KORKEA LAKEUS
Seinäjoen
Taiteilijaseuran kesänäyttely
Kulttuurikeskus
Herrala, Ilmajoki
27.5.-31.7.2013
Seinäjoen
Taiteilijaseuran näyttelysarja Korkea
Lakeus aloitti
Ähtärin Pirkanpohjasta 2011, seuraavana vuonna 2012 se nähtiin
Ruotsissa (Väsby Konsthall) ja sitten Helsingissä (Art Alex
Galleria). Tänä kesänä näyttely esittäytyy Herralan
Kulttuurikeskuksessa Ilmajoella – ehkäpä viimeistä kertaa tällä
nimellä. Nimestään huolimatta kaikki Korkea Lakeus -näyttelyt
ovat olleet erilaisia aina näyttelypaikan mukaan suunniteltuja
kokonaisuuksia. Herralan ympärillä avautuva luonto pelto- ja
jokimaisemineen on osa näyttelyä. Se näkyy myös teosvalinnoissa.
Herralan
kesään on koottu 14:n taiteilijan teoksia, maalauksia, veistoksia,
grafiikkaa ja hieman jotakin muutakin. Ilmajoen oman pojan Hannu
Peltoniemen veistokselliset installaatiot edustavat aivan omaa
lajityyppiään ja omaa fantastista todellisuuttaan, jossa arkipäivän
elämästä tutut ”pienesineet” ja tarvikkeet ovat löytäneet
toisen todellisuuden keskiajan veijariromaanien miljöötä
muistuttavassa mikromaailmassa. Toisenlaista todellisuutta (tai sen
puutetta) etsii myös Minna Bengs-Shresthan ilmoitustaulu
parittomille esineille. Yleisö voi osallistua teokseen omilla
parittomilla esineillään.
Olli
Kiviluodon surrealistis-abstraktis-ekspressionistiset maalaukset
viittaavat puhtaalla maalauksellisuudellaan kaukaisiin
kierteismaailmoihin ja toisenpuolisiin kaikkeuksiin, jotka ovat jo
havainnossa vaikkakaan eivät vielä keskuudessamme. Tarja Polarin
kolme pääsalin ikkunoiden väleihin sijoitettua maalausta ovat
tuttua Polaria – värikästä ja monimuotoista kuin korkeista
ikkunoista avautuva kesäinen luonto. Liisa Äärysen luontevasti
esittävän todellisuuden piirissä eksistoivat pronssiveistokset
luovat vakautta ja vastapainoa kirjavissa väreissä kylpevälle
salille.
Tuttua
meininkiä ja menoa on myös Heikki Mäki-Tuurin maalauksissa,
varsinkin aivan uudessa komean suvereenissa suurikokoisessa versiossa
”juustonpaistajasta”, jossa tutut elementit takka, ikkuna,
”pötyymi”, akka ja kissa jälleen kohtaavat. Kaksi muuta
”mäkituuria” edustavat tekijänsä toista hartaasti viljelemää
aihepiiriä, ekumeenista mystiikkaa – silläkin on tilauksensa
ajassa ja paikassa tässä hitaasti kylkeään kääntävässä
maailmassa. Hämmästystä herättää maalaus, jossa mies
menneisyydestä ohittaa ”aasintammalla” sata metriä pitkää
pohjalaistaloa.
Yläkerrasta
löytyy pittoreski näyttelytila, jonka ikkunoista avautuu jokirannan
idylli jokilaivoineen, uimarantoineen ja rantapöheikköineen.
Vinttisalin seinillä paperin ja graafisen ilmaisun kautta maisemaa –
tilallisuutta ja valaistusta – kommentoivat teoksillaan Seppo Kari,
Petra Koivisto ja Riitta Ylinen.
Rantaan
viettävällä niityllä laiduntavat Antti Maasalon tuulen ja
auringon kanssa kommunikoivat kineettiset veistokset. Jos tarkoin
kuuntelee kuulee vienon tuulikellopelin heleän soiton, jonka sävelet
ovat Otto Romanowskin käsialaa. Antti on pystyttänyt myös
tuuliveistosmaiseman maiseman komplementiksi, artefaktin jossa
aurinko nousee ja aurinko laskee – siinä toteutuu lakeusmaiseman
ikiaikainen funktio.
Juttu ilmestynyt
Ilmajoki-lehdessä 12.6.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti