”Emme tarvitse
mielikuvituksen apua sen kauneuden hahmottamisessa; se on jo siellä
ennen meitä täydellisessä loistossaan, maailman paras maalaus.”
Aldous Huxley
Aldous Huxley matkusti
1920-luvulla bussilla Apenniinien yli Urbinosta Sansepolcroon, Piero
della Francescan kotikaupunkiin. Sittemmin matkaoppaat eivät tuota
legendaarisen kirjailijan vierailua ole unohtaneet. Ei kovin pitkän
mutta vaiherikkaan bussimatkan jälkeen Huxley päätyi Sansepolcroon
ja löysi sieltä maailman parhaimman maalauksen, Piero della
Francescan freskon La Resurrezione, ”Ylösnousemus”
(1463). Huxley kirjoitti kokemuksestaan melko sekavan esseenkin The
Best Picture (1925).
Ja
kun on saavuttu San Sepolcroon, mitä siellä on nähtävissä? Pieni
muurien ympäröimä kaupunki kukkuloiden suojaamassa laaksossa;
jokunen hieno renessanssipalatsi takorautaisine parvekkeineen; ei
kovin mielenkiintoinen kirkko, ja lopulta, paras maalaus maailmassa.
Itse en sijoittaisi juuri
tuota maalausta kaikkien aikojen maalausten ”top kymmeneen”,
mutta kyllä siellä yksi Piero della Francescakin voisi olla,
vaikkapa Urbinon ruhtinaan Federico da Montefeltron muotokuva
(vaimoineen tai ilman). Tosin Huxley saa väitteelleen vankkaa tukea
ehdottomalta auktoriteetilta Vasarilta, joka oli lähes Pieron
aikalainen. Vasari kirjoittaa, että Pieron ”Palazzo dei
Conservartoriin maalaamaa Ylösnousemusta voidaan pitää
hänen parhaana teoksenaan, ei vain Borgossa vaan missä tahansa”.
Huxley perustelee laajasti
näkemystään ja luettelee Borgo San Sepolcron mestarin vahvuuksia
henkilökuvauksen suuresta herkkyydestä värien häikäisevään
kirkkauteen. ”Maalauksen selkeät ja hienostuneet värit hehkuvat
lähes alkuperäisessä loistossaan.” Huxley toteaa myös, että
niillä samoilla periaatteilla, joilla tämä inhimillistä
arvokkuutta ja läpikotaista henkevyyttä säteilevä teos on saatu
aikaiseksi, voitaisiin tuottaa myös mahtipontista ja valheellisen
teennäistä taidetta, joka vetoaisi suoraan ihmisten alhaisempiin
vaistoihin ja alituiseen huonon kaipuuseen. Useimmiten huonon taiteen
”huonous” on niin taidokasta ja mukaansa tempaavaa, että me
suorastaan hakeudumme sen ansan viettelykseen.
Huonoa
taidetta on kahdenlaisia: negatiivisesti huonoa, tylsää ja
taitamatonta, ja positiivisesti huonoa, taitavaa huijausta. Hyvin
usein valhe on niin hyvin kerrottu, että lähes jokainen lankeaa sen
lumoon – joksikin aikaa. Lopulta kuitenkin valheet paljastuvat.
Ihanteet ja näkökulmat muuttuvat – siellä, missä vielä äsken
nähtiin tunteita kuohuttava ihailtu taideteos, nähdäänkin
pelkkää valhetta.
Taiteilijatkaan eivät ole
taidetta luodessaan suojassa tuon lumoavan valheen ja epäaidon
teeskentelyn vaaroilta. Taiteilijan pyrkimys rehellisyyteen ja
totuuteen on useimmiten pelkkää höpinää mahdottoman tehtävän
edessä.
Joskus
epäilen, että olen yksi heistä. Sitä on mahdotonta tietää.
Taiteilijana voi olla huijari tietämättään, vaikka hampaat
irvessä pyrkisi vilpittömyyteen.
Yhtä aikaa me sekä
näemme sen, mitä näemme, että olemme näkemättä. Myöhemmin
käytettyään tajuntansa laajentamiseen meskaliinia Huxley päätyi
väittämään, että taideteos on vain kalpea heijastus siitä mitä
suorassa havaintokokemuksessa saattaa otollisissa tai äärimmäisissä
olosuhteissa avautua. Se, mikä havainnossa avautuu nähtäväksi, on
itse maailma, olipa havainto sitten millainen hyvänsä. Miksi jokin
toinen havainto olisi parempi (syvällisempi, arvokkaampi) kuin jokin
toinen. Tässä on ajauduttu vaaralliselle hetteikölle. Eikö meille
pitäisi riittää juuri se havainto, joka kulloinkin avautuu
tiedostuksellemme. Sitä paitsi Huxley unohtaa, että maailma katsoo
myös takaisin, kuten Merleau-Ponty huomauttaa.
Emme koskaan voi olla
varmoja millaisessa kätkeytyneisyyden tai avautuneisuuden muodossa
maailma havaintoomme tulee. Olemme tottuneet ajattelemaan – tai
meidän on annettu ymmärtää – että todellinen ongelma on
tiedostus ja sen kurittomuus. Mutta ehkäpä havainnoitsijan omien
käsitysverhojen repiminen ei riitäkään avaamaan tajunnan ovia
sepposen selälleen, sillä maailman suhteen me olemme
vuorovaikutuksessa. Huxley löysi Sansepolcrosta maailman parhaan
maalauksen, mutta taatusti moni muu on samasta paikasta ja samasta
maalauksesta löytänyt vain ikävystyttävän kuvan seinää
pilaamassa.
Voimme luottaa vain
siihen, että havainnossa taideteos – kuten myös maailma – tulee
puolitiehen vastaan ja katsoo takaisin. Ja antaa meille edes pienen
mahdollisuuden nähdä jotakin ”todellista” – ja ehkäpä
aavistuksen verran verhon taakse.
”Täällä
ei ole paikkaa, joka ei sinua näkisi. Sinun on muutettava elämäsi.”
Rainer
Maria Rilke
TAIKUUS
Kuvailemattomasta
muutoksesta syntyy
sellaisia
luomuksia –: Tunne! Ja usko!
Usein
kärsimme: liekit muuttuvat tuhkaksi
kuitenkin,
taiteessa: tomu muuttuu liekeiksi.
Tässä
piilee taikuus. Tavallinen sana on nostettu
taian
piiriin astetta korkeammalle...
ja
on kuitenkin todellisuudessa kuin uroskyyhkyn kutsu,
jolla
se kutsuu näkymätöntä naaraskyyhkyä.
Rainer
Maria Rilke
Aldous
Huxley: The Best Picture (1925). Julkaisussa The Piero
della Francesca Trail, by John Pope-Hennessy, The Little
Bookroom, NY 2002.
Hieno teksti. Kiitos.
VastaaPoista