Puhdas rakkaus
merkitsee välimatkaan tyytymistä, itsensä ja rakastetun välisen
etäisyyden palvomista.
- Simone Weil
On palattava vielä
portittomalle edesvastuuttomuuden tielle. Jo pari kuukautta jatkunut
retrospektiivinen siivous nostaa esiin milloin mitäkin, nyt löytyi
kovin pystystä käsialasta päätellen jo vuosia sitten Wumenkuanin
lukemisen ohessa tekemiäni muistiinpanoja. Toistan ne alempana siinä
järjestyksessä kuin ne on ylös pantu, ilman minkäänlaista
kriittistä asennetta.
Merkinnät ovat
eräänlaisia mietelauseita, mutta mitään tietoa ko. tekstien
alkuperästä ei ole, paitsi tuo mottona oleva Simone Weil -sitaatti.
Mitä tekemistä sillä ylipäätään on tässä yhteydessä? Tosin
Weilin suuri ominaispaino tuntuu haastavan niin itäisen kuin läntisenkin perinteen mestarit. Niin tai näin, vallankumous on jo
tapahtunut ja länsimaisetkin filosofit ovat jo löytäneet zeninsä –
heihin kannattaa tutustua. Ehkäpä zeniä ei kuitenkaan kannata
ensitöikseen etsiä marxilaisuuden tai pragmatismin parista. Vaan kukapa sen tietäisi.
Tämän pidemmälle en
määritelmissäni pääse, kun joudun jo pulaan. Vai mitä pitäisi
mielipiteensä mukavaan korrespondenssiin maailman kanssa saattaneen
järki-ihmisen ajatella tästäkin Richard Rortyn tokaisusta:
”Realistisen tosiuskovaisen käsitys maailmasta on paremminkin
pakkomielle kuin intuitio.” Pragmatisti Rorty lyö lukijaparkaa
tuon tuosta kalikalla päähän kuin pahansisuinen zen-mestari ikään.
Se vierii kaikkialle:
ylös ja alas, etelään ja pohjoiseen, itään ja länteen. Se on
niin suuri ja itsestään selvä, että sen näkeminen on lähes
mahdotonta.
Tietä kulkeva ei tunne
totuutta, hän tuntee vain tien.
Mestari oli tulossa
vanhuuden höperöksi, hän työnsi lehmän pään peltoon, että se
söisi apilaa. Sellainen oli hänen opetustapansa. Mutta oppilas ei
osoittanut ymmärrystä, se vain puhisi ja löi hännällä kylkiään.
Jos lehmän pää,
sarvet ja neljää jalkaa menevät ikkunan ohi, niin jo on kumma
ellei mene häntäkin.
Tänään Valaistunut
on kuin kolme ruostunutta naulaa!
Kun talo on vauras ja
pöytä täynnä ruokaa, on turha puhua ruostuneista nauloista.
Jos tietä ei voi
opiskella, miten voi tietää, mikä on tie?
Tieto on itsepetosta ja
tietämättömyys on tyhmyyttä.
Kun olet löytänyt
tien, näet sen äärettömänä tyhjyydessään – kuinka siitä
voisi erehtyä!
Yhdessä
silmänräpäyksessä on näkemisen kykysi kadonnut – ja olet kuin
lantakikkara kepinnokassa.
Mustinkin pimeys on
vain valon puutetta!
Puhuminen ei ole muuta
kuin kielen liikuttamista.
Jos joku oivaltaa
välittömästi kaiken, sanoi mestari, hänen on syytä pikaisesti
tulla luokseni, jotta voin testata häneen keppiäni.
Vaelsin vuosikaudet
oivaltamatta todellista luontoani. Nyt mestari on saattanut minut
lähteelle. Kun juon, tiedän omakohtaisesti, onko vesi kylmää vai
lämmintä.
Mestari toimi kuin
ystävällinen mummo, hän poisti luumusta kiven ja avasi oppilaan
suun mutustelemista varten.
Viiltävä puraisu luuhun saakka, mitä muuta yksinäinen luumu osaisi kaivata.
Kirkkaana päivänä
sinisen taivaan alla ei ole tarpeen haikailla menneitä!
Jos talossa on teepannu, puhdasta
vettä ja teetä, on valaistuminen vain kädenojennuksen päässä.
Olen juonut jo kolme kupillista
hyvää viiniä, eivätkä edes huuleni ole kostuneet.
Kun ymmärtää ensimmäisen sanan,
ymmärtää viimeisenkin.
Verho on väistynyt – parasta
unohtaa koko tyhjyys!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti