Muukalaisia
Pahajoen töyräällä 1950-luvulla. Ehkä siinä vietetään
kirjoittajan syntymäpäivää. Kuva SJT.
Tapamme
mukautuvat mielipiteidemme turmelukseen.
Giorgio
Collli
Jopa Ranskan maahanmuuttajat ovat etiikan
kannattajien silmissä sopivasti erilaisia vain, jos heidät
”integroidaan” ja he haluavat sulautua. (Kun asiaa tarkastelee
lähemmin. Tämä näyttää tarkoittavan, että maahanmuuttajat ovat
sopivasti erilaisia vain, jos he haluavat tukahduttaa
erilaisuutensa.) ”Tule sellaiseksi kuin minä, niin minä
kunnioitan eroasi.”
Alain Badiou
Mielipide on helppo
ratkaisu, se luo näennäistä tiedostamisen turvallisuutta. Ei ihme,
että mielipiteiden tärkeyttä korostetaan jo ensimmäisestä
koulupäivästä alkaen. Mielipiteetön ihminen on turhaa tilan
haaskausta. Tärkeätä on myös pitää kiinni mielipiteistään,
sillä mielipiteitään vaihtava ”tuuliviiri” ja ”takinkääntäjä”
ei ole lurjusta kummempi. Ilman mielipidettä oleva kulkija on
kaikenlaisten tuulien armoilla ja epävarma niin Tien suunnasta kuin
päämäärästäkin. Toisaalta Laozin mukaan ”Tien seuraaminen ei
ole tien tietämistä ” tai länsimaalaisittain McLuhania
siteeraten, ”tietoisuus ei ole tietoa mistään nimenomaisesta”.
Vaikka suomen kielen verbi tietää viittaakin aivan suoraan
tien tietämiseen.
Mielipide (mielen pidin)
tarttuu kuin takiainen, siitä on mahdotonta päästä eroon. Se saa
ottamaan ruman tatuoinnin, panee liittymään outoon lahkoon
(puolueeseen) ja johtaa kantajansa harhaiseen todellisuuteen. Kukaan
ei enää usko, että nykypäivän ”somettaja” löytäisi jotakin
mielipiteiden tuolta puolen. Me kaikki huudamme kurkut suorana
kaikkien kanssa. Me kaikki olemme yhtä ja samaa mieltä.
Erimielisyyden harha nousee siitä, että jokainen haluaa olla vielä
enemmän samaa mieltä kuin kukaan muu. Muukalaisuuden pelko on
pelkoa siitä, että jostakin saattaa tulla joku jolla ei (vielä)
ole viisautta jakaa kanssamme samaa mielipidettä. Tähän huutavaan
ongelmaan vaaditaan pikaista integrointia – samankaltaistamista ja
samanmielipiteistämistä.
On kuitenkin asioita
(kuten etiikka), joiden me ajattelemme tulevan mielipiteiden tuolta
puolen. Eihän se voi olla mielipidekysymys, miten me kohtelemme
toisia ihmisiä, kuten vaikkapa maahanmuuttajia – muukalaisia.
Voiko tuollaista riippumatonta etiikkaa (konkreettista eettistä
käytäntöä) olla olemassakaan, vai onko koko etiikka typistynyt
pelkäksi eurooppalaiseksi mielipiteenmuodostukseksi, ”hurskaan
diskurssin kategoriaksi” (Alain Badiou). En näe missään mitään
eettistä voimavarantoa ohjaamassa toimiani, pikemmin olen pelkkien
käytäntöjen ja tottumusten armoilla mielipiteiden ja meemien
mielettömällä näyttämöllä.
Lapsuudessani Pahajoen
kylässä oli runsaasti maahanmuuttajia ja muita muukalaisia. Meidän
perhekin lukeutui muukalaisiin. Semenovit olivat tulleet kaukaa
Uralin takaa. Perheen äiti Aune oli kylän hieroja. Hän piti
tarkasti silmällä kyläläisten tervehtimiskäyttäytymistä. Minä
kuuluin ykköskastiin, nostin Aunelle hattua talven pakkasillakin.
Ihailin isoisääni Aleksanderia, jonka kohteliaisuus oli viileän
hillittyä. Hän joko nosti hattua tai oli nostamatta – hän ei
piitannut, mitä hänestä ajateltiin. Isoisän etiikka oli korkeaa
tasoa, kun taas itse olin täysin vilpillinen ”brändääjä”.
Philippe Lacoue-Labarthe
etsii artikkelissaan Etiikasta: Lacan ja Antigone (2001)
alkuperäistä (arkki)etiikkaa (est-etiikkaa) ”filosofisen
hyvän elämän” ja ”jumalallisen ilmoituksen” tuolta puolen.
Hän varoittaa, että tie etiikkaan on jokaiselle ajattelevalle
ihmiselle teistä vaarallisin, sillä myös hyvän ylijäämällä on
kohtalokkaat seuraukset. Lacanin
ennustuksen mukaan ”hyvän maailma vie meidät kaikki perikatoon”.
Est-etiikka
virittyy puhdistavassa loistossa, mutta toisaalta kauneuden
loisto (ylevyys, kirkkaus) saattaa sokaista havainnon todellisuuden
ja eettisen koodin (päämäärän). Tien loisto häivyttää tien
todellisuuden. Tiedostuksemme kiinnittyy aina kieleen, jossa se saa
ilmauksensa ”loistonsa häikäisevässä kirkkaudessa”.
Lacoue-Labarthen sanoin: ”Olemme näin ollen kielen tiivistymässä,
puhdistautumisen, kehän ja loiston eli katharsiksen, eidoksen,
ekfanestatonin välissä. Siinä est-etiikan salaisuus.”
Alain Badioun etiikka on ehkä rankinta vääntöä
eurooppalaisittain. Etiikka on olemassa sikäli kuin tunnistan Toisen
– täysin Toisen – joka on niin itseni kaltainen että hänen
toiseutensa jää ehkä tunnistamatta. ”Toisen – sellaisena kuin
hän ilmenee minulle äärellisyydessä – täytyy olla oikeastaan
epifania äärettömästä etäisyydestä toiseen. Tämän etäisyyden
ylittäminen on alkuperäinen eettinen kokemus”, kirjoittaa Badiou.
Etiikka on totuuden tapahtumalle uskollisena pysymistä.
Badioun mukaan totuuksia tapahtuu taiteissa, tieteissä, politiikassa
ja rakkaudessa. Ongelmaksi jää tiedostuksen virrasta esiin
tunkeutuvan totuuden tunnistaminen. Ehkä se on niin väkevää
kamaa, että sen tunnistaa jopa mielipideryteikön läpi. Meidän
nykyihmisten totuudet eivät enää ole ylimaallista alkuperää,
vaan ne on luotu tämänpuoleisen maailman aineksista, mutta ne eivät
silti ole yhtään vähemmän ikuisia, vakuuttaa Badiou. Totuus tulee
tyhjästä (sieltä mistä kaikki tulee), jos se tulee täyteydestä,
se on silkkaa valhetta.
Badiou ei yhdy vanhaan virteen, ”paha on vain
keskeneräistä hyvää”, siis ”totuuden poissaoloa ja
tietämättömyyttä Hyvästä”. Pahan mahdollisuus avautuu vain
Hyvän kautta. Paha on tunnistettavissa myös totuusprosessin
osatekijänä. ”Jos Hyvää ja siis totuuksia ei oteta huomioon, on
olemassa vain elämän raaka viattomuus, joka on Hyvän ja Pahan
tällä puolen. Näin ollen – niin kummalta kuin se kuulostaakin –
Pahan täytyy ehdottomasti olla totuuksien mahdollinen ulottuvuus.”
Monet tuntemani (ihan oikeat ihmiset) ovat sitä mieltä,
että mielipiteet ovat ajattelusta – tai ainakin järkeilystä –
jalostuneita tiedostuksen helmiä. Mielipiteet ovat sosiaalisuuden ja
yhteisöllisyyden liimaa. Me tarvitsemme mielipiteitä vailla
totuuden häivääkään. Sitä paitsi mielipiteet ovat käteviä ja
mukavia, niitä on ilo päästää suustaan, mitä sitten vaikka ne
olisivatkin hirvittävää ”tuubaa”. Sehän on vain elämää –
me kyllä kestämme sen!
Mitä me tekisimme ilman mielipiteitä, kysyy Badiou:
”Mitä meistä kurjista tulisi, jos ei olisi kaikkea tätä, mikä
kiertää ja toistuu kaupungin eläinten välillä? Millaiseen
masentavaan hiljaisuuteen olisimmekaan tuomitut? Mielipide on kaiken
kommunikaation ensimmäinen aines. (…) Sen sijaan se, mikä kuuluu
totuusprosessiin, ei kommunikoidu. Kommunikaatio on omiaan ainoastaan
mielipiteille (ja todettakoon vielä kerran, ettemme osaa jättää
niitä taaksemme).”
Mielipiteet
ovat aiheuttaneet maailmaan enemmän vahinkoa kuin kaikki taudit ja
onnettomuudet yhteensä.
Voltaire
Alain Badiou: Etiikka, Essee pahan tiedostamisesta,
suom. Janne Kurki, Apeiron Kirjat 2004.
Philippe Lacoue-Labarthe: Etiikasta: Lacan ja
Antigone, suom. Janna Jalkanen & työryhmä, Loki-Kirjat
2001.
Kun kaikki katsoivat kameraan - meitä. Sinä yksi heistä. Tämmöset kuvat ovat aarteita.
VastaaPoistaMinä vaan ihmettelen miksi et tartu kirjailijana tähän ja aloita vaikka Tannisen suvun Saagan kirjoittamsta... Luulen että siitä tulisi kiinnostavampi kuin nykyinen loputon siteerauksien suo, kuolleitten viisaitten siivittämä mekaniikka. Sinun viisaudet kestavät ilman viiteitä, et niitä tarvii.