Jean Tinguelyn ja Niki
de Saint Phallen riehakkaasti pulppuava ja roiskiva suihkulähde.
Place Stravinsky, Pariisi. Kuva SJT 1999.
Oi
maailmanhenki, missä olet?
Rudolf
Steiner
Sillä
aineella ei voi olla olemassaoloa tai toimintaa ilman henkeä, eikä
hengellä olemassaoloa tai toimintaa ilman ainetta.
Goethe
Sillä
valo, joka tuikahti eilen mitä mitättömimmissä olosuhteissa,
valaisee tietäni edelleen.
Michel
Tournier
Aamu on varhainen, bussi
könyää ulos kaupungista. Aurinko paistaa ja kevätsää on
hehkeimmillään. Taivaalla vaeltaa muutama valkoinen pilvenhöytyvä.
Koivut vihertävät jo aivan estoitta ja pajut nuokkuvat kissojensa
painosta. Toisin oli pariviikkoa sitten, kun ajoin Pahajoelle
vaihtamaan kesärenkaita. Sää oli harmaan pilvinen ja tavaratilassa
seisovat uudenkarheat renkaat keikkuivat ilkeästi puolelta toiselle.
Nihkeässä valossa maisema näytti kuolleelta, kuivalta ja ankealta.
Tienvarren talot olivat kuin hiljaiseen suruunsa vaipuneita.
Ojanpientareilla oli
talven mittaan kertynyttä väsähtänyttä roskaa. Radiossa soi
Muistojen bulevardi – aivan liian hilpeää musiikkia niin
risaiseen aamuun. Kitsas valo oli kuin pimeydestä uutettua
likaisenharmaata usvaa. Pilvet matasivat ikävänoloisina
metsänreunan yllä. Lähestyessäni Pahajokea mieleeni tunkeutuivat
menneet ajat. Juuri tähän aikaan vuodesta oli tapana kaivaa esille
Rimski-Korsakovin Šeherazade ja Venäläinen pääsiäinen.
Molemmat teokset samalla levyllä. Se oli meidän virallista
pääsiäisajan musiikkia. Mitään muuta ei soitettu – ei mitään
passioita – vaan ainoastaan tuota kuin äärimmilleen venytetyistä
kissansuolista kimpoavaa maailmanlopun kaihoa. Sen surullisempaa ei
maailmassa ole mikään, sanoi isoäitikin, ja siinä hän oli
kerrankin oikeassa.
Korpitaipaleen synkeät
kuusikot vaihtuivat ruskeankirjaviin peltoaukeisiin. Värikkäisiin
nuttuihin pukeutuneet tytöt taittoivat pajunkissoja pellonreunan
pöheikössä. Niin synkkää päivää ei olekaan, etteikö sitä
pajunkissat piristäisi. Siinä sitä olisi kissaa yksinäiselle
runoilijalle yllin kyllin. Taidanpa poiketa johonkin Pahajoen
ryteikköön kissa-asioissa – siellä pajunkissatkin ovat
kissankokoisia. Sellaisen kissan kanssa saattoi hurahtaa koko kesä.
Kevään kynnyksellä myös
hormonit heräsivät horroksestaan ja ryhtyivät mellastamaan
kaikissa ilmansuunnissa. Kuin taikasauvan iskusta lähtivät kaikki
kynnelle kykenevät liikkeelle – niin peräkamarien asujat kuin
talven viimoissa rauhallisina pysyneet psykopaatitkin. Niissä
arpajaisissa ei voittajia ollut. Viisas oli hän ken tervasi
vehkeensä ja vetäytyi vintin uumeniin vartomaan syksyn tuiskuja ja
tulevia hiihtokelejä. ”Naisia ei ole olemassa”, oli Lacan
sanonut jo 1950-luvulla Ranskassa, mutta pihaustakaan tuosta
vapautuksen sanomasta ei ollut kuultu Pahajoella. Ei ollut edes
valmistauduttu siihen, että joku saattaisi joskus jossakin sanoa
jotakin muutakin kuin sen, mikä oli jo totuttu niin hyvin sanomaan.
Herään yhtäkkiä bussin
kääntyessä jyrkästi oikealle, ja olen vähällä tipahtaa
lattialle. Matkaa on jo taitettu varsin pitkälle, kello lähenee
puolta päivää. Saman tien bussi kaartaakin jo taidemuseo EMMAn
pihaan. Meitä varrotaan jo. Aloitamme kierroksen Rudolf Steinerin
(1861–1925) elämäntyötä esittelevästä näyttelystä. Rudolf
Steiner – Arjen muotoilija. Siinä on heti otsikossa tuo suomen
kielen täsmäsana, jolla yksityinen ihminen voidaan lyödä märäksi
lätiksi lattiaan. Juhlat ovat aina jo ohi ja ”arki” tulee ja vie
sinulta nirrin. On noustava arjen – tuon nyt-hetkeen juuttuneen
kurjan ja virikkeettömän aika-avaruuden – sankariksi. Sankari
jaksaa ”arjessa” vaikka mikä tulisi.
Arjen muotoilija –
Vardagsformgivaren. Ruotsin kielellä ”arkikin” on
auvoisaa vapaa-ajan odotusta – mielessä jo kohti aurinkoa kohotetut snapsilasit ja iloisena raikuva laulu. Meille suomenkielisille vapaapäiväkin on rangaistus –
pakkovapaa, jonka aikana ehtii hädin tuskin vetää katkerasta
viinasta häjyn kännin. Mitä mieltä Steiner – äärimmäinen
individualisti – olisi ollut tuollaisesta ”arjessa rypemisestä”.
Hänhän halusi ”henkistää” asuintilat, huonekalut ja kaikki arkiset käyttöesineetkin, jolloin ihminen ikään kuin ympäristönsä
houkuttelemana ylittäisi ”arjen” ja kohoaisi luonnolliseen
meditatiiviseen mielenvireeseen.
Aika on ajanut Steinerin
muotoilemien huonekalujen estetiikan ohi. Ne näyttävät kömpelöiltä
ja epäkäytännöllisiltä. Olisi suuri halu kokeilla niissä
istumista, mutta se on mahdotonta. Hyvä kun edes näkee ne, sillä
museovalaistus on jälleen kerran viritetty niin hämäräksi, että
olisi pitänyt ottaa otsalamppu mukaan. Toki estetiikka on tässä
yhteydessä väärä käsite. Standardisoitua estetiikkaa Steiner
piti teollisen muotoilun keksintönä, ja sitä kautta kaiken pahan
alkuna. Steiner etsi maailmanhenkeä – anima mundia – jonka hän
asetti suunnittelunsa ja muotoilunsa keskiöön. Lähtökohtana oli
Goethen ajatus, jonka mukaan henki ja aine ovat keskinäisessä
riippuvuussuhteessa. Steinerille antroposofisessa muotoilussa henki
ei ole milloinkaan aineeton eikä aine milloinkaan erossa hengestä.
Ainetta muotoilemalla voidaan vaikuttaa alitajuisesta ihmisen
”henkeen ja psyykeen”.
Rudolf Steinerin
suunnittelemia tuoleja. Oikealla mietiskelytuoli (1912).
Juuri tuon ”luonnonhengen”
esoteerisista biorytmeistä kumpuava logiikka saa Steinerin
rakennelmat ja huonekalut näyttämään muotopuolilta ja jopa
luotaantyöntäviltä. Steinerin ajattelun jyrkkä individualismi
vetää vertoja jopa uuspragmatisteille, vaikkakaan ”maailmansielun”
etsimiseen ei sen kummemmin pragmatisteja kuin nykymuotoilijoitakaan
saisi mukaan. Steiner vaati taiteeseen täydellistä autonomiaa ja
mahdollisimman suurta yksilön ilmaisunvapautta. Goetheläisen
maksiimin mukaan ”Ihminen ei ole riippuvainen mistään muusta kuin
omista ajatuksistaan eikä vastuussa kenellekään muulle kuin
itselleen”. ”Taideteoksella on sitä enemmän merkitystä, mitä
enemmän siihen sisältyy sellaista, mikä on ainutlaatuista ja
olemassa vain yhden ihmisen sisimmässä.” Tästä päädytään
varsin yllättävään lopputulemaan: ”Yleisiä taiteellisia
periaatteita tai yleistä estetiikkaa ei ole olemassa.”
Taustalla vaikuttivat
aikakauden yhteiskunnalliset ongelmat, joihin Steiner myös ehti
ottaa kantaa. Steiner sanoi olevansa individualistinen anarkisti:
”Individualistinen anarkisti ei halua millään kuviteltavissa
olevalla tavalla estää yhtäkään ihmistä kehittämästä
kykyjään ja voimavarojaan. Yksilöiden pitäisi saada vapaasti
toteuttaa itseään täysin vapaassa kilpailussa.” Ratkaisuksi hän
tarjosi jo Nietzschen esittämän mallin, jossa toimeentulo on
erotettava työnteosta. Tämän ajatuksen tyrmäsivät niin
ammattiyhdistysaktiivit kuin kapitalistitkin. Aika ei ollut kypsä,
kuten Steiner sanoi. Aika ei ole kypsä vieläkään – perustulosta
ei kyetä poliittisella tasolla edes keskustelemaan.
Oheisnäyttelynä
Steinerin antroposofista taidenäkemystä kuvittamaan on koottu
sekava kokonaisuus Feel the Spirit, josta
opas sanoo, että se on ”läpikuratoitu” – mitä ikinä se
tarkoittaakaan. Helppo on uskoa, että Steinerin aikalainen
Hilma af Klint (1862–1944) liittyi teosofina tähän
”hengentieteen” maailmaan. Voisi kuvitella, että juuri hän jos
kukaan onnistui nappaamaan ”maailmanhenkeä” hännästä kiinni
ja sijoittamaan esoteerisiin maalauksiinsa dualistisen maailman
näkymättömän puolen. Meille vihkiytymättömille ne edustavat
eläin- ja kasviaiheisella symboliikalla höystettyä herkkävireistä
abstraktia maalaustaidetta. Uuspragmatistisen rokotuksen saaneena en
saa silmiäni näkemään ”hengen” läsnäoloa. Richard Rortyn
mukaan maailma ei anna meille mitään, me teemme maailmamme itse.
Maailma on neutraali (ja kieletön) kuvaustemme ja havaintojemme
tausta. Tosiasialliset muutokset eivät tapahdu taivaita
tiirailemalla, vaan kaikki tapahtuu kielen metaforisissa käänteissä
– kuin sattumalta me puhumme uusilla sanoilla uusia ”totuuksia”.
Mutta jälleen Steiner
yllättää lausunnollaan, jossa hän pragmatistien tapaan väittää,
että tämänpuoleinen nimeää myös tuonpuoleisen: ”Minä en
löydä porttia, joka johtaa immanenssista transsendenttiin. Siksi
etsin palasia, jotka selittävät maailman pelkästään immanentin
kautta.” Kantin väittämähän kuului, että me emme saa tietoa
maailmasta sinänsä, vaan ainoastaan omat (puutteelliset)
havaintomme siitä. Steiner teki tästä aiheesta
liitutaulupiirroksenkin.
Mutta tuon portin on
läpikäynyt taiteilijanakin outo ilmestys Jean Tinguely (1921–1991).
Hän ei kuulu edellä mainittuun näyttelyyn, vaan hänen
tavarantuotannosta vapautetut ”koneensa” eksistoivat ja
metelöivät Amos Andersonin taidemuseossa. Onneksi lippukassalla
jaetaan korvatulppia. Onko Tinguely koneromantikko vai peräti
antroposofi, jonka suurena visiona oli vapauttaa koneiden ohella myös
ihmiset koneiden orjuudesta. Paljon ei mene väärään jos väitämme,
että hän oli Steinerin tapaan ”individualistinen anarkisti”.
Vaikea on vastustaa lattialla olevien punaisten nappien houkutusta,
vaikka ne saavatkin lähes helvetilliset voimat liikkeelle.
Pitäisikö Steineriin
perehtyä enemmän, lukea edes jotakin. Nykymaailma ja filosofian
historia ovat hänet lähes täysin unohtaneet. Muista filosofeista
poiketen Steiner ei tyytynyt pohtimaan, onko pöytä ja tuoli
olemassa, vaan ryhtyi niitä rakentamaan. Puuseppä mikä puuseppä. Erik Ahlman arvioi Steinerin Vapuden filsofiaa 1935. Tuo ilmeikäs Vaarinotto on nykyään pelkistynyt havainnoksi, joka kuvaa tapahtumaa ikään kuin järkiperäisimmin; siinähän ei oteta haltuun mitään vaan ollaan ikään kuin ”saamapuolella”:
Koko
henkinen elämämme perustuu kahteen tekijään: vaarinottoon ja
ajatteluun. Vaarinotto on passiivista tapahtumista: emme itse luo
vaarinottojamme. Ajattelu sitävastoin ei voi tapahtua ilman omaa
aktiiviteettiamme. Ajattelulle on ominaista, ettei sitä koskaan
voida vaarinottaa sen tapahtuessa, vaan ainoastaan sen tapahduttua.
Rudolf Steinerin
liitutaulupiirroksessa (1924) Immanuel Kant on saanut maailmasta
melkoisen havainnon...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti