Jorma
Korpela: Musta Ikaros, sarjasta ”Yölento”, 1991. Kuva SJT.
Usein kuulee sanottavan,
että ”sota ei yhtä miestä kaipaa” ja että ”kukaan ei ole
korvaamaton”. Ehkä se pätee sodassa ja politiikassa, mutta
todellisessa elämässä se ei päde. Maailmassa – ja eritoten
taidemaailmassa – jokainen yksilö on korvaamaton omassa
erityisessä eksistenssissään. Lars Gustafsson kirjoittaa eräässä
esseessään: ”Jos Cezanné olisi – luoja paratkoon – kuollut
pikkupoikana tuhkarokkoon, olisiko joku toinen todellakin voinut
tehdä hänen työnsä?” Ainoastaan joku Dawkinsin tapainen
yksitoikkoisuuden edustaja saattaisi luottaa ”sokeaan
kelloseppään”.
Taidemaalari, visionääri
ja yölentäjä Jorma Korpela on poistunut lopullisesti stafliansa
äärestä. Kesken taiteellisen työnsä, kuten Pohjalaisen
muistokirjoituksessa (5.11.2015) todetaan. Non Art Group
taiteilijaryhmän jäsenistöstä yli puolet on saanut saman
lähtölaskennan, joten uuden näyttelyn suunnittelu on siirretty
toiseen kategoriaan – muistonäyttelyiden sarjaan. Kuten siirtyi
myös Korpelan viimeinen itse kokoama näyttely Vuosien varrelta
K. H. Renlundin museossa (25.9.–22.11.2015).
Jorma
Korpela esitteli 1989 Seinäjoen taidehallin näyttelyssä
kokeellista puoltaan fluoresoivilla maalauksillaan. Päivänvalossa
teokset näyttivät lähinnä hiilipiirustuksilta, mutta UV-valossa
ne loivat hämmästyttävän illuusion absoluuttisesta väristä –
valolla maalaamisesta. ”Mutta (kuten kirjoitin tuolloin
lehtijutussani 3.2.1989) väriaineita sekoittaessa ei voi välttyä
ajatukselta, että tämä on aika sotkuista puuhaa ja toivottoman
kaukana väriopin teoreettisista lupauksista, jotka toteutuisivat
ideaalisina vain jos saisi sotkea puhdasta valoa. Mielenkiintoista on
kuvitella Jorma Korpela työskentelemään pitkää työpäivää
tuohon mustansiniseen valoon. (…) Joka tapauksessa Korpelan
aikaansaama lopputulos on vaikuttava, jopa shokeeraava.
Poikkeuksellisesta tekniikasta huolimatta Korpela on onnistunut
säilyttämään hyvin oman luontaisen ekspressiivisen
ilmaisutyylinsä. Temaattisesti nämä uudet teokset liittyvät jo
tutuiksi tulleihin teossarjoihin Jumalten pidot ja
Alkulentäjät.”
Jorma
Korpela aloitti uransa pohjalaisen maiseman ja miljöön kuvaajana.
Hänen maalauksissaan on yhtä aikaa ekspressiivistä voimaa ja
eksistentiaalisten tuntojen intensiivistä ilmausta. Ympäristön ja
maiseman paatos hallitsee maalausten tunnelatausta henkilökuvausta
myöten. Maalausten henkilöhahmot ovat osa maisemaa, ikään kuin
olemassaolon pakko olisi puristaisi heidät osaksi synkeähkön
maiseman kuvamaailmaa. Korpelan ihmiset ovat kaksinkin yksin.
Toisaalta miljöö itsessään sisältää inhimillisen
mahdollisuuden, se saattaa pilkahtaa vaikkapa valona öisessä
ikkunassa, mikä saa tummat vihreät ja siniset hehkumaan heleää
lämpöä.
Pohjanmaan
museon näyttely 1991 todensi Korpelan kehityskulun ekspressiivisistä
esittävistä aiheista murroksen kautta abstraktiseen esitystapaan.
Tie johti jo maineensa lunastaneen muotokuva- ja maisemamaalarin yhä
syvemmälle mystisiin näkyihin ja symbolisiin lentämisen teemoihin.
Lainaan näyttelystä kirjoittamaani tekstiä:
”Abstraktin
ilmaisun peruselementit näkyvät jo Korpelan asetelmissa,
perspektiivin purkaminen muuntaa kuva-alan lähes kaksiulotteiseksi
ja dynaamiset väripinnat saavat esineitä tärkeämmän roolin
sommittelussa. Ensimmäisissä Yölento-sarjan maalauksissa
esineelliset elementit ikään kuin putoavat pois kuvasta, lähtevät
lentoon – jäljelle jää puhdas maalaus, abstraktio. Lentämisen
teema symboloi taiteilijalle heittäytymistä tuntemattomaan,
intuitionsa vietäväksi. Samalla se edustaa niitä rajoja jotka
taiteilijan on ylitettävä – mahdottoman mahdollistamista.
Korpelan ilmailusarjat ovat tuottaneet komeita postabstraktisia
maalauksia ja herkkiä väri- ja viivatutkielmia. Mutta myös
humoristisia piirroksia, kuten Koitos III (1985), jossa
hintelä alaston taiteilija yrittää jälleen kerran lentoon täysin
mahdottomalla rakkineella.”
S. J.
Tanninen: Värien ihmeellinen maailma, Jorma
Korpelan fluoresoivia maalauksia Seinäjoen taidehallissa,
Ilkka 3.2.1998.
S. J.
Tanninen: Ilmassa ja maan kamaralla, Yölento, Jorma
Korpelan maalauksia Pohjanmaan museossa, Ilkka 11.4.1991.
Jorma
Korpela: Koitos III, 1985, taiteilijan omakuva. Kuva SJT.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti