Maalareita ja
maalareiden housuja. Non Art Group, Silkeborg 2002. Kuva SJT.
Koko kuuman kesän
ajattelin suoran havainnon
välttämättömyyttä absoluuttisena
annetun kokemuksessa,
mutta tuon tuosta mieleni
lankesi luonnollisena tarjotun
tiedon kiusauksiin ja viettelyksiin.
SJT (2005)
Platonin mukaan kaikki
taide on mimeettistä eli ympäröivää maailmaa ja sen
olioita jäljittelevää. Tällainen jäljittelemällä tuotettu
sangen epäilyttävä todellisuus on Platonin mielestä aivan turhaa
ja jopa haitallista, koska todellisuutta on jo entisestäänkin yllin
kyllin – varsinkin kun tuo ”todellinenkin” maailma samaisen
opin mukaan on vain ihmisten näkemiä harhakuvia ”maailmanylisistä”
alkuperäisistä ideoista.
Platonin päähän ei
pälkähtänyt, että taideteos saattaisi olla itsessään aito
esine, joka abstraktien teosten tavoin esittää vain itseään.
Toisaalta niin abstraktia taideteosta ei olekaan, etteikö se ainakin
jonkun mielestä jäljittelisi ja esittäisi jotakin. Tästä onkin
syntynyt kiista esittävän ja ei-esittävän taiteen välille.
Joidenkin mielestä kaikki taide – ja varsinkin maalaustaide – on
aina abstraktia, ja todellisuuteen sillä on vain tämä jäljittelevä
mimeettinen kytkös.
Mikä tahansa kankaalle
maalattu väriläikkä ryhtyy oitis esittämään aivan jotakin muuta
kuin väriläikkää. Kun taas vaikkapa maalarin housuissa olevat
väriläikät ovat vain väriläikkiä. Niin hullua katsojaa ei
olekaan, joka väittäisi maalarin housujen esittävän jotakin muuta
kuin maalarin housuja. Mutta vannomatta paras. Kaikilla
kuvataideteoksilla on potentiaalinen ominaisuus viitata itsensä
ulkopuolelle – siis esittää jotakin muuta kuin itseään. Kun
taas todelliset oliot ja esineet eivät viittaa muuta kuin itseensä.
Myös filosofi Ludwig Wittgenstein on asiaa miettinyt ja antanut
siitä häikäisevän lausunnon: ”Sellainen kuva, joka ei viittaa
itsensä ulkopuolelle ei ole kuva, vaan olio itse.”
Me ihmiset olemme olleet
jo luolamaalausten ajoista saakka erityisen herkkiä ”kuvien”
viittaussuhteelle ja harvoin erehdymme pitämään taideluomaa –
artefaktia – aitona tavarana. Mutta aina se ei ole helppoa.
Kuvitellaanpa, että pihassa seisoo kaksi prikulleen samannäköistä
autoa, joista toinen on oikea auto ja toinen autoa esittävä
veistos– siis auton ”kuva”. Katsomalla on mahdotonta päätellä,
kumpi on ”oikea” auto ja kumpi autoa esittävä taideteos. Siihen
ei auta edes huippuunsa viritetty näkemisen kyky. Taiteen ja
todellisuuden välissä oleva ”kuilu” muodostaa melkoisen
filosofisen ongelman. Ilman tuota ”kuilua” ei taidetta olisi
lainkaan olemassa – ehkäpä ei todellisuuttakaan.
Varsinkin maalaustaiteen
yhteydessä olisi selkeämpää puhua visuaalisesta taiteesta kuin
kuvataiteesta, joka johtaa mielikuvaan valokuvan kaltaisesta
kuvallisuudesta. Siitähän ei ole kysymys, sillä maalaustaide alkaa
siitä mihin valokuva loppuu. Maalauksen todellinen ydinaihe –
”olio sinänsä” – löytyy todellisuuteen viittaavan kuvallisen
kuva-aiheen tuolta puolen. Jossain siellä taiteen tuntemattomalla
alueella vallitsevat visuaalisuuden salaperäiset parametrit: tilan,
valon ja värin dynaamiset voimat. Ehkäpä Platon oli kuin olikin
kuvallisuuden suhteen oikeassa, mutta taiteen suhteen väärässä.
Oheinen kirjoitus on
ilmestynyt kolumnina Ilkassa 24.3.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti