Idylli menneeltä
ajalta, Limvuono 1989. Kuva SJT.
Se, mitä minä
kutsun ”tekstiksi” sisältää kaikki rakenteet, joita kutsutaan
”todellisiksi”, ”ekonomisiksi”, ”historiallisiksi”,
”sosio-institutionaalisiksi”, lyhyesti sanottuna: kaikki
mahdolliset viittauskohteet. Toinen tapa palauttaa mieleen, että
”tekstin ulkopuolella ei ole mitään”. Se ei tarkoita, että
kaikki viittauskohteet ovat lakkautettuja, kiellettyjä ja kielen
ympäröimiä niin kuin ihmiset ovat väittäneet tai naiivisti
uskoneet, tai väittäneet minun uskovan. Mutta se tarkoittaa, että
jokaisella viittauskohteella, kaikella todellisuudella, on erityisen
jäljen rakenne ja että tähän ”todelliseen” ei voi viitata
muutoin kuin tulkitsevassa kokemuksessa.
Jacques Derrida
Derridan
dekonstruktiivinen lukutapa johtaa kolkkoon ajatukseen, että
”tekstin ulkopuolella ei ole mitään”, ja dekonstruktion jälkeen
näyttäisi siltä että myöskään tekstissä ei ole enää yhtään
mitään. Todellinen sisältö on ajautunut rivien väleihin ja
marginaaleihin. Peruskoulussa opittua lukukäytäntöä – kirjain
kirjaimelta ja rivi riviltä – noudattaen tulee ymmärtäneeksi
vain sen, mikä olisi pitänyt jo reduktiossa – havaintovaiheessa –
sulkeistaa ymmärryksen ulkopuolelle. Jonkinlaista lohtua tuo yllä
oleva lainaus, jossa filosofi antaa ympäripyöreästi ymmärtää,
ettei hän aivan kokonaan aikonut tyhjentää maailmaa sen
asukkaista. Tai ainakaan heidän jättämistään jäljistä –
merkeistä – kuten vaikkapa näistä paperinsa hukanneista
kirjoitusmerkeistä.
Tunnettu on
Derridan kuvaama kohtaus kissan kanssa sijoiltaan nyrjähtäneessä
ajassa, jossa filosofi joutuu kohtaamaan eläimen tiedostavassa
katseessa oman ”mielenvikaisuutensa teatterin”. Turhaan ei
Derrida lainaa Liisa ihmemaassa -kirjan Irvikissaa: ”Me
olemme kaikki hulluja täällä. Minä olen hullu. Sinä olet hullu.”
Tällaisella hetkellä on turha yrittää vastata kysymykseen, kuka
minä olen? Kysymykseen voi etsiä vastausta ”vasta hulluudesta
toipumisen jälkeen, yksilön palattua takaisin itseensä ja saatua
älyllisen ryhtinsä takaisin”, kuten Matthew Calarco kirjoitaa
esseessään Derrida – Eläimen
kiihko. ”On mahdotonta määritellä,
kuka minä olen hulluuden hetkellä, sillä minä
– käsitetään se sitten subjektina, cogitona,
transsendentaalina havainnon kokonaisuutena, transsendentaalina egona
tai itsetietoisuutena – ei ole kokonaan paikalla käsittelemässä
ja järkeistämässä kokemusta.”
John
Bergerin mukaan tällainen ihmisen ja eläimen välinen katseyhteys
on nykyään mahdotonta, koska se on sammunut. Eläintarhat ovat
tämän sammutetun katseen muistomerkkejä. Tästä voisi päätellä,
että Derrida ei kohdannutkaan kotikissassa aitoa ”toiseutta”,
vaan tutun perheenjäsenen. Niinpä Deleuze ja Guattari kehottavatkin
meitä altistumaan petoeläimille – ulvomaan susien laumassa.
Katsomalla tienoota hetkisen öisessä metsässä juoksevan
villieläimen silmin. Kunnes jälleen on aika kohdata suuri
kyynisyyden hetki, jossa ”tuo ihmiseläimestä palannut julmuus on
torjuttu hänen sisäiseen elämäänsä, se on vetäytynyt
kauhuissaan hänen yksilöllisyyteensä; se on teljetty valtioon
jotta se voitaisiin kesyttää...”
On
jälleen aika ryhtyä ulvomaan. Kirjoitin eräässä runossani, että
”ulvomisaikani on jo ohi”. Kuinka väärässä sitä (kotisusi)
voikaan olla – sehän on vasta alkamassa!
Elimetöntä
ruumista ei voi saavuttaa
eikä
sitä saa kiinni: se on raja....
se
on (se) osa meitä, jolla matelemme kuin
syöpäläiset,
haparoimme kuin sokeat
ja
juoksemme kuin hullut.
Deleuze & Guattari
Aristoteles
piti kohtuullisena käytäntöä, että järjellinen ihminen söi
järjettömät eläimet. Tuomas Akvinolainen juurrutti tämän opin
syvälle länsimaiseen kristikansaan – sielulliseen ihmisolentoon
verrattuna eläimet olivat pelkkiä välineitä. ”Yleinen tapa
puhua 'vain eläimistä' saanee alkunsa juuri ajatuksesta, että
ihminen on jollakin tapaa eläimiä täydellisempi ja siksi
moraalisesti oikeutettu käyttämään niitä haluamallaan tavalla”,
kirjoittaa Elisa Aaltola toimittamansa kirjan Johdatus
eläinfilosofiaan (2013) johdannossa
Ihminen, eläin vai molemmat?
Nykyään
meillä (ihmisillä) on alituisesti kädet kouristuneena eläimen
kurkulle, joko vaatimassa hellyyttä ja ystävyyttä (kyseenalaista
rakkautta) tai kuristamassa sitä hengiltä aterian korvikkeeksi.
Eläimen olemus häilyy jossakin suojeltavan luontokappaleen ja
syötävän makunautinnon välimaastossa. Monet ahtaaseen asuntoon
teljetyt eläimet elävät mielisairauden kaltaisessa olotilassa.
Derridan mukaan eläimiä koskeva kysymys ei kuulu ”Voivatko ne
järkeillä?” tai ”Voivatko ne puhua?” vaan ”Voivatko ne
kärsiä?”
Calarco
listaa joukon eurooppalaisia nykyfilosofeja (Jürgen Habermas, Gianni
Vattimo, Emmanuel Levinas, Jean-Francois Lyotard, Giorgio Agamben,
Philippe Lacoue-Labarthe), jotka ovat ottaneet voimallisesti kantaa
eettisiin ja poliittisiin kysymyksiin. Jopa vertaamalla
tuotantoeläinten karmeaa kohtelua holokaustiin, kuten muiden muassa
myös Heidegger ja Adorno. Lihantuotantoa ja jopa eläinsuojelua ”toteutetaan
organisoimalla ja käyttämällä hyväksi keinotekoista,
helvetillistä ja käytännössä loputonta eloonjääntiä
olosuhteissa, joita menneet sukupolvet olisivat pitäneet
hirviömäisinä ja hyvän eläinelämän kaikkien normien
vastaisina; näin ollen eläimiä tuhotaan niiden jatkuvan
olemassaolon ja jopa liikapopulaation avulla”, kirjoittaa Derrida.
Tämä
on ymmärrettävästi herättänyt pöyristystä – eläimethän
ovat lihantuotannon kantilta katsottuna vain kävelevää ravintoa.
Monet sodat olisivat jääneet sotimatta (ja Amerikkakin löytämättä),
ellei olisi ollut olemassa tuota itsessään mukana kulkevaa (ja
itsensä säilövää) elävää ruokavarastoa. Eläinten huono ja
väkivaltainen kohtelu on lisääntynyt eksponentiaalisesti
maatalouden koneellistumisen ja lihantuotannon teollistumisen myötä.
Derridan mukaan tämä on seurausta ”valtavassa mittakaavassa
tapahtuvasta keinosiemennyksestä, yhä julkeammasta perimän
manipulaatiosta ja eläimen pelkistämisestä ei vain kulutusta
varten tuotetuksi ja yliaktiivisesti lisääntyväksi lihaksi
(hormonit, geneettinen risteyttäminen, kloonaaminen ja niin
edelleen) vaan myös kaikenlaisiksi muiksi lopputuotteiksi. Kaikki
tämä palvelee erästä tiettyä olentoa ja niin kutsuttua ihmisen
hyvinvointia.”
Nykyään
olemme tulleet jo siihen pisteeseen, että yhä
mielikuvituksellisimpien tekniikoiden avulla toteutettu lihan
ylituotanto jo uhkaa ihmisen ja koko luomakunnan hyvinvointia.
Jälleen on koittamassa ne ajat kun me kunnon ihmiset aloitamme
joululihan yökauden kestävän paiston sellaisella hartaudella, että
siihen ei omasta takaa tuotettu sähkökään riitä. Siinä silavan
tiristessä ja kinkun kypsyessä voimme virkistää mieliämme
lukaisemalla Guillevicin runon:
HIRVIÖITÄ
On
hirviöitä, jotka ovat hyvin kilttejä,
jotka
istuvat viereesi silmät hellyydestä
ummessa
ja
painavat ranteellesi
karvaisen
käpälänsä.
Jonakin
iltana – kun maailmankaikkeus on yhtä
purppuraa,
kun
kalliot singahtavat takaisin
mielettömille
radoilleen.
Ne
heräävät.
Guillevic (1942)
Matthew
Calarco: Derrida – Eläimen kiihko,
kirjassa Johdatus
eläinfilosofiaan, toim. Elisa Aaltola, suom. Johanna Koskinen,
Gaudeamus 2013.
Gilles
Deleuze & Félix Guattari:
Anti-Oidipus, Suom. Tapani Kilpeläinen, Tutkijaliitto 2007.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti