”Bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonneronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk!”
James Joyce
Muistan lukeneeni jostain, että joku
oli kirjoittanut tutkielman James Joycen Finnegans Waken
(1939) ensimmäisestä sivusta, jossa on kaiken muun käsittämättömän
ohessa tuo yllä siteeraamani mihin tahansa rocknroll-piisin
kertosäkeeseen sopiva onomatopoetointi. Little Richardin
kertosäeklassikko ”Awopbopaloomopagoodgoddamn!” legendaarisesta
sävelteoksesta Tutti Frutti (1955) kalpenee täysin Joycen
rokkailuun verrattuna.
Ajattelin kirjoittaa jotakin Theodor W.
Adornon Esteetisen teorian (1970/2006) ensimmäisestä
sivusta, joka alkaa aseista riisuvaan tyyliin: ”On itsestään
selvää, ettei mikään taidetta koskeva ole enää itsestään
selvää.” Siitä löytyy myös kiveen hakattu ”totuus” taiteen
peruuttamattomasta autonomiasta: ”Kaikki yritykset korvata taiteen
yhteiskunnallisen funktion avulla se, mitä taide epäilee ja mitä
epäilyä se ilmaisee, ovat tuomittuja epäonnistumaan.”
Adornon teos on suomennettunakin lähes
600 sivuinen, joten en ehdi sitä lukea minulle varatun laina-ajan
puitteissa. Mutta eipä Adornokaan ehtinyt kirjaa kirjoittaa hänelle
varatun ajan puitteissa, vaan se jäi kesken. Suomennoksesta puuttuu
vielä laaja Paralipomena-jakso, jonka kimppuun suomentaja
kehottaa lukijaparkaa käymään saksan kielellä. Mutta kun en osaa
saksaa, vaikka niin paljon hyvää saksankielistä filosofiaa olisi
luettavaksi. Ei auta kuin syntyä seuraavassa elämässä Saksaan,
mutta pelkäänpä että kohtuus ei toteudu tässä elämässä eikä
seuraavassakaan. Jos vaikka Saksaan syntyisinkin, niin syntyisin
luultavasti olutfestareita kiertäväksi trubaduuriksi, jonka
lukuhalut tyrehtyisivät jo Nuoren Wertherin kärsimyksiin (1774).
Viime kesän sateisina päivinä annoin
Foucaultin (Sanat ja asiat, 1966/2010)
johdattaa itseni käsitykseen, että valistuksen aikakauden myötä
kaikenlainen lumous ja hurmio katosi niin elämästä kuin
taiteestakin. Ihmiskunta, tai ainakin eurooppalaiset, siirtyivät
sanojen maailmasta tosiasioiden maailmaan. Me aloimme kutsua sitä
tieteelliseksi maailmankatsomukseksi, ja annoimme ymmärtää että
asennoitumisemme maailmaan perustuu tosiasioihin ja käytännölliseen
järkeen. Tosin jokin soraääni kuiskii yhä korvissamme, että
mikään ei ole muuttunut – olemme vain siirtyneet taikauskosta
tieteisuskoon.
Tiede-lehden (10/2012)
pääkirjoituksessa viitataan mielipidetutkimuksissa saatuihin
arvioihin, että vain viitisen prosenttia länsimaiden asukkaista
perustaa näkemyksensä suoran havainnon reflektioon ja siitä
saatuihin faktoihin. Loput 95 prosenttia painaa läpi elämänsä
mielipiteiden ja ennakkoluulojen voimin. ”Puuttuvat tiedot ja oma
aivotyö korvataan luuloilla ja lujalla luottamuksella
ennakkoasenteisiin.” Tällaisella haarukalla kun haarukoi
esimerkiksi Seinäjoen kokoista kaupunkia, niin siellä ei ole
minkäänlaisella todennäköisyysolettamalla yhtään ainoaa
”järjissään” olevaa asukasta. Tämä on viime viikkoina
naurattanut niin, että hädin tuskin on housuissansa pysynyt.
”Näkemättä jättäminen
sisältyy näkemiseen, se on yksi näkemisen muoto ja näin ollen
välttämättömässä suhteessa näkemiseen.”
Louis Althusser
Muistellessaan tuota vuotta 1966, kun
Sanat ja asiat ilmestyi, Gilles Lapouge kertoo
ajattelemattomuuttaan avanneensa kirjan, ja se iski siinä
silmänräpäyksessä kuin rutto. ”Kuume ei laskenut ja rakastin
sitä ruttoa. Varoin parantumasta. Olin tieteestäni ylpeä kuin täi
paavin päässä.” Suomeksi kirja ilmestyi vasta 2010, joten
ilmeisesti jo tämä viive on pelastanut suomalaiset vastaavilta
sairauskohtauksilta. Samoihin aikoihin antihumanisti ja
(uus)marxilainen Louis Althusser lanseerasi Foucaultin näkyvän ja
näkymättömän dialektiikkaa mukaillen järisyttävän
”poissaolevan syyn vakuuttavuuden”. ”Sen mukaan olennaisin
todellisuus ei sijainnut siinä, mikä diskurssista puuttuu, eikä
siinä, mikä lausutaan julki, vaan piilevänä niiden välissä
vaatien näin erityistä kuuntelua tai lukemista paljastuakseen.”
Tämähän on silkkaa zeniä. Ja tämä
meiltä puuttuu ja sen mukana kaikki. Meillä on niin kiire nähdä
ja kokea jokainen havainto joksikin, että emme malta jättää sitä
silleen muhimaan omassa käsittämättömyydessään, kunnes se
lopulta itse paljastaa itsensä. Jos paljastaa, mutta viis siitä.
Unelma kaiken auvoisen totena näkevästä viattomasta silmästä
(korvasta, nenästä jne.) on mahdoton. Silmät ovat menneisyytensä
ja käytäntöjensä kuluttamat ja vanhentamat – ikään kuin jo
valmiiksi käytettyinä saadut. Näkevä ja nähty ovat yhtä ja
samaa entiteettiä, niitä ei voi erottaa toisistaan – viattomat
silmät olisivat näkemättömät.
Taiteessa
”täälläoleminen”
paljastuu eksistentiaalisen läpitunkemassa kokemuksessa – ajan,
paikan ja valaistuksen synergiassa. ”Sen olen nähnyt”, kirjoitti
Rilke ja vakuutti nähneensä tuon aidon ”toiseuden” läsnäolon.
Juuri tässä – tai missä
tahansa – kohtaa tulemme Adornon Esteettiseen teoriaan.
Kaikki me olemme kokeneet –
ainakin lapsina – tuon verhottoman ”läsnäolon” kokemuksen.
Adorno korostaa taiteen
kokemista autonomiana. Taide ei ole viihdettä. ”Taidetta ei voi
saattaa sen enempää lohdutuksen yleiseksi muodoksi kuin sen
vastakohdaksikaan.” Mutta taide on yhä edelleenkin kauneutensa ja
estetiikkansa vanki, ”se tuomittiin tuottamaan lohdutusta
maailmalle ja vahvistamaan näin – vailla toivoa jostakin toisesta
– sitä lumousta, josta taide halusi autonomiansa avulla päästä
eroon”.
Luovuttuaan
empiirisestä maailmasta taideteokset nostattivat ja nostattavat oman
negaation maailmansa, kuten Adorno täsmentää. Ihmeellistä on se,
että vaikka nämä ”vasemmiston” terävimmät filosofit, mukaan
lukien 60-luvun kapinaliikkeiden kummisetä Herbert Marcuse,
osoittivat kirjoituksissaan että taiteen empirialta näyttävä
olemus on negaatio, jonka hyödyntäminen minkä tahansa aatteen
ajamisessa johtaa tuhon tielle. Siitä huolimatta niin kommunistinen
kuin kansallissosialistinenkin hallinto päätti valjastaa taiteen
palvelemaan politiikkaa – tunnetuin seurauksin. Vieläkin tekee
häjyä, että tämä meidän suomalaisten rakastama Lenin-setäkin –
runoilijoiden ja taiteilijoiden ystävä – sortui tähän
ensimmäiseen ansaan. Ja jos nyt tänä päivänä avaa radion, niin
kyllä siellä vieläkin joku vaahtopää kaipaa iltapäivän
raukeina tunteina yhteiskunnallisten kysymysten tunkeutumista
taiteeseen.
Me emme opi ikinä
mitään, mutta aina me palaamme rikospaikalle. Louis Althusserin
strukturalistiset teoriat ajoivat subjektin tieteestä ja lopulta kai
maailmastakin. Mutta filosofin vaimo osoittautui hankalaksi
dekonstruktioitavaksi – vaimoväki ei hevin taivu teoriaan kuten ei
lopulta maailmakaan. Nykyään on vaikea todeksi uskoa, että me
intellektuellit sankoin joukoin lankesimme tuohon toiseenkin ansaan.
Althusserin teoriat johtivat subjekteista vapaaseen
strukturalististen rakenteiden maailmanhistoriaan. Miten se
ylipäätään oli mahdollista, ja miten se oli niin valloittavaa –
ja miten se vastasi muka kaikkiin kysymyksiin?
Tänään me elämme
suurta subjektien vyöryä. Me halaamme toisiamme aamusta iltaan
häpeän puna poskillamme ja juhlimme jo ikiajoiksi kadonneeksi
luultujen subjektien paluuta. Iltaisin me tuijotamme ”tositeeveestä”
tätä yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden riemujuhlaa. Kyyneleet
silmissä me etsimme ikiaikaista ”duchampilaista morsianta”
rutikuiviksi lingotuille poikamiehille. Kaikki nuo viehkot
strukturalistiset rakenteet ovat hävinneet kuin pieru Saharaan.
Mutta varokaa, jossain kaukana tajunnan takapihalla ne kasvattavat jo
salakavalia rihmastojaan – ja sitten ne palaavat!
”Taideteokset osallistuvat
valistukseen siksi, etteivät ne valehtele: ne eivät teeskentele
ilmaisunsa olevan kirjaimellista.”
Theodor Adorno
Tuosta Adornon tekstin suomennoksesta täytyy poistaa sana "taiteen", että se ylipäätään tulee ymmärrettäväksi. Siis näin: ”Kaikki yritykset korvata yhteiskunnallisen funktion avulla se, mitä taide epäilee ja mitä epäilyä se ilmaisee, ovat tuomittuja epäonnistumaan.”
VastaaPoista