Ympäristön
estetiikkaa, ”rumankaunista”. Via Giulia, Rooma. Kuva SJT 1983.
”Kauneus ei ole olioiden itsensä ominaisuus. Se on
olemassa vain olioita tarkastelevassa mielessä.”
– David Hume
Estetiikan
klassikot I: Platonista Toistoihin ilmestyi 2009 ja tänä vuonna
ilmestyi jatko-osa Estetiikan klassikot II: Modernista
postmoderniin. Tekijöinä ja
toimittajina molemmissa laitoksissa ovat olleet Ilona Reiners, Anita
Seppä ja Jyri Vuorinen. Kyseessä on ilman epäilystä
kulttuuriteko. Teoksiin on koottu länsimaisen taidefilosofian
edustajien kautta aikain merkittävimpiä tekstejä, joista suurin
osa ilmestyy ensimmäistä kertaa suomeksi. Tekstit on jaettu
selkeisiin jaksoihin, joita valaisevat erinomaiset johdannot.
Estetiikkaa
on ollut niin kauan kuin on ollut erilaisten elämysten ja
taideteosten tulkintaakin. Myös filosofiassa estetiikka on ollut
keskeisessä roolissa ainakin Platonista saakka. Erityiseksi
tieteenhaaraksi estetiikaksi nimesi A. G. Baumgarten teoksessaan
Aesthetica (n. 1750),
jossa hän väitti estetiikan olevan ”alemman sielunelämän”
(mielikuvitus, tunne) ominaisuus. Siis vastine tieteelliselle ja
käsitteelliselle tietämiselle. Monille estetiikka on varsin
harmaata aluetta, se rinnastetaan epämääräisesti kauneuteen –
ja sillä siisti.
Näinhän kouluelämässäkin on ajateltu – ja
ajatellaan. Fysiikka ja matematiikka tulevat ensin: tutkitaan
asioiden ja esineiden konkreettiset ominaisuudet ja lasketaan
paljonko niitä kuuluu oman tietämisen ja omistamisen piiriin.
Sitten vasta – jos sittenkään – tarkastellaan esteettisiä
arvoja. Siitä huolimatta pyrkimys kauneuteen ja harmoniaan on
ainutlaatuinen inhimillinen kyky. Modernin ajan myötä estetiikan
merkitys on vain kasvanut todellisuuden hahmottamisessa ja
ymmärtämisessä. Sittemmin ”kauneuden tutkimus” on laajentunut
myös ympäristön ja maiseman estetiikaksi.
Suomalainen
estetiikan uranuurtajan Yrjö Hirnin mukaan (Esteettinen
elämä, 1913) esteettiset
elämykset perustuvat muuttumisen ihmeeseen, joka mahdollistaa
puhtaan mielihyvän kokemuksen. ”Kauneus herättää meissä niin
puhtaan ja täyteläisen mielihyväntunteen, että se unohtaa
tietoisuuden vastakohdastaan.” Tosin kaikki sekin mikä paljastuu
”vastakohdassa” – banaali mitäänsanomattomuus, rumuus ja
kaaos – ovat nekin osa estetiikkaa. Sitä taustaa, jolle
esteettiseksi arvioidut parametrit – ylevyys, sopusuhtaisuus,
henkevyys, kirkkaus, loisto – voivat rakentua.
Hans-Georg Gadamer kirjoittaa myös muutoksesta, jossa
esteettinen elämys (taideteos) koskettaa oudolla tuttuudellaan,
mutta samalla se haastaa vaatimuksellaan todellisen olotilani: ”Sinun
on muutettava elämäsi!” Havainnossa on yhtäkkiä paljastunut
jotakin uutta ja ennen kokematonta, jota ei olisi tapahtunut, jos
olisin pitänyt silmiäni ja korviani iän kaiken samassa päässä.
Estetiikan klassikot I ja II on niin laaja
tietopaketti, että siitä riittää yhä uudelleen ammennettavaa ja
yhä uudelleen se johdattaa niihin ihmeellisiin maailmoihin, joita
estetiikka ja taidefilosofia meille avaa. Esteettinen kokemus ei ole
vain ulkopuolisen objektin – taideteoksen – tarkastelua
viihdyttävän elämyksen toivossa. Kokijana olen havainnossani osa
tuota kokemusta. Ja yhä uudelleen se esittää vaatimuksen: Sinun on
muututtava!
Ilmestynyt Ilkassa kolumnina 12.10.2016.
Pari lisähuomiota:
Kaikki kauneus on totuutta.
– Lordi Shaftesbury
Jo
antiikin Kreikassa ajateltiin, että kaunis on myös hyvää ja
hyödyllistä. Sittemmin estetiikka on siirtynyt elämyskokemusten
tulkinnasta taidefilosofiaan ja taiteellisen ilmaisun arviointiin.
Taideteosten arvioinnin vakioimiseksi on haettu universaalisia
esteettisiä parametreja, kuten mittasuhteet, sopusuhtaisuus,
henkevyys, kirkkaus ja loisto, jotka ilmenevät muodon, värin ja
sommittelun harmoniasta. Wittgenstein ei uskonut, että maailmassa
voisi olla absoluuttista hyvää, joten ei kai sitten absoluuttista
kauneuttakaan. “Hyvä on tosiseikkojen avaruuden ulkopuolella.”
Mutta esteettinen kokemus saattoi parhaimmillan yltää ”ylevään”
ja ”mahtavaan”.
Sekin väite, että esteettisyys on vain ihmiselle
ominainen tapa tarkastella maailmaa, taitaa olla jo katkolla. Vai
mitä pitäisi ajatella lavastajalinnuista. Millaisen motivaation
varassa ne toimivat? Nehän eivät vain kasaa – vastakkaista
sukupuolta houkutellakseen – ”kauniita” asioita ja esineitä
pesänsä koristukseksi, vaan myös poistavat sommitteluun
sopimattomat partikkelit. Ikään kuin ne noudattaisivat jo
Platonilta tuttua määritelmää täydellisestä (taide)teoksesta,
johon ei voi mitään lisätä eikä ottaa mitään pois.
Kuitenkin, kuten Ernst Cassirer toteaa artikkelissaan
(Taide symbolisena muotona, 1944), että ihminen on symboleja
käyttävä eläin. Pelkästään tieteen ja tekniikan näkökulma ei
riitä todellisuuden havainnointiin, tarvitaan myös myytin ja
taiteen näkökulma. Usein taiteen merkitys koetaan eräänlaiseksi
kaunistelun ja koristelun lisäarvoksi. ”Tällöin sen todellinen
merkitys ja asema inhimillisessä kulttuurissa arvioidaan turhan
vähäiseksi”, jatkaa Cassirer. ”Vain jos taide käsitetään
ajatusten, mielikuvituksen ja tunteiden erityiseksi suunnaksi,
uudeksi suuntautumiseksi, voidaan ymmärtää sen todellinen merkitys
ja tehtävä.”
Georg Simmel huomauttaa, että nykyihmisen loppuun
ajetut ja herkät hermot saavat vain taiteen kautta
havaintomaailmansa täyden kokemuksen. Mutta helposti sorrutaan
käsitykseen, että esteettinen kokemus on vain elämyksellisyyttä.
Että taidetapahtumien ja -näyttelyiden kävijät ovat jonkinlaisia
elämyksien metsästäjiä, jotka sydänalat pakahtumisen tunteesta
sykkien kaipaavat yhä järeämpiä ”elämyksiä”. Heidegger
varoitti jo ajat sitten vetämästä taideteoksia elämyksellisyyden
piiriin pelkiksi elämyksen herättäjiksi. Niin elämyksellisyys
kuin asiantuntijuuskin tuhoavat ja esineellistävät taideteoksen
teoksellisuuden.
Näihin teemoihin täytyy palata. Lukea ja sulatella.
Kysymyksiä nousee koko ajan lisää. Pitää muistaa kysyä sitäkin,
miten on nykypäivän taiteen ja elämyksien metsästyksen laita. Kun
modernismin viileä ylevyys ja henkevyys näyttää olevan
lopullisesti takanapäin.
Näyttäisi siltä, että tieteelliset abstraktiot
tavoittavat todellisuuden ja lisäksi käsittelevät sen
tyhjentävästi. Kuitenkin heti, kun lähestymme taiteen aluetta,
tämä osoittautuu harhaksi.
– Ernst Cassirer
Estetiikan
klassikot I: Platonista Toistoihin, toim.
Ilona Reiners, Anita Seppä, Jyri Vuorinen, Gaudeamus 2009.
Estetiikan
klassikot II: Modernista postmoderniin,
toim. Ilona Reiners, Anita Seppä, Jyri Vuorinen, Gaudeamus 2016.
Rooman Villa Giulia? On me oltu siellä, siis se etruskimuseo, eikös se ole tuo piharakennus? Siellä oli hienoja vanhoja pinjoja.
VastaaPoistaEtruskimuseo oli Santa Maria Maggioren ohella sen Rooman reissun pääjuttu.
En enää edes muista, mistä kohtaa Via Giuliaa kuva on otettu. Silloin 1983 Rooma tuntui ruuhkaiselta ja meluisalta kaupungilta. Mutta kuvissa on pikkuriikkisiä autoja ja hevosajopelit oli jokapäiväinen näky. Yöllä hevosen kapseen kuullessa saattoi kuvitella, että Byron siellä palasi mustissa vaunuissaan jostakin bakkanaalista...
VastaaPoista