Aamu on varhainen, kuljen kohti valittua päämäärää. Kuvat SJT 2016.
Jos tie hämärä on
valveillakin, syytä on
epäillä ymmärryksen jääneen
unessa nähdylle tielle.
Wittgensteinin mukaan ”hyvä on tosiseikkojen
avaruuden ulkopuolella”, ja niin kauan kuin ”Jumala ei ilmesty
maailmassa” mitään objektiivista ja hyvää päämäärää ei
voi olla olemassa, vaikka tie olisi kullalla silattu. Foucault on
hieman armeliaampi ja nostaa eräässä haastattelussa esille mahdollisen ”hyvän
päämäärän jumalan”. Tällä hän antaa ymmärtää, että
poliittinen käytäntö on liturgiassaan asettanut itse päämäärän
jumalaksi – varsinaiseksi pääpäämääräksi ja
yhteiskunnalliseksi välttämättömyydeksi – jolla on tuo
Wittgensteinin kaipaama ”ehdottoman tuomarin pakottava voima”.
Aamu on varhainen, kuljen kohti valittua päämäärää,
sinne minne pää määrää. Suomen kieli on joskus niin oikukas,
että se saa nokkelimmankin tiellä kulkevan epäilemään järkensä
puolesta. Jo alkumatkasta syntyy epäilys, että minä en omistakaan
maailmaa – edes hippusta omaa maailmaani – vaan maailma omistaa minut
karvoineen päivineen. Se tarjoaa muka auliisti mahdollisuuksiaan,
mutta ottaa ne jo seuraavana hetkenä pois.
Tänään päämääräni on suo. Olen sitä
vuosikymmenet vältellyt, mutta nyt se avautuu edessäni. Monet ovat
minulle ylistäneet suon hidasta kauneutta, suurta hiljaisuutta ja
mainioita pitkospuita. Epäilemättä olen kauneuden ja hiljaisuuden
tarpeessa. Kukapa ei olisi. Suo alkaa heti kaupungin laidalta – kaikki kuiva maa täällä on suosta kuivattua. 1800-luvulla tämäkin suo yritettiin useaan otteeseen kuivata, mutta se osoittautui
mahdottomaksi, sillä tämä alue on juuri sitä pohjimmaista pohjaa. Turhaan sen nimi ei ole Paukaneva.
Paikoitusalueella on runsaasti autoja siihen nähden,
että tästä ei pääse minnekään muualle kuin suolle. Monet yön
kulkijat ovat koristelleet kuin lavastajalinnut paikan kotoisaksi
tyhjäämällä autojen tuhkakupit ja kaikki muutkin roskat suoraan
asvaltille. Myötätuntoiset ajatukseni seuraavat heidän
toiviotietään. Roskikset seisovat alueen laidalla tyhjinä ja
kannet auki retkottaen.
Suolle johtavan polun alkupäässä on hirsinen
informaatiopiste, joka kertoo että olen nyt tässä. Mahtavaa!
Hirsiseinän takaa ilmestyy mies menneisyydestä, parrakas nevojen
asukas. Hän ei ole näitä nykyajan alisuoriutujia, vaan on kerännyt
suolta jo aamuvarhain ämpärillisen karpaloita. ”Pilasivat hyvän
suon rumilla pitkospuilla”, hän sanoo ja viittaa kädellään
epämääräiseen suuntaan. ”Olisivat hankkineet vaikka
vuokrattavia kumisaappaita.” Mies kiinnittää marjaämpärinsä
polkupyörän taakkatelineelle ja lähtee verkkaisesti polkemaan
kohti Ylistaroa.
Aurinko paistaa ja lämmittääkin, vaikka lokakuu on jo
puolivälissä. Alkumatka suolle taittuu liikuntaesteisille tehtyä
lankkusiltaa myöten. Pikkupoikia tulee vastaan polkupyörillään;
he ajavat kuin riivatut. Lankkusilta päätyy korotetulle
tasanteelle, josta voi ottaa ensimmäiset kuvat aapana leviävästä
suosta. Tasanteen kupeesta lähtevät kierrätysmuovista valmistetut
pitkospuut. Ne notkahtavat miellyttävästi jalan alla. Myös niiden
pikimusta väritys miellyttää silmää – kontrasti suon
monenkirjavaan taustapintaan on selkeä.
Olen kävellyt jo ties kilometrin tai kaksi, ja yhä
mielessäni pyörivät menneiden tapahtumien kuvajaiset.
Vähäisestäkin ruohonkorren heilahduksesta ne saavat lisää vettä
myllyynsä. Hidastan hieman vauhtia, kaivan kameran taskustani ja
otan muutaman kuvan. Vaikkakaan kirjoittamiseen ei niistä ole apua.
Mielikuvat ovat paljon värikkäämpiä ja rikkaampia kuin valokuvat.
Tosin ne voivat olla ”vääriä”, mutta heti kun sitä epäilee,
huomaa epäilevänsä jotakin, jota ei voi epäillä.
Kokonaan minua "tänne heitettyä" ei kuitenkaan noin vain
voida tempaista pois. Lohdullista on ajatella Heideggerin tavoin,
että olevan kehkeytymisessä – alituisessa esiin nousemisen
tapahtumisessa – ihmisellä on tietty luova osuus. Kun ihminen on
asetettu alttiiksi olevan taltuttamisessa, ”tällöin hänen
etenemistään olevaa vastaan kannattelee ja johdattaa olevaa koskeva
tietäminen”. Kysymys on tien tietämisestä, kuten suomen kieli
niin vakuuttavasti asian ilmaisee. Ja kuinka ollakaan, taide on
ensiarvoisen tärkeässä asemassa olevan esiin avaavassa
tietämisessä. Juuri taiteilija sallii teostensa kautta fysiksen
esiinmurtautumisen. Kiitos tästä selvennyksestä, filosofi.
Sitä en olisi arvannut, että suolla on näin paljon
ihmisiä liikkeellä. Kohtaamiset pitkospuilla ovat intiimejä,
vaikka noin sadan metrin välein on pantu levennykseksi pätkä
ylimääräistä pitkosta. Näin läheltä kohdaten toista ihmistä
ei voi ohittaa tervehtimättä, ja pakoon ei pääse, vetisenä
hyllyvä suo pitää siitä huolen. Kun vastaan tulee kokonainen
perhe partikkeli partikkelilta, on vain toistettava sinnikkäästi:
moi, moi, moi, moi ja vielä kerran koirallekin moi.
Nyt jo tajuan, että suo ei ole minun maastoani. Täällä
on ahdistavaa, minkäänlaista näkymää ei avaudu minnekään.
Loputtomiin samaa ahtautta, vaikka miten pitkälle kulkee. Rämeinen suon pinta männynkäkkyröineen nousee
kaikkiin suuntiin, ja lopulta se törmää taivaaseen. Olen kuin
suuren kulhon pohjalla – pohjimmaisella pohjalla. Tällaisessa
maastossa vähäisempikin mäki näyttää vuorelta. Ei ole
epäselvää, mistä Pohjanmaa on saanut nimensä.
Suon kulkijalla ei ole maisemaa, vaan pelkkä kirjava
pinta. Yksityiskohdat ovat liian vähäisiä, että niistä voisi
koostaa mieleensä kuvan. Mutta pursun ja sammalen tuoksut ovat
väkevät. Yhtään lintua tai muutakaan eläintä ei näy, ehkä
niitä ei tähän aikaan vuodesta suolla olekaan. Hiljaisuus ei ole
täydellistä, vaikka mitään erityisiä ääniä ei kuulukaan.
Lopulta olen tien vierustan männikössä, siinä mistä olin
lähtenytkin. Tarkistan vielä informaatiolaavun seinästä: Olet nyt
tässä. Mahtavaa! Autot kiitävät maantielle molempiin suuntiin. On
kiire, jostakin voi saada ilmaiseksi kupillisen kahvia ja jostakin
muoviämpärin. On tämä vaan elämää, viis päämäärästä.
Ennen tiehen
ryhtymistä, se on
löydettävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti