Jouppilanvuori – monte
ventoso. Minkäänlaista maankohoumaa tai nyppylää ei ole
tuulen raivoa pysäyttämässä sitten Skandivuoriston ja
Kebnekaisen. Kuva SJT 2010.
Kiipesin tänään koko seudun korkeimmalle vuorelle,
jota hyvästä syystä kutsutaan tuuliseksi vuoreksi, mons ventosum.
Nousin sinne pelkkää uteliaisuuttani...
Francesco Petrarca
Yli puolen vuosituhannen takaa tiedetään tarkalleen se
päivä, kun Petrarca nousi Mont Ventouxin 1909 metriä korkealle
huipulle. Se tapahtui 26. päivänä huhtikuuta 1336. Tapausta ei
huomioitu saavutuksena vaan silkkana hulluutena – mitään järkevää
syytä ei ollut kenelläkään nousta huvikseen jollekin vuorelle.
Kaiken lisäksi hän oli aikansa tunnetuin runoilija ja arvostettu
filosofi – kaikenpuolinen järkimies, joka tempauksellaan uhmasi
antiikin perushyveistä ainakin kahta, kohtuutta ja viisautta.
Alkumatkasta vastaan tullut vanha paimen kehottikin matkalaisia
luopumaan moisesta hankkeesta ”selittäen, että hän oli
samanlaisen nuoruuden innon ajamana kiivennyt vuoren huipulle
viisikymmentä vuotta aikaisemmin, mutta ei ollut saanut vaivansa
palkaksi muuta kuin katumusta ja uupumusta”.
Syystäkin Petrarcaa pidetään vuorikiipeilyn isänä
ja ehkä hieman arveluttavin perustein ”maiseman” keksijänä.
Vuorelle kiipeäminen oli ollut runoilijan mielessä jo lapsuudesta
alkaen, koska kaikista ilmansuunnista näkyvä vuori oli ”sen
tähden aina silmien edessä”. Kiipeilytoverina Petrarcalla on veljensä Gherardo, jossa ei ollut ainakaan haitaksi saakka noita
runoilijan niin monissa ystävissään havaitsemia puutteita: liian
vetelä tai liian virkeä, liian hidas tai vikkelä, liian
surumielinen tai ylettömän hilpeä, liian puhelias tai tuppisuu.
Veljekset lähtevät nousemaan vuorelle mukanaan vain yksi ”palvelija
kummallakin”. ”Päivä oli pitkä, ilma mitä lempein ja intomme,
ruumiinvoimamme ja muut olosuhteet suosivat matkalaisia.”
Yksi syy vuorelle nousuun oli Petrarcan kaipaus
kotimaahansa – ja vuorenhuipun korkeuksista saattaisi ”sielunsa
silmin” nähdä Italian taivaan. No, ehkä ei sentään, vaan näkyi
sieltä ainakin ”Lyonin seudun kukkulat ja Marseillen ja Aigues
Mortesin rantoja huuhtova meri, ja Rhone näytti virtaavan aivan
silmiemme edessä”. Mutta edes Pyreneitten vuoriston huippuja ei
näkynyt, ”ei luullakseni sen vuoksi, että tiellä olisi
korkeampia vuoria, vaan koska ihmisen näkö on heikko eikä kanna
niin kauas”. Satunnaisesta lähteestä paljastuu, että
runoilijalla oli heikko näky. Palattuaan maanpaosta rakkaaseen
Italiaansa hän hankki Firenzestä paikallisen uuden keksinnön,
oculariumin, jonka jälkeen hän näki jälleen lukea ja
kirjoittaa.
Toinen syy vuorelle nousuun saattoi olla ikävystyminen
Vauclusen alppilaakson tapahtumaköyhiin tunnelmiin. Eräässä
runossaan kokoelmassa Sonetteja Lauralle hän kirjoittaa,
miten laakson rinteisiin hukkuu ”huokausten tähteet”, vain
kivet, lähteet, / ja kaikkialla, katsahdinpa minne, / tuon päivän
näky väikkyy silmissäni. Runon kirjoitusajankohta ei ole
tiedossa, mutta tuo maailmanmullistuksen päivä, johon runoilija
viittaa, oli 10. huhtikuuta 1327. Runoilijaa vaivasi myös riuduttava
kaipaus, kuten runoilijoita aina vaivaa. Petrarca keitti samaista
kaipuunsiirappia kaikkiaan 366 runon verran. Oppineena miehenä hän
kirjoitti pääosin latinaksi, mutta tämän kaihoisan uutteen hän
valutti kansankielellä italiaksi.
Runoilijalla oli vuorella mukaan Augustinuksen
Tunnustukset, hän avasi kirjan satunnaisesta kohdasta ja
luki: Ihmiset kulkevat ihailemassa korkeita vuoria, meren mahtavia
aaltoja, vuolaita virtoja, avaria ulapoita. He tutkivat tähtien
ratoja, mutta he jättävät itsensä tutkimatta ja ihmettelemättä.
Tämä lukuelämys pilasi runoilijan päivän ja vuorelta
laskeutuminen sujui masentavan hiljaisuuden vallitessa. Vuorikin
näytti juureltaan katsoen melko olemattomalta ”verrattuna siihen,
kuinka korkealle ihmissielu voisi kohota, ellei maalliset houkutukset
vetäisi sitä törkyyn”. Myllertävät tunteet piinasivat
runoilijaa. Täysikuu loi sentään vaeltajille valoaan heidän
palatessaan majapaikkaansa, josta he olivat lähteneet ennen
aamunkoittoa.
Täysikuu loi sentään
vaeltajille valoaan heidän palatessaan majapaikkaansa, josta he
olivat lähteneet ennen aamunkoittoa. Kuva SJT 2010.
Kuvasin Jouppilanvuoren näkymiä kesällä 2010, mutta
ensimmäisen nousun ”siinä mielessä” tein vuorelle – kuten
kuvien metatiedoista voi nähdä – lokakuun 15. päivänä. Ei siis
keväällä, kuten sopivaa olisi ollut. Jouppilanvuorta voi myös
hyvällä syyllä kutsua tuuliseksi vuoreksi – monte ventoso –
sillä minkäänlaista maankohoumaa tai nyppylää ei ole tuulen
raivoa pysäyttämässä sitten Skandivuoriston ja Kebnekaisen. Mont
Ventouxin korkeus on 1909 metriä kun taas Jouppilanvuori jää
vaatimattomaan 120 metriin. Mutta minäpä nousin vuorelleni syksystä
2010 kevääseen 2011 peräti 36 kertaa, mikä tekee yhteensä 4320
metriä. Yhden ylimääräisen nousun nousin vielä saman vuoden
kesäkuussa Firenzen Belvedere kukkulalle – ikään kuin Petrarcaa
lähemmäs päästäkseni.
Joka kerta vuorelle
noustessani kirjoitin runon ja otin muutamia valokuvia. Siitä alkoi
kuin itsestään muotoutua runokuvateos
36 nousua vuorelle,
teoksen nimi viittaa tietenkin Hokusain kuuluisaan puupiirrossarjaan
36 näkymää Fujivuorelle.
”Kun ei tässä päästä Fujivuorelle, niin päästään ainakin
Jouppilanvuorelle.” Kehitin järjettömälle touhulleni vielä
tekaistun syynkin eli maksiimin: ”Onko vuorella muutakin annettavaa
kuin korkeutensa.”
Mukana vuorelle
nousuissani oli Augustinuksen Tunnustukset
(1947) ja
tietenkin myös Petrarcan selonteko Nousu
Ventouxin vuorelle (2008).
Satunnaisesti suuressa palttoontaskussani saattoi olla myös
Nietzschen Iloinen tiede (2009)
tai Marcus Aureliuksen Itsetutkisteluja
(1950), josta luin erään kerran vuorella – satunnaisesti sormella
tökäten – äärimmäisen lohduttavan kohdan, jossa kirjoittaja
kehottaa lukijaa tutkistelemaan viimeistä hetkeään.
Vaikka eläisit kuinka monta kertaa hyvänsä tai miten pitkään
tahansa, et voi menettää kuin sen elämän, jota elät, ja siitäkin
vain vihon viimeisen hetken.
Runoilija oli
hankkinut paikallisen keksinnön, oculariumin,
ja hän näki
jälleen lukea ja kirjoittaa. Mutta hän oli jo
vetäytynyt Padovaan eikä vaeltanut enää näillä kukkuloilla.
Tämä on minun kaupunkini valon valtakunnassa – tänään
valo ei soimaa, se siunaa. Oikaisen kuivalle ruohikolle,
sypressien siluetit vaappuvat pääni yllä, taivas on
taivaansininen, cielo azzurro. Yksi ainoa pilvenhattara
kiertää Santa Maria della Fioren lanterniinin piikkiä.
Pohjoisen taivaalla mustat linnut eivät osaa
päättää minne lentäisivät.
vetäytynyt Padovaan eikä vaeltanut enää näillä kukkuloilla.
Tämä on minun kaupunkini valon valtakunnassa – tänään
valo ei soimaa, se siunaa. Oikaisen kuivalle ruohikolle,
sypressien siluetit vaappuvat pääni yllä, taivas on
taivaansininen, cielo azzurro. Yksi ainoa pilvenhattara
kiertää Santa Maria della Fioren lanterniinin piikkiä.
Pohjoisen taivaalla mustat linnut eivät osaa
päättää minne lentäisivät.
SJT: 36 nousua vuorelle (2011)
Äidilleni Rauni Fanny Maria Tanniselle
2.3.1926–12.6.2014
Francesco Petrarca: Salaisuuteni ja Nousu
Ventoux'n vuorelle, suom. Laura Lahdensuu, Basam Books 2008.
Francesco Petrarca: Sonetteja Lauralle, suom. Elina
Vaara, WSOY 1966.
Marcus Aurelius: Itsetutkisteluja, suom. Yrjö Raivio,
WSOY 1950.
Yhden ylimääräisen nousun
nousin vielä saman vuoden kesäkuussa Firenzen Belvedere
kukkulalle... Kuva SJT 2010.
Vastaantullut paimen on vuorikiipeilyn isä Petrarcan aikana.Paimen takuulla tunsi ennen huippuakin kävelemänsä polut, mutta ei ole edes nimeltä tunnettu.Eikä kukaan ole kirjannut inkojen vuorikiipeilyjä, minäkin heidän johdollaan ryhmän kanssa kiipesin Andeilla 4860metrin merkkipaalulle
VastaaPoista