Lihansyöjä arvioimassa saalistaan.
Me söimme kaikki pihapiirin eläimet, vain Mooses-kissa sai
viettää kissanpäiviään vailla pelkoa pataan joutumisesta.
Pahajoki 1972.
Minä
puolestani ihmettelen, minkä taipumuksen vuoksi ja minkä
mielentilan vallassa tai minkä päättelyn nojalla ihminen
ensimmäisen kerran tahrasi suunsa vereen ja kosketti huulillaan
kuolleen eläimen lihaa.
Plutarkhos
Plutarkhoksen (n. 45 – n. 125 jKr.)
ankarasti lihansyöntiä (sarkofagiaa) suomiva teos
Lihansyönnistä (2004) on antiikin varhaisin säilynyt
lihansyönnin kritiikki. Heti kirjoitelmansa alussa kirjoittaja
toteaa, ettei kannata ihmetellä sitä, miksi jotkut (kuten esim.
Pythagoras) ovat kieltäytyneet syömästä lihaa, vaan sitä mikä
on saanut ihmisen ryhtymään niin epätoivoiseen puuhaan kuin
lihansyöntiin. Miksi ihmiset syövät lihaa, vaikka luonto tarjoaa
yllin kyllin parempiarvoista syötävää. Ateria on aina liian
kallis, kun lautasella viruu kuolleen eläimen raato. ”Miksi häntä
ei kuvottanut se saaste, johon hän tahrasi itsensä koskettaessaan
toisten olentojen haavoja ja imiessään kuoleman tuottaneiden
haavojen nesteitä ja veriheraa?”
Mutta ei mikään
meitä estä, ei eläimen kauneus, ei äänen vetoava melodisuus, ei
neuvokkuus, ei eläinraukkojen elämäntapojen puhtaus eikä
hämmästyttävä älykkyys.
Kirjoittaja myöntää, että on ollut
vaikeita aikoja, ”kun auringollakaan ei ollut vielä huojumatonta
ja vakaata rataa”, jolloin luonnonvastaisesti oli syötävä
eläimen lihaa, ”kun kerran söimme mutaakin ja jyrsimme
puunkuorta”. Mutta millainen raivo ja kiihko ajaa nykyään ihmisen
lihansyöntiin, ”kun teillä on paljon enemmän kuin välttämättä
tarvitsette”, kysyy Plutarkhos. ”Mitä kaikkea kasvaakaan teitä
varten, mitä satoja korjaatte, mitä rikkauksia pelloilta, mitä
nautittavia antimia poimittekaan hedelmäpuista!”
Oi te autuaat,
jotka nyt elätte: jumalat rakastavat teitä. Millaisen aikakauden te
olette saaneetkaan elääksenne, kun korjaatte ja jaatte keskenänne
runsaan osan kaikkea hyvää.
Antiikin aikana syyt eläinten huonoon
kohteluun olivat samankaltaisia kuin nykyäänkin. Eläimiä ei
koettu tiedostaviksi olioiksi, jotka voisivat kokea kärsimystä
teuraspenkissä. Eläinten päästämät kiljaisutkin olivat
”jäsentymättömiä ääniä, eivät pyyntöjä ja rukouksia ja
oikeuksien vaatimista”. Ei antiikin aikanakaan lihaa syöty
sellaisenaan, vaan kokit ja keittäjät valmistivat kuolleelle
raadolle ylösnousemuksen herkullisena ruokalajina. ”Lukuisilla
mausteilla poistetaan, muunnetaan ja häivytetään tapetun lihan
maku, niin että voidaan pettää omaa makuaistia, jotta se
hyväksyisi sellaista mikä on sille vierasta.”
Ja sitten
tarvitsemme vielä lisukkeita itse lihaa varten sekoittaen öljyä,
viiniä, hunajaa, kastiketta, viinietikkaa ja Syyrian ja Arabian
mausteita – ikään kuin palsamoisimme ruumista.
Plutarkhos toteaa, että ruokatavat
ovat syvään juurtuneita tottumuksia, ”ei ole helppoa irrottaa
lihansyönnin koukkua, johon nautinnonhalu on takertunut ja
lävistynyt”. Ravinnontarve ei aja meitä lihansyöntiin, kuten
kirjoittaja huomauttaa, ”vaan yltäkylläisyys, hybris ja
rikkaus ovat tehneet tästä epänormaalista tavasta nautinnon”.
Antiikin aikana uskottiin lihansyönnin vaikuttavan myös ihmisen
luonteeseen. Lihansyönti harhauttaa aistit etsimään ”julmia ja
epänormaaleja elämyksiä”. ”Kun aistit eivät pysy
luonnollisissa rajoissaan, ne tartuttavat toisensa ja johtavat
toisensa harhaan ja hillittömyyteen.” Kaiken muun lisäksi
lihansyönti aiheuttaa ”murhanhimoa ja elämänväsymystä”.
Ne puolestaan
vierottavat meidät juhlallisten sotatanssien, ylevien eleiden ja
korkeamman tanssitaiteen, veistoksien ja maalauksien katselemisesta;
ne opettavat meidät pitämään tappamista, ihmisten kuolemista,
vammautumista ja taisteluja parhaimpina näytöksinä.
Plutarkhos päättää
kiistakirjoituksensa eläinten oikeuksien puolustukseen
sielunvaelluskommentilla. Eläimilläkin on sielu ja aistit. Joko
kieltäydyn syömästä lihaa tai lakkaan uskomasta
sielunvaellukseen. Tämä tie ei tämän päivän ”tiedeuskon”
valossa enää avaudu, eikä meitä enää vaivaa pelko että lihaa
syödessä tulisi pantua poskeensa joku rakas sukulainen. Nykyään
ei näin rankkaa tekstiä voisi kirjoittaakaan – niin
herkkähipäisiä meistä on tullut. Me olemme kiertäneet
lihansyönnin brutaalit piirteet kaunistelluilla myyteillä
lihavalmisteiden ekologisuudesta, luomusta ja ties mistä. Ehkäpä
me emme enää kaupan lihatiskillä edes tunnista lihaa lihaksi. Sitä
paitsi nykylihansyöntiä hallitsee ja ylläpitää jo ajat sitten
luonnon kantokyvyn ohittanut megalomaaninen teollinen lihantuotanto,
jonka hiilijalanjälki on jo suurempi kuin koko maailman liikenteen.
Ne, jotka takoivat matkamiehelle
miekan, söivät ensimmäisenä kyntävän härän. ”Kun tappaminen
oli alkanut näistä eläimistä ja tullut tavaksi, se kohdistui
vetohärkään, kesytettyyn lampaaseen ja taloa vartioivaan kukkoon.
Vähitellen meidän verenhimomme yltyi päätyen ihmisten
tappamiseen, sotiin ja murhiin.” Plutarkhoksen kirja on vaikuttanut
moniin myöhempiin vegetaristeihin, kuten yksi kirjan kääntäjistä
Tua Korhonen esseessään kirjoittaa. Percy Bysshe Shelley lainasi
Plutarkhoksen tekstiä pitkään filosofiseen runoelmaansa Queen
Mab (1813), jonka
sarkofagisista
tunnelmista ohessa pikkiriikkinen pätkä:
And man, once
fleeting o'er the transient scene
Swift as an unremembered vision, stands
Immortal upon earth; no longer now
He slays the lamb that looks him in the face,
And horribly devours his mangled flesh,
Which, still avenging Nature’s broken law,
Kindled all putrid humors in his frame,
All evil passions and all vain belief,
Hatred, despair and loathing in his mind,
The germs of misery, death, disease and crime.
Swift as an unremembered vision, stands
Immortal upon earth; no longer now
He slays the lamb that looks him in the face,
And horribly devours his mangled flesh,
Which, still avenging Nature’s broken law,
Kindled all putrid humors in his frame,
All evil passions and all vain belief,
Hatred, despair and loathing in his mind,
The germs of misery, death, disease and crime.
Percy Bysshe
Shelley
Plutarkhos: LihansyönnistÄ / Om
att äta kött, kääntäneet
Tua Korhonen, Antti J. Niemi ja Pia Åberg, Summa 2004.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti