtaaminen oli pelkkä illuusio, jos sitäkään.
Nykyään ei kukaan enää valita todellisuuden puutetta, vaikka
elämme läsnäolemattomassa tulevaisuudessa kaukana nykyisyyden
tuolla puolen. Jos satunnaisesti ilmenee jotakin käsittämätöntä,
siihen tulee taide apuun. Taide viittaa aina käsittämättömään
ja läsnäolemattomaan, kuten Lyotardia mukaillen saattaisi sanoa.
Taide on olemassa juuri sitä varten.
Kantista alkaen
taidekokemuksen synnyttämä ylevän tunne (subliimi) on
muodostunut ristiriitaisista affekteista – nautinnon ja tuskan
ristisiitoksesta. Lyotard väittää, että kuvan tekemisen
kieltäminen on Raamatun ylevin kohta, koska se ”kieltää kaiken
absoluuttisen esittämisen”. Samalla siinä on kuvattu
täydellisesti modernin taiteen päämäärät ja keinot, joista
tärkein on näkemisen kieltäminen. Viimeistään Malevitšin
mustasta neliöstä lähtien visuaalista nautintoa on tuotettu
puuttuvan objektin ja negatiivisen näkemisen kautta.
Erikoista on, että taiteilijat eivät vieläkään tiedä tästä
mitään – he kuvittelevat yhä vain olevansa representaation
asialla.
Lyotard halusi
poistaa kauneuden taiteen kokemisen arsenaalista. Tähän tehtävään
tarvittiin ylevän tuskansekaista nautintaa. Kauneuden kokemus oli
mahdollista vain esittävän taiteen yhteydessä – kaunista oli se
harmonia joka syntyi siitä ymmärryksestä, että maailmaa
ylipäätään voitiin esittää viittauksien kautta. Abstraktin –
ei esittävän taiteen – kohdalla kauneudesta puhuminen kuulosti
banaalilta teeskentelyltä. Oli kaivettava esiin vanha kunnon ylevä
ja munaskuita myöten raastava nihilistinen estetiikka. Samalla
taide vapautettiin arkisesta käytännön maailmasta taidemaailman
erityishankkeeksi, jolla oli omat modernit esteettiset päämääränsä.
Vaan epäilykset
täyttävät sieluni, joten ehkä minun on sanouduttava irti
subliimista taidekokemuksesta, sillä en muista kokeneeni milloinkaan
ylevän väristyksiä taideteoksen äärelle. Näkemisen tai
näkemättömyyden tila ei tuota tiedostukseeni vähääkään
nautinnollista tuskaa tai tuskallista nautintoa. Tilan, valon ja
värin synergia – luonnossa tai maalauksessa – avaa lähinnä
meditatiivisen avartumisen mahdollisuuden ja sisäisen harmonian
tunteen. Jos siihen sisältyy nautinnon kokemus, niin se on kyllä
täysin tuskatonta mallia. En lähtisi etsimään tuskanväristyksiä
edes musiikista, mutta siitä en mene takuuseen.
Ongelman ydin on
yksinkertaisesti se, etten ymmärrä mitä tällä ylevällä
tarkoitetaan. Ehkä se on jotakin sellaista, mitä ei ole
kokemuspiirissäni lainkaan. Ehkä minun on vapautettava sielustani
myös yksi fenomenologisen ajattelun peruspilareista eli näkemisen
intentionaalisuus. Olen usein sanonut, että maalaustaide vapauttaa
katsojan näkemästä jotakin nimenomaista ja antaa ainutkertaisen
mahdollisuuden nähdä mitä tahansa. En ole tähän kuitenkaan
täysin uskonut, vaan piilotellut pimeässä mielessäni lohdutonta
intentionaalisuuden harhaa, että me nyt vain näemme kaiken aina
joksikin. Ja sillä siisti.
Asuin lapsuudessani
keskellä laaksoa sijaitsevassa talossa, josta avautui laaja näkymä
laakson reunalla oleviin kylän taloihin. Laaksoa kiertävä tiekin
oli niin kaukana, että kulkijoiden
tunnistaminen oli vaikeaa. Ikkunasta katseleva isoäitini
halusi kuitenkin nimetä kulkijat ja turvautui usein parempaan
näkökykyyni. Hannukan Vilekko käveli haarat levällään, koska
halusi säästää housujaan kulumiselta. Vilekon elämän maksiimi
oli ankara: ”Yksi elämä – yhdet sarkahousut”. Kassan neidit
olivat alituiseen jonnekin matkalla ja kulkivat kuoppaisella tiellä
hassusti hypähdellen. Eksemplaari Valentin Samberg vaelsi hitaasti
kuin kellon viisari kahden pitkän sauvan varassa. Valentin kyllä
tiesi mikä maailmaa riivasi, se ei suinkaan ollut moderni vaan
Antikristus, jonka johdatuksella tuhoon oli menossa koko luomakunta.
Nämä ja monet
muut havaitut olivat helppoja tunnistettavia, mutta usein jouduin
arvaamaan. Isoäidille ei riittänyt intentionaalinen joksikin
näkeminen. Että siellä kävelee tai pyöräilee jokin tuntematon
mies tai nainen. Ei todellakaan, vaan kulkijalle oli annettava nimi –
mikä tahansa nimi. Sen jälkeen asiat ja oliot olivat
järjestyksessä. Ja voitiin jälleen ryhtyä muistelemaan elämää
kadotetussa Karjalassa.
Yhtäkkiä olen
loputtomaksi rämeeksi ryhtyneessä metsässä, josta ei johda
minkäänlaista polkua minnekään. Taidan jäädä tänne vai onko
muka olemassa muita mahdollisuuksia?
Siitä, että minusta —
tai kaikista – näyttää siltä-ja-siltä, ei seuraa, että
asianlaita on niin.
Ludwig Wittgenstein
PS. Oheinen teksti
on yhä tekeillä – in progress. Piti kirjoittamani kolumni,
mutta nämä pimeällä vintillä tehdyt muistiinpanot tunkeutuivat
päivänvaloon. Meillasoux'n juuri ilmestyneeseen kirjaan palaan
myöhemmin, kunhan olen lukenut sen. Käytin tekstissä ensimmäisen
kerran arki-sanaa – se ei tule toistumaan!
Jean-François
Lyotard: Vastaus kysymykseen: mitä postmoderni on?, suom.
Martti Berger. Moderni/postmoderni, Tutkijaliitto 1989.
Quentin
Meillassoux: Äärellisyyden jälkeen, Tutkielma kontingenssin
välttämättömyydestä, Gaudeamus
2017.
Levyn
nimikappaleessa mannermaisen bluesfilosofian kummisetä Mayall
viittaa Heideggerin käsitteeseen ”huoli” (Sorge/care), joka
filosofin mukaan kannattelee ihmisen eksistentiaalista maailmassa
olemisen eetosta. Kuva SJT.
Myönnän, unohdin tuon sorgen. Siis pitäisi sanoa että Ohne Sorgen.
VastaaPoistaMulla oli pitkä saksa, joten olen yrittänyt tavailla useammankin koulukunnan tekstejä. Englanniksi se sitten taas menee.
Meillä ei sanottu että Vilekko, sanottiin että Viljo. Muistan hänen oikein hyvin. Säikytteli ilmaantumalla pihalle ihan noin vain. Mutta Viljon jälkeen muutti vieraita sinne. Enkä tiedä onko siellä nyt sitten enää ketään. Minä kävin viemässä aina isoäidin luona ollessani Hannukkaan maitoa. Joskus leivänkin.
En tiedä miten satuin muistamaan tuon Hannukan isännän, ehkä juuri kävelytyylistä. Isoisäni Aleksanderin mukaan se johtui ankarasta nuukuudesta ja halusta säästää housuja, mutta ehkä se johtui jostakin vaivasta. Valentinin kävelytyyli suorin jaloin johtui reumasta, jonka hän oli saanut nuoruudessaan Vaasan sataman rakennustöissä. Valentin asui samaisessa mökissä, joka sittemmin jäi Kuivasmäen Hellin käyttöön. Valentin kävi usein meilläkin, istui keinutuolissa ja saarnasi maailmanloppua ja Antikristuksen tulemista. Usein Valentin oli yksin sisällä talossa, kun muut olivat ulkona askareissaan. Meitä sisareni kanssa nauratti, kun Valentin yksinään huusi ääni vavisten.
PoistaNiin, tuo heitto Heideggerin "huoleen" on pelkkä (sisäpiiri)vitsi. Viittaus on toki aito vaikka Mayall ei olisi koskaan Heideggerista mitään kuullutkaan.
PoistaOlisi kyllä syytä, että laajentaisit tuota(kin) tekstiäs sillä tavalla että käsittelisit myös Karjalan. Se on kummiski sulle todennäköisesti avainpaikka, vaikket itte olekaan siellä asunut. Olen oikeasti sitä mieltä.
VastaaPoista