Leonardo
da Vinci: Sant'Anna, la Vergine e il Bambino con l'agnellino (Pyhä
Anna kolmantena) n. 1510.
Kirjoitan niin perusteellisesti liittohaukasta
(nibbio), koska se on ollut kohtaloni, sillä mieleeni palautuu
ensimmäisenä lapsuudenmuistona, että kun luullakseni vielä
makasin kehdossa, haukka laskeutui luokseni, avasi suuni pyrstöllään
ja iski minua monta kertaa huulille.
(Leonardon kohtalokas lapsuudenmuisto)
(Leonardon kohtalokas lapsuudenmuisto)
Leonardon maalauksessa Sant'Anna,
la Vergine e il Bambino con l'agnellino
(n. 1510) istuu kaksi melkein
päällekkäistä naista sylikkäin. Leonardon piirustuksessa –
maalauksen luonnoksessa – naiset ovat kuin yksi ja sama kaksipäinen
ja kolmijalkainen olento, jonka sylistä käsin Jeesus-lapsi siunaa
kaksi sormea ojossa Johannes Kastajaa, jota toimenpide näyttää
lähinnä tympivän. Viitataanko tässä jo Jeesuksen ja Johanneksen
tulevaan kärhämään kastetoimitusten vaiheilla.
Lopullisessa maalauksessa naisia on selkeästi kaksi.
Ikäistään nuoremmalta näyttävä Pyhä Anna istuu tukevasti
kivellä tai maassa. Hänen sylissään istuva tytär Maria
kurkottautuu hillitsemään jukuripäistä Jeesusta, joka tempoo
korvista kovin kourin lopullisessa maalauksessa pässiksi muuttunutta
Johannes Kastajaa. Taustamaisema on luotaantyöntävän jäinen, kuin
vieraalta taivaankappaleelta. Se saattaisi hyvinkin olla jonkin
Alppien takaa tulleen oppilaan maalaama.
Sigmund Freud analysoi maalausta syväluotaavan tapaansa
kirjoituksessaan Leonardo da Vincin lapsuudenmuisto (1910).
Freud on huomaavinaan maalauksen luonnoksessa jotakin kummallista:
siinä ei ole jalkoja tarpeeksi kahdelle naiselle asti. Luonnoksethan
ovat vain luonnoksia, usein nopeasti sutaistuja – kuka siinä ehtii
jalkoja laskemaan. Lopullisessa maalauksessa jalkoja on lammas mukaan
lukien ainakin kuusi. Ihmisten jalkoja näkyvissä on toki liian
vähän, mikä johtuu kuvausteknisestä ongelmasta ja Jeesuksen
pulleasta olemuksesta, joka peittää ainakin yhden jalan.
Äkkiseltään koko jalkojen dilemma tuntuu vähiten kummalliselta
tässä yhteydessä. Freudkaan ei saa siitä selkoa:
Jos tässä taulussa
yritetään erottaa Annan ja Marian hahmot selvästi toisistaan, se
ei suju aivan helposti. Voisimme sanoa noiden kahden sulautuneen
toisiinsa niin kuin unen epätäydellisesti yhteen sulautuneet
hahmot, niin että monissa kohdin on vaikea sanoa, missä Anna loppuu
ja Maria alkaa.
Maalauksesta säteilevää äidinonnea ja naisten
maireaa hymyilyä tutkaillessaan Freud onnistuu ratkaisemaan
taidehistorian kaikkien aikojen suurimman mysteerin, Mona Lisan
hymyn arvoituksen. Se on äitiyden täyttymyksen onnellisuutta –
juuri noin salaperäisesti hymyilevät äidit pienokaisilleen.
Hymyileekö tuo maalauksen tuntematon Mona
Lisa äidinhymyään juuri Leonardolle – suureksi lapseksi
jääneelle taiteilijalle, kysyy Freud.
Jos nuo kauniit lasten
päät olivat jäljennöksiä hänen omasta lapsen persoonastaan,
niin nuo hymyilevät naiset eivät ole mitään muuta kuin
jäljennöksiä Catarinasta, hänen äidistään, ja alamme aavistaa,
että juuri hänen äidillään oli ollut tuo salaperäinen hymy,
jonka hän oli kadottanut ja joka lumosi häntä niin suuresti, kun
hän tapasi sen tuolla firenzeläisellä naisella.
Freudia askarruttaa myös Leonardon päiväkirjaansa
kirjoittama asiallisen tiivis merkintä isänsä kuolemasta:
Heinäkuun 9. päivänä
1504, keskiviikkona kello 7 kuoli ser Piero da Vinci, notaari
Podestàn palatsissa, minun isäni, kello 7.
Analyytikko Freud oivaltaa välittömästi, että
tällainen toisto kuolinajan maininnassa – vaikkapa vain
hajamielisyyttään tai taiteilijuuttaan – kertoo Leonardon
epäonnistuneen affektiensa tukahduttamisessa, ”niin että kauan
kätkössä ollut on tunkeutunut esiin vääristyneessä muodossa”.
Tällaista toistamista Freud kutsuu perseveroinniksi ja
toteaa, että jos Leonardo-paran pääkopan sisältö olisi ollut
edes joltisellakin tolkulla, päiväkirjassa olisi saattanut lukea
jotakin tähän tapaan: ”Tänään kello 7 kuoli minun isäni, ser
Piero da Vinci, isäraukkani.”
Mistä ihmeestä Freud tuon häkellyttävän ”isäraukan”
tempaisee, vaikka lukija on jo ajat sitten tullut vakuuttuneeksi,
että ser Piero ei ollut ollut elämänsä aikana raukka päivääkään.
Ser Piero oli rempseä kansanmies, joka eli, söi ja joi
yltäkylläisesti kuten vain Toscanan maaseudulla osattiin. Hän
röyhtäisi kumeasti huuhdeltuaan pöperöt alas kulhollisella
viiniä, pieraisi ja läimäytti tanakasti vaimonsa hyllyvää
takalistoa. Kun elämä tarjosi parastaan – se ei kitsastellut.
Freudin mielestä päiväkirjamerkinnät paljastavat,
että Leonardolla oli jotakin salattavaa. Eikö kaikilla
päiväkirjankirjoittajilla ole? Oliko Leonardolla esimerkiksi
sukupuoliasioista mitään tietoa, siis minkäänlaisia omakohtaisia
kokemuksia, kysyy Freud. Yhä vielä viisikymppisenäkin Leonardo
piirsi sukupuoliaktia kuvaavan piirroksen kuin pikkupoika – olisiko
sellainen akti lainkaan mahdollinen. Päiväkirjassaan Leonardo
kirjoittaa:
Suvunjatkamistapahtuma ja
kaikki, mikä siihen liittyy, on niin inhottavaa, että ihmiskunta
kuolisi sukupuuttoon, ellei se olisi ikivanha tapa ja ellei olisi
kauniita kasvoja ja aistillisia taipumuksia.
Sen sijaan ser Piero ei karsastanut suvunjatkamishommia.
Vielä 50-vuotiaana hän meni neljännen kerran naimisiin ja siitti
tälle viimeiselle vaimolleenkin yhdeksän poikaa ja neljä tytärtä.
Oli siinä katrasta kerrakseen. Ei ihmekään, että Leonardo
suhtautui suvunjatkamistoimintoihin penseästi.
Freud lisäsi esseeseensä alaviitteen sen jälkeen kun
Oskar Pfister oli löytänyt maalauksesta ”tiedostamattoman
piilokuvan”, josta hahmottuivat arvoitukselliset
korppikotkan ääriviivat. Pfister liittää kotkan kuvajaisen
”Leonardon kohtalonomaiseen lapsuudenuneen” ja soppa on valmis.
Freud ei jätä tilaisuutta käyttämättä, vaan vetää mutkat
suoriksi ja näkee haamuläiskän paljastavan Leonardon salaisuuden –
”passiivisen homoseksuaalisuuden”.
Tästä voi tulla sellaiseenkin johtopäätökseen, että
taide taiteena ei Freudille avautunut. Ernest Jones huomauttaa, että
moderni taide aiheutti Freudille hämmennystä. Psykoanalyysille
mahdollisia taiteita hänelle olivat runous, kuvanveisto ja
arkkitehtuuri – maalaustaide tuli kaukana näiden perässä. Ja
vihon viimeisenä oli musiikki, joka kantautui Freudin korviin
”piilotajunnan pimeiden voimien tuottamana petojen ulinana”.
En löydä maalauksesta sen kummemmin kotkaa tai
muutakaan lintua, vaikka Freud viitteessään antaa selkeät ohjeet
miten se maalarin pensselinjäljistä on löydettävissä. Tämä
”piilokuvien” ja ”piilomerkitysten” etsintä maalauksista oli
tuohon aikaan suosittua ajanvietettä. Lopulta se johti täydelliseen
tolkuttomuuteen, kun mistä tahansa väriläiskästä saattoi nousta
esiin mitä tahansa salattua symboliikkaa. Jälkeenpäin osoittautui, että tässä tapauksessa
nolo käännösvirhe (nibbio = haukka, ei korppikotka) oli tehnyt jostakin pienemmästä sirkuttajasta
korppikotkan, joten koko analyysirakennelma romahti kasaan.
Hyvä Freud sentään, eikö missään vaiheessa tullut
mieleen, että väriläiskä maalauksessa saattaa olla vain pelkkä
väriläiskä. Miksi vaivautua moiseen puuhaan etsimään salattuja
merkityksiä täysin satunnaisista siveltimenjäljistä – samalla
periaatteella voisi etsiä merkityksiä taivaan pilvistä. Miten
vapauttavaa onkaan kokea pilvet pilvinä ja väriläiskät
väriläiskinä.
Tässäkö kaikki – kysyy hämmentynyt lukija –
tämänkö mukaan on vedetty johtopäätös Leonardon sukupuolisesta
suuntautumisesta. Lisäksi tiedettiin, että Leonardo viihtyi
huonosti naisseurassa ja että kaikki hänen oppilaansa olivat
miehiä. Toisaalta noihin aikoihin miehet eivät ylipäätään
seurustelleet naisten kanssa – ja maalaustaidetta harjoittivat
lähes yksinomaan miehet. Aikakauden virallisen filosofin Tuomas
Akvinolaisen (1225–1274) klausuuli oli kuin kiveen hakattuna:
”Kaikilla muilla elämänalueilla paitsi lisääntymisessä miestä
voi parhaiten auttaa toinen mies.”
Tuskinpa miehet ilman viettien käytännöllisen järjen
ylittävää voimaa olisivat lainkaan vaivautuneet miehisistä
harrastuksistaan suvunjatkamispuuhiin. Kirkkoisä Augustinuksen
mukaan (354–430) himo – ”rakkauden liima” – on peräisin
Adamin lankeemuksesta – ilman sitä sukupuolielämä olisi vapaa
himosta ja nautinnosta. Perisynti näkyy juuri siinä, että miehen
kalu ei tottele tahtoa niin kuin muut elimet, vaan keikkuu sokean
himon heiluttamana. Muutoin mies voisi kylvää siementään naiseen
niin kuin käsi kylvää siementä muhevaan peltoon. Siis elettäisiin
edelleenkin paratiisissa. Tuomaan eetos nousee suorastaan runolliseen
lentoon, kun hän kuvailee miten miehen siemen ”tuottaa täydellisen
hahmon maskuliinisessa sukupuolessa, kun taas naisen tuottaminen
syntyy jostakin materiaalisesta vastahakoisuudesta, tai jopa jostakin
ulkoisesta vaikutuksesta, sellaisesta kuin etelätuulen kostea
vaikutus”.
Renessanssin aikaan elettiin täysin miehisessä
kulttuurissa. Vaikka jo Augustinus oli myöntänyt, että
”tietoisuudessa ei ole sukupuolten välistä erottelua”, ei se
käytännössä naisen asemaa nostanut juuri kotieläinten arvostusta
korkeammalle. ”Miestä ei luotu naista varten, vaan nainen miestä
varten.” Nainen oli Jumalan kuva vain ”miehensä rinnalla” –
”kaksi yhdessä tietoisuudessa”. Paavalia tulkiten (Kor. 11:7,5)
Augustinus esittää oudon lausuman, jonka mukaan miehen Jumalan
kuvana ei tulisi peittää päätään edes lippalakilla, kun taas
naisen miestä – tai siis miehen edustamaa Jumalan kuvaa –
kunnioittaakseen olisi syytä pitää päänsä peitettynä. Tämä
lipsahdus tulisi riivaamaan poloisia ihmisiä vielä vuosituhansien
päässä.
Sellainenkin näkökulma on esitetty, että sen enempää
mies kuin nainenkaan ei ole Jumalan kuva, vaan ”luojansa kuvaksi ja
kaltaiseksi” on tehty ihmisen sielu – siis tuo entiteetti jolla
ei ole sukupuolta. Tämä taas tipauttaa meidät fundamentalistit
”ikuisten totuuksien pallilta” päistikkaa jorpakkoon.
Kaikesta syvällisyydestään huolimatta Freudkaan ei
ollut vapaa tästä ikiaikaisesta vallanjaosta, vaan antoi sille
ikään kuin ”tieteellisen savuverhon”. Se johti olettamaan, että
miehinen mies häviää seksuaalisen kamppailun aina. Miehellä ei
ole muita vaihtoehtoja kuin paeta tai käydä taistoon, johon hänet
ajaa sisäinen tunnistamaton voima. Seuraan tässä epätietoisuudessa
rämpien Paul Verhaeghea, joka huomauttaa että ne Freudin seuraajat,
jotka keskittyivät naisen/äidin asemaan ”karkotettiin väistämättä
ortodoksisesta analyyttisestä kirkosta”. ”Äidit ja naiset
olivat joutavia.” Verhaeghe lainaa puolestaan Camille Pagliaa:
”Miehille seksi on taistelua identiteetistä. Seksissä miestä
kalvaa ja hänet vapauttaa jälleen se hammastettu voima, joka hänet
synnytti: luonnon naislohikäärme.”
Leonardo on valinnut toisen tien, hänen maalauksessaan
on selkeä manifestaatio, joka nostaa naiset sommitelman keskiöön.
Naisten viisaat ja lempeät hahmot hallitsevat maailmaa ja ojentavat
äidillisesti pässin kanssa teutaroivaa miehenalkua – Jeesusta.
Ilmiselvästikään tässä kuvailluusiossa kukaan ei haudo isän
syrjäyttämistä – freudilaisittain isänmurhaa. Sitä paitsi se
olisi turhaa, sillä ainoa kuvassa oleva mies on isättömänä
neitseestä syntynyt. Naisten hymy ei ole vain lempeää, vaan se
kätkee myös salaisuuden – naiset tietävät kaiken. Syystäkin
Leonardo joutui karkottamaan kuvasta Johannes Kastajan hahmon.
Asetelma on kaiken puolin outo ja ainutkertainen – ja vaikeasti
hyväksyttävissä niille, jotka elävät tietämisen luulossa.
Sokaiseva tietämättömyys vie meitä harhaan. Oi kurjat kuolevaiset, avatkaa silmänne!
Leonardo da Vinci
Sigmund Freud: Uni ja isänmurha: Kuusi esseetä
taiteesta, suom. Mirja Rutanen,
Love Kirjat 1995.
Paul Verhaeghe: Rakkaus yksinäisyyden aikana,
suom. Janne Kurki, Apeiron Kirjat 2006.
Tämän
Leonardon piirroksen perusteella Freud ja kollegansa Rudolf Reitler
päättelivät, ettei suurella taiteilijalla ollut aitoa kokemusta
sukupuoliaktista. Erityisesti analyytikkoja nauratti tuo naisen
nänniin johtava ”maitoletku”. Ja jalat, miten hitossa nuo jalat
ovat!
Olen minäkin tuosta kirjasta kirjoittanut. En vain muista mitä, eikä tekstiä todennäköisesti ole säilynyt. Luultavasti keskityin miettimään vanhempien murhaamista, joka on ollut ehkä eniten askarruttava juttu elämässäni. Sitä tapahtuu paremmissakin perheissä.
VastaaPoistaOlet Seppo aikamoinen humanismin kantaja! Kohta viimeisiä. Jaksat ilahtua unohdetuista viisauksista. Hienoa, taputan yksin käsin kuorossa!
VastaaPoista