”Sisään kompuroi
Alkibiades raskaassa humalassa.” Pietro Testa: Juopunut Alkibiades
keskeyttää pidot (1648).
Juoksin
kuin päätön kana paikasta toiseen ja luulin tekeväni jotain,
juuri kuin sinä nyt. Kaikki muu oli olevinaan tärkeämpää kuin
filosofia.
Platon:
Pidot
Antiikin aikaan
vapaiden miesten päämääränä oli arkipäivän välttämättömyydet
ylittävä kontemplatiivinen elämä. Vapaa mies ei voinut ryhtyä
mihin tahansa työhön, kuten käsityöläisen tai kauppiaan
ammattiin, jotka kaikki liittyivät orjamaiseen jokapäiväisten
tarpeiden hoitoon. Jäljelle jäi kolme mahdollista elämäntapaa:
keskittyminen ruumiinnautintoihin (kauneuden kuluttamiseen),
omistautuminen poliksen
asioille (politiikalle) ja ikuisien asioiden pohdiskelu (filosofia),
joka johti lopulta kaikki toiminnalliset aktiviteetit ylittävään
kontemplaatioon.
Poliittinen elämä
(bios politikos)
ei tarkoittanut nykyaikaisessa mielessä puoluepoliittista
puuhastelua ja vallanjahtaamisen kautta saavutettua konsensuksen
tilaa, jossa mikään ei pysy ennallaan eikä mikään muutu.
Poliksen
asioille omistautuminen mahdollisti kohtuullisen järjestyksen ja
yhteisöllisyyden toteutumisen elämässä ja filosofiassa.
Meditatiivinen filosofinen elämäntapa johti ”tutkimaan ja
pohtimaan ikuisia asioita, joiden iankaikkista kauneutta ei voi
tuottamalla saada aikaiseksi eikä kuluttamalla muuttaa”, kuten
Hannah Arendt kirjoittaa (Vita
activa
2002).
Äkkiseltään
luulisi, että ”kauneuden nautintoihin” olisivat kuuluneet ennen
muuta taiteet – kuvataiteiden tarjoama toiseuden hurmio,
konserteissa vetelehtiminen ja tragedianäytöksissä notkuminen.
Mutta Platonin dialogien monenkirjavissa puheenvuoroissa mainitaan
vain runous – jumalia ja sankaritekoja ylistävä runous. Taiteet
eivät ilmeisesti olleet vielä ”taiteita”, vaan lähinnä tuota
karsastettavaa käsityöläisyyttä. Syystäkin Platon oli päättänyt
karkottaa taiteilijat todellisuutta jäljittelevine teoksineen
ihannevaltiostaan.
Luonnonkauneuskaan
ei antiikin aikaan suuria elämyksiä tarjonnut: maisema visuaalisena
kokonaisuutena oli yhä keksimättä, samoin myös sininen väri –
taivaan sinisyys. Tosin Faidros-dialogissa Sokrates ja Faidros
ovat kävelyllä ”maaseudulla”. He muistavat Akumenoksen
todenneen, että maantiellä vaeltaminen on virkistävämpää kuin
pylväskäytävillä käveleminen. Faidros ehdottaa, että
pysähdyttäisiin mahtavan plataanin alle: ”Sen alla on varjoisaa
ja tuulee sopivasti, nurmikolla voimme istua tai loikoa jos
haluamme.” Sokrateen ylistyksen mukaan luonto tarjoaa jos ei
esteettistä kokemusta niin sentään jotakin: ”Heran tähden,
todella viehättävä levähdyspaikka! Todella tuuhea, mahtava
plataani! Ja korkea siveydenpuu luo mukavan varjon, puu parhaassa
kukassaan, niin että koko paikka tuoksuu!”
Kauneuden
nautinnan salojen selvittämiseksi on käännyttävä
aikalaiskuvauksen eli Platonin Pitojen
(n. 384 eaa/1999) puoleen. Tämä loistelias novelli alkaa Platonille
tyypilliseen tapaan. Kaksi tuttavaa tapaa sattumalta ja ryhtyvät
muistelemaan maineikkaita pitoja, jotka olivat tapahtuneet jo hyvän
aikaa sitten tragediarunoilija Agathonin talossa. ”Me olimme
silloin lapsia vielä”, toteaa toinen ja alkaa kertoa pidoista ei
omalla vaan erään paikalla olleen pienen paljasjalkaisen miehen
Aristodemoksen suulla. ”Tähän tapaan suunnilleen...”:
Lähes
järkyttyneen oloinen Aristodemos kohtaa kadulla peseytyneen ja
sandaalit jalassa talsivan Sokrateen. Sellaista ihmettä nähtiin
harvoin.
–
Minne sinä niin hienona olet matkalla?
–
Agathonin pitoihin. Siksi juuri olen laittautunut näin kauniiksi:
haluan mennä kauniina kauniin luo.
Agathon
on vieraitaan ovella vastassa, mutta Sokrates on ehtinyt jo livahtaa
jonnekin. Pitojen ruokailu on puolivälissä, kun Sokrates könyää
sisälle. Epäillään jonkin viisauden tarttuneen puutarhasta hänen
helmoihinsa, mutta Sokrates vastaa, ettei hänenkään tyhjään
päähänsä ”viisaus valu kuin vesi villalankaa myöten astiasta
toiseen”.
Sokrates
asettuu makuulavitsalle. Kaikki suurimmat nautinnot suoritetaan
makuultaan: juodaan, syödään ja naidaan. Pausanias ryhtyy
valittelemaan kovaa kohmeloa, sillä edellisenäkin iltana on
ryypätty – juhlittu Agathonin ensimmäistä voittoa
draamakilpailussa. ”Miten me saisimme tämän juomisen vähemmän
rasittavaksi”, kysyy Pausanias. Myös Aristofanes ehdottaa juomisen
keventämistä: ”Enhän minäkään toki eilen kuivilla pysynyt”.
”Hyvä”, sanoo Eryksimakhos, mutta haluaa vielä tietää
millaisessa juomakunnossa on illan isäntä. ”Eipä kehumista”,
vastaa Agathon. Lopuksi todetaan, että tämä ei tietenkään koske
Sokratesta, jonka viinapää on aivan omaa luokkaansa.
Näin
on juomaseurue koossa. Eryksimakhos ehdottaa, että juuri saapunut
huilunsoittajatar lähetettäisiin tiehensä. ”Soittakoon vaikka
itselleen tai naisille tuolla sisällä.” Siis naisiakin on
paikalla, jossakin kaukana talon uumenissa. Iltaa päätetään
jatkaa keskustellen, aiheeksi Eryksimakhos ehdottaa Erosta, jolle
yksikään runoniekka ei ole ylistystään laulanut, vaikka kyseessä
on jumalista mahtavin. Aiheesta innostuu myös Sokrates: ”Olenhan
aina sanonut, että ainoa, mistä yleensä mitään tiedän, on
Eros.”
Päätetään
selvittää perin pohjin erotiikan ja rakkauden salat. Heti alkujaan
käy selville, ettei ”sokraattisella rakkaudella” ole mitään
tekemistä rakkauden kanssa. Sana rakkaus
oli tässä tapauksessa johtanut harhaan, kuten huomauttaa Voltaire
(1694–1778) esseessään Niin
sanottu sokraattinen rakkaus
(1769). Ovidius (n. 00 aa) kehotti avoimesti ”poikien lempimiseen”
ja poimimaan ”nuo kevätkukkaset” ennen kuin pirulaisille ehtii
parransänki kasvaa. Tämä varttuneiden miesten ”rakkaus”
nuoriin ja alaikäisiin poikiin oli ”kuin tahallisen turmeluksen
korkein aste, ja kuitenkin se koski yleensä niitä, jotka eivät
vielä olleet ehtineet turmeltua”. Tämän jälkeen Voltaire lainaa
Solonia (n. 600 eaa), valtiomiestä ja runoilijaa:
Kun
hän kukkean nuorena poikia vain rakastaa, niin
reisiä
hän himoaa, suutakin myös makeaa.
Nämä
Solonin säkeet löytyvät Plutarkhoksen (45–125) esseestä
Rakkaudesta
(n. 110). Plutarkhos, joka eli huomattavasti myöhempinä aikoina, ei
lainaa Solonia myötämielisesti, vaan päinvastoin, hän vastusti
Roomassakin vitsaukseksi asti levinnyttä ”poikarakkautta”. Mutta
vasta seuraavalla vuosisadalla keisari Filippo karkotti itseään
julkisesti kaupitelleet pikkupojat kaupungista. ”Miesten
vastentahtoisesti osoittama suosio oli väkivaltaista raiskausta, ja
pehmoiset ja naismaiset omasta tahdostaan luonnottomasti periksi
antavat miehet astutaan, niin kuin Platon sanoo (Faidros
s. 250), ja siemennetään elukoiden tavoin”, kirjoittaa
Plutarkhos.
Plutarkhos
mainitsee, että Solon oli nuo pöyristyttävät säkeet
kirjoittaessaan vielä nuori ja ”täynnä siementä”. Sen sijaan
vanha Solon, joka ”oli laskenut elämänsä avion ja filosofian
tyveneen, pois poikarakkauden raesateesta ja myrskystä”, kirjoitti
aivan toiseen sävyyn arvostaen Afroditen ”rakkauden töitä”,
muusain taiteita ja Dionysoksen tarjoamaa piripintaista viinimaljaa:
Nyt
Afroditen töitä ma arvostan sekä Muusain,
myös
Dionysoksen – riemun ne miehille tuo.
Ja
takaisin symposiumin
juhlahumuun. Sehän tiedetään, että ilman Eroksen läsnäoloa
eivät luovat taiteetkaan olisi mahdollisia. Eros saa runosuonet
sykkimään, harpun helisemään, pensselin suihkimaan ja taltan
iskemään marmorista auringonsäteiden kaltaisia pirskeitä. Mutta
tämäkään ei riitä Faidrokselle, joka kehottaa karttamaan rumaa
ja pyrkimään kauniiseen, sillä ilman kauneutta ei ”yksityinen
ihminen kykene suorittamaan mitään suurta eikä hyvää”.
”Kuvitelkaamme, että olisi mahdollista luoda rakastajien ja
rakastettujen valtio. Voisiko kukaan hallita paremmin kuin
tällaiset.” Siis tällaiset kauniit ”poikarakastajat”, jotka
”karttaisivat kaikkea rumaa”.
Voi
hyvät hyssykät. Todetaan, että mikään sellaisenaan ei ole
kaunista. ”Toiminnan laadun määrää se, miten se suoritetaan.”
Toisaalta rakkauden vuoksi saattoi mies häpäistä ja nolata itsensä
täydellisesti menettämättä silti kunniaansa. Mies voi julkisella
paikalla – siis torilla – anella, rukoilla, raivota, repiä
silmät päästään ja esitellä häpeämättömästi ripustuksiaan.
Ja silti häneen suhtauduttiin myötämielisesti – kuin sankariin
ainakin. Mutta olisiko nainen voinut käyttäytyä tuolla tavoin. Ei
todellakaan. Filon Aleksandrialainen (n. 20 eaa–40 jaa) – De
vita contemplativa -teoksen kirjoittaja – kertoo
tapauksen, jossa naista rangaistiin ”vastapuolen sukuelimen
puristelemisesta torilla” hakkaamalla käsi poikki. Nyt vasta
käsitän mitä Nietzsche tarkoitti tokaisullaan, ”siinä missä
yksinäisyys loppuu, siinä tori alkaa”.
Mieleeni
nousee yhä uusia kysymyksiä, mutta pelkäänpä että vastaukset
olisivat entisestäänkin tyrmistyttävämpiä. Toisin kuin Sokrates
minä en tiedä Eroksesta mitään, enkä aio ryhtyä tietämäänkään.
Oman puheenvuoronsa Sokrates aloittaa ilmoittamalla, että hänkään
ei tiedä yhtään mitään yhtään mistään. Sokrates osoittautuu
sietämättömäksi paskanjauhajaksi. Hän vääntelee kaiken sanotun
ylösalaisin ja jauhaa typerillä kysymyksillään omatkin
johtopäätöksensä logiikan viemäriin. Ehkä juuri tämän
”sokraattisen menetelmän” perintöä on syyttäminen länsimaisen
filosofian kyvyttömyydestä antaa suoraa ja selkeää vastausta
yksinkertaisimpaankaan kysymykseen.
Tyypillinen
Sokrateen jahkailu koskee viisautta ja tyhmyyttä. Kukaan viisas ei
harjoita filosofiaa, koska on jo muutenkin viisas. Toisaalta
tyhmätkään eivät harjoita filosofiaa, koska ovat tyhmiä eivätkä
filosofiasta mitään ymmärrä. Siis filosofiaa harrastavat vai ne,
jotka keikkuvat viisauden ja tyhmyyden välimaastossa. ”Ei kukaan
kaipaa sellaista, mitä ei luule itseltään puuttuvan.”
Varsinaisessa
puheosuudessaan Sokrates ei puhu omalla suullaan, vaan papitar
Diotiman, jota hän on käynyt tapaamassa. Diotiman mukaan Eros ei
olekaan jumala, vaan jonkin sortin daimon – kaaoksesta syntynyt
riivajainen, joka samaan aikaan on sekä kuolematon että
kuolevainen. Asioiden tilaan syypää on, kuten Diotima tähdentää,
Eroksen ”tyhmä ja lahjaton äiti”. ”Jumalat eivät itse ota
yhteyttä ihmisiin, vaan he seurustelevat ja keskustelevat ihmisten
kanssa ainoastaan daimonin välityksellä sekä unessa että
valveilla. (…) Daimoneita on paljon erilaisia ja yksi niistä on
Eros.”
Diotima
valaisee myös kauneuden toteumista brutaalin fyysisen
rakkaudenharjoittamisen kautta. Tärkeää on erottaa fyysiseen
turmelukseen johtava rakkaus jumalaisesta kiihkosta, joka ylittää
lihallisuuden ja johtaa ”ikuisten muotojen rakastamiseen”. (Siinä
vilahtaa tekstin kirjoittajan Platonin haamu.) ”Rakastettuun
tarttuu rakastajansa jumalallinen kiihko, ja kokemus tämän
intohimoisen rakkauden kohteena olemisesta on itsessään portti
älylliseen elämään: viisauden rakkauteen”, kirjoittaa Genevieve
Lloyd teoksessaan Miehinen järki, ”mies ja ”nainen”
länsimaisessa filosofiassa (1984/2000).
Eros
itse ei voi kokea rakkautta, joten hän toteuttaa itseään vain
aiheuttamansa kiihkon ja kärsimyksen kautta. Mutta onko nyt
oletettava, että naiset olivat Eroksen piinallisesta
vaikutusvallasta vapaita ja saattoivat elää seesteistä elämää.
Ja uskoivatko nämä filosofiaa harrastavat miehet kaiken tämän.
Naisia toki tarvittiin synnyttämään lapsia. Mutta mistä löytyivät
mitään pelkäämättömät miehet siittämään noita ”rumiksi ja
löysälihaisiksi” kuvattuja naisia. Diotima vastaa tähänkin, tai
siis Sokrates vastaa karvaisella äijänsuullaan – Diotima on
pelkästään kirjallinen henkilö. ”Kaikki me ihmiset olemme
raskaina sekä ruumiiltamme että sielultamme, ja kun me tulemme
sopivaan ikään, tunnemme luontaista halua synnyttää.” Sellaiset
miehet jotka ovat raskaana ruumiiltaan ”hakeutuvat mieluimmin
naisten pariin”. ”Sellaisiakin näet on”, lisää papitar
vielä. Epäuskoisen Sokrateen ilme olisi ollut näkemisen arvoinen!
(?)
Juomingit
ovat jatkuneet jo pitkälle, kun eteisestä alkaa kuulua möykkää
ja huilunsoittoa. Sisään kompuroi Alkibiades raskaassa humalassa,
kainalossaan hänellä on huilunsoittajatyttö, joka kannattelee
juopunutta parhaansa mukaan. Seurueessa on joitakin muitakin
humaltuneita, mutta heitä ei mainita nimiltä. ”Terve miehet”,
karjaisee Alkibiades. ”Kelpaako seuraanne mies, joka on ihan
päissään?” Hyväksyvien huudahdusten saattelemana Alkibiades
ryntää samalle lavitsalle Agathonin ja Sokrateen väliin.
Aamu
sarastaa juopuneen Alkibiadeen kiittäessä paikalla olijoita siitä,
että jälleen on saatu kokea filosofian hulluutta. Hän ylistää
Sokratesta, joka ”ei ole kenenkään muun kaltainen, ei nykyisen
eikä ennen eläneen”. ”Luulin aikoinani, että Sokrates oli
toden teolla minun nuoruudenkukoistukseni lumoissa”, jatkaa
Alkibiades, ”mutta mitään sellaista ei tapahtunut”. Kerran
Alkibiades oli kutsunut Sokrateen voimailemaan ja painimaankin
kanssaan voidakseen esitellä timmiä kalustustaan. Mutta ei,
Sokrates vain jutteli niitä näitä kuin viilipytty. ”Millä
mielellä luulette minun sen jälkeen olleen?”
Aamu
koittaa, lähes kaikki ovat sammuneet lavitsoilleen. ”Vain Agathon,
Aristofanes ja Sokrates ovat vielä valveilla ja juovat vuoron perään
viiniä isosta maljasta.” Lopulta hekin kuukahtavat, paitsi
Sokrates. ”Autettuaan heidät mukavasti nukkumaan Sokrates nousi ja
lähti ja minä seurasin häntä tapani mukaan. Lykeionissa
Sokrates peseytyi, vietti siellä päivänsä kuten tavallista, ja
lähti illan tullen kotiin lepäämään.”
Loppukevennys:
Koko
tarinan kertojaksi mainittu lyhyenläntä ja Sokrateen tavoin
paljasjaloin läpsyttelevä Aristodemos putkahtaa salaperäisesti
esiin aivan tekstin lopussa: ”ja minä seurasin häntä tapani
mukaan”. Missä hitossa hän on luuhannut koko yön – Sokrateen
lavitsan alla, vai?
On
esitetty myös näkökulma, että tuon ajan kreikkalaisen kulttuurin ”poikarakkaus” ei
olisi ollutkaan fyysistä sorttia, vaan ns. ”platonista rakkautta”.
Tarkoituksena oli antaa nuorukaiset vanhemmille miehille
”sivistettäviksi” ruumillisuuden ja eroottisuuden kautta tielle
kohti sielun korkeampia sfäärejä. Siis koko ”homostelu”
olisikin ollut vain humalaisten äijien koninleikkiä. Uskokoon ken
tahtoo. Luulenpa, että ”platoninen rakkaus” on paljon myöhempää
keksintöä – pelkkää sanahelinää. Kaikenlaisia selityksiä
piti keksiä, kun kreikkalaista filosofiaa yritettiin ujuttaa
katoliseen maailmankuvaan.
Tekstissä
mainitaan (s 91), että Orfeus oli löyhäpäinen kuten
kitaransoittajat yleensäkin. Kyseessä ei voi olla kitara, joka
on varsin myöhäinen keksintö, vaan
khitara, harpun näköinen ja oloinen soitin. Väite sinänsä
saattaa hyvinkin pitää paikkansa.
Platon: Pidot,
suom. Marianna Tyni. Teokset III, Otava 1999.
Voltaire: Niin sanottu
sokraattinen rakkaus, teoksessa Filosofinen sanakirja eli
järki aakkosissa, suom. Erkki Salo, Vastapaino 2013.
Plutarkhos: Hellien
tunteiden kirja, suom. Erkki Sironen ja Sampo Vesterinen, Tammi
2005.
Genevieve
Lloyd: Miehinen järki, ”mies ja ”nainen” länsimaisessa
filosofiassa, suom. Marjo Kylmänen, Kirjakas/Tallprint 2000.
Setämiehet koulimassa parratonta nuorukaista kohti täysipainoista ja täysimittaista aikuisuutta.
Setämiehet koulimassa parratonta nuorukaista kohti täysipainoista ja täysimittaista aikuisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti