Kaitse
laajat Eestin laivat,
jotka
maille muille saivat,
että
purret Päivänsalon
näkis
majakoitten valon,
löytäis
Yösalonkin hahdet
varmat
valkamat ja lahdet.
Eino
Leino 1921
1.8.2013
Paksut poutapilvet
kerrostuvat taivaalle. Maiseman yli soutaa tummia varjoja ja
välillä aurinko heittäytyy pilvien rakosista täyteen paistoon.
Bussi on puolillaan vaitonaisia matkalaisia. Sanotaan, että välimatka
Seinäjoelta Tampereelle on maailman yksitoikkoisin, matkustipa sen
sitten millä laitteella hyvänsä. Yksitoikkoisuus ei johdu niinkään
vaihtelun puutteesta kuin sen runsaudesta. Vaihtelu ja muutos
tylsistyttävät havainnon, kun taas samankaltaisuudessa ja
muuttumattomuudessa havainto lepää ja saavuttaa lopulta
ekstaattisen (ek-stasis) huippunsa.
Havainnon ulkopuolisen
(transsendentaalin) ei tarvitse olla olemassa, ja jos se ei ole
olemassa, ei se voi myöskään muuttua. Oleminen ei tapahdu, se vain
on. Tapahtumat ja muutokset kohdistuvat paikallisiin, kuten nyt
Helsinki – Tallinna välisen matkan moninaisuuksien (moneuksien)
eri asteisiin ilmenemisiin. Kantin mukaan me emme saa tietoa
ulkoisesta ”transsendentaalista” sinänsä; meillä on siitä
vain omat havaintomme ja niiden tulkinnat. Tämän yritän
pitää tiedostettuna immanentissani, tapahtuipa muutosten saralla
mitä hyvänsä.
Aava meri ja ilta-auringon
murjoma taivas avautuvat autiudessaan huimaavan kirkkaaksi näkymäksi.
Kunnes ensimmäinen saari nousee aalloista. ”Se nousee aalloista
pystypäin kuin nainen valkearinta.” (Eino Leino 1921). Tallinnan
kaupungin teräväkärkiset tornit piirtyvät sadepisaroiden
kirjavoimaan ikkunaan. Satamassa ei sada, ilta tummuu ja valot
syttyvät. Hotellin ravintola on jo kiinni, joten illallinen jää
syömättä. Laivalla tuli sentään nautittua kreikkalainen salaatti
ja pieni pullollinen punaviiniä (4,90 €).
2.8.2013
Matkalla Tallinnasta
Tarttoon. Päivä on edelleen pilvinen, mutta edessäpäin
taivaanrannassa kajehtii jo valon kaje. Elias Lönnrot matkusti
Tarttoon kesällä 1844, laivamatka Helsingistä Tallinnaan kesti 8
tuntia ja matkaan postivaunuilla (rautatietä ei vielä ollut
rakennettu) Tallinnasta Tarttoon kului toista vuorokautta. Nyt
laivamatka kestää 2 tuntia ja bussimatka Tarttoon toiset 2 tuntia.
Tosin bussimatkaan on lisättävä ainaisen kahvinjuonnin aiheuttamat
pysähdykset. Illallista ei Lönnrotillekaan tarjottu, mutta sentään
”3 – 4 kuppia teetä ynnä voileipiä”. Totia ei matkalaisen
harmiksi tarjottu lainkaan. ”Totilasia en ole koko kaupungissa
nähnyt.”
Ikkunassa vilistää
metsiköitä, peltoaukeamia ja kirjavia niittyjä. Kesantopellolla on
haikaranpesä pylvään nokassa, haikara seisoo siellä vakain
jaloin. Vähän matkan päässä toinen haikaranpesä, jossa on jo
ruuhkaa – ainakin neljä komeaa lintua. Tienvarressa on tuon tuosta
vanhaa takkuista kuusiaitaa, muuta erityistä katsottavaa ei ole –
horsma kukkii ja heinät heiluvat. ”Luonto ei ole näillä
maisemilla puoleensa vetävä.” (Ilmari Kianto 1931). ”Voi mennä
kilometrejä, etten näe muuta kuin satavuotisten tammien ohikiitävää
lehvästöä. Vanhat virolaiset moisiot ja kultaiset sipulit
loistavat heleän sinistä taivas vasten.” (Tatu Vaaskivi 1937).
Tammimetsikkö ja
yksinäinen hevoskastanja vanhan kivisen tuulimyllyn kupeessa.
Aurinko paistaa mutta aamulla on satanut – kahvilan terassin penkit
ovat märkiä. Kuvatessani tuulimyllyä pelmahtaa kuin taivaasta
pihaan bussilastillinen outoja kahvinhimoisia suomalaisia, tapani
mukaan jään jonon hännille ja luovutan mahdottoman edessä.
Hiirenvirnaa ja saniaista vuoron perään. Sitten kosteaa ojanpohjaa
ja osmankäämien tanakat patukat. Kuusien katveessa piileksii matala
tönö, ja metsänreunassa toinen. Linja-autopysäkkien tiilistä
muuratut okranväriset pysäkkisuojat tuovat mieleen menneen ajan ja
menneen komennon. Bussi kulkee uusia teitä myöten, joten yhtään
”moisiota” ei näy aamuisella matkalla Tarttoon, mutta myöhemmin
kyllä liiankin kanssa.
Tutustumme äkkiseltään
Tarton yliopistoon ja rakennuksen äärimmäisellä vintillä
sijaitsevaan kuuluisaan ”karsserihuoneeseen”, jonne viimeinen
tuomio pantiin käytäntöön 1892. Yliopistolla oli noihin aikoihin
oma ”kurinpitotoimi”. Naisen loukkaamisesta (”offending a
lady”) ja Toomemäellä hillumisesta sai karsseria 4 – 5
vuorokautta, kun taas kiroilusta rapsahti peräti 8 vuorokautta.
Kaksintaisteluun osallistumisesta – jos jäi henkiin – lankesi
huikeat 3 viikkoa. Neuvostoaikaan yliopiston opetuksen pääosaan
valtasivat sellaiset epätieteelliset aineet kuin marxismi–leninismi,
dialektiikka ja historiallinen materialismi. Yliopistolla on myös
oma taidemuseo, joka sankkoine kipsikopioineen on enemmänkin
kuriositeetti kuin taiteellinen välttämättömyys. Mutta juuri
siellä voi tavata Immanuel Kantin an sich.
Sitten bussi kiidättää
Otepään kumpuisille kunnaille ja Liivinmaan vehmaaseen
Hellenurmeen. Tutustumme vesimyllyyn ja Alexander von Middendorffin
kartanoon, jossa tunnettu tutkimusmatkailija vietti vanhuusvuotensa.
Kylän laidalta suurten kuusten hallinnoimasta metsiköstä löytyy
Middendorffien vihreän sammalen kätkemä kalmisto. Lounas on jäänyt
jo ajat sitten syömättä. Sudennälkäisinä poikkeamme vielä
Sangasten linnaan, jota hallitsi vuoteen 1938 saakka Suomen
kansalaisuuden hankkinut Friedrich von Berg – kuuluisan Sangasten
ruislajikkeen kehittäjä. Kartanossa on häät meneillään, joten
kuokkavieraskin saa lasillisen kuohuvaa. Kohotan sen tuolle viljojen
kuninkaalle, rukiille. Että sillä lailla.
3.8. 2013
Kirkas aamu, hellepäivä
tulossa. Pikainen aamiainen ja bussiin, muutaman pakollisen
harhakierroksen jälkeen rymistämme kohti Setumaata. Eilisestä
opiksi ottaneena varasin laukkuuni juustoleivät ja hotellin
”respasta ” pikkupullon punaviiniä (2,50 €). Ikkunassa
poukkoilee matalaa viljapeltoa, jonka läpi tunkee kaikkialle ehtivää
pujoa. Ensimmäinen pysähdyspaikka on Põlva,
idyllinen muutaman tuhannen asukkaan pikkukaupunki. Voisin muuttaa
tänne, varsinkin kun en arvosta vaihtelua, enkä ”virikkeellistä”
ympäristöä. Lähes kaupungin keskellä on vähäinen järvi ja
laaja hiekkaranta. Tuntuu kuin kaikki asukkaat – paria
kioskinmyyjää ja torimuijia lukuun ottamatta – olisivat rannalla.
Lämmintä on jo 27 astetta.
Seuraava kohde on Räpinä
– nukun Räpinän ohi. Viime tipassa havaitsen kuitenkin viitan
RÄPINÄ 42 km. Kävinkö Räpinässä vai en, sitä sietää
miettiä. Tiedostuksessani Räpinä lähentelee ilmenemisien
asteikolla (nollasta sataan) mitattuna nollaa. Ehkäpä joku
räpinäläinen näki minut torkkumassa ohiajavan bussin ikkunassa.
Riittäisikö se sellaiseksi ”erityiseksi ilmenemiseksi”, jota
voisi kutsua jopa tapahtumaksi ja jonka voisi verifioida
merkitykselliseksi tosiasiaksi maailman merkityksien suunnattomassa
paljoudessa. Tosiasioiden maailmassa ei ihminen muka joudu pulaan –
kissanviikset. Päätän nukkua hieman lisää.
Descartesin filosofian
mukaan – ehkä väärin – päädyttiin sellaiseen käsitykseen,
että ihmisen päässä sijaitsee eräänlainen teatteri, jossa
ilmenemisiä esitetään. Siellä niitä setvii erittäin huonolla
ymmärryksellä polvihousuinen veijari Minä. Kukaan ei enää usko
Minän sijaitsevan ihmisen päässä, eikä minkään muunkaan
sisäpuolella. Nykyään minä on ulkoistettu, se on siellä missä
havaintokin – pään sisäpuoleltahan meillä ei ole olemassa
minkäänlaisia havaintoja. Ei edes nukkuessa.
Vaellamme jo syvällä
Setumaassa. Jälleen poikkeamme ”moisioon”, tällä kertaa
Moosten kartanoon. Puutarhassa harhaillessani löydän yllättäen
rikkaruohojen seasta poltinkarvattoman nokkosen, jos sellaista nyt
sitten onkaan – ehkä se on pohjannokkonen, jossa poltinkarvoja on
hyvin vähän. Hämmästytän kanssamatkalaisia syömällä
nokkosenlehtiä suoraan puskasta. Irrotan juurakosta pienen taimen
tuliaisiksi, istutan sen kotitarhaani muiden nokkosten seuraksi.
Metsäisen korpitien
varrelle on paikallinen mummo pystyttänyt myyntipöydän, josta
löytyy marjoja, kanttarelleja ja hapankurkkuja. Mummo maistattaa
mainioita muoviämpäreihin säilömiään kurkkuja, perinteisiä
valkosipulilla ja tillillä maustettuja ja voimakkaasti yrteillä ja
viinimarjanlehdillä ryyditettyjä. Helteinen metsäkangas hohkaa
kuin lapsuuden hiekkaiset mäntykankaat kuumina kesäpäivinä
Pahajoella – herkin korvin voi kuulla heiluvien heinien kuiskivan
salaisuuksiaan ilmatilaa harovilla hahtuvillaan.
Setujen talomuseo ”Värska
tsäimaja” putkahtaa esiin mäntymetsiköstä hirsirakennuksineen
ja kartanoineen. Talon laiska kissa makaa selällään auringossa.
Juodaan oluet ja syödään ”piragut”. Vaan kaikissa ”piraguissa”
on lihaa täytteenä, joten syön karviaishillolla sivellyn ja
rullalle käärityn letun oluen kera. Kansallispukuun sonnustautunut
ja leveästi hymyilevä tyttönen tuo paistamansa räiskäleen ulos
pöytään. Hyvää on. Vuohi killittää kateellisena aidan takaa
ateriointiani.
Alituinen teenkeittäminen
taisi uhata Viron metsiäkin, vai mikä sai Emajoen satakielen Lydia
Koidulan tuohtumaan. ”Sua varten tahkoaa he tappoterää, puu
Eestinmaan!”
O. A. F. Lönnbohm oli
myös varhaisia Tarton kävijöitä, hän viipyi kaupungissa koko
talven 1877 – 1879. Lönnbohmia vaivanneen ankaran uupumuksen
vuoksi kutsuttiin paikalle lääkäri, joka osoittautui Lydia
Koidulan veljeksi. Lönnbohm pani merkille, että kaikki vähääkään
merkittävät ihmiset olivat Lydian sukulaisia. Nuori lääkäri
koputteli Lönnbohmin rintaa ja veikkasi sydänvikaa. Mutta
diagnoosista suivaantunut Lönnbohm väitti saaneensa vain häkää
tolkuttomasta teenkeittämisestä. ”Teekeittiöstä oli mennyt
häkää päähäni, heikko kun olin.”
Illalla Raatihuoneen
torilla jatkuu ”Puhkupilli-festivaali”. Ilta pimenee ja valot
syttyvät. Torille pystytellä lavalla tanssitaan flamencoa ja
napatansseja. Ihmiset juhlivat hillitysti, ikään kuin välimatkaa
yllä pitäen. Kukaan ei tule halaamaan, kukaan ei läimi kämmenellä
selkää – arvostan sitä suuresti. Yksi ainoa humalainen tulee
vastaan, hän on myös ainoa joka haluaa sanoa jotakin. Hän tarraa
pronssista ”Isa ja poeg” -veistosta käsipuolesta ja alkaa
haastaa sille riitaa. Vaikka väkeä on paljon koolla roskia ei näy
missään. Huomasin eilen kaupungin laidalla kyltin, josta ilmeni
roskien luontoon heittämisestä rapsahtavan sakkoa 3200 €.
Lopettaisivatkohan suomalaisetkin roskaamisen, jos siitä saisi
kunnon sakon. Suomalaiset menevät mieluummin vaikka vankilaan kuin
lopettavat roskaamisen, toteaa joku tietäväinen. Suomalaiset
festivaalit juhlitaan käsittämättömän irtoroskan seassa, kuin
tunkiolla ikään.
4.8.2013
Aamiaisen jälkeen
pikainen visiitti Tarton taidemuseoon, joka seisoo torin laidalla
omituisesti kallellaan. Pohjavesi on alueella laskenut ja aiheuttanut
talon vajoamisen. Sisällä vajoamisen huomaa lähinnä vinoista
ikkunoista. Lattiat on oikaistu – muutenhan talossa liikkujan
pitäisi olla varustettu vuorikiipeilijän välineillä. Tähtveren
puistossa seisoo hiljaisella tontilla Villa Tammekann, Alvar Aallon
1932 suunnittelema omakotitalo, jossa nykyään toimii Tarton
yliopiston Granö-keskus. Talossa asuivat 1930-luvulla ainakin Tatu
Vaaskivi ja Elina Vaara, joka koki siellä elämänsä ukonilman.
”Repeää kahtia / pilvien vaipat, / iskevät kylmät, kipeät
raipat / kenttää vihreää.”
Riivattua kyytiä kohti
Tallinnaa ja laivasatamaa. Laivalla jälleen sama feta-salaatti ja
sama punaviini. Olen sen samuudesta iloinen – ettei siihen mikään
pahanilkinen ”vaihtelu” ole sekaantunut. Laiva kolisee laituriin.
Tavallinen tungos ja tavalliset tönimiset. Olemisen paino heiluu
raskaana sydämen vaiheilla kuin piilu. On hengitettävä syvään ja
heittäydyttävä tyhjän päälle. Tälläkään kertaa se ei petä.
Helsinki on ohitettu hujauksessa. Sitten loputon suora tie ja tien
päässä laskevan auringon kumotus. Pohjoinen ottaa omansa. Ei, se
ei ota vain omaansa, vaan vie kaiken.
Jotain
niin hiljaista ja lohdullista,
jotain,
mihin voit päästä
vain
muutaman yksittäisen kerran
keväisessä
unessa
tai
syksyisessä kevätsateessa
metsän
välillä puolimatkassa
Tartosta
Tallinnaan.
Jaan
Kaplinski 1996
Matkalukemisena:
Tartto, kirjailijan
kaupunki, toim. Henni Ilomäki. SKS 2003.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti