Top
Secret! Suomalaisen lihanjalostuksen nerokkaimpia keksintöjä oli
purkitettu ”Sikanauta”. Kuvassa arabimaihin viety Itikan purkittama
versio ”Sunrise – Pure Beef, Luncheon Meat” ilman sikaa,
pelkkää nautanautaa. Kuva SJT.
Niin
usein kuin Herman oli todistanut eläinten ja kalojen teurastamista,
hänellä oli ollut aina sama ajatus: käyttäytymisessään eläimiä
kohtaan kaikki ihmiset olivat natseja. Ihmiset kykenivät kohtelemaan
toisia lajeja niin omahyväisen piittaamattomasti, että se kävi
esimerkistä rasististen teorioiden äärimuodoista, periaatteesta
jonka mukaan valta antaa oikeuden.
Isaac
Bashevis Singer, Vihassa ja rakkaudessa (1991)
”Poissaolevan
viittauskohteen läsnäolevaksi tekeminen – sen kuvaaminen, miten
eläin kuolee potkien ja huutaen – lamauttaa kulutuksen sekä
metaforassa piilevän voiman”, kirjoittaa Carol Adams
esseessään Lihan sukupuolipolitiikka.
Kätevä keino poistaa elävän eläimen läsnäolo lihatuotteen
”nautintatilanteesta” on määritellä se uudelleen, ahtaassa
karsinassa röhkivästä paskalta haisevasta siasta tulee
viljapossua, luomukyljyksiä, olutrullaa, nakkeja, liikkiötä ja
aladopia. Se tosiasia, että ilman eläimiä ei voi olla lihaa, on
toki vielä jossakin tietoisuuden taka-alalla, mutta käsitteenä
”liha” ei enää viittaa kuolleeseen eläimeen.
Ensimmäisen
kerran kieltäydyin lihan syömisestä kolmevuotiaana. Eräänä
marraskuisena aamuna huomasin järkyttyneenä meidän Oskari-sian
roikkuvan halkaistuna ulkorakennuksen kujassa. Tulevina päivinä ei
ollut vaikea päätellä, että pöytään ilmestyneet lukuisat
liharuoat olivat peräisin Oskarista. Tuohon aikaan lihasta
kieltäytyjällä oli ankeat ajat, ei ollut paljon muuta syötävää
kuin leipää, kananmunia ja juureksia. Minut houkuteltiin takaisin
lihansyöntiin samoin konstein kuin monet kerrat myöhemminkin –
jopa aikuisiällä. Joulupöytään nostettu kinkku ei ollutkaan
kuulemma Oskaria, vaan sen oli isä ostanut kaupasta. Se oli hyvää
kaupan ”lihaa”, jolla ei ollut mitään tekemistä yhdenkään
mutaisessa läävässä tonkivan elävän sian kanssa.
Vielä
muutama vuosikymmen sitten lihansyönnin saattoi oikeuttaa jämerällä
mielipiteellä: ”Ihminen on luontaisesti sekasyöjä, liha on aina
kuulunut ihmisen ruokavalioon, sitä paitsi kasviksista ei saa
kaikkia tarpeellisia ravintoaineita.” Ja kuten Adams on huomannut
lihansyöntiä puolustavat väitteet ovat moninaiset. ”Lihansyönti
takaa miesten viriilisyyden.” ”Runsaasti lihaa syövät miehet
ovat vahvoja, elinvoimaisia ja kykeneväisiä.” ”Liha antaa
häränvoimat.” Kun taas vihannesten syönti tekee miehistä
velttoja ja ”naismaisia”. George Beard ehdottaakin, että
ihmisten (siis naistenkin) ”tulisi vähentää viljojen sekä
kasvisten määrää, jotka ovat evoluutioasteikolla huomattavasti
häntä alempana, sekä syödä enemmän eläinperäistä ruokaa,
joka on ihmiselle evoluutioasteikolla lähes sukua ja näin ollen
helpommin sulavaa”. Pitäisikö tästä vetää sellainen
johtopäätös, että omien sukulaistensa syöminen olisi (sitä)
kaikkein parasta ihmisen ravintoa.
Mitä
suuremman osan päivästä miehet viettävät työpöydän ääressä,
sitä enemmän he haluavat vakuuttua miehisyydestään syömällä
isoja, verisiä lihankimpaleita, jotka ovat machoilun viimeinen
symboli.
Jean
Mayer
Ruoka
ei ole vain ravintoa vaan sillä on lukemattomia symbolisia
merkityksiä, kuten lihaisan lihan merkitys miehisen vallankäytön
symbolina. Sanojen man
(mies) ja meat
(liha) merkitykset eivät ole enää pelkästään yleismerkityksiä,
man
ei viittaa enää naisiin eikä meat
tarkoita vain ruokaa, kuten Adams kirjoittaa. Näkökulma on
amerikkalainen ja ehkä nykyään myös eurooppalainen. Lihaa (meat)
käytetään viittaamaan asian olennaiseen ja merkityksellisimpään
osaan (Arnerican Heritage Dictionary).
Asia on pihvi, sanovat jo suomalaisetkin. Adams nostaa esiin sanonnat
meat of the matter (asian
ytimessä), a meaty question (mehevä
kysymys) ja
to beef up
(mehevöittää). Kun taas sana vegetable
(vihannes) on kadottanut kokonaan alkuperäisen merkityksensä
eläväisenä ja aktiivisena. Nykyään vihanneksella (vegetable)
viitataan passiiviseen, tylsään ja toimettomaan. Kun sanotaan, että
joku on kuin vihannes, ei jää epäselväksi mitä sillä
tarkoitetaan.
Joidenkin
ruokalajien status ajaa ohi pahimpien pelkojenkin. Yksi tällainen
omituisuus on Länsi-Afrikassa suurena herkkuna arvostettu keltahekko
(keltahedelmälepakko). Erikoista tässä on se, että keltahekkoa
pyydetään vuosittain ravinnoksi valtavia määriä, vaikka hyvin
tiedetään lepakon kuuluvan Ebola-viruksen kantajiin. (Tiede
11/2014).
Jalkapalloilijat
juovat olutta, koska se on miesten juoma, ja syövät pihviä, koska
se on miehen ateria. Koko lihansyönnin terminologia heijastaa tätä
maskuliinista vinoumaa, mistä esimerkkejä ovat ”miehen kokoiset
annokset” ja ”sankarivoileivät”.
Marty
Feldman
Miehisten
miesten elämä saa täyttymyksensä rantasaunalla, grillissä
tirisee runsaasti makkaraa ja rantavedessä viilenee olutkori.
Makkarassa täytyy olla 100 prosenttia lihaa mutta olueksi kelpaa
keskikurakin. Tämän tietää mainostajakin ja ylläpitää
vuosikymmenestä toiseen tätä miehisen paratiisin haavekuvaa. Mutta
nykyään miehet voivat niin halutessaan muuttaa identiteettiään ja
tehdä uusi valintoja, kuten Elisa Aaltola kirjoittaa Johdatus
eläinfilosofiaan
-kirjan (2013) loppusanoissa Lopuksi :
Kohti eläintä.
”Eksistentialistit julistivatkin, että olemassaolo tulee ennen
essenssiä tai perusolemusta – me siis synnymme vapaina ja voimme
itse valita suuntamme.” Nykymies ja ”tosimies” ei enää
välttämättä haluakaan nähdä lautasellaan eläintä (lihaa),
eikä hän eläimen nähdessään enää välttämättä tartu
haulikkoon, vaan kameraan. Kovin toiveikkailta kuulostavat nämä
Aaltolan ajatukset, mutta ehkä niissä piilee asian ydin (vegetable
of the matter).
Lihansyönnin
valintaa ei voi enää oikeuttaa pelkän mielipiteen turvin.
Lihantuotannan luvut ovat kammottavia, kuten uudesta Tiede-lehdestä
voi lukea (Tiede 12/2014). Maailman käytettävissä olevasta
viljelysmaasta 75 prosenttia (Afrikan kokoinen pläntti) on varattu
eläinten kasvatukseen. Ja yli puolet viljellystä ruoasta menee tuon
valtavan eläinlauman ruokkimiseen. Sadasta viljellyn ravinnon
kalorista saadaan eläimistä takaisin: maidossa 40 %, munissa 22 %,
kananlihassa 12 %, sianlihassa 10 % ja naudanlihassa 3 %. Onko tässä
mitään järkeä, koko kysymys kuulostaa näiden lukujen valossa
absurdilta. Ja muutama järjetön luku lisää: intialaiset hukkaavat
syömättömäksi jäävässä ruoassa 3 kilokaloria päivässä ja
amerikkalaiset 290. Jos amerikkalaisten poisheittämä ruoka
syötäisiin, sillä voisi ravita satoja miljoonia ihmisiä.
Aikansa
näkyvin filosofi, kirjailija ja saarnamies Voltaire (1694–1778) ei
epäröinyt käyttää räväkkää kieltä kuvaillessaan Jumalan,
ihmisten ja eläinten välistä liittosopimusta:
Jumala
solmimassa liittoa eläinten kanssa! Millainen liitto! Mutta jos hän
liittoutuu ihmisen kanssa, miksipä ei eläintenkin? (…) Vaan
millaiset olivat sopimusehdot? Kaikki eläimet syökööt toisiaan,
ne ravitkoot itseään meidän verellämme ja me niiden verellä. ]a
kun olemme syöneet, ryhtykäämme raivokkaasti listimään
toisiamme; puuttuu vain, että söisimme kaltaisiamme, heitä jotka
olemme omin käsin teurastaneet.
Voltaire
Laula,
sisareni kaskas, puputa, jänöveljeni!
Franciscus Assisilainen
Carol
Adams: Lihan sukupuolipolitiikka,
kirjassa
Johdatus eläinfilosofiaan, toim. Elisa
Aaltola, suom. Johanna Koskinen, Gaudeamus
2013.
Tiede
12/2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti