”Sika meillä tykkäs eniten kun
sähköt tuli.”
Perjantaiaamuna laskeutui lavallinen
kirjoja työhuoneeni porraspieleen, 350 kiloa kirjapaketteja
kannettavaksi pois lumisateesta. Kuokanjälkiä Karvasuon
laidalta, Lehtimäenkylän kyläkirja (2012).
Tämän vuoden tammikuussa
kirjan materiaali, tekstit, valokuvat, lehtileikkeet ja kaikki
mahdollinen, mitä yksi kylä runsaan sadan vuoden aikana on ehtinyt
kaappeihinsa kerätä, ilmestyi työpöydälleni ja sen ympärille.
Vähitellen materiaali siirtyi tietokoneen uumeniin ja muhi siellä
kuin ei aikoisi koskaan sieltä pois lähteäkään. Tunnelma oli
kuin lapsena turnipsipellon harvennusurakan edessä; taitaa syksy
tulla – ja talvikin – ennen kuin tästä hommasta on selvitty.
Mutta niin vain alkoi käsittämättömän pitkien turnipsipenkkien
pää eräänä päivänä häämöttää.
Niin
kävi nytkin. Lopulta maanantaina 8.10. saattoi kirjan materiaalin
tulostaa PDF-tiedostoksi ja lähettää kirjapainoon Saarijärvelle.
Sieltä valmiit kirjat tulivat siis viime perjantaina ja makaavat nyt
hiljaisina laatikoissaan työhuoneeni nurkassa, kunnes
lehtimäenkyläläiset tulevat ja panevat kirjat jakeluun. Myynti on
kuulemma lähtenyt rivakasti käyntiin. Ja mikäs ihme tuo on, onhan
kylän historia ja nykyisyyskin värikästä luettavaa ja
katsottavaa. Kirja on kuin kylä itse pienoiskoossa, se leviää
nykyisyydestä kaikkiin suuntiin – kuin seisoisi keskellä kylää
ja ihmettelisi olemisen määrää pysähtyneenä nyt-hetken
kurkiaiselle.
Pohjalainen
nyt-hetki on laaja ja
avara. Sen voi toki määritellä Husserlin tapaan eräänlaiseksi
kiikkulaudaksi – katoavaksi tuokioksi – menneisyyden viiveen
(retention) ja tulevaisuuden kurkotuksen (protention) välillä. Jos
Husserlilla olisi ollut käytössään kurkottaa-sanan
kaltainen avaruuksia halkova käsite, hänen nyt-hetken
teoriansa olisi saanut siivet selkäänsä. Voimme hyvin kuvitella
esimerkiksi englannin kielen sanan now
avaaman kapean raon, jossa ei ehdi edes kannoillaan kääntyä kun se
on jo kadonnut menneisyyden varjoihin. Mutta pohjalaisessa kylässä,
kuten joissakin muissakin maailman vanhoissa kylissä, nyt-hetken
nykyisyys venyy pitkäksi viiveiden kattamaksi tilaksi, joka hyvässä
lykyssä saattaa kestää lähes koko ihmisiän.
Lehtimäenkylä
levittäytyy häikäisevän ja hätkähdyttävän Karvasuon laidoilta
palan matkaa Peräseinäjoen suuntaan. Kylä näkyy laajasti
ympärillä, kun ylittää Pohjanmaan radan korkeaa maasiltaa myöten.
Karvasuo on kuntaliitoksen jälkeen osa Seinäjoen kaupunkia,
joidenkin mielestä jopa aivan keskellä kaupunkia. Siis nykyään me
kaikki asumme ja elämme ikiaikaisen Karvasuon laidalla.
Lehtimäenkylä-Seura
perusti 2007 perinnepiiriin, joka alkoi kerätä kirjan materiaalia.
Tellervo Lahti on vetänyt piiriä ja kirjoittanut kirjan tekstit
sekä toimittanut kirjassa julkaistavan materiaalin. Myös
kyläläisten kirjoituksia ja aikaansaannoksia on oheistettu kirjaan.
Kuvia on runsaasti, vanhimmat yli sadan vuoden takaa. Kyläläiset
jatkavat toki edelleenkin vireää kylän elämää, eivätkä
suinkaan muuttaneet lopullisesti 264 sivuisen kirjan maailmaan. Tosin
sanoen mahdollisia maailmoita on nyt kaksi, ja ne jatkavat
maailmointiaan omissa sfääreissään.
Tellervo
Lahti (2012): Kuokanjälkiä Karvasuon laidalta,
Lehtimäenkylän kyläkirja.
Lehtimäenkylä-Seura ry.
Karvasuo kesäisessä hehkussaan.
Latinistit Paavin pakeilla 1989. Oikealla latinankieliset uutiset Nuntii Latini radioon ideoinut lehtimäenkyläläinen Reijo Pitkäranta.
hyvä! Mikrohistoria on aivan yhtä tärkeä alue historiankirjoituksessa kuin makrokin. Mikort vain unohdetaan ja jätetään liian usein vain kokijoiden päihin. Kiitokset sulle ja Tellervolle kans!
VastaaPoistaJos jää ylimääräinen kappales, kirjoitan siitä kyllä postauksen.
On myöhä ja kirjaimet lipsuvat. Terveisiä Hesasta!
VastaaPoista