Siitä
asti, kun ihmisiä on ollut, ihminen on iloinnut liian vähän: se
yksin, minun veljeni, on meidän perisyntimme! Ja kun opimme paremmin
iloitsemaan, opimme samalla olemaan toisille pahaa tekemättä ja
pahaa miettimättä.
- Friedrich Nietzsche
Muuan
omituinen hulluus pitää vallassaan työväenluokkaa kaikissa niissä
maissa, joissa kapitalistinen sivistys on vallalla. Hulluus, josta on
seurauksena yksilöllinen ja sosiaalinen kurjuus, joka jo kaksi
vuosisataa on piinannut kurjaa ihmiskuntaa. Se on rakkaus työtä
kohtaan, kuolettava, yksilöitä ja näiden jälkeläisiä uuvuttava
työhalu. Sen sijaan että olisivat taistelleet tätä mielenhäiriötä
vastaan ovat papit, taloustieteilijät ja moralistit julistaneet työn
pyhäksi.
- Paul Lafargue
Nietzschen
mukaan valtio on kaikista hirviöistä välinpitämättömin ja
julmin. Orja on jokainen, ”jolla ei ole kahta kolmannesta ajastaan
täysin vapaasti omassa käytössään.” ”Toimeentulo ja työnteko
on erotettava tosistaan!” Tuon viimeisen väitteen Nietzsche oli
napannut Aristoteleelta, jonka mukaan työtä toimeentulonsa eteen
tekevä ihminen ei voinut olla vapaa kansalainen. Siis sellainen
vapaa ihminen, joka voisi osallistua julkisiin toimiin ja
politiikkaan eli kaupungin (poliksen) asioiden hoitoon. Mutta
ihmiselämän varsinainen päämäärä ei ollut sen enempää
politikointi kuin taloudellisesti aktiivinen toimeliaisuuskaan, vaan
välttämättömyyksistä vapaa kontemplatiivinen elämä. Nietzschen
aikalainen Paul Lafargue (1942–1911) oli ensimmäinen
vallankumouksellinen, joka ajoi kiivaasti ihmisen oikeutta vapaaseen
elämään eli laiskuuteen.
Nykyfilosofienkin
joukosta löytyy vallankumouksellisia, kuten vaikkapa Michel Onfray,
joka sanoo olevansa ”vasemmistonietzscheläinen”. Kirjassaan
Kapinallisen politiikka (2005) Onfray nostattaa esiin
foucaultlaisen näyn ihmisyksilöstä hiekkaan piirrettynä kasvona,
joka ei muuta voi kuin vartoa suuren aallon tuloa. Tuo sitkas mutta
hupeneva aika on kuitenkin ihmisyksilön omaa hedonistista aikaa,
jota ei sovi kenenkään eikä minkään riistä. Lafarguen tavoin
Onfray julistaa, että ihmisellä on jakamaton oikeus vapauteensa ja
nautintoonsa.
Modernin
kynnykselle tultaessa maailma oli jäänyt sattumanvaraisen
evoluution temmellyskentäksi. Yhtäkkiä me piruparat olimme
maailmoinemme pelkästään inhimillisen tiedon ja ymmärryksen
varassa. Me saimme tehdä mitä lystäsi – ja totisesti me
teimmekin. Tiedeuskovaisille koitti maireat ajat. Sitä sieti juhlia.
Filosofi kutsui juhla-aterialle vieraiksi ”kuninkaan oikealta ja
kuninkaan vasemmalta, irstaan käärmeen, epävakaisen tarantellan,
vanhan taikurin, paavin, asiaankuuluvasti vakavan, nauravan leijonan,
iilimadon vapaaehtoisen kerjäläisen ja hengeltään tunnontarkan,
surullisen ennustajan ja rumimman ihmisen”. Joitakin muitakin
mainitaan, kuten silmänkääntäjä, virkaheitto, toipilas, kameli
ja lohikäärme.
Ja
filosofi ryhtyi puhumaan – se ilmestyi kirjavassa nutussaan
televisioon ja kaikkialle sinne missä aikaisemmin oli puhunut
saarnamies ja agitaattori – ja kaikki hiljentyivät kuuntelemaan,
”myös aasi, luola ja suuri vilvas kuu ja itse yö”. Lopuksi
kaikki puhkesivat yhteiseen lauluun. Ja älymystö hurrasi – siitä
oli tullut suuri ”laulava tyhmistö”. Ei ole sattumaa, että
propagandakuvien yllä paistaa ”suuri vilvas kuu”.
Onfrayn
mukaan Nietzsche unohti kolme ranskalaista filosofia, ”joista yhtä
riivasi silmän tarina, toista halukoneet ja kolmatta pahamaineiset
ihmiset”. Nuo filosofit olivat Bataille, Deleuze ja Foucault,
”kolme vasemmistonietzscheläisyyden ylevintä ilmentymää”,
jotka tarjosivat keinoja uudelle ”suurelle politiikalle” mutta
politiikka oli jauhaantunut puoluekoneistojen rattaisiin.
Puoluepolitiikan koneisto ei tunnista yksilöä edes hiekanjyväseksi
rattaissaan. Foucaultia mukaillen Onfray kirjoittaa: ”Ihmisoikeudet
tai humanismi jätetään pelastamatta siksi, että ne oikeuttavat
asiat sellaisina kuin ne ovat.”
Humanismi
houkuttelee hyväntekeväisyyteen, mutta ”samalla se säilyttää
vääryyden, kurjuuden tai köyhyyden syyt”. Humanismista on tullut
keino ”panna politiikka virkavapaalle” – humanismin ja
ihmisoikeuksien nimissä on peruttu yksilön oikeudet vapaaseen
elämään ja hedonistiseen mielihyvään. ”Ihmisoikeuksien
humanismi toimii vallankumoukselliset energiat vangitsevan koneen
periaatteella ja muuttaa ne myötäkärsimykseksi, myötätunnoksi ja
muiksi tunteiksi, jotka eivät loukkaa saastaista kurjuutta tuottavan
maailman järjestystä.” ”Demokraattinen totalitarismi”
tautologioineen ja hurskasteluineen oikeuttaa epäoikeudenmukaisuuden
jatkumisen maailmassa ikään kuin myötäsyntyisenä
välttämättömyytenä.
Liberaalin
uushumanismin ylläpitämää markkinakoneiston (väki)valtaa vastaan
ei – yhä vieläkään – ole asettaa muuta ”kuin aristotelinen
myötäkärsimys, augustinolainen sääli, spinozistinen
kanssakärsimys tai kantilainen myötätunto”. Uushumanismi
edellyttää politiikan ohittamista ja historian häivyttämistä,
jotta ”todellisuus” näyttäytyisi ikään kuin väistämättömänä
välttämättömyytenä ja kohtalonomaisena ”aikojen kovuutena”.
”Sovitettavasta perisynnistä ei olla juuri loitonnuttu.” Ikään
kuin maailmaa hallitsisivat jotkin ylimaalliset voimat, jotka ovat
kaiken inhimillisen – ”tieteen, taiteen, politiikan,
laiskottelun” – saavuttamattomissa.
Onfrayn
mukaan kapitalismi voi hyvin, se on erinomaisesti järjestäytynyt
eikä sitä uhkaa mikään. Nykyisin kaduilla mieltään osoittavat
ovat kaunaisia narisijoita, jotka vastustavat monia asioita mutta
eivät ole minkään puolesta. ”Miksi Ranskan työttömät eivät
koskaan näy missään? Koska he nostavat työttömyyskorvauksensa ja
siinä kaikki. Ei ole olemassa työttömien ammattiyhdistystä.”
Onfrayn lanseeraama hedonismi kannustaisi ihmisiä tarttumaan omaan
kohtaloonsa. ”He ilmoittaisivat, että hoidamme omat asiamme, emme
enää luota työvoimaviranomaisiin, emme enää luota näihin
ihmisiin tai hallitukseen ja niin edelleen.”
Lumous
on kadonnut maailmasta – se on tullut selväksi. Ja sen katoaminen
jatkuu niin kauan kuin ”nykyajan nihilismi ja yleinen pessimismi”
juhlivat asioiden järjestytä antiikin filosofian mallin mukaan.
Kadonnen ”lumouksen” palauttaminen maailmaan vaatii kumousta: ”on
lopetettava taloususkonto, joka tekee pääomasta jumalansa ja
ihmisistä pelkkiä mielivaltaisesti raatavia uskovia. (…) Talouden
on palveltava ja lakattava vaatimasta itseään palveltavan, Tämän
vuoksi talous on alistettava politiikalle – politiikka on liian
kauan toiminut talouden palvelijana.” ”Talouden libertaarinen
käyttö sallisi politiikan paluun ja antaisi sille tunnustetun
aseman, jota tämän yhteiselämän taidon ei koskaan olisi pitänyt
menettää.”
Libertaarisen
vasemmiston toiminnan pakkomielteenä ei voi olla ”omaisuuden
tuhoaminen ja väkivaltainen pakkolunastus, vaan vaihtoehtoisen
talouden ehdottaminen”. Onfray
ehdottaakin ”kapitalismin rinnalla toimivia monimuotoisia
tuotantotapoja tai jopa itse kapitalismin sisällä toimivia
poikittaisia menettelytapoja” Onfray seuraa ensimmäisen anarkistin
Pierre-Joseph Proudhonin (1809–1865) ajatuksenjuoksua, jonka mukaan
omalla työllä hankittu yksityinen omaisuus muodostaisi vastavoiman
valtiolle – tuolle Nietzschen kylmänhikiselle pedolle – ja
takaisi näin mahdollisuuden yksilön ”hedonistiselle”
vapaudelle. Ilman, että lumouksen palauttaminen johtaisi ”liian
kauan katseltujen muurien ja niihin liittyvän poliisijärjestelmän
pystyttämiseen”.
Onfray
peräänkuuluttaa puoluekoneistoista vapaata dionyysista politiikkaa,
”arvojen uudelleenarvioimista, kopernikaanista kumousta ja talouden
panemista palvelukseensa tahtovan kategorisen imperatiivin mukaan.
Kaukana huumaavista uskonnoista, kansan oopiumeista ja rahauskonnon
unettavista hyveistä se edellyttää etusijan antamista tahdolle,
energialle ja yleiselle taloudelle, jonka vaatimuksena on
hedonistisen, itsensä kanssa sopusoinnussa olevan yksilön
toteuttaminen”. Tästä syystä Onfray pidättäytyy – parhaansa
mukaan – toimintaohjeiden antamisesta, sillä kukaan ei voi tietää
millainen ”hedonistinen vallankumous” kenenkin yksilön pirtaan
sopii.
Joka
tapauksessa lumouksen palauttaminen edellyttää itsestäänselvyytenä
lanseeratun ekonomisen kahleen katkaisemista ja ”humanismiin tai
ihmisoikeuksiin” teljetyn yksilön vapauttamista. Sen jälkeen
yksilöä ei enää rangaista, kirota, pakoteta tai tuomita
menettämään elämänsä vain jokapäiväisen leipänsä ja
satunnaiset hyödykkeensä ja tarvikkeensa saadakseen.
Toisaalta
omaisuuden ylenpalttinen kerääntyminen ja välttämättömyyksien
katoaminen johtaa myös elämän menettämiseen ja ongelmaan, jota
voisi kutsua vaikkapa liiallisesta ”vapaudesta vapautumiseen”.
Mutta nyt olemme eksyneet jo jonkin muun kirjan marginaaliin, joten
palatkaamme Onfrayn tekstiin, joka rullaa pillastuneen norsun tavoin
filosofisessa posliinikaupassa. Michel Onfrayn Kapinallisen
politiikka on huikea kirjallinen vyörytys – ehkä sille
pitäisi antaa jokin suuri kirjallisuuspalkinto tai ehkä se pitäisi
kokonaan kieltää.
Yksilön
kasvatus tähtää siihen, että yksilö olisi riippuvainen siitä,
mikä rajoittaa häntä, pidättelee häntä, tappaa hänet, kastroi
hänet ja pitää hänet aisoissa.
- Michel Onfray
Vaalit
ovat vain kuvitteellinen, fiktiivinen (ei-)tapahtuma, jossa
osallistumisen illuusio peittää näkyvistä sen tosiasian, ettei
vaalien jälkeen mikään oikeastaan muutu vaan kaikki jatkuu aivan
kuten ennenkin.
- Alan Badiou
Hiljaiset
sanat ovat ne, jotka nostavat myrskyn. Ajatukset, jotka tulevat
kyyhkysenjaloin, mullistavat maailman.
- Friedrich Nietzsche
Vapauden valtakunta
alkaa tosiasiassa vasta siellä, missä työnteko loppuu.
- Karl
Marx
Michel
Onfray: Kapinallisen politiikka – Tutkielma vastarinnasta ja
taipumattomuudesta. Suom. Tapani Kilpeläinen. Niin&Näin
2005.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti