Joseph Beuysin
”tavarat” museon nurkassa. Kuva: Poul Buchard/Aage Strüwing
Foto; Louisiana, The Collection and Buildings (1988).
Kaikkien
taide ei ole kenenkään taidetta.
Joseph Beuysin
piirustusten, grafiikan ja videoiden näyttely oli saapunut lahden
yli Uumajasta Pohjanmaan museoon talvella 1996. Kirjoitin näyttelystä
lehtijutun (18.2.1996), johon oheinen teksti perustuu. Sen myötä
keskustelu muuttui yksinpuheluksi.
Iänikuisessa
huopahatussaan, valkoisessa paidassaan ja liiveissään Joseph
Beuysista tuli 1960-luvulla tuttu hahmo muuallakin kuin
taiteilijapiireissä. Beuys oli hämmennystä herättävä persoona,
joka väitti että todellinen taide ei synny keskuksissa vaan
reuna-alueilla, maantieteellisissä provinsseissa ja sosiaalisissa
marginaaleissa. Beuys sanoi myös, että on naurettavaa kouluttaa
muutamaa neroa taiteilijoiksi, kun itse asiassa kaikki ihmiset ovat
ihan sellaisinaan taiteilijoita. Kaikki on taidetta, ja se kuuluu
kaikille.
Tämän vapauden sanoman
katveessa jäi ehkä huomaamatta, että jos kaikki on taidetta, ei
mikään enää ole taidetta. Ja kun jokainen ihminen on taiteilija,
ei kukaan enää ole taiteilija. Kaikkien taide ei ole kenenkään
taidetta. Mutta epäilyksen sanat kaikuivat kuuroille korville. Ajan
aatteet ja hullut meemit veivät mennessään.
Beuys tuli tunnetuksi
näyttävistä tempauksistaan. Hän asusti kojootin kanssa samassa
häkissä, hän verhoili flyygelin huovalla ja esitteli näyttelyitään
kuolleelle jänikselle. Se oli järkyttävää noina aikoina, kun
taidetta vielä piti (yrittää) ymmärtää. Suurin ongelma
nykytaiteen suhteen tuntui olevankin ymmärryksen puute. Samaan
aikaan oli paljon asioita – filosofia, matematiikka,
kvanttifysiikka, lääketiede – joiden ymmärtämättömyys ei
häirinnyt ketään – ei vähääkään.
Näyttelyissä kävijöiden
ymmärtämisen tarve oli loputon, joten Beuys kyllästyi selittämään
taidettaan ihmisille ja ryhtyi esitelmöimään kuolleelle
jänikselle. Täytetyn jäniksen ymmärrys oli kirkasta – se
ymmärsi kerta laakista kaiken. Inhimilliset taiteen kokijat vaativat
selityksellekin selitystä, ja yhä vain korkeammiksi kasvavat
selitysröykkiöt estivät suoran havainnon mahdollisuuden. Beuysin
kuoltua näyttämölle jäivät vain hylätyt tavarat ja
keskeneräiset prosessit. Beuysin taidetta oli vaikea kuvitella ilman
hänen kohtaloaan, ilman hänen läsnäoloaan. Beuysia on vaikea
verrata mihinkään taiteen ismiin, hän teki elämästään
taiteensa uuden lajityyppiin. Hän epäonnistui perusteellisesti,
mutta sekin oli osa hänen suurta suunnitelmaansa kaiken taiteeksi.
Beuysin taide oli osa
Beuys-instituution manifestaatiota. Syksyn tullen se kaikki varisi
pois kuin kuolleet lehdet. Mutta Beuys istutti Kasseliin 7000 tammea
lisää lehtiään varisuttamaan. Kasvun ja kuihtumisen kierrossa
maailma oli aina uusi – ja entistäkin ”reaalisemmin”
koettavissa. Beuys oli voidellut maailman laakerit hunajalla ja
rasvalla ja käärinyt ne huopaan. Beuys oli myös parantavan taiteen
pioneeri, hän olisi kuin kotonaan tämän päivän hyvinvointia
lisäävän taiteen projekteissa. Vai olisiko? Ehkä hän vastustaisi
ankarasti ”hoivataidetta” lohdutuksellisena lumeena.
Beuys ennusti länsimaisen
järjestelmän menevän ennen pitkää konkurssiin, jolloin taiteella
olisi jälleen suuri mahdollisuus rakentaa aitoa kulttuuria – ja
pelastaa maailma. Pitkäveteistä puuhaa, kuten olemme nähneet,
poliitikot sotkevat kerta kerran jälkeen maailman asiat, ja ”taide”
on aina jossakin muualla kuin siellä, missä sitä kipeimmin
tarvittaisiin. ”Kaiken nykyisen on muututtava heti, muuten meillä
ei ole tulevaisuutta.” Siinä kaikui kriittisen koulukunnan
pessimismi. Edes negatiivisen mustan taiteen utopia ei ollut enää
mahdollinen läpikotaisin kelvottomaksi käyneessä maailmassa, sillä
”taiteen utopian toteutuminen merkitsisi taiteen ajallista loppua”,
kuten Adorno kirjoitti.
Tämä
on oikeaa tietoisuutta aikana, jolloin utopian todellinen
mahdollisuus – että maailma voisi olla paratiisi tässä, nyt,
välittömästi, tämänhetkisten tuotantovoimien tilanteessa –
lähestyy totaalisen katastrofin mahdollisuutta.
Muutkin kuin Slavoj Žižek
ovat huomanneet, että estetiikka vaatii välimatkaa. Kun ylitämme
määrätyn pisteen, ”joudumme liian lähelle haluttua objektia,
eroottinen lumous muuttuu paljaan lihan reaalisen inhoksi”. Sekä
eroottinen että esteettinen lumous edellyttävät välimatkan
ylläpitoa. Vaikkakin Adornon negatiivisen estetiikka on tuottanut
häikäiseviä taideteoksia kuten Kiefer, Reinhardt, Rothko ja monet
muut ovat osoittaneet. Aineen tympeydestä – reaalisen inhosta ja
intohimosta – on lyhyt matka taidekokemuksen harmittomuuteen.
Esteettinen radikalismi ajautuu merkityksettömyyteen. Täydellistä
värikompositiota ei erota enää tapetista ja installaatio kalpenee
katutyömaalle – radikaali ei ole enää radikaalia. Adornon mukaan
”pahin modernia taidetta uhkaavista vaaroista on vaaran
puuttuminen”.
Museoiden nurkissa
ajelehtivat Beuysin myllyt, vempaimet, rasvat ja hunajat eivät
ilmiasultaan juurikaan eroa tuntemattoman roskaajan tienmutkaan
hylkäämistä tavaroista. Ilman myllyn pyörittäjää, tislaajaa,
käyttöpäällikköä aineen tympeys on alkanut näkyä – ei ole
merkityksiä, ei yhteyttä eikä ymmärrystä. Museot eivät
todellakaan kerää kokoelmiinsa kenen tahansa koostamia
”taideobjekteja”, vaan nimenoman taiteilijoiden tuotoksia, vaikka
ne olisivatkin reaalisen kaipuussaan aivan samanlaisia kuin kaikki
muutkin maailman tavarat.
Omituinen poikkeus on
Haagissa valtion ylläpitämä varastokompleksi, jonne on varastoitu
yli 50,000 teosta. Tämä taideteosten näköisten teosten –
taidekkeiden – kokoelma on syntynyt Hollannin valtion vuonna 1949
aloittaman sosiaalisen tukiohjelman puitteissa eli asialla ovat
olleet ns. valtion taiteilijat. Kalliista varastoinnista ja
ylläpidosta huolimatta tuskin kukaan uskoo, että nämä suuresta
inhimillisestä tragediasta kertovat teokset koskaan ryhtyvät
”oikeiksi taideteoksiksi”. Kukaan ei halua noita teoksia –
kukaan ei halua edes nähdä niitä.
Mutta kuka jaksaa enää
näitä kriittisen koulun urputtajia. Kumouksellista on tehdä
taideteoksia, jotka eivät viittaa mihinkään itsensä ulkopuolelle.
Wittgensteinin mukaan sellainen kuva (maalaus), joka ei viittaa
itsensä ulkopuolelle ei ole kuva lainkaan, vaan olio itse. Abstrakti
maalaustaide on juuri tällaista hyvää tekevää taidetta, jolla ei
ole ulkokohtaisia merkityksiä eikä viittauskohteita, se antaa
kokijalleen oivan mahdollisuuden ”keskittyneeseen
havaintokokemukseen”. Juuri tällaista – ja sellaista –
taidetta me tarvitsemme. Ja mikä vika siinä on jos taide on täysin
harmitonta. Emmehän me musiikiltakaan vaadi mitään ”sanomaa”,
riittää kun se on hyvää musiikkia – siitä huolimatta se
saattaa toisinaan räjäyttää ”perseet olalle”.
Wittgenstein entusiastit
syöttävät vielä jonakin päivänä minulle vanhan hiihtopiponi,
mutta toivottavasti saan itse valita lisukkeet. Mutta miksi maailmaa
sinänsä – tai edes osaa siitä – ylipäätään pitäisi
väittää taiteeksi!
Päinvastoin
kuin utopististen tai ”tieteellisten” projektien ja ideaalien
tulevaisuudensuunnitelmia punonut 19. vuosisata, 20. vuosisata pyrki
saattamaan maailmaan Asian Itsensä ja toteuttamaan suoraan kauan
kaivatun Uuden Järjestyksen.
Slavoj
Žižek
Taide
on taidetta, ja kaikki muu on jotakin muuta.
Ad
Reinhardt
Beuys Grafik, Umeå
1995.
Theodor W. Adorno:
Esteettinen teoria, suom. Arto Kuorikoski, Vastapaino 2006.
Slavoj Žižek:
Tervetuloa reaalisen autiomaahan!, suom. Janne Kurki, Apeiron
2004.
Haagissa
sijaitseva 50,000 epäkelvon taideteoksen suunnaton kokoelma. Kuva:
The High Art of the Low Countries 3/3, TV-sarja 2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti