”Taideteokset ovat kaikkein
hyödyllisimpiä asioita, joita meillä ihmisillä on.”
Nicholas
Wolterstorff
Näin ajatteli myös
Schopenhauer, joka syvällisenä ajattelijana halusi tietää myös
mikä taidemuoto olisi kaikkein hyödyllisin. Niinpä hän listasi
taiteet paremmuusjärjestykseen sen mukaan miten vapaita ne ovat
käsitteellisestä ajattelusta ja todellisuuden kuvaamisesta.
Kirkkaimpaan kärkeen hän sijoitti musiikin, koska se on täysin
vapaa sanoilla kuvatusta tai kuvilla jäljennetystä todellisuudesta.
Musiikki edusti suoraan inhimillistä neroutta, vapaata tahtoa ja
tahdosta vapautumista. Musiikki ei jäljittele mitään, se on
kaukana kivuliaasta todellisuudesta ja silti se yltää
”sanoinkuvaamattomaan syvyyteen”.
Seuraavaksi
Schopenhauerin listalle nousi sanataide tai paremminkin runous ja
erityisesti tragedia. Viimeiselle sijalle jäi arkkitehtuuri, joka on
tiiviissä vuorovaikutuksessa ympäröivän todellisuuden kanssa,
ellei peräti osa todellisuutta – siinähän voi jopa asua.
Kuvataiteet sijoittuivat jonnekin keskivaiheille. Maalaustaide ylsi
Schopenhauerin mukaan parhaimmillaan ideoiden kuvaamisen tasolle,
vaikka sillä näyttikin olevan pakonomainen pyrkimys todellisuuden
jäljentämiseen. Varsinkin maisemamaalaus sai filosofilta kovan
tuomio, se oli yksinkertaisesti typerryttävän tylsää
ajanhaaskausta. ”Muutoinkin vain harvat maalarit yltävät täyteen
mittaansa, suurin osa taiteilijoista on tylsämielisiä
jäljittelijöitä.” Nykypäivän teatteria, valokuvaa ja elokuvaa
Schopenhauer tuskin olisi hyväksynyt taiteiden listalleen lainkaan.
Mutta täytyy
muistaa, että Schopenhauerin aikana ei vielä ollut abstraktia
taidetta, vaan tuolloin pullistelivat museoiden ja porvariskotien
seinillä ”paistinkastikkeenväriset” maalaukset esittävyyden
kurasaappaissa. Kaukana olivat vielä nuo vapaan näkemisen kunnaat
ja puhtaiden värien juhla, jolle Adorno sittemmin antoi vakuuttavat
puitteet: ”Taiteen täytyy olla abstraktia, koska ihmisetkin ovat
abstrakteja.” Myös Noel Carroll on kiinnittänyt huomiota siihen,
että juuri abstraktit maalaukset ja orkesterimusiikki ovat sellaisia
hyvää tekeviä taidemuotoja, joilla ei ole mitään
hyötytarkoitusta, vaan ne antavat kokijoilleen täydellisen
”mahdollisuuden keskittyneeseen havaintokokemukseen”.
Samaa taideteosten
hyödyttömyyttä todistaa myös Wolterstorff sanoessaan, ettei
taideteoksilla ole itsensä ulkopuolista tarkoitusta
olemassaololleen: ”Taideteokset eivät ole sitä varten, että
niillä tehtäisiin jotakin.” Toki kaikki taideteokset esittävät
tai eksistoivat jotakin, sillä taideteosten kaikki elementit ovat
maailmasta peräisin – maailmasta tuttuja – ja käytäntöjen
arkipäiväisyyteen hämärtynyt todellisuus ikään kuin antautuu
taideteosten kautta koettavaksi. Maailma todentuu taideteoksissa.
Usein lainataan ties kenen tokaisua, että ”maailma jäljittelee
taidetta”. Nelson Goodmanin mukaan se on turhan vaatimattoman
johtopäätös, sillä inhimillisten tietoisten olentojen
eksistentiaalinen ”maailma on taiteen pystyttämä”. Ei yhtään
enempää eikä vähempää.
Taiteen
pystyttämässä tietoisuuden maailmassa kelpaa askarrella
tärkeimpien ja arvokkaimpien asioiden parissa, kuten politiikka,
kaupankäynti, rahatalous, yhteiskunnalliset intressit, todellisen
todellisuuden ylläpito ja mitä niitä on. Oman tietoisuuteni
lasitalon ylläpitäjiksi listaisin kuvataiteen, musiikin ja
kirjallisuuden, joiden suhteen koen olevani hieman paremmassa
”näkökulmassa” kuin Schopenhauer. Vaikka useimmiten
tuntemukseni ovat kuin kahden jyrkänteen harjalla, jossa ”ei tohdi
peistään nostaa”.
Ehkä juuri
tällaisessa huimauksen tilassa Richard Eldridge on lähtenyt
vesittämään ”havaintokontemplaatiota” tärkeimpänä taiteen
ja erityisesti maalaustaiteen käyttötapana. ”Vaikka maalarimme
haluavat meidän huomaavan heidän maalauksensa, monet haluavat myös
esittää asioita ja haluavat meidän huomaavan, mitä he esittävät.
Käsitys, että kaikki taideteokset ovat autonomisia tai
tarkoitettuja kohdeltavaksi autonomisesti, on suuri romanttinen
illuusio.”
Tämä on rankkaa
puhetta eikä sitä luulisi kuulevansa hotdog-kojun
ulkopuolella. Eldridge väittää, että tuo samainen illuusio estää
meitä erottamasta estetiikkaa ja taidefilosofiaa toisistaan.
”Ihmiskunnan taiteella ei ole mitään erityistä tekemistä
estetiikan kanssa. Eikä estetiikalla ole mitään erityistä
tekemistä taiteen kanssa.” Tällainen ajattelu ajaa Eldridgen
esittämään oman taidelajien listansa, vaikka tuollainen
listaaminen on jo ajat sitten käynyt mahdottomaksi ja täysin
mielivaltaiseksi.
Mutta näin se
menee: ”Jazz (Armstrongista Coltraneen ja niin edelleen), moderni
läpisävelletty musiikki, joka käyttää kansanomaisia aineksia
(Stravinskista Sostakovitsiin ja Ned Roremiin), moderni romaani
(Joycesta ja Faulknerista Morrisoniin, Pynchoniin ja Rushdieen),
tanssi (Balanchinesta Twyla Tharpiin, Mark Morrisiin ja heistä
eteenpäin) ja moderni elokuva (Renoirista ja Hitchcockista Herzogiin
ja Scorseseen) monien muiden käytäntöjen ohella todistavat taiteen
jatkuvasta kyvystä uudistua muuttuvassa yhteiskunnassa.”
Antaa Eldridgen
jatkaa, varsinkin kun hän yltyy kehumaan taiteen kriitikoita. ”Emme
tarvitse sääntöjä taideteoksen merkityksen selvittämiseksi ja
sen arvon määrittämiseksi, vaan Deweyn sanoin meidän on
”koulutettava uudelleen tapamme havaita taideteoksia”.
Taideteoksen kriittisestä tulkinnasta voi olla hyötyä tässä,
sillä kriitikon näkemys taideteoksen elementeistä ja niiden
sommittelusta saattaa ”auttaa meitä siinä, että vähitellen ja
vaivalloisesti opimme näkemään ja kuulemaan”.
”Taideteos on hyödytön, sillä
ei ole mitään itsensä ulkopuolista tarkoitusta eikä perustetta
olemassaololleen.”
Nicholas Wolterstorff
Richard Eldridge (2009): Johdatus taiteenfilosofiaan, suom. Markku Lehtinen, Gaudeamus.
Richard Eldridge (2009): Johdatus taiteenfilosofiaan, suom. Markku Lehtinen, Gaudeamus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti